Red het Basisonderwijs!

Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Red het Basisonderwijs!

Bericht door Robbie »

Er zijn vergaande voorstellen door de minister gedaan om te bezuinigen op het onderwijs. Het onderwijsveld is hierin niet gekend. Als ik als groepsleerkracht op het Basisonderwijs de voorstellen bekijk, dan slaat de schrik me om het hart. Kort gezegd komt het er op neer dat het BaO veel meer moet presteren, maar dat het veel minder mag kosten en dat er veel meer kinderen met ernstige stoornissen in het reguliere basisonderwijs moeten worden opgevangen. Dit is niet in het belang van de leerlingen, ook niet van de zorgleerlingen en ook niet van het onderwijs zelf.

Kijk op http://www.redhetbasisonderwijs.nl en teken de petitie! Het is in het belang van de opgroeiende generatie.

PS: mocht het zo zijn dat er mensen willen gaan reageren op dit topic met opmerkingen als "Dan moeten ze maar eens wat harder gaan werken daar op die basisschool" of "Hebben ze zoveel vakantie, en lopen ze nog te zeuren" of zoiets, dan bied ik die personen met alle plezier een week stage aan, kunnen ze het van dichtbij zien.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door refo »

Ik las net iets erover in de krant. In 2003 zijn een aantal regelingen ingevoerd voor 'passend onderwijs'.
Het aantal kinderen wat daar onder valt is in die (?) jaren met 65% gestegen.
Dat is lelijk uit de hand gelopen.
Dus als iedereen even nagaat hoe dat ook weer ging vóór 2003 moeten we eind komen.

Dus moeten ze maar eens wat harder gaan werken daar op die basisschool
Ze hebben zoveel vakantie, en lopen ze nog te zeuren.
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Ichtus »

refo schreef:Ik las net iets erover in de krant. In 2003 zijn een aantal regelingen ingevoerd voor 'passend onderwijs'.
Het aantal kinderen wat daar onder valt is in die (?) jaren met 65% gestegen.
Dat is lelijk uit de hand gelopen.
Dus als iedereen even nagaat hoe dat ook weer ging vóór 2003 moeten we eind komen.

Dus moeten ze maar eens wat harder gaan werken daar op die basisschool
Ze hebben zoveel vakantie, en lopen ze nog te zeuren.
Zullen we vast beginnen met de pc's schrappen en weer gewoon leren leren en niet overal aan snuffelen en uiteindelijk nergens iets vanaf weten.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Mara »

Vroeger was niet alles beter, maar de leraar was MEESTER en bracht zijn kennis over.
Volgens mij was hij/zij aan veel minder regels gebonden en bracht met de liefde van het hart de kinderen van alles bij.
Althans, zo herinner ik mij dat.
Nu herinneren onze kinderen zich heel andere dingen :ouin
Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Het gaat zgn. over kinderen met een taal -achterstand, dus : buitenlandse kinderen, maar ja, dat is natuurlijk weer een besmet woord.
Ik heb soms het gevoel dat kinderen nog amper zorgeloze kinderen mogen zijn, maar meteen vanaf de peutertijd MOETEN leren.
Geen goede zaak !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Robbie »

refo schreef: Dus moeten ze maar eens wat harder gaan werken daar op die basisschool
Ze hebben zoveel vakantie, en lopen ze nog te zeuren.
Refo wil een stageplaats... ;-)
Lijkt me trouwens goed om die 65% eens te bekijken; de afgelopen jaren was het echt lonend om autisme te hebben of adhd; je etiket werd beloond met een rugzak. Gek dat het met 65% steeg. Maar dat is niet de groep waar het om gaat... Het gaat om de kinderen met échte problemen, die dag in, dag uit de boel op stelten zetten omdat ze "niet sporen" en die dan zo nodig in een toch al veel te volle klas moeten gaan functioneren. En dan staat de inspectie er met het opgeheven vingertje bij, zo van : Hee meester, je resultaten zijn te laag. Korting op je subsidie! Gevolg... grotere klassen ... meer onrust ... weer die inspectie...

Jaja, ik ben trots op mijn vak, maar ik wil wel graag de gelegenheid hebben om prettig te werken.
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Robbie »

Mara schreef:Vroeger was niet alles beter, maar de leraar was MEESTER en bracht zijn kennis over.
Volgens mij was hij/zij aan veel minder regels gebonden en bracht met de liefde van het hart de kinderen van alles bij.
Althans, zo herinner ik mij dat.
Nu herinneren onze kinderen zich heel andere dingen :ouin
Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Het gaat zgn. over kinderen met een taal -achterstand, dus : buitenlandse kinderen, maar ja, dat is natuurlijk weer een besmet woord.
Ik heb soms het gevoel dat kinderen nog amper zorgeloze kinderen mogen zijn, maar meteen vanaf de peutertijd MOETEN leren.
Geen goede zaak !
Spijker op z'n kop. De rust is weg.
Je mag geen kind meer zijn, presteren moet al op de kleuterschool.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door refo »

Ik heb de puntjes uit de petitiesite even gekopieerd
1. Door de bovenmatige nadruk op delen van enkele vakgebieden (taal en rekenen) is de balans in het onderwijs verstoord. Er treedt een verschraling op van het onderwijsaanbod, die strijdig is met de uitgangspunten en doelen van de Wet op het Primair Onderwijs. Kinderen zijn zoveel meer dan hun scores. Talenten op sociaal, motorisch, creatief en expressief gebied sneeuwen onder.
Ja, meer leren, minder toneelspelen.
2. Het huidige onderwijstoezicht tast de professionele vrijheid van directies en leraren aan. Daardoor verliezen zij hun passie en enthousiasme. Dé basisvoorwaarden voor goed onderwijs.
Hup, aan je werk!
3. Door selectief gebruik van nationale en internationale onderzoeksgegevens heeft de overheid ten onrechte geconstateerd dat het niveau van het basisonderwijs is gedaald. Deze onjuiste interpretatie van gegevens heeft het imago van het basisonderwijs schade berokkend. Mede daardoor is het moeilijk talentvolle jongeren te interesseren voor een onderwijsloopbaan.
Eerst leer je ze slecht rekenen en dan verwijt je dat ze niet kunnen rekenen. Ga voorlopig er maar vanuit dat de gegevens wel kloppen. Er zijn zoveel voorbeelden van dingen die ik wel geleerd heb op de lagere school en ze nu niet meer leren.
4. De sterke nadruk op cognitieve leerprestaties veroorzaakt een competitief klimaat en een ongewenste vervroeging van formele leerprocessen. Vooral de ontwikkeling van het jonge kind wordt geforceerd, waardoor de natuurlijke ontwikkeling gevaar loopt. Een deel van de leerlingen komt daardoor in de knel. Het percentage uitvallers stijgt.
Een kinderzieltje kan een hoop hebben. En mooi toch dat je ziet dat ze in de knel komen? Kun je er wat aan doen.
5. De afrekencultuur heeft een verlammende uitwerking op de verbetering (innovatie) van het onderwijs.
Het eerste is waar, dat wert overal verlammend. Maar er is teveel geïnnoveerd in het bao.
6. In het rapport Het oog der natie: scholen op rapport. Standaarden voor de publicatie van schoolprestaties (Dijkstra, A.B., Karsten, S., Veenstra, R., Visscher, A.J., red., 2001) zijn de wetenschappelijke standaarden geformuleerd, waaraan een publicatie van schoolgegevens moet voldoen. De werkwijze van de inspectie voldoet op alle hoofdzaken niet aan deze standaarden. De uitkomsten en waarderingen zijn daardoor onbetrouwbaar.
Zou kunnen.
7. De onbetrouwbare opbrengstgegevens veroorzaken dat de opbrengsten van scholen ten onrechte als zwak of sterk worden beoordeeld. Een verplichte eindtoets en het vaststellen van referentieniveaus in het basisonderwijs zullen het sluitstuk vormen van een onrechtvaardige en verstikkende afrekencultuur.
Die toets is er toch al? En nu gewoon allemaal meedoen en niet je eigen toets knutselen.
8. Door de vermenging van eisen op het gebied van deugdelijkheid en onvoldoende geobjectiveerde kwaliteitseisen is er feitelijk sprake van een staatspedagogiek. De diversiteit van het onderwijs wordt er door bedreigd.
Dat denk ik niet. Als je een goed verhaal hebt en daarbij goede resultaten is er altijd te praten. Maar verhaal betekent niet: smoesjes.
9. Onrechtmatig en onrechtvaardig toezicht lokt onreglementair (frauduleus) en strategisch gedrag van scholen uit, dat strijdig is met de belangen van de leerlingen. Het kunstmatig verhogen van de leeropbrengsten, ook door bijvoorbeeld toetstraining, leidt tot advisering naar een niet passend schooltype waardoor leerlingen vastlopen en ‘afstromen’.
Aan toetstraining mag iets gedaan worden. De Cito is wel een beetje errug voorspelbaar. En daarom gaat men trainen. In het VO kan dat soepel opgevangen worden. En als de Cito alleen leidend is moeten die meesters en juffen terug naar de PAbo.
10. Relatieve toetsgegevens van individuele leerlingen worden door de inspectie in absolute zin gebruikt voor een beoordeling van het onderwijs op een school als geheel. Toetsen verliezen daardoor hun waarde voor het onderwijsproces.
? Die snap ik niet.
11. Het onderwijsbeleid veroorzaakt een overmatige bureaucratisering. Niet de kwaliteit van het daadwerkelijke onderwijs is de basis van het toezicht, maar of alles aantoonbaar is met documenten (gidsen, plannen, protocollen en procedures).
Uiteraard. Maar dat is niet nieuw. Iedereen vond het wel prettig en liep netjes in het spoor van de gidsen, plannen, protocollen en procedures.
Er is een enorme burocratisering. Helemaal eens. Maar nogmaals. Als je een beetje uit de pas loopt in benchmarks, maar daarentegen geweldig goed onderwijs levert (aantoonbaar, helaas) dan moet dat gaan volgens mij.

12. Het huidige toezicht is door de inspectie ontwikkeld. De inspectie stelt de normen vast, voert het toezicht uit en legt sancties op. De inspectie voert weliswaar overleg met het onderwijsveld, maar betrekt het niet bij de besluitvorming. Klachten worden door de inspectie afgehandeld. Omdat er sinds augustus 2010 sprake is van een ministeriële regeling is bezwaar en beroep onmogelijk. Het onderwijs is als gevolg daarvan rechteloos en vogelvrij.
Daar moeten ze dan wat aan doen. Als de kalkoen in beroep moet over het kerstmenu bij de slager, weet je hoe het afloopt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door eilander »

Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Robbie »

eilander schreef:
Mara schreef:
Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
En dit is nu juist waarop bezuinigd wordt. Iemand zei iets over een kalkoen en een slager? Wat ze nu willen, is dat die slager tevens bakker, kapper, vinoloog, topkok, timmerman, metselaar en politieagent is en dat hij daarnaast veel beter vlees zou moeten leveren. En als hij dat niet doet, krijgt hij een forse bekeuring. Kortom: de échte zorgenkinderen zijn het kind van de rekening, en in hun kielzog de "gewone" kinderen, die verminderde aandacht krijgen, dus minder presteren, dus daarop afgerekend worden....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Zita »

ik ben natuurlijk al vreeslijk oud, dus ik kan vertellen hoe het lang geleden ging: een meester die tegelijkertijd hoofd was. Hij had één middag vrij voor zijn hoofdelijke bezigheden. Dan viel zijn vrouw in. Hij had twee klassen onder zijn hoede, met in totaal tweeenveertig leerlingen. En bij hem heb ik in twee jaar verschrikkelijk veel geleerd. Ondanks dat hij er eentje was van het autoritaire type, dat koning in eigen klas was, frontaal lesgaf en alles deed wat de hedendaagse didactische boekwerken verbieden. Er was geen kind dat van school ging zonder het metrieke stelsel tot en met de centi-are te beheersen. Iedereen kon procentrekenen. D'tjes en t'tjes werden geoefend tot je er groen van zag. En ik vond het nog een aardige man ook.
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Robbie »

refo schreef:
10. Relatieve toetsgegevens van individuele leerlingen worden door de inspectie in absolute zin gebruikt voor een beoordeling van het onderwijs op een school als geheel. Toetsen verliezen daardoor hun waarde voor het onderwijsproces.
? Die snap ik niet.
Als een kind zoals men dat noemt "zwak is in spelling", wordt de school daarop afgerekend, net alsof je van een dubbeltje een euro kunt maken.
Ik heb het nu wel over een kind dat echt goed, fundamenteel, grondig onderwijs krijgt. Sommigen in dit forum suggereren dat leerkrachten net zo corrupt zijn als bankdirecteuren, en dat vind ik jammer!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Robbie »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance :fi
Die kon gewoon zijn werk doen: lesgeven en opvoeden. Lijkt me geweldig!
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Faramir »

Ik werk ook op een basisschool.

Momenteel zitten wij volop in ontwikkeling.

Allereerst is door de hele stichting de vaardigheidsmeter ingevoerd. De directeur (of coördinator) komt zo'n 1,5 uur observeren hoe het in de klas gaat. Aan de hand van zo'n 170 punten (kunnen we wat meer of minder zijn) wordt je beoordeeld. Ze willen het eigenlijk geen beoordeling noemen, maar een ontwikkel instrument. Afijn, dit zorgt niet voor een erg fijne sfeer in het team.

Voor de rest zitten we nog in wat andere projecten, vernieuwingen en verdiepingen wat behoorlijk wat studiedagen kost. Wekelijks wel een vergadering en vaak overleg met ouders, specialisten enz enz. Om een beetje een beeld te geven van het mooie vak van leerkracht die dagelijks om 4 uur vrij is. Ik maak vaak zo'n 10 uur op een dag. Van 8 tot 6. Verlof heb ik op vrijdagmiddag, daar kom ik echter zelden aan toe. Afgelopen vakantie heb ik alsnog een dag of 3 gewerkt en ook werk ik regelmatig in de weekenden wat uren.

Als er dan vrienden zijn die weer eens een grappige opmerkingen zijn dat ik blij mag zijn met zo'n luizenbaantje dan geef ik ze daarin groot gelijk, daarover ga ik geen eens meer een discussie aan.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Mara »

Dat lijkt mij ook ! Let wel, ik heb geen PABO opleiding, maar de liefde voor bepaalde vakken te kunnen overbrengen, lijkt me geweldig !
Misschien idealiseer ik het wel.
Toch hadden de oudere docenten, die "traditioneel" lesgaven op het gymn, meer gezag en overwicht te hebben dan hun moderne collega's !
Jongeren blijken eigenlijk toch best behoudend te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie