30 jaar abortus in nederland

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: RE: Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Thuisvrouw »

Carrie schreef: Als je beseft dat "Uw Naam worde geheiligd" ook inhoud dat je door je daden of gedrag, (in de Naam van God) geen aanleiding ben tot spot.
Wat voor daden en gedrag in naam van God doel je concreet op?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Carrie »

Thuisvrouw schreef:
Carrie schreef: Als je beseft dat "Uw Naam worde geheiligd" ook inhoud dat je door je daden of gedrag, (in de Naam van God) geen aanleiding ben tot spot.
Wat voor daden en gedrag in naam van God doel je concreet op?
Ik zal het proberen uit te leggen.
Het gaat over de joodse uitleg van "Uw Naam worde geheiligd"
Ik vond dat zeer verrijkend en daar staat dat als iets wat je zegt of doet als christen, Gods Naam schade toebrengt, je dan ook schuldig staat aan dit dit gebod.

En dat kunnen ook goede daden zijn!
Denk bv aan Iemand waarschuwen dat hij niet moet vloeken, en het vloeken wordt alleen maar erger. Dan zeggen de joden, als je dit blijft doen, sta je ook schuldig. Hoe goed je bedoeling ook is, maar de uitwerking die nu bekend is, zorgt dat Gods Naam alleen maar schade aangedaan wordt.

Als ik nu alles lees, en hoe scheef het beeld en hoe onterecht ook, doet het mij pijn dat door de media God zo tot schande gemaakt wordt, en er een beeld neegezet wordt waardoor er meer en meer met God gespot wordt.

Zelf zou ik geneigd zijn als waker te zeggen, ook al klopt het media beeld niet, en al zijn alle berichten niet terecht, wij willen als christenen juist geen aanstoot geven, en dingen doen waardoor wij de wereld redenen geven om met God te spotten. Wij geloven in de bescherming van het ongeboren leven, maar zullen ons werk op andere manieren voortzetten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Ik las juist vanmorgen mijn kleindochter voor van David en een spottende Goliath. Daar zat toch een andere les in voor mij.
Ons staat een sterke Held terzij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door eilander »

Het verhaal van @Carrie gaat hier ook helemaal niet op, wat mij betreft. Dat is wél van toepassing op vloekers en spotters, als zij na herhaalde waarschuwingen volharden. En helemaal als ze hun gedrag verergeren juist omdat ze weten dat je hen wilt waarschuwen en omdat ze weten dat het je pijn doet.

Dat geldt hier niet. Je hebt elke keer weer te maken met individuele aanstaande moeders die op het punt staan om hun kindje in de moederschoot te vermoorden. Elk kind dat gered kan worden, is er één. Elke moeder (en vader) die weerhouden kan worden van zo'n afschuwelijke daad, is er één. Ik heb veel waardering en respect voor de wakers, en bid voor hen dat ze trouw op hun post mogen blijven en velen mogen redden.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: RE: Re: RE: Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Thuisvrouw »

Carrie schreef:
Zelf zou ik geneigd zijn als waker te zeggen, ook al klopt het media beeld niet, en al zijn alle berichten niet terecht, wij willen als christenen juist geen aanstoot geven, en dingen doen waardoor wij de wereld redenen geven om met God te spotten. Wij geloven in de bescherming van het ongeboren leven, maar zullen ons werk op andere manieren voortzetten.
Ja dit dacht ik al. Dit is een van de gevolgen van het verwoestende werk van leugens (in de media)

Er zal altijd met Gods Naam gespot worden, hoe dan ook. Als je alleen al probeert te leven naar Gods Woord kan Zijn Naam al bespot worden.

Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.

15 Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een, die zich met eens anders doen bemoeit;

Het komt er dus op aan hoe je eigen gedrag er aanleiding toe geeft . Niemand van de wakers kan er wat aan doen dat er een set leugens de wereld ingeholpen en vervolgens daarop Gods Naam bespot wordt!!

In die optiek had David ook wel thuis kunnen blijven, had Johannes zijn hoofd niet hoeven verliezen en had Paulus de Areopagus ook beter links kunnen laten liggen omdat er anders met de opstanding gespot werd.

Verder raad ik je aan om de site van SOL eens te lezen. Er zijn tal van activiteiten. Gericht op preventie, hulpverlening en nazorg. Het waken is er een onderdeel van.

En met dat waken zijn, Godzijdank, al verscheidene levens ter elfder ure gered.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mara »

Misschien vonden de bezoekers dit te confronterend?
Afbeelding

Uit het AD.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Carrie »

Mara schreef:Misschien vonden de bezoekers dit te confronterend?
[img]https://images4.persgroep.net/rcs/eONW9 ... uality=0.9[/img]

Uit het AD.
Ik denk juist niet dat dit het is.

Dit vind ik mooi, en geeft op duidelijke wijze aan hoe ernstig het probleem rond abortus is!
Ik ben ook volledig voorstander van zulke acties. Net als op markten en evenementen staan.
En ik hoef SOL niet te lezen dat dat gebeurd. Maar laten we eerlijk zijn, feit dat er nog steeds zoveel naar abortusklinieken gaan, geeft aan dat de we nog steeds niet in staat zijn om voldoende voorlichting te preventie te geven!

Daarbij vind ik vergelijkingen van @Thuisvrouw net zo goed niet geheel opgaan en vraag ik me af of die plek voor zo'n kliniek echt de goede plek is...
Tijd en plaats zijn belangrijk voor hoe en boodschap overkomt.
Zelf zou ik er dan denk nog liever stil en enkel biddend staan. Mocht er dan iemand zijn die wil praten, kan die uit zichzelf komen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Een van de columns die onlangs in de Leef heeft gestaan.
Dan krijg je misschien een indruk van het waken.

Geen opgeheven vingertje

Let op! Aggressieve anti-abortus demonstranten!
Er prijkt een aanplakbiljet bij de ingang van een abortuskliniek. Bezoekers worden gewaarschuwd voor de wakers die regelmatig voor de ingang staan. Die willen de mensen op het laatste moment nog bewegen af te zien van de keus om hun zwangerschap af te breken. Maar dat stellen de klinieken niet op prijs.
En hun cliënten ook niet, stellen ze. De demonstranten zijn intimiderend en agressief. Mensen die al emotioneel zijn door de moeilijke beslissing die ze hebben genomen worden lastig gevallen en veroordeeld.
Vrij vaak worden we op deze manier benaderd door de medewerkers van de kliniek. Ze zien ons liever gaan dan komen.
Onlangs werd zelfs de politie gebeld. We moesten ons verantwoorden voor de manier waarop we mensen benaderen. Er was een klacht gekomen dat we opdringerig waren; mensen confronteerden met smakeloze en aanstootgevende illustraties. En we achtervolgden bezoekers naar hun auto's.
Tja…het is maar net hoe je dingen verwoordt.

We staan niet bij de kliniek met een opgeheven vingertje. Maar we willen wel confronteren met de werkelijkheid. Foto's van verschillende stadia in de zwangerschap kan je toch moeilijk smakeloos en aanstootgevend noemen. En als je even achter iemand aanloopt om een folder aan te bieden waarin hulp aangeboden wordt ‘voor’ of ‘na’ abortus is dat niet hetzelfde als bezoekers achtervolgen.

Voor de kliniek staat een bord: “Alle aandacht voor jou”. We zouden eigenlijk ook een bord mee moeten nemen: “Alle aandacht voor jullie”. Want geloven de medewerkers van de kliniek dat ze de vrouwen helpen door ze abortus aan te bieden; wij zijn ervan overtuigd dat ze één persoon over het hoofd zien: de ongeboren baby… En daar willen wij wél graag aandacht voor vragen. Het kleine kwetsbare leven wat vogelvrij is verklaard. Wat in levensgroot gevaar is zodra de moeder naar de ingang van de kliniek loopt.
Vijf seconden….meer tijd hebben we meestal niet. Vijf stappen die de mensen nog moeten doen als ze ons gepasseerd zijn. Vijf tellen waarin je zóveel zou willen zeggen tegen ouders die op dat moment geen andere keus zien dan hun kindje te laten doden. Er is hulp! Kies voor het leven; we willen helpen!
Hoe zouden we hen voorbij kunnen laten gaan zonder hen te wijzen op andere mogelijkheden! “Red degenen die ter dood gegrepen zijn, want zij wankelen ter dode, zo gij u onthoudt”
We móeten die vijf seconden benutten. Het is een zaak van leven of dood.

Dat maakt dat we min of meer tegenover elkaar staan...de werkers en de wakers. We krijgen nogal eens een boze blik. Of een berisping waarin ons verteld wordt dat de cliënten onze aanwezigheid verschrikkelijk vinden. Door de ramen van de kliniek worden we vaak nauwlettend in de gaten gehouden.
Het maakt het altijd een beetje spannend.

En inderdaad, de bezoekers zitten doorgaans ook niet op ons te wachten.
Maar ondanks vele afwijzende reacties zijn er ook andere momenten. Het gebeurt nog wel eens dat we na een gesprek bedankt worden dat we er staan. Dat we met bezoekers mogen bidden. Ontroerende ogenblikken als onze handen elkaar vinden en we ze samen vouwen. Gebeden waarin we ook altijd het ongeboren kindje in Gods trouwe Vaderhanden leggen.
En waarvan we toch wel eens mogen geloven dat de Heere het hoort én verhoort.

Mooie ontmoetingen zijn er ook.
Ik denk terug aan die man die ons nogal agressief tegemoet kwam.
Zijn vrouw had net een abortus ondergaan. Ze waren binnen al voor ons gewaarschuwd. Boze verwijten klonken.
Na een lang gesprek waarin heel wat emoties los kwamen nam hij afscheid van ons met een hartelijke omhelzing. Verrassend!
En die keer dat iemand al een poosje van een afstand naar ons had staan kijken. Een wat slungelige man met een hoofd vol zwarte dreadlocks. Na een kwartiertje kwam hij naar ons toe. Hij vertelde in gebroken Nederlands dat zijn vriendin en hij jaren geleden gekozen hadden voor abortus. Voordat ze de behandelkamer uit waren hadden ze al spijt. Nooit zouden ze kunnen vergeten dat ze hun kindje weg hadden laten halen. Als er toen mensen zoals jullie hadden gestaan was het vast anders gegaan, zei hij verdrietig. Het is zó gaaf dat jullie hier staan! Voor we er erg in hadden kregen we alledrie een warme knuffel. Hij sprong op zijn fiets en wees met zijn vinger naar boven. Geraakt keken we hem na.
Zó willen wij bij de kliniek staan. Niet met een opgeheven vingertje. Maar met een vinger die naar Boven wijst.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mara »

Carrie schreef:
Dit vind ik mooi, en geeft op duidelijke wijze aan hoe ernstig het probleem rond abortus is!
Ik ben ook volledig voorstander van zulke acties.
Dit las ik op de site van het vrouwenblad Viva nl:

In eerste instantie zijn de namaakfoetussen alleen naar Rotterdamse huisartsen en journalisten verstuurd. Volgens Rebecca Gomperts van Women on Waves, een organisatie die opkomt voor het recht op zwangerschapsonderbreking bij ongewenste zwangerschap, zitten veel mensen niet te wachten op zulke post. ‘Voor degenen die net een miskraam of abortus hebben gehad, kan dit pijnlijk zijn.’

Olga Loeber van het Nederlands Genootschap van Abortusartsen noemt de methode agressief. Zij vindt het ‘buitengewoon ongepast’ als bijvoorbeeld mensen die ongewenst kinderloos blijven het pakketje ontvangen. De mailing laat volgens haar ook slecht hulpverlenerschap zien. ‘Het suggereert dat je met een abortus echt een mens vermoordt. Dat boezemt angst in. En eenmaal angstig kun je geen zorgvuldige afweging meer maken.’


Dit was niet n.a.v. deze foto, maar er werden plastic foetussen ongevraagd rondgestuurd.
Ik kan het me niet herinneren, heb ook nooit zo'n foetus ontvangen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Carrie »

Mara schreef:
Carrie schreef:
Dit vind ik mooi, en geeft op duidelijke wijze aan hoe ernstig het probleem rond abortus is!
Ik ben ook volledig voorstander van zulke acties.
Dit las ik op de site van het vrouwenblad Viva nl:

In eerste instantie zijn de namaakfoetussen alleen naar Rotterdamse huisartsen en journalisten verstuurd. Volgens Rebecca Gomperts van Women on Waves, een organisatie die opkomt voor het recht op zwangerschapsonderbreking bij ongewenste zwangerschap, zitten veel mensen niet te wachten op zulke post. ‘Voor degenen die net een miskraam of abortus hebben gehad, kan dit pijnlijk zijn.’

Olga Loeber van het Nederlands Genootschap van Abortusartsen noemt de methode agressief. Zij vindt het ‘buitengewoon ongepast’ als bijvoorbeeld mensen die ongewenst kinderloos blijven het pakketje ontvangen. De mailing laat volgens haar ook slecht hulpverlenerschap zien. ‘Het suggereert dat je met een abortus echt een mens vermoordt. Dat boezemt angst in. En eenmaal angstig kun je geen zorgvuldige afweging meer maken.’


Dit was niet n.a.v. deze foto, maar er werden plastic foetussen ongevraagd rondgestuurd.
Ik kan het me niet herinneren, heb ook nooit zo'n foetus ontvangen.
Dat heb ik ook gehoord ja. Ik heb het ook nooit ontvangen.
Ik begrijp dat dat bij kinderloosheid en bij miskramen pijnlijk kan zijn.
Dat is sowieso de hele abortus discussie.
Bij de één zo gewild, en de ander vermoord zo'n kindje...

Ik vind wel dat confrontatie mag.
Laat ook die film maar zien bij voorlichtingen.
En ook exacte info hoe een kliniek te werk gaat.
Waarschuw voor de psychische schade na een abortus. Want dat vind ik nog steeds onderbelicht. Niemand!! Christelijk of onchristelijk komt er los van!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

De modelletjes zijn destijds uitsluitend verstuurd naar abortus artsen en politici. (overigens 10 jaar geleden toen Dorenbos nog aan het roer stond)

Loebers en Gomperts willen hier niet mee geconfronteerd worden. Nee, vanzelf. Het herinnert hen eraan dat ze te maken hebben met een ongeboren kindje van 10 weken.
Mensen die ongewenst kinderloos zijn vinden abortus verschrikkelijk. Ik sprak op de huishoudbeurs een oudere vrouw die in snikken uitbarstte toen ik even met haar sprak over abortus. Ze zag een 3d echo van mijn kleinzoontje en huilend zei ze dat zij nooit oma zou worden. Ik heb naar haar geluisterd en met haar gebeden en met een hartelijke omhelzing vervolgde ze haar weg.
Andere (met name wat oudere) vrouwen vertellen naar aanleiding van de modelletjes hun miskraamverhaal. Als ze het modelletje in hun handen nemen dan zie je hoe ze het als het ware koesterend vasthouden. Nooit eerder hebben ze hun verdriet geuit. Ze zijn heel erg dankbaar als ze het mee naar huis mogen nemen. Iedere beurs verwondert het me weer hoeveel mensen steun ervaren door een bezoek aan onze stand. En meestal is het modelletje de aanleiding.
Weet je hoeveel mensen vorige maand op de Huishoudbeurs (vrijwillig!) een modelletje hebben meegenomen? 3900.
Er is helemaal niets mis met het modelletje. Maar het wordt expres in het extreme getrokken.

Standaard staat er sinds een jaar onder onze vergunning dat we geen plastic bebloede foetussen mogen uitdelen.
Nadat we met gemeente en politie gesproken hebben en het materiaal hebben laten zien wat we uitdelen. Het is te bizar voor woorden.

Loebers en Gomperts hebben er alle baat bij om dit als buitengewoon ongepast te bestempelen. Het recht op abortus is zo'n verworven vrijheid daar mag je niet aan komen. En de opinie over 'de anti-abortusclub' moet zeker negatief blijven. Laat je er niet door beïnvloeden!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mara »

Carrie schreef: Waarschuw voor de psychische schade na een abortus. Want dat vind ik nog steeds onderbelicht. Niemand!! Christelijk of onchristelijk komt er los van!
Dat blijft zeker onderbelicht.
Als na een 16 weken echo of vruchtwaterpunctie/genetisch onderzoek blijkt dat een kindje een ongeneeslijke aandoening heeft, heb je in dat geval recht op een (latere) abortus.
Het wordt zo gebracht, dat je dan van het probleem af bent.
Ik heb moeders gesproken die deze beslissing - soms meerdere malen - hadden genomen.
Wij hebben ervoor gekozen om die echo en punctie niet te laten doen, omdat dit dan geen enkel doel dient.
Een kindje is welkom, altijd.
Je keuze wordt wel gerespecteerd, maar niet echt begrepen denk ik. Want het gaat tegen de heersende logica in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Carrie »

Omdat je schrijft, laat je je niet beïnvloeden.
En er al eerder naar aanleiding van mijn schrijven en reactie kwam dat dit precies is wat de media doet;

Dat wat je schrijft over de huishoudbeurs vind ik fantastisch!
Hoe meer mensen folders en die poppetjes meenemen, hoe beter!
Ook collecteren werkt zo. Mij viel op dat het destijds nog best onbekend was. (12 jaar terug) ik heb heel veel gesprekken aan de deur gevoerd, heerlijk werk!

En ga alsjeblieft naar jaarmarkten, en sta op stations etc.

Maar het werk voor klinieken, ik weet het niet.. Weet alleen dat het mijn keus niet zou zijn.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Erskinees »

Hoewel ik zeker geen tegenstander ben van het waken (@Helma, fantastisch dat je dit doet), kan ik het vanuit het oogpunt van de klinieken en het seculiere gedachtegoed wel begrijpen.

Stel dat er iedere keer als ik naar de huisarts zou gaan een groep linkse alternatieve geneeswijzefans zouden staan om mij proberen te overtuigen om niet naar binnen te gaan. Dat lijkt mij ook zeer irritant en zou van mij dan wel verboden mogen worden.
Plaats reactie