Dodenherdenking

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dodenherdenking

Bericht door Maanenschijn »

In ons kleine dorpje wordt jaarlijks, voorafgaand aan de dodenherdenking bij de naastgelegen Amerikaanse oorlogs graven, in het dorpskerkje een dienst gehouden. Georganiseerd door de plaatselijke PKN gemeente. Met toespraken vanuit de kerkelijke gemeente, de burgemeester, een amerikaanse kolonel, en andere Amerikaanse afgevaardigden. We zingen enkele liederen uit het liedboek, in de kerk het 6e vers van het Wilhelmus. De kerk zit dan stampvol , een waardige, mooie en indrukwekkende dienst. Daarna in stilte naar de begraafplaats voor de twee minuten stilte, enkele gedichten en het zingen van het Nederlansde en Amerikaanse volkslied . Ik mag elk jaar vanachter het orgel een bijdrage leveren. Zou het niet graag missen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

De kranslegging dit jaar gebeurt op een lege Dam.
Gerdi Verbeet deed gisteren een oproep om allemaal de vlag halfstok te hangen op 4 mei, en na de 2 minuten stilte het Wilhelmus te zingen, met deuren en ramen open als dat kan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Ik begrijp die logica van de hele dag vlaggen op 4 mei niet zo goed. Dat heeft voor mij niet méér waarde, integendeel zou ik bijna zeggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Mara schreef:De kranslegging dit jaar gebeurt op een lege Dam.
Gerdi Verbeet deed gisteren een oproep om allemaal de vlag halfstok te hangen op 4 mei, en na de 2 minuten stilte het Wilhelmus te zingen, met deuren en ramen open als dat kan.
De meeste deuren kunnen open...
Wat men hiervan verwacht, vind ik helemaal een raadsel. Samenzang wordt het niet in elk geval. Alleen als je in nauwe straatjes met kleine huizen woont, kun je samen nog iets horen. Als de huizen en straten een beetje ruimer opgezet zijn, hoor je echt niets als je de deur open zet en dan gaat zingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Mara schreef:De kranslegging dit jaar gebeurt op een lege Dam.
Gerdi Verbeet deed gisteren een oproep om allemaal de vlag halfstok te hangen op 4 mei, en na de 2 minuten stilte het Wilhelmus te zingen, met deuren en ramen open als dat kan.
De meeste deuren kunnen open...
Wat men hiervan verwacht, vind ik helemaal een raadsel. Samenzang wordt het niet in elk geval. Alleen als je in nauwe straatjes met kleine huizen woont, kun je samen nog iets horen. Als de huizen en straten een beetje ruimer opgezet zijn, hoor je echt niets als je de deur open zet en dan gaat zingen.
*mompelt iets over een dorp met nauwe straatjes
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dodenherdenking

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Mara schreef:De kranslegging dit jaar gebeurt op een lege Dam.
Gerdi Verbeet deed gisteren een oproep om allemaal de vlag halfstok te hangen op 4 mei, en na de 2 minuten stilte het Wilhelmus te zingen, met deuren en ramen open als dat kan.
De meeste deuren kunnen open...
Wat men hiervan verwacht, vind ik helemaal een raadsel. Samenzang wordt het niet in elk geval. Alleen als je in nauwe straatjes met kleine huizen woont, kun je samen nog iets horen. Als de huizen en straten een beetje ruimer opgezet zijn, hoor je echt niets als je de deur open zet en dan gaat zingen.
Bij jou niet nee. Er zijn ook nog mensen buiten het platteland :D
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik begrijp die logica van de hele dag vlaggen op 4 mei niet zo goed. Dat heeft voor mij niet méér waarde, integendeel zou ik bijna zeggen.
Ik begrijp niet dat je niet op de hoogte bent van het protocol.
Op 4 mei hang je de vlag pas halfstok om 18 uur tot zonsondergang.
Jantje schreef:*mompelt iets over een dorp met nauwe straatjes
Alsof er in Nederland geen "chinese muren" staan, eindeloze rijen flats, rijtjeshuizen, pleinen....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik begrijp die logica van de hele dag vlaggen op 4 mei niet zo goed. Dat heeft voor mij niet méér waarde, integendeel zou ik bijna zeggen.
Ik begrijp niet dat je niet op de hoogte bent van het protocol.
Op 4 mei hang je de vlag pas halfstok om 18 uur tot zonsondergang.
Daar ben ik uitstekend van op de hoogte. Het is nu dus juist de oproep om dat dit jaar de hele dag te doen. En die logica begrijp ik niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik begrijp die logica van de hele dag vlaggen op 4 mei niet zo goed. Dat heeft voor mij niet méér waarde, integendeel zou ik bijna zeggen.
Ik begrijp niet dat je niet op de hoogte bent van het protocol.
Op 4 mei hang je de vlag pas halfstok om 18 uur tot zonsondergang.
Daar ben ik uitstekend van op de hoogte. Het is nu dus juist de oproep om dat dit jaar de hele dag te doen. En die logica begrijp ik niet.
Dat begreep ik er niet uit, maar lees dat nu pas.
Ik ga wel aan die oproep gehoor geven, niet zozeer vanwege Corona maar meer omdat het 75 jaar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Wij vlaggen ook altijd wel op 4 en 5 mei. Ik zal dus uitleggen waarom ik het niet zo'n goed idee vind. Het zal ook wel aan mij liggen, maar op 5 mei denk je dan aan het eind van de dag: o ja, die vlag hangt er ook nog... Op 4 mei heb ik dat nooit, omdat het meer 'een moment' van herdenken is, ofwel 2 a 2,5 uur.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:*mompelt iets over een dorp met nauwe straatjes
Alsof er in Nederland geen "chinese muren" staan, eindeloze rijen flats, rijtjeshuizen, pleinen....
Ik doelde op de woonplaats van @eilander. Ik denk dat Gerdi Verbeet ook op zulke plaatsen doelt. Dat zijn namelijk bij uitstek de plaatsen waar die samenzang wél mogelijk is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:*mompelt iets over een dorp met nauwe straatjes
Alsof er in Nederland geen "chinese muren" staan, eindeloze rijen flats, rijtjeshuizen, pleinen....
Ik doelde op de woonplaats van @eilander. Ik denk dat Gerdi Verbeet ook op zulke plaatsen doelt. Dat zijn namelijk bij uitstek de plaatsen waar die samenzang wél mogelijk is.
Jantje, in een dorpje waar je in zó korte tijd alle straten kunt bekijken, valt het mij tegen dat je toch niet verder komt dan een paar van de oudere straatjes.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Jantje »

Is er zoveel nieuwbouw dan? Ik ben er ooit eens doorgereden en ik legde mijn handen in elkaar dat de straatjes zo smal waren. Zeker in de contreien rondom de Gereformeerde Gemeente, als ik me het goed herinner.

Maar dit is heel erg off-topic.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

eilander schreef:Wij vlaggen ook altijd wel op 4 en 5 mei. Ik zal dus uitleggen waarom ik het niet zo'n goed idee vind. Het zal ook wel aan mij liggen, maar op 5 mei denk je dan aan het eind van de dag: o ja, die vlag hangt er ook nog... Op 4 mei heb ik dat nooit, omdat het meer 'een moment' van herdenken is, ofwel 2 a 2,5 uur.
In onze wijk leeft het helaas steeds minder. Ik haalde de kinderen vroeger naar binnen, zo rond kwart voor 8, maar de rest bleef buiten spelen.
Met enkele oudere buren vlaggen we nog, de jonge generatie heeft niet eens een vlag, zeiden ze me.
En halfstok moet ik knopen, met een touw, best een gedoe, dus ik ben wel blij dat het dan niet voor een paar uurtjes is.
En met de kennis van het Wilhelmus is het nog steeds droevig gesteld, begreep ik.
Dit zou echt op het schoolrooster moeten staan, in groep 3!
Regelmatig zingen met de kinderen, zodat het vlekkeloos gaat. Eenmaal geleerd gaat het er niet meer uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Dodenherdenking

Bericht door windorgel »

Mara, als je een houten stok hebt kun je twee extra haakjes in de stok draaien waardoor je heel makkelijk half stok kan vlaggen. Kleine tip.
Plaats reactie