30 jaar abortus in nederland

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18715
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

merel schreef:Klopt inderdaad, maar een kind krijgen op je 11e is ook traumatisch.
Het betreffende meisje, althans haar ouders, hebben wel gekozen voor abortus, maar ook de moeder is zwaar getraumatiseerd hierdoor.
Ach...wat verdrietig. Ken je ze?
Ze kunnen altijd hulp vragen bij Er is Hulp. Daar geven ze ook nazorg (na abortus)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mara »

helma schreef:
merel schreef:Toch hoorde ik gisteren een voorbeeld waarbij ik toch twijfel of abortus toegestaan is.
Meisje, 11 jaar, gedrogeerd en misbruikt door vriend van haar vader. Moeder ziet veranderingen aan het kind en gaat naar de huissrts, 16 weken zwanger. Ik weet niet wat ik zou doen als het mijn 11 jarige dochter zou zijn.
Inderdaad een hele schrijnende situatie :ouin
Zou ze lichamelijk in staat zijn om de zwangerschap uit te dragen? Dat zou voor mij vraag 1 zijn.
Als dat wel zo zou zijn zou ik het ongeboren kindje niet durven doden.
Abortus heeft trouwens ook grote gevolgen, psychisch maar ook lichamelijk is het niet zonder risico's.
In 2011 gebeurde dit ook:
De vader van het 12-jarige meisje dat twee weken geleden beviel van een kind, blijkt zijn dochter zwanger te hebben gemaakt. Dat meldt het Openbaar Ministerie (OM).
RTLnieuws

Wat een verschrikking. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door eilander »

Zeker een verschrikking. Maar op het moment dat je voor het voldongen feit wordt gesteld (het meisje is zwanger), zou ik toch absoluut niet durven adviseren om het kindje weg te laten halen. Natuurlijk onder de voorwaarde die helma ook al aangaf, dat het meisje lichamelijk in staat is om de zwangerschap uit te dragen.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door merel »

helma schreef:
merel schreef:Klopt inderdaad, maar een kind krijgen op je 11e is ook traumatisch.
Het betreffende meisje, althans haar ouders, hebben wel gekozen voor abortus, maar ook de moeder is zwaar getraumatiseerd hierdoor.
Ach...wat verdrietig. Ken je ze?
Ze kunnen altijd hulp vragen bij Er is Hulp. Daar geven ze ook nazorg (na abortus)
Nee, ik ken ze niet. Deze casus kwam op mijn werk voorbij en het is voor mij de eerste keer dat ik twijfel of in deze gevallen abortus wel geoorloofd kan zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18715
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

https://www.siriz.nl/faq/

Siriz heeft wel een wissel omgezet...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:https://www.siriz.nl/faq/

Siriz heeft wel een wissel omgezet...
Ik lees dat ze de keuze voor het laten uitvoeren van een abortus door een vrouw respecteren.

Ik zal persoonlijk nooit de keuze voor een moord (wat abortus in mijn ogen is) kunnen respecteren. Omdat God dat niet respecteert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18715
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

J.C. Philpot schreef:
helma schreef:https://www.siriz.nl/faq/

Siriz heeft wel een wissel omgezet...
Ik lees dat ze de keuze voor een Abortus door een vrouw respecteren.

Ik zal persoonlijk nooit de keuze voor een moord (wat abortus in mijn ogen is) kunnen respecteren. Omdat God dat niet respecteert.
Ja, en ze gaan zo nodig mee met iemand de abortuskliniek in.
Ik hoorde dat de VBOK is opgeheven.
Het is nu alleen Siriz.
Ik ben 30 jaar donateur van VBOK geweest. Wordt tijd om op te zeggen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Carrie »

helma schreef:
J.C. Philpot schreef:
helma schreef:https://www.siriz.nl/faq/

Siriz heeft wel een wissel omgezet...
Ik lees dat ze de keuze voor een Abortus door een vrouw respecteren.

Ik zal persoonlijk nooit de keuze voor een moord (wat abortus in mijn ogen is) kunnen respecteren. Omdat God dat niet respecteert.
Ja, en ze gaan zo nodig mee met iemand de abortuskliniek in.
Ik hoorde dat de VBOK is opgeheven.
Het is nu alleen Siriz.
Ik ben 30 jaar donateur van VBOK geweest. Wordt tijd om op te zeggen.
In hoeverre worden ze ook gedwongen vanwege politieke redenen?
Ik begreep nl ook dat ze ook wel onder de loep liggen omdat ze niet onafhankelijk zouden zijn?

Persoonlijk vind ik het zo jammer dat er weinig aandacht wordt gegeven aan het blijvende trauma wat abortus achterlaat.
Ik heb iemand gekend die 40 jaar geleden abortus had gepleegd, maar ze dacht er nog steeds aan wanneer het jarig zou zijn geweest, hoe oud het zou zijn. Vergeleek het met anderen van die leeftijd en is eigenlijk altijd wat verbittert gebleven, terwijl het toen haar eigen keus was en ze dacht dat het de oplossing was.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mara »

helma schreef: Ik ben 30 jaar donateur van VBOK geweest. Wordt tijd om op te zeggen.
Ik heb eerder al die stap gezet. Was moeilijk hoor, maar ik herkende het gedachtegoed van de VBOK niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Herman »

helma schreef:Ik hoorde dat de VBOK is opgeheven.
Volgens mij niet. Ik zie daar geen enkel nieuwsbericht over.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18715
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Herman schreef:
helma schreef:Ik hoorde dat de VBOK is opgeheven.
Volgens mij niet. Ik zie daar geen enkel nieuwsbericht over.
Ze moeten zich op deze manier wel losmaken van de VBOK, dus volgens mij houdt dat dan op te bestaan.
Ze hebben gekozen voor de subsidie en daarom concessies gedaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Herman »

helma schreef:
Herman schreef:
helma schreef:Ik hoorde dat de VBOK is opgeheven.
Volgens mij niet. Ik zie daar geen enkel nieuwsbericht over.
Ze moeten zich op deze manier wel losmaken van de VBOK, dus volgens mij houdt dat dan op te bestaan.
Ze hebben gekozen voor de subsidie en daarom concessies gedaan.
Het lijkt me dat de route anders loopt. Als de VBOK zich losmaakt van Siriz, dan komt het geld nog steeds binnen bij de VBOK en dan zullen ze andere manieren moeten zoeken om dat geld van donateurs te besteden voor hun doelstelling. De door jou voorgestelde conclusies, zijn wat voorbarig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18715
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Ik wacht het af. Ik heb gehoord dat ze opgeheven zijn. De preciese route weet ik niet. Wel concludeer ik door wat ik lees op de website van Siriz dat ze gebogen hebben voor de politieke druk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mara »

Vrouwen bij abortusklinieken worden steeds vaker lastiggevallen door anti-abortusdemonstranten. Ook hier in Rotterdam-Zuid, zegt Gerrit Zomerdijk, directeur van Gynaikon Klinieken. "De intensiteit waarmee die demonstraties plaatsvinden neemt in de hevigheid toe."
De demonstranten mogen van de gemeente alleen aan de overkant van de straat staan. "Sommigen houden zich daar niet aan en zij staan voor onze deur. Vrouwen moeten dan pal langs die demonstranten", vertelt Zomerdijk.

De vrouwen worden aangesproken door de demonstranten, maar de tegenstanders van abortus komen ook naar de kliniek. "Laatst waren de sloten van de kliniek dicht gekit en waren er rondom de kliniek en in de lift stickers geplakt met 'abortus is moord'."

'Wij doen dit al jaren'

De anti-abortusdemonstranten staan al jaren geregeld voor de deur van de kliniek aan de Strevelsweg. "Wij zijn een groep christenen, wij doen dit al jaren", vertelt een demonstrant.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/179556/D ... inlSqLDhJw

Ik weet niet of dit nu zo verstandig is. Houd je als demonstrant aan de regels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18715
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Er wordt bij SOL altijd op het hart gedrukt om je te houden aan de regels.
Vorige week kregen we deze brief:

Beste wakers,

Na de uitzending op 16 januari j.l. van EenVandaag is er veel gebeurd.

Als organisatie zijn we in gesprek met plaatselijke en landelijke politieke leiders over het waken. Daarover later meer.
De lokale overheid en de politie hebben aangegeven dat ze niet kunnen controleren of iemand inderdaad voor Schreeuw om Leven waakt en zich dus ook aan de richtlijnen houdt. Daarom hebben we ons beraad en zijn we tot de beslissing gekomen om een pasjessysteem in te voeren.

Dit zal een gepersonaliseerde pas zijn en je bent verplicht om die bij je te hebben wanneer je gaat waken, net als je ID-kaart.

Op deze pas zullen de volgende zaken worden vermeld:
1. Voornaam
2. Foto

Enz.

Sloten dichtkitten enzo is niet iets wat door onze wakers gedaan wordt. Helaas heb je hier net als in de VS mensen die hun standpunt over abortus nogal extreem uiten.
Plaats reactie