Dodenherdenking

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dodenherdenking

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:Overigens ben ik ervoor om 4 mei te verbreden naar meer dan alleen de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.
Dat gebeurt nu wel, maar ik ben daar juist niet voor. Dat maakt herdenken alleen maar vager, en het maakt het ook meer los van de bevrijdingsdag.
Als wij in Zeeland de watersnoodramp herdenken, denken we ook niet aan alle mensen die in het water omgekomen zijn.
Laten we 4 en 5 mei samen nemen. Die bevrijdingstoestanden lijken nu meer op een soort losbandigheidsfeest.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dodenherdenking

Bericht door Orchidee »

Verwarrende dagen tegenwoordig; de een is vrij, de ander moet gewoon werken, de ene winkel is open, de andere is gesloten enz.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Vorst »

Orchidee schreef:Verwarrende dagen tegenwoordig; de een is vrij, de ander moet gewoon werken, de ene winkel is open, de andere is gesloten enz.
Ja, behoorlijk irritant.
Overigens is bevrijdingsdag géén officiële feestdag, vandaar de verschillen. Voordeel is dan weer dat het vandaag heerlijk rustig op de weg was (de wind en regen niet meegerekend).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dodenherdenking

Bericht door refo »

Vorst schreef:
Orchidee schreef:Verwarrende dagen tegenwoordig; de een is vrij, de ander moet gewoon werken, de ene winkel is open, de andere is gesloten enz.
Ja, behoorlijk irritant.
Overigens is bevrijdingsdag géén officiële feestdag, vandaar de verschillen. Voordeel is dan weer dat het vandaag heerlijk rustig op de weg was (de wind en regen niet meegerekend).
5 mei is wel een feestdag, dat is nu net het verwarrende.

Ww zijn overigens wel erg :offtopic
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dodenherdenking

Bericht door samanthi »

Dit jaar bij de dodenherdenking witte rozen neergelegd bij Het monument "steen van miljoen tranen" in Kralingen,
De tekst op de kaart erbij was; een miljoen tranen voor een miljoen gedode ongeboren baby's in Nederland.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Als in Nederland verdwaalde Belg heb ik de voorbije jaren de traditie van 4 en 5 mei leren waarderen. Vooral de twee minuten stilte, woensdagavond, ontroeren mij telkens opnieuw. Het is iets wat België, dat vooral op 11 november zijn oorlogsdoden herdenkt, niet kent. Ik zou ervoor willen pleiten om dit gebruik wereldwijd over te nemen. Naar de vieringen van 5 mei heb ik de voorbije jaren dan weer verwonderd staan kijken. Alsof de vrijheid vooral gemeten wordt in liters bier.

Peter Vandermeersch - NRC
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door helma »

samanthi schreef:Dit jaar bij de dodenherdenking witte rozen neergelegd bij Het monument "steen van miljoen tranen" in Kralingen,
De tekst op de kaart erbij was; een miljoen tranen voor een miljoen gedode ongeboren baby's in Nederland.
!!!
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:
samanthi schreef:Dit jaar bij de dodenherdenking witte rozen neergelegd bij Het monument "steen van miljoen tranen" in Kralingen,
De tekst op de kaart erbij was; een miljoen tranen voor een miljoen gedode ongeboren baby's in Nederland.
!!!
Idem. Goed idee.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dodenherdenking

Bericht door Hendrien »

Zijn jullie nog van plan een herdenking bij te wonen?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dodenherdenking

Bericht door Orchidee »

Ik heb nog nooit live een herdenking meegemaakt.
Volg wel ieder jaar de herdenking op de dam.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dodenherdenking

Bericht door Desiree »

Mijn man gaat meestal naar de plaatselijke herdenking. Ik volg dan zelf de herdenking op de Dam. We hangen de vlag natuurlijk half stok.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dodenherdenking

Bericht door Desiree »

Orchidee schreef:Ik heb nog nooit live een herdenking meegemaakt.
Volg wel ieder jaar de herdenking op de dam.
Wat heb jij een mooi onderschrift.. als je erover nadenkt.. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik heb nog nooit live een herdenking meegemaakt.
Volg wel ieder jaar de herdenking op de dam.
Als ik thuis blijf kijk ik naar de Waalsdorpervlakte. Ben ik ook weleens naar toe geweest. Dat is zo indrukwekkend!
Voor mij komt het daar "dichterbij" dan de Dam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dodenherdenking

Bericht door Orchidee »

Natuurlijk hangen we de vlag op
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dodenherdenking

Bericht door Hendrien »

Wij hebben hier ook nog een jarige op 4 mei. Altijd een beetje dubbel. We hangen de vlag uit, gaan soms naar de Grebbeberg of hier in onze woonplaats. Als we thuis blijven, kijken we naar de herdenking op de Dam. Ik vind het goed om er echt even bij stil te staan. Al die (jonge) mensen die hun leven gegeven hebben voor onze vrijheid!
Plaats reactie