Dodenherdenking

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nou dat zou ik toch wel heel interessant vinden. Ik kan mij niet voorstellen dat onze oude predikant niet de vlag zou uithangen. Misschien niet op zondag, om geen ergernis te geven.
Je weet op welke dominee ik doel? Maar ik heb geen idee hoor. Ik weet niet of dominees wel vlaggen.
Nee, weet jij dat niet ??? :oO :oO :oO :oO
Na Jantje toch, ik maar denken dat je zoveel liefde en kennis heb voor de Gereformeerde Gemeenten
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dodenherdenking

Bericht door Wim Anker »

Om eerlijk te te zjn gruw ik van de rituelen op dodenherdenking en bevrijdingsdag.

Doden herdenkenen doe je door doden te voorkomen of levens te redden. Niet door een vlag of gezwam.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Om eerlijk te te zjn gruw ik van de rituelen op dodenherdenking en bevrijdingsdag.

Doden herdenkenen doe je door doden te voorkomen of levens te redden. Niet door een vlag of gezwam.
Fijn dat jij ook weer even op geheel karakteristieke wijze je mening geeft hier. ;) We kunnen het er weer mee doen. :oO

Maar ik geloof dat ik wel snap wat je bedoelt. Al is het wel goed natuurlijk dat de Tweede Wereldoorlog niet vergeten wordt. Want dat is ook niet goed, als dat zou gebeuren.

Misschien hadden we als land vandaag en/of morgen beter een boetedag kunnen houden. Dat was vast vruchtbaarder geweest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dodenherdenking

Bericht door refo »

merel schreef:
Hendrien schreef:De koning was kritisch over zijn overgrootmoeder. Wat zou hij precies bedoeld hebben? Ik las recent in “De eeuw van mijn vader” dat ze nooit opriep om het op te nemen voor de Joden. Zou hij o.a. dit bedoeld kunnen hebben?
Het wegvluchten vd complete koninklijke familie, terwijl in omliggende landen de koningen bleven. Het is bekend dat bijvoorbeeld de koning van Denemarken elke dag op zijn paard Kopenhagen inging om de bevolking te ondersteunen. Wat heeft Wilhelmina gedaan? Weinig! Zij heeft gezwegen over de vernietiging en vervolging van miljoenen Joden. En Juliana deed helemaal niets.
En als je het boek" Bernhard " gelezen hebt, weet je dat zijn motivatie om de oorlog in te gaan ook niet zuiver was.

Ik vond het heel dapper dat hij daarnaar verwees in zijn speech.
En het Indische " Onze Vader " was ook ontroerend.
Neen, ’t was geen vlucht die u weg deed gaan,
Maar volgen, waar God u riep.
Wij vragen niet wat in u is doorstaan:
Een strijd, hoe zwaar, hoe diep.

Wij knielen naast en met u neer
Omhoog tot God de blik, de handen:
Geef Neerland aan Oranje weer,
Oranje aan de Nederlanden!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dodenherdenking

Bericht door refo »

Dat het mogelijk was dat de Deense koning van de Duitsers met zijn paard door de stad mocht paraderen, was te danken aan de Deense samenwerkingspolitiek. Het land voelde zich zo nietig naast de agressieve buurman, dat het zich in 1940 praktisch zonder slag of stoot aan de Duitsers overgaf. Tot 1943 werkte de Deense regering zelfs samen met het Duitse leger. Duitsland kon zo profiteren van de Deense export van landbouwproducten en Denemarken kwam relatief ongeschonden de oorlog door.

Ik zet het gebeuren maar even in perspectief.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Dodenherdenking

Bericht door alexv »

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:Om eerlijk te te zjn gruw ik van de rituelen op dodenherdenking en bevrijdingsdag.
"Sobibor begon in het Vondelpark", zei de koning. Dat vind ik een prachtige zin. Het begint bij onderscheid maken en eindigt met uitroeiing.
Doden herdenkenen doe je door doden te voorkomen of levens te redden. Niet door een vlag of gezwam.
Ik snap dan niet waarom jij fan van Trump bent. Dat is juist ritueel en veel gezwam.

Maar ter zake. Jouw uitspraak is het intrappen van een open deur. Niet altijd ben je in staat om doden te voorkomen, simpelweg omdat een ander handelt, zoals in het geval van Nazi-Duitsland.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Het gaat niet over de vlucht naar Londen. Het gaat erom dat Wilhelmina stelselmatig voorgeschreven passages over de Joden van speechschrijver Lou de Jong doorhaalde en daarmee (net als de rest van de geallieerden) zweeg over de vernietiging van de joden. De koning is daar de afgelopen jaren diverse malen over aangesproken en geeft op deze manier rekenschap hoe hij in dat debat staat.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Dodenherdenking

Bericht door Profesto »

Het is overigens niet zo dat Juliana niets deed in de oorlog.
In dit artikel wordt dat uit de doeken gedaan. Er is zelfs een boek verschenen met haar toespraken die ze in de VS en Canada hield.

Ik vond de woorden van de koning heel mooi. Ook die over zijn grootmoeder.

En aan het einde van zijn speech:
'niet normaal maken wat niet normaal is' vond ik zo goed gezegd.
Haat, uitsluiting en ergere zaken begint met kleine dingen.

Samen met de speech van Arnon Grunberg eerder op de avond zette het mij wel aan het denken over mijn houding ten opzichte van andere bevolkingsgroepen. Hoe bevooroordeeld ben ik en handel ik daar ook naar?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Wim Anker schreef:Om eerlijk te te zjn gruw ik van de rituelen op dodenherdenking en bevrijdingsdag.

Doden herdenkenen doe je door doden te voorkomen of levens te redden. Niet door een vlag of gezwam.
Fijn dat jij ook weer even op geheel karakteristieke wijze je mening geeft hier. ;) We kunnen het er weer mee doen. :oO

Maar ik geloof dat ik wel snap wat je bedoelt. Al is het wel goed natuurlijk dat de Tweede Wereldoorlog niet vergeten wordt. Want dat is ook niet goed, als dat zou gebeuren.

Misschien hadden we als land vandaag en/of morgen beter een boetedag kunnen houden. Dat was vast vruchtbaarder geweest.
Het Driestarjournaal handelt vandaag heel treffend over het purimfeest. Beluisteren aanbevolen, is maar 10 minuten. Heel bijbels dus om te herdenken en te vieren. En nu ga ik snel de vlag ophangen. Ben al veel te laat.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dodenherdenking

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Hendrien schreef:De koning was kritisch over zijn overgrootmoeder. Wat zou hij precies bedoeld hebben? Ik las recent in “De eeuw van mijn vader” dat ze nooit opriep om het op te nemen voor de Joden. Zou hij o.a. dit bedoeld kunnen hebben?
Het wegvluchten vd complete koninklijke familie, terwijl in omliggende landen de koningen bleven. Het is bekend dat bijvoorbeeld de koning van Denemarken elke dag op zijn paard Kopenhagen inging om de bevolking te ondersteunen. Wat heeft Wilhelmina gedaan? Weinig! Zij heeft gezwegen over de vernietiging en vervolging van miljoenen Joden. En Juliana deed helemaal niets.
En als je het boek" Bernhard " gelezen hebt, weet je dat zijn motivatie om de oorlog in te gaan ook niet zuiver was.

Ik vond het heel dapper dat hij daarnaar verwees in zijn speech.
En het Indische " Onze Vader " was ook ontroerend.
Juliana is altijd in de schaduw gebleven, net of zij een beetje vakantie gehouden heeft, maar zij heer op diplomatiek niveau, misschien wel, meer gedaan dan haar moeder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dodenherdenking

Bericht door samanthi »

@Jantje
9Bidt u dan zo: Luk. 11:2Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd.
10Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde.
11Geef ons heden ons dagelijks brood.
12En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven.
13En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de Matt. 13:19boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.

Misschien stelt dit je wat gerust.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Juliana is altijd in de schaduw gebleven, net of zij een beetje vakantie gehouden heeft, maar zij heer op diplomatiek niveau, misschien wel, meer gedaan dan haar moeder.
Ja, Nederland voor gek gezet. Wellicht eens verdiepen in haar speech voor het Congres.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dodenherdenking

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Juliana is altijd in de schaduw gebleven, net of zij een beetje vakantie gehouden heeft, maar zij heer op diplomatiek niveau, misschien wel, meer gedaan dan haar moeder.
Ja, Nederland voor gek gezet. Wellicht eens verdiepen in haar speech voor het Congres.
Na de oorlog of voor de oorlog?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dodenherdenking

Bericht door refo »

Herman schreef:Het gaat niet over de vlucht naar Londen. Het gaat erom dat Wilhelmina stelselmatig voorgeschreven passages over de Joden van speechschrijver Lou de Jong doorhaalde en daarmee (net als de rest van de geallieerden) zweeg over de vernietiging van de joden. De koning is daar de afgelopen jaren diverse malen over aangesproken en geeft op deze manier rekenschap hoe hij in dat debat staat.
Dat de Joden vernietigd werden, is op zijn vroegst pas bekend bij de Nederlandse regering (hoewel deze grondwettelijk niet een regering was, maar wat is Grondwet tijdens een oorlog?) eind 1943 en meer waarschijnlijk veel later. Volgens een Churchill-biograaf wist deze het ook pas op zijn vroegst in juli 1944.
Beroemd is de rede van Wilhelmina van 17 oktober 1942, Daar zegt ze o.a. ‘Ik deel van harte uw verontwaardiging en smart over het lot onzer Joodse landgenooten. En met mijn geheele volk voel ik de onmenschelijke behandeling, ja het stelselmatig uitroeien van deze landgenooten, die eeuwig met ons samen woonden in ons gezegend vaderland, als ons persoonlijk aangedaan.’
Dit zou bewijs zijn dat zij het wist. Maar dat kan niet waar zijn, want dan zou zij meer weten dan Churchill en andere geallieerde regeringsleiders. Ze bedoelde waarschijnlijk het stelselmatig afvoeren van de Joden naar kampen, waardoor ze uit onze samenleving 'uitgeroeid' werden.
Plaats reactie