Libie

Staan we achter de aanval op Libie?

Ja
11
39%
Nee
12
43%
Als christen bemoei ik me niet met politiek, het is niet in mijn hand.
5
18%
 
Totaal aantal stemmen: 28

edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Libie

Bericht door edward »

Naar aanleiding van een poll op een christelijke website ergens (vergeten welke)ben ik benieuwd hoe wij denken over onze militiare bemoeienis met Libie.
Kan /mag een christen indirect medeplichtig worden aan het doden van onschuldige burgers?
Wij leren dat we onderdanig horen te zijn aan de overheid, maar steunen rebellen van een ander land.
(EN als het nu Zimbabwe was, maar het is het olierijke Libie)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Libie

Bericht door Kislev »

edward schreef:Wij leren dat we onderdanig horen te zijn aan de overheid, maar steunen rebellen van een ander land.
(EN als het nu Zimbabwe was, maar het is het olierijke Libie)
Dat is niet juist. NAVO heeft aangegeven dat ze geen van de partijen steunen maar ingrijpen omdat ze niet toestaan dat een dictator zn volk aan het uitroeien is. Oftewel het doel is: beschermen burgerbevolking.

En ja, we hebben allemaal wel de indruk dat olie een grote rol speelt............
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Libie

Bericht door Rambam »

edward schreef:Kan /mag een christen indirect medeplichtig worden aan het doden van onschuldige burgers?
Het is maar net hoe je het uitlegt. Indien niet door de NAVO en andere landen wordt ingegrepen zullen er onschuldige burgers om het leven komen, namelijk diegenen die opstaan tegen Khadaffi en zijn dictatoriale bewind.
Wij leren dat we onderdanig horen te zijn aan de overheid, maar steunen rebellen van een ander land.
(EN als het nu Zimbabwe was, maar het is het olierijke Libie)
Ongeacht welk land het betreft, lijkt het me niet verkeerd om mensen te beschermen tegen hun eigen leider. De missie is niet zozeer gericht op het militair ondersteunen van de opstandelingen, maar om de bevolking te beschermen tegen het leger van Khadaffi.

Daarnaast weet ik niet of je lijdelijk moet toezien hoe een regime de eigen bevolking onderdrukt en (gedeeltelijk) wil uitroeien. Het lijkt me niet dat de bijbel daartoe opdracht geeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Libie

Bericht door refo »

Wat zijn de bewijzen voor het feit dat K. 'zijn volk aan het uitroeien is'?
Mededelingen van rebellen. Die snappen in ieder geval meer van het bespelen van de media dan K. Dat is een feit.

Het adagium dat nieuws pas nieuws is als twee onafhankelijke bronnen het melden is allang niet meer van toepassing.
Hoe kunnen bronnen onafhankelijk van elkaar zijn in het internet tijdperk.

Het blijft verbazen dat er zo snel op Libië gereageerd werd.
Als we klaar zijn moeten we dan eerst maar eens naar Noord-Korea. Dan kunnen we met het uit Libië gejatte geld mooi weer spelen door in Korea voedsel uit te delen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Libie

Bericht door Bonny »

refo schreef:Als we klaar zijn moeten we dan eerst maar eens naar Noord-Korea. Dan kunnen we met het uit Libië gejatte geld mooi weer spelen door in Korea voedsel uit te delen.
Of naar Jemen, of Bahrein, of Iran, of Venezuela.

Of zoals iemand naar de Iraanse nieuwszender Press TV sms'te, wanneer gaat de Coaltion of de Willing Israel militair tot de orde roepen..........
The Groom's still waiting at the altar
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Libie

Bericht door elbert »

Bonny schreef:Of zoals iemand naar de Iraanse nieuwszender Press TV sms'te, wanneer gaat de Coaltion of de Willing Israel militair tot de orde roepen..........
Welke Israeli's worden er precies onderdrukt door de eigen regering?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Libie

Bericht door parsifal »

Ergens vraag ik me af of olie de belangrijkste factor is.
Ze hadden contracten met het Khadaffi regime en na een revolutie wordt het allemaal een stuk onzekerder.

Op het moment lijkt het er trouwens een beetje op dat de buitenlandse troepen aan de kant van de rebellen staan. Dat lijkt me ook niet ideaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Libie

Bericht door Afgewezen »

Ik heb niet zoveel verstand van politiek, maar het ingrijpen in Libië vind ik wel wat bevreemdend.
De opstandelingen hadden gewoon eieren voor hun geld moeten kiezen: we wilden Ghadafi wegkrijgen, maar helaas, niet gelukt. Stoppen dus. Doorgaan is net zoiets als zelfmoord plegen.
Maar goed, dat is mijn visie...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Libie

Bericht door Gian »

Ik mis nog een optie

4. Als christen ben ik niet geroepen om politiek te bedrijven. Mijn roeping is een hemelse.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Libie

Bericht door parsifal »

Gian schreef:Ik mis nog een optie

4. Als christen ben ik niet geroepen om politiek te bedrijven. Mijn roeping is een hemelse.
Wat heeft dat met deze situatie te maken? Of betekent dat ook dat we als geen Christen mogen hebben over onrecht en oorlog?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Libie

Bericht door edward »

Gian schreef:Ik mis nog een optie

4. Als christen ben ik niet geroepen om politiek te bedrijven. Mijn roeping is een hemelse.
Dat is min of meer wat ik probeerde te zeggen met optie 3.
En ook de keuze waar ik zelf het dichts bij sta.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Libie

Bericht door Gian »

parsifal schreef:
Gian schreef:Ik mis nog een optie

4. Als christen ben ik niet geroepen om politiek te bedrijven. Mijn roeping is een hemelse.
Wat heeft dat met deze situatie te maken? Of betekent dat ook dat we als geen Christen mogen hebben over onrecht en oorlog?
Natuurlijk mag je het over onrecht en oorlog hebben. Alleen maakt het dan nog niet veel uit want heel de wereld is overgeleverd aan onrecht. Mi moeten we ons oog daarom vestigen op een ander Koninkrijk. Ik denk dat dat meer rust en vrede geeft dan de hopeloze strijd voor het goede in deze oude wereld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Libie

Bericht door Bonny »

Afgewezen schreef:Ik heb niet zoveel verstand van politiek, maar het ingrijpen in Libië vind ik wel wat bevreemdend.
De opstandelingen hadden gewoon eieren voor hun geld moeten kiezen: we wilden Ghadafi wegkrijgen, maar helaas, niet gelukt. Stoppen dus. Doorgaan is net zoiets als zelfmoord plegen.
Maar goed, dat is mijn visie...
Juist andersom. Die opstandelingen kunnen niet anders. Als ze nou zouden stoppen, wapens inleveren en met Khadaffi gaan 'praten', dan kan ik je op een briefje meegeven dat Muammar vreselijk wraak gaat nemen!
The Groom's still waiting at the altar
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Libie

Bericht door edward »

Bonny, een opstandeling is iemand die opstaat tegen de regering, rebellie.
De SGP staat voor gehoorzaamheid aan Overheid, het tegenovergestelde van rebellie.Zo stelde ds Kersten destijds zelfs dat we aan de bezetter dienden te gehoorzamen.
Er is toch wel heel veel veranderd, dat nu de SGP zelf haar goedkeuring uitspreekt over het aanvallen van een land, waar de leider toch altijd nog heel wat beter is voor zijn onderdanen was dan b.v. Mugabe, Kim uit N Korea, Castro etc etc.
Om nog maar te zwijgen van S Arabie waar een vrouw niet eens mag autorijden, en waar op het bezit van een Bijbel al lijfstraffen staan.Ook met dit land zijn we ''bevriend'', de koningin gaat er zelfs heen.(Totdat ook daar de opstand uitbreekt en we ineens met de opstandelingen mee doen?)
De reden is eigenlijk niet eens belangrijk, we horen te gehoorzamen aan de overheid, die door God over ons gesteld is.
Of geldt dit alleen voor Nederland en mogen we gerust wapens en steun leveren aan rebellen in andere landen om daar alles omver te werpen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Libie

Bericht door refo »

Libye is het Irak van Obama.
Het is nu nog een beetje diffuus waar de bad guys en de good guys zitten.
Net als in Iraq was één ding zeker: de president is een boef.
Dus zelfs als het allemaal onzin was, wordt het gerechtvaardigd door het verdrijven alleen al van die man.
En wij slapen er niet slecht van.

Maar over een jaar of misschien langer, dan wordt het wel duidelijk wie hier beter van is geworden.
Net als in Afghanistan en Iraq zal dat zeker niet de bevolking zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie