Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17327
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door huisman »

Wat heeft alles veranderd?” vroeg McDowell vrijdag tijdens een bijeenkomst in het Billy Graham Center in Asheville, North Carolina. Internet, is zijn antwoord. Een verslag van zijn referaat verscheen de dag erop op de site van de Amerikaanse organisatie Christian Post.

McDowell: „Internet heeft atheïsten, agnosten, mensen die sceptisch staan tegenover religie, mensen die alles willen vernietigen wat u en ik geloven, nagenoeg op hetzelfde niveau toegang gegeven tot uw kinderen als uw predikant en u hebben – of u dat nu leuk vindt of niet.”
Hier het hele artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_577402

Ik denk dat dit gevaar nog steeds erg onderschat wordt in onze gezindte. Jongeren lezen het RD niet meer maar wenden zich voor het nieuws naar het internet (b.v. Nu.nl) en worden zo op een "neutrale" wijze ingelicht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Schemerlichtje »

huisman schreef:
Wat heeft alles veranderd?” vroeg McDowell vrijdag tijdens een bijeenkomst in het Billy Graham Center in Asheville, North Carolina. Internet, is zijn antwoord. Een verslag van zijn referaat verscheen de dag erop op de site van de Amerikaanse organisatie Christian Post.

McDowell: „Internet heeft atheïsten, agnosten, mensen die sceptisch staan tegenover religie, mensen die alles willen vernietigen wat u en ik geloven, nagenoeg op hetzelfde niveau toegang gegeven tot uw kinderen als uw predikant en u hebben – of u dat nu leuk vindt of niet.”
Hier het hele artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_577402

Ik denk dat dit gevaar nog steeds erg onderschat wordt in onze gezindte. Jongeren lezen het RD niet meer maar wenden zich voor het nieuws naar het internet (b.v. Nu.nl) en worden zo op een "neutrale" wijze ingelicht.
Stof tot nadenken....niet alleen voor onze gezindte maar ook voor onszelf.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Wat heeft alles veranderd?” vroeg McDowell vrijdag tijdens een bijeenkomst in het Billy Graham Center in Asheville, North Carolina. Internet, is zijn antwoord. Een verslag van zijn referaat verscheen de dag erop op de site van de Amerikaanse organisatie Christian Post.

McDowell: „Internet heeft atheïsten, agnosten, mensen die sceptisch staan tegenover religie, mensen die alles willen vernietigen wat u en ik geloven, nagenoeg op hetzelfde niveau toegang gegeven tot uw kinderen als uw predikant en u hebben – of u dat nu leuk vindt of niet.”
Hier het hele artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_577402

Ik denk dat dit gevaar nog steeds erg onderschat wordt in onze gezindte. Jongeren lezen het RD niet meer maar wenden zich voor het nieuws naar het internet (b.v. Nu.nl) en worden zo op een "neutrale" wijze ingelicht.
daarom is kliksafe (en dan de whitelist) nog zo gek niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17327
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:
Wat heeft alles veranderd?” vroeg McDowell vrijdag tijdens een bijeenkomst in het Billy Graham Center in Asheville, North Carolina. Internet, is zijn antwoord. Een verslag van zijn referaat verscheen de dag erop op de site van de Amerikaanse organisatie Christian Post.

McDowell: „Internet heeft atheïsten, agnosten, mensen die sceptisch staan tegenover religie, mensen die alles willen vernietigen wat u en ik geloven, nagenoeg op hetzelfde niveau toegang gegeven tot uw kinderen als uw predikant en u hebben – of u dat nu leuk vindt of niet.”
Hier het hele artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_577402

Ik denk dat dit gevaar nog steeds erg onderschat wordt in onze gezindte. Jongeren lezen het RD niet meer maar wenden zich voor het nieuws naar het internet (b.v. Nu.nl) en worden zo op een "neutrale" wijze ingelicht.
daarom is kliksafe (en dan de whitelist) nog zo gek niet.
Precies...maar jongeren kunnen ook op hun mobiel,laptop,I pod,I phone enz buitenshuis altijd op internet (ongefilterd).
De dijken zijn doorgebroken en de duivel weet dat hij nog maar een kleine tijd heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Afgewezen »

Ik weet niet of je zo massief 'internet' de schuld kunt geven. Er is een geestelijke macht, de "geestelijke boosheden in de lucht", die alles aangrijpt om tegen God, tegen Christus, te strijden, "tegen de Heere, en tegen Zijn Gezalfde". Dat geldt voor welk communicatiemiddel dan ook, of dat nu de telefoon, de radio, de tv of internet is. Daarom moeten we vérder kijken dan deze media.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17327
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Ik weet niet of je zo massief 'internet' de schuld kunt geven. Er is een geestelijke macht, de "geestelijke boosheden in de lucht", die alles aangrijpt om tegen God, tegen Christus, te strijden, "tegen de Heere, en tegen Zijn Gezalfde". Dat geldt voor welk communicatiemiddel dan ook, of dat nu de telefoon, de radio, de tv of internet is. Daarom moeten we vérder kijken dan deze media.
De TV konden wij buiten de deur houden maar internet is met al zijn "goede" toepassingen binnengekomen. Het is mij te gemakkelijk om het weer breder te trekken. Internet heeft een verwoestende uitwerking op onze gezinnen en wordt gebruikt door Gods tegenstander de duivel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Hansie »

Internet heeft ook talloze mensen TOT het geloof gebracht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17327
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door huisman »

Hansie schreef:Internet heeft ook talloze mensen TOT het geloof gebracht.
Dus....internet geen gevaar ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Ik weet niet of je zo massief 'internet' de schuld kunt geven. Er is een geestelijke macht, de "geestelijke boosheden in de lucht", die alles aangrijpt om tegen God, tegen Christus, te strijden, "tegen de Heere, en tegen Zijn Gezalfde". Dat geldt voor welk communicatiemiddel dan ook, of dat nu de telefoon, de radio, de tv of internet is. Daarom moeten we vérder kijken dan deze media.
Natuurlijk is dit waar, alleen je moet het niet gebruiken om de strijd tegen de verkeerde invloeden van internet te beperken. Het is écht dwaas dat velen in onze gezindte in de gezinnen gewoon open internet hebben. Ik hoor van kinderen in mijn klas dat er dingen bekeken worden die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan. En dat baart me zorgen.
En inderdaad, alle andere mogelijkheden om open internet te krijgen. Ik zou niet weten hou je daarmee om zou moeten gaan. Mijden denk ik. Maar dat is heel lastig, voor velen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door memento »

Internet brengt de wereld in huis. Zeker voor onze gezindte, waar men altijd gedacht heeft zich uit de wereld terug te kunnen trekken (eigen scholen, eigen kerken, eigen verenigingen, eigen campings, eigen ...) is dat een diepe teleurstelling. Het stelt voor nieuwe uitdagingen: Als we de wereld niet buiten de deur kunnen houden, hoe houden we haar dan buiten ons hart? En daarop is maar één antwoord mogelijk: een afhankelijk leven waarin de Geest het leven leidt. Juist nu de wereld in huis gekomen is, moeten we beseffen dat we zonder bekering en geloof, zonder een afhankelijk leven met de Heere en een leven uit Zijn bescherming, niet staande kunnen blijven.

PS> Een filter is niet de oplossing. Daarmee hou je wel bepaalde zonden buiten, maar de "wereldse" wijze van denken niet. Zie bv alleen het nieuws al, waarin gedaan wordt alsof evolutie, homoseksualiteit, vrije seksualiteit, etc normaal is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Mara »

Ik ben het deels met de stelling eens. (kan dat ook ? ;) )
Als ik naar audio server ga, een kerkdienst opzoek en die beluister moet ik altijd denken aan mijn vader. Hij had een joekel van een bandrecorder nodig, de cassetterecorder was al een verbetering, maar halverwege de preek moest je vaak de cassette omdraaien, of de tape bleek niet lang genoeg. Wat zou hij moeiteloos hebben kunnen luisteren.
Ik denk dat Gods Volk vroeger ook zuchtend heeft gekeken naar de trein en de auto.
Door die auto wordt de zondag ontheiligd. Men crosst overal heen. Was het eerst nog uitsluitend voor een kerkdienst, er wordt nu een bezoekje of een hele dag aangeplakt. Zo gaat het met internet ook. Je kunt je computer gebruiken voor je administratie, mails e.d., je informatie te vergaren, maar ook om schunnige dingen te bekijken. Wat enigszins helpt is om het ding op zondag i.i.g. uit te laten. Dat haalt al een stukje van de verslaving af.
En je aandacht blijft dan tenminste nog binnenshuis.
Wij hebben geen filternet o.i.d., dat is niet nodig gebleken. Ik ben behoorlijk beschermd opgevoed en ik was veel nieuwsgieriger dan onze kinderen nu zijn. Onze kinderen weten veel beter wat er te koop is in de wereld, ik was op mn 16e behoorlijk naief. Dat zou ik in deze tijd toch wel voorkomen !
En als je thuis beperkt internet hebt, gaan je kinderen misschien het via een smartphone of eigen laptopje naar binnen halen, dan is de controle toch helemaal zoek ? Ik denk wel dat het scheelt in welke vriendengroep je kinderen verblijven. Zitten daar rare figuren tussen (eentje is genoeg :tilt ) is het hek van de dam.
Dus EEN bedreiging zou ik het willen noemen ja, maar de grootste ? Ik zeg aarzelend nee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Toeschouwer »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:Ik weet niet of je zo massief 'internet' de schuld kunt geven. Er is een geestelijke macht, de "geestelijke boosheden in de lucht", die alles aangrijpt om tegen God, tegen Christus, te strijden, "tegen de Heere, en tegen Zijn Gezalfde". Dat geldt voor welk communicatiemiddel dan ook, of dat nu de telefoon, de radio, de tv of internet is. Daarom moeten we vérder kijken dan deze media.
Natuurlijk is dit waar, alleen je moet het niet gebruiken om de strijd tegen de verkeerde invloeden van internet te beperken. Het is écht dwaas dat velen in onze gezindte in de gezinnen gewoon open internet hebben. Ik hoor van kinderen in mijn klas dat er dingen bekeken worden die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan. En dat baart me zorgen.
En inderdaad, alle andere mogelijkheden om open internet te krijgen. Ik zou niet weten hou je daarmee om zou moeten gaan. Mijden denk ik. Maar dat is heel lastig, voor velen.
'
Er is maar één remedie. Om het ouderwets te zeggen: "De vreze des Heeren". Is ons hart nu werkelijk vevuld met de spoedige wederkomst van onze Heere, zien wij verlangend uit naar Zijn Koninkrijk? Is onze wandel in de hemel waar Christus is? Wij kunnen aan een dode boom vruchten gaan hangen, geen TV, geen internet, een beetje zoals de Amisch gaan leven, dat helpt allemaal niet. Om het modern te zeggen, hebben wij en onze kinderen een levende relatie met onze Heiland. Dat bewaart ons en alle andere dingen niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:PS> Een filter is niet de oplossing. Daarmee hou je wel bepaalde zonden buiten, maar de "wereldse" wijze van denken niet. Zie bv alleen het nieuws al, waarin gedaan wordt alsof evolutie, homoseksualiteit, vrije seksualiteit, etc normaal is.
Precies. Het onchristelijke denken is iets wat niet per se via internet tot ons komt. Het zit als het ware in de lucht en ook wij worden er min of meer door geïnfecteerd. De uitdaging om je "onbesmet te bewaren van de wereld" is dan misschien ook vele malen groter geworden dan vroeger, maar het is waar wat Mara zegt en wat ik ook eigenlijk bedoelde aan te geven: alle nieuwe ontwikkelingen werden vaak als oorzaak van het kwaad bezien (en er werd inderdaad ook meteen weer 'nieuw' kwaad door ontwikkeld), maar het zit 'm niet in die dingen zelf.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Ander »

memento schreef:Internet brengt de wereld in huis. Zeker voor onze gezindte, waar men altijd gedacht heeft zich uit de wereld terug te kunnen trekken (eigen scholen, eigen kerken, eigen verenigingen, eigen campings, eigen ...) is dat een diepe teleurstelling. Het stelt voor nieuwe uitdagingen: Als we de wereld niet buiten de deur kunnen houden, hoe houden we haar dan buiten ons hart? En daarop is maar één antwoord mogelijk: een afhankelijk leven waarin de Geest het leven leidt. Juist nu de wereld in huis gekomen is, moeten we beseffen dat we zonder bekering en geloof, zonder een afhankelijk leven met de Heere en een leven uit Zijn bescherming, niet staande kunnen blijven.

PS> Een filter is niet de oplossing. Daarmee hou je wel bepaalde zonden buiten, maar de "wereldse" wijze van denken niet. Zie bv alleen het nieuws al, waarin gedaan wordt alsof evolutie, homoseksualiteit, vrije seksualiteit, etc normaal is.
Ik denk dat je bedoelt: niet dé oplossing. Wel een dam om bepaalde zaken buiten de deur te houden.
De keuze van onze gezindte om zich uit de wereld terug te trekken (zoals memento verwoordt; lees: niet wereldgelijkvormig te worden, wel in de wereld zijn maar niet van de wereld) is en blijft een goede keuze. Laten we de trend keren en niet kinderen van amper 10 een apparaat geven waar ze van alles mee kunnen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:Internet brengt de wereld in huis. Zeker voor onze gezindte, waar men altijd gedacht heeft zich uit de wereld terug te kunnen trekken (eigen scholen, eigen kerken, eigen verenigingen, eigen campings, eigen ...) is dat een diepe teleurstelling. Het stelt voor nieuwe uitdagingen: Als we de wereld niet buiten de deur kunnen houden, hoe houden we haar dan buiten ons hart? En daarop is maar één antwoord mogelijk: een afhankelijk leven waarin de Geest het leven leidt. Juist nu de wereld in huis gekomen is, moeten we beseffen dat we zonder bekering en geloof, zonder een afhankelijk leven met de Heere en een leven uit Zijn bescherming, niet staande kunnen blijven.

PS> Een filter is niet de oplossing. Daarmee hou je wel bepaalde zonden buiten, maar de "wereldse" wijze van denken niet. Zie bv alleen het nieuws al, waarin gedaan wordt alsof evolutie, homoseksualiteit, vrije seksualiteit, etc normaal is.
Ik denk dat je bedoelt: niet dé oplossing. Wel een dam om bepaalde zaken buiten de deur te houden.
De keuze van onze gezindte om zich uit de wereld terug te trekken (zoals memento verwoordt; lees: niet wereldgelijkvormig te worden, wel in de wereld zijn maar niet van de wereld) is en blijft een goede keuze. Laten we de trend keren en niet kinderen van amper 10 een apparaat geven waar ze van alles mee kunnen.
Natuurlijk moet je tegenhouden wat je kán tegenhouden. Maar wel in het besef dat het een enorm lekke dam is. We leven midden in een samenleving, waarin ideeën die haaks staan op Gods woord normaal gevonden worden. Ik denk aan evolutie, homoseksualiteit, vrije seksuele omgang, scheiden als het huwelijk niet lekker loopt, etc. Die ideeën komen van alle kanten op ons af, en die kúnnen we niet buitensluiten.
Plaats reactie