Dodenherdenking

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dodenherdenking

Bericht door Auto »

Terri schreef:
Wim Anker schreef:Ik krijg onderhand echt de balen van al dat ceremoniële gezanik op 5 mei. Het is meer een profileren van het ik dan een denken aan.
Een boycot zou onderhand goed zijn.
Je kwetst en je zwetst, heel akelig ::please
Nou laat ik het nu eens eens zijn met Wim. Het is fijn dat er aandacht aan de vrijheid wordt gegeven en dat er ook ceremonie bij is, maar als ik vervolgens hoor en zie dat in het hele land festivals met muziek worden gehouden, waarbij het verband met de bevrijding ver te zoeken is. Hoogstens vertier en drinken, waarbij het uitdraait op het 'pluk de dag'. Dat er artiesten optreden die op de sociale media zich nog uitgelaten hebben op een antisemitische manier, dan is het geen denken aan, maar je zelf in de picture zetten van 'oh kijk hoe goed ik ben voor 'de' vrijheid'.......... Nou dan baal ik ook van dat 'gezanik'.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dodenherdenking

Bericht door Terri »

Auto schreef:
Terri schreef:
Wim Anker schreef:Ik krijg onderhand echt de balen van al dat ceremoniële gezanik op 5 mei. Het is meer een profileren van het ik dan een denken aan.
Een boycot zou onderhand goed zijn.
Je kwetst en je zwetst, heel akelig ::please
Nou laat ik het nu eens eens zijn met Wim. Het is fijn dat er aandacht aan de vrijheid wordt gegeven en dat er ook ceremonie bij is, maar als ik vervolgens hoor en zie dat in het hele land festivals met muziek worden gehouden, waarbij het verband met de bevrijding ver te zoeken is. Hoogstens vertier en drinken, waarbij het uitdraait op het 'pluk de dag'. Dat er artiesten optreden die op de sociale media zich nog uitgelaten hebben op een antisemitische manier, dan is het geen denken aan, maar je zelf in de picture zetten van 'oh kijk hoe goed ik ben voor 'de' vrijheid'.......... Nou dan baal ik ook van dat 'gezanik'.
Nou laten we dan in ieder geval niet alles en iedereen over een kam scheren, door het ceremonieel gezanik te noemen, want er is wel degelijk een degelijk 'gedenken'.
En dat plaatje ging overigens over 4 mei, dus ik begrijp de 'uitval' sowieso niet.
En nee, feesten op 5 mei met herrie en veel muziek o.a. vind ik ook ongepast, dat dan weer wel, maar misschien een wat andere 'toon' gebruiken....?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dodenherdenking

Bericht door helma »

Vanmorgen hoorde ik via de radio in een winkel ook hoe 5 mei overal gevierd wordt vandaag. En toch dacht ik even...hoe moet God naar ons land kijken...
De vrijheid vieren...zonder dat God Zelf er een plaats in heeft.
Als ik dat als pijnlijk ervaar hoe moet dat voor de Heere zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Dodenherdenking

Bericht door pierre27 »

Terri schreef:
Auto schreef:
Terri schreef:
Wim Anker schreef:Ik krijg onderhand echt de balen van al dat ceremoniële gezanik op 5 mei. Het is meer een profileren van het ik dan een denken aan.
Een boycot zou onderhand goed zijn.
Je kwetst en je zwetst, heel akelig ::please
Nou laat ik het nu eens eens zijn met Wim. Het is fijn dat er aandacht aan de vrijheid wordt gegeven en dat er ook ceremonie bij is, maar als ik vervolgens hoor en zie dat in het hele land festivals met muziek worden gehouden, waarbij het verband met de bevrijding ver te zoeken is. Hoogstens vertier en drinken, waarbij het uitdraait op het 'pluk de dag'. Dat er artiesten optreden die op de sociale media zich nog uitgelaten hebben op een antisemitische manier, dan is het geen denken aan, maar je zelf in de picture zetten van 'oh kijk hoe goed ik ben voor 'de' vrijheid'.......... Nou dan baal ik ook van dat 'gezanik'.
Nou laten we dan in ieder geval niet alles en iedereen over een kam scheren, door het ceremonieel gezanik te noemen, want er is wel degelijk een degelijk 'gedenken'.
En dat plaatje ging overigens over 4 mei, dus ik begrijp de 'uitval' sowieso niet.
En nee, feesten op 5 mei met herrie en veel muziek o.a. vind ik ook ongepast, dat dan weer wel, maar misschien een wat andere 'toon' gebruiken....?
Wanneer je 5 mei bedoeld beste Wim, kan ik je helemaal volgen. Wellicht is er op RF wat verwarring of je nu 4 of 5 mei bedoeld. Ik vind je toon zelfs matig....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Auto schreef: Nou laat ik het nu eens eens zijn met Wim. Het is fijn dat er aandacht aan de vrijheid wordt gegeven en dat er ook ceremonie bij is, maar als ik vervolgens hoor en zie dat in het hele land festivals met muziek worden gehouden, waarbij het verband met de bevrijding ver te zoeken is. Hoogstens vertier en drinken, waarbij het uitdraait op het 'pluk de dag'
Dit topic gaat over de dodenherdenking op 4 mei en niet de feesten op 5 mei!!
Ik neem aan dat niemand van ons hieraan mee doet.
En het valt mij op dat juist de jeugd, voor wie de oorlog zo ver in de gechiedenis is, respectvol met de 2 minuten omgaat.
En een stelletje gajus dat beter zou moeten weten, dreigt met verstoring hiervan.

Maar ja, het is makkelijker om hier over te vliegen, zuur te laten vallen en vervolgens weer weg te blijven en dan zich te verkneukelen in de verontwaardigde reacties. Ik had eigenlijk besloten om hieraan niet meer mee te doen, maar heb me er toch weer schuldig aan gemaakt.

Een volgende keer ga ik dit negeren. Dan weet de dropper dit alvast.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dodenherdenking

Bericht door Desiree »

Maar achter die schreeuwers zit toch een verhaal. Eentje was dronken.. dat gebeurt in het dagelijkse leven wel vaker, maar ik heb het niet zo gevolgd waarom ze willen schreeuwen. Omdat niet iedereen herdacht wordt toch, vinden zij?

Ik heb thuis ivm oppas op de bank de herdenking op de Dam gevolgd en mijn man is naar de plaatselijke herdenking geweest. Het was daar een waardevolle toespraak van de burgemeester begreep ik. Knap gedaan.

En op de Dam werd o.a. gezegd dat we naar elkaar moeten luisteren. Ik moest even slikken. Vorig jaar leefde de oude burgemeester nog. Zo gaat het leven door... de een komt, de ander gaat.

Nee, wij hadden geen zin in een hoop herrie vandaag.. zonder resultaat. :) Maar er waren wel oldtimers etc. Ik ben er niet geweest, maar je zag op de NOS die veteraan als de Paus bijna onthaald worden. Die heeft een fijne dag gehad en met hem anderen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dodenherdenking

Bericht door ejvl »

Auto schreef:
Terri schreef:
Wim Anker schreef:Ik krijg onderhand echt de balen van al dat ceremoniële gezanik op 5 mei. Het is meer een profileren van het ik dan een denken aan.
Een boycot zou onderhand goed zijn.
Je kwetst en je zwetst, heel akelig ::please
Nou laat ik het nu eens eens zijn met Wim. Het is fijn dat er aandacht aan de vrijheid wordt gegeven en dat er ook ceremonie bij is, maar als ik vervolgens hoor en zie dat in het hele land festivals met muziek worden gehouden, waarbij het verband met de bevrijding ver te zoeken is. Hoogstens vertier en drinken, waarbij het uitdraait op het 'pluk de dag'. Dat er artiesten optreden die op de sociale media zich nog uitgelaten hebben op een antisemitische manier, dan is het geen denken aan, maar je zelf in de picture zetten van 'oh kijk hoe goed ik ben voor 'de' vrijheid'.......... Nou dan baal ik ook van dat 'gezanik'.
Doordat er rotte appels zijn, of er door sommigen, of misschien wel velen, op een verkeerde manier mee wordt omgegaan, maakt de herdenking an sich niet verkeerd.

Net zoals er in sommige kerken op een verkeerde manier met de sacramenten, of andere kerkelijke zaken, wordt omgegaan, maakt die zaken an sich niet verkeerd.

Ik bedoel maar te zeggen, dat je voor jezelf, of misschien met meerdere mensen, heel goed kunt herdenken en vrijheid vieren. Dat kan heel goed zonder alle wereldse opsmuk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Precies. Eerlijk gezegd gaat al het ceremonieel van 5 mei aan mij voorbij. Wel probeer ik dan zelf stil te staan bij het grote voorrecht om vrij te zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Nogmaals, dit topic heet: Dodenherdenking en niet bevrijdingsdag.
Dit zijn twee heel verschillende gelegenheden, die dan op gepaste wijze ingevuld zouden moeten worden.
De dodenherdenking met verdriet en rouwgevoelens, ingetogen.
Op Bevrijdingsdag in 1945 kwamen de mensen massaal naar buiten en dansten en huppelden in de straten. Ook toen schoot het voor velen te ver door, met alle gevolgen van dien.
De dodenherdenking op verschillende lokaties wordt waardig en respectvol gedaan.
Vooral die in Loenen maakte op mij veel indruk. Achter iedere grafsteen stond iemand die precies diezelfde leeftijd had toen hij stierf.
Dat maakt heel veel indruk, vooral op jongeren. Omdat ze dan werkelijk zien dat het niet alleen stoere soldaten aan het front waren, maar ook jongens en meisjes van hun leeftijd of nauwelijks ouder.
De plechtigheid op de Dam en op de Waalsdorpervlakte, is elk jaar indrukwekkend, vooral die laatste in al zijn eenvoudigheid.
Ik begrijp werkelijk niet waarom hier mensen zo zuur of kwetsend over moeten doen.
Wat mij betreft pakken ze alle schreeuwers op om een paar uur in de cel te zetten, zodat het stil is om 8 uur.

Er zijn vergeten groepen mensen ja. Marion Bloem vertelde hier o.m. iets over. De mensen die in Indonesië waren omgekomen, was eerst een vergeten groep. Zij wisten niet hoe erg het hier was geweest en hier wisten ze niet hoe vreselijk de Jappen daar tekeer waren gegaan.

Misschien hebben de kerken hier wel een belangrijke taak laten liggen. Waarom geen dienst gehouden op 4 mei s' avonds?
Of op 5 mei, om te gedenken dat God ons die vrijheid schenkt en wat doen wij ermee?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Over dodenherdenking lees ik hier geen kritische reacties, of zie ik iets over het hoofd?
Er kan natuurlijk ook prima 's zondags rond 4/5 mei aandacht besteed worden aan deze herdenking.
Ik ben nog nooit op een bijzondere locatie geweest tijdens dodenherdenking. Ik ga er liever een keer naar toe als het rustig en stil is. Om 20.00 uur ben ik liever in m'n eentje stil.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

eilander schreef:Over dodenherdenking lees ik hier geen kritische reacties, of zie ik iets over het hoofd?
Er kan natuurlijk ook prima 's zondags rond 4/5 mei aandacht besteed worden aan deze herdenking.
Ik ben nog nooit op een bijzondere locatie geweest tijdens dodenherdenking. Ik ga er liever een keer naar toe als het rustig en stil is. Om 20.00 uur ben ik liever in m'n eentje stil.
Hang je de vlag halfstok?
Toen de kinderen klein waren haalde ik ze om kwart voor 8 naar binnen. We zijn ook weleens naar de Waalsdorpervlakte met hen geweest en bij de plaatselijke kranslegging.
Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als de kerk open zou zijn. Met elkaar stil zijn en dan een korte meditatie, gebed en passende liederen zingen. Ik heb het in het verleden weleens voorgesteld, maar er was helaas weinig animo voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Over dodenherdenking lees ik hier geen kritische reacties, of zie ik iets over het hoofd?
Er kan natuurlijk ook prima 's zondags rond 4/5 mei aandacht besteed worden aan deze herdenking.
Ik ben nog nooit op een bijzondere locatie geweest tijdens dodenherdenking. Ik ga er liever een keer naar toe als het rustig en stil is. Om 20.00 uur ben ik liever in m'n eentje stil.
Hang je de vlag halfstok?
Toen de kinderen klein waren haalde ik ze om kwart voor 8 naar binnen. We zijn ook weleens naar de Waalsdorpervlakte met hen geweest en bij de plaatselijke kranslegging.
Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als de kerk open zou zijn. Met elkaar stil zijn en dan een korte meditatie, gebed en passende liederen zingen. Ik heb het in het verleden weleens voorgesteld, maar er was helaas weinig animo voor.
Zeker hang ik de vlag halfstok. En de kinderen komen inderdaad naar binnen. Wat dacht je dan? Dat ik ze lekker laat feesten buiten? Ik zie trouwens bij ons niemand op straat dan. Maar ja, ik woon ook in een achteraf dorpje...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Over dodenherdenking lees ik hier geen kritische reacties, of zie ik iets over het hoofd?
Er kan natuurlijk ook prima 's zondags rond 4/5 mei aandacht besteed worden aan deze herdenking.
Ik ben nog nooit op een bijzondere locatie geweest tijdens dodenherdenking. Ik ga er liever een keer naar toe als het rustig en stil is. Om 20.00 uur ben ik liever in m'n eentje stil.
Hang je de vlag halfstok?
Toen de kinderen klein waren haalde ik ze om kwart voor 8 naar binnen. We zijn ook weleens naar de Waalsdorpervlakte met hen geweest en bij de plaatselijke kranslegging.
Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als de kerk open zou zijn. Met elkaar stil zijn en dan een korte meditatie, gebed en passende liederen zingen. Ik heb het in het verleden weleens voorgesteld, maar er was helaas weinig animo voor.
Zeker hang ik de vlag halfstok. En de kinderen komen inderdaad naar binnen. Wat dacht je dan? Dat ik ze lekker laat feesten buiten? Ik zie trouwens bij ons niemand op straat dan. Maar ja, ik woon ook in een achteraf dorpje...
Waarom reageer je nu zo raar? :bobo
Het was alleen een antwoord op de opmerking die je maakte. Hoe ik het hier deed en doe.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dodenherdenking

Bericht door Terri »

Wij hadden een bijzondere dienst zondag.
De predikant trok lijnen vanuit de Schrift naar 'gebonden' en 'vrij' zijn. Op verschillende manieren vanuit Psalm 43.
Hij vertelde voor de kinderen het indrukwekkende verhaal van de ' 18 mannen' die voordat ze gefusilleerd werden samen psalm 43 zongen.
Als laatste eindigde hij met het gebonden zijn door de zonde en de vrijheid in Christus en ja dat we die vrijheid niet doorbrengen 'tot verzadiging van het vlees' .
Een stralende zondagmorgen, in alle vrijheid naar de kerk mogen, uit volle borst aan het eind het Wilhelmus zingen....
Nog kan het in Nederland....dit is niet alleen emotie, dit is een onverdiende weldaad!
Soms kan een kerkdienst/preek zo veel zeggen....
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef: Als ik dat als pijnlijk ervaar hoe moet dat voor de Heere zijn.
Dat laatste weten we niet en het past ook niet om je eigen gevoelens op God te projecteren. Althans, dat vind ik.
Plaats reactie