Red het Basisonderwijs!

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Mara »

Faramir schreef:Ik werk ook op een basisschool.

Momenteel zitten wij volop in ontwikkeling.

Allereerst is door de hele stichting de vaardigheidsmeter ingevoerd. De directeur (of coördinator) komt zo'n 1,5 uur observeren hoe het in de klas gaat. Aan de hand van zo'n 170 punten (kunnen we wat meer of minder zijn) wordt je beoordeeld. Ze willen het eigenlijk geen beoordeling noemen, maar een ontwikkel instrument. Afijn, dit zorgt niet voor een erg fijne sfeer in het team.

Voor de rest zitten we nog in wat andere projecten, vernieuwingen en verdiepingen wat behoorlijk wat studiedagen kost. Wekelijks wel een vergadering en vaak overleg met ouders, specialisten enz enz. Om een beetje een beeld te geven van het mooie vak van leerkracht die dagelijks om 4 uur vrij is. Ik maak vaak zo'n 10 uur op een dag. Van 8 tot 6. Verlof heb ik op vrijdagmiddag, daar kom ik echter zelden aan toe. Afgelopen vakantie heb ik alsnog een dag of 3 gewerkt en ook werk ik regelmatig in de weekenden wat uren.

Als er dan vrienden zijn die weer eens een grappige opmerkingen zijn dat ik blij mag zijn met zo'n luizenbaantje dan geef ik ze daarin groot gelijk, daarover ga ik geen eens meer een discussie aan.
Ik denk dat jij last hebt van hetzelfde vooroordeel als "thuisZITTENDE" moeders.
Werk jij niet ????? ZIT jij thuis ??
Ik gaf op het laatst maar een bevestigend antwoord :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door JALP »

refo schreef:Dus moeten ze maar eens wat harder gaan werken daar op die basisschool
Ze hebben zoveel vakantie, en lopen ze nog te zeuren.
Heerlijk he, zo'n stokpaardje.... Dat onderwijs, nee, dat is zo'n fantastische baan... WEet je wat ik dan niet snap... Waarom hebben we dan nog een mannen te kort in het onderwijs??????

En misschien een klein beeld...: In het onderwijs wordt je geacht een werkweek te maken van zo'n 40 uur (lesgeven, voorbereiding, ouderavonden, contacten, vergaderingen, cursussen etc. etc.), maar er wordt betaald voor slechts 36 uur... Hierdoor wordt er gespaard voor de vakanties...
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door JALP »

Mara schreef:Vroeger was niet alles beter, maar de leraar was MEESTER en bracht zijn kennis over.
Volgens mij was hij/zij aan veel minder regels gebonden en bracht met de liefde van het hart de kinderen van alles bij.
Althans, zo herinner ik mij dat.
Nu herinneren onze kinderen zich heel andere dingen :ouin
Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Het gaat zgn. over kinderen met een taal -achterstand, dus : buitenlandse kinderen, maar ja, dat is natuurlijk weer een besmet woord.
Ik heb soms het gevoel dat kinderen nog amper zorgeloze kinderen mogen zijn, maar meteen vanaf de peutertijd MOETEN leren.
Geen goede zaak !
Wil je best wel eens e.e.a. leren over hoe het werkt op een basisschool! Vroeger zei de meester... Dat kind, o dat is dom. Tegenwoordig hebben we tenminste handvatten om een kind verder te helpen.
En die groep 0: er is nix verplicht (is zelfs niet gesubsidieerd).
Niks moeten leren...
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Snuf »

Basisonderwijs is toch gewoon een baan van 40 uur in de week, of heb ik dat mis? Ooit wel eens gehoord dat je ook nog een roeping moet hebben.... 'k Zou niet willen ruilen.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door JALP »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance :fi

En daar ligt tevens een probleem. Ik zie zoveel kinderen die hun talenten niet gebruiken en uiteindelijk vast lopen op het VWO of de universiteit... Leren? Hoe moet dat?
Ik denkt toch echt dat je de tijd van vroeger met de gezellige praatjes van je bovenmeester echt idealiseer. Zelfs in mijn tijd op de basisschool en dat is echt nog niet zo heel lang (hoewel.... zo'n 20 jr) mochten goede leerlingen doen wat ze wilden als ze de les maar niet verstoorden.
En ja... de zwakkeren, die waren gewoon dom...

Maar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Hendrikus »

JALP schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance :fi

En daar ligt tevens een probleem. Ik zie zoveel kinderen die hun talenten niet gebruiken en uiteindelijk vast lopen op het VWO of de universiteit... Leren? Hoe moet dat?
Ik denkt toch echt dat je de tijd van vroeger met de gezellige praatjes van je bovenmeester echt idealiseer. Zelfs in mijn tijd op de basisschool en dat is echt nog niet zo heel lang (hoewel.... zo'n 20 jr) mochten goede leerlingen doen wat ze wilden als ze de les maar niet verstoorden.
En ja... de zwakkeren, die waren gewoon dom...

Maar
Juist. Hier wordt een belangrijk punt aangesneden, waar reformatorische scholen lange tijd niks van wilden weten, ook toen het op andere scholen al wel serieus genomen werd.
Kan er een boek over schrijven... Maar 't is me nu te laat :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Joannah »

JALP schreef:
refo schreef:Dus moeten ze maar eens wat harder gaan werken daar op die basisschool
Ze hebben zoveel vakantie, en lopen ze nog te zeuren.
Heerlijk he, zo'n stokpaardje.... Dat onderwijs, nee, dat is zo'n fantastische baan... WEet je wat ik dan niet snap... Waarom hebben we dan nog een mannen te kort in het onderwijs??????

En misschien een klein beeld...: In het onderwijs wordt je geacht een werkweek te maken van zo'n 40 uur (lesgeven, voorbereiding, ouderavonden, contacten, vergaderingen, cursussen etc. etc.), maar er wordt betaald voor slechts 36 uur... Hierdoor wordt er gespaard voor de vakanties...
EN die vakanties die mogen er wezen he?
Hoeveel weken per jaar ook al weer ?10, 11?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
ZWP
Berichten: 1676
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door ZWP »

Joannah schreef:
JALP schreef:
refo schreef:Dus moeten ze maar eens wat harder gaan werken daar op die basisschool
Ze hebben zoveel vakantie, en lopen ze nog te zeuren.
Heerlijk he, zo'n stokpaardje.... Dat onderwijs, nee, dat is zo'n fantastische baan... WEet je wat ik dan niet snap... Waarom hebben we dan nog een mannen te kort in het onderwijs??????

En misschien een klein beeld...: In het onderwijs wordt je geacht een werkweek te maken van zo'n 40 uur (lesgeven, voorbereiding, ouderavonden, contacten, vergaderingen, cursussen etc. etc.), maar er wordt betaald voor slechts 36 uur... Hierdoor wordt er gespaard voor de vakanties...
EN die vakanties die mogen er wezen he?
Hoeveel weken per jaar ook al weer ?10, 11?
Maar als het inderdaad zo is dat er 40 uur gewerkt wordt en voor 36 uur betaald, bouw je 4 uur per week vakantie op. Dat is toch al snel 5 weken extra vakantie. 5 + 5 = 10 weken.
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Robbie »

Faramir schreef:Ik werk ook op een basisschool.

Momenteel zitten wij volop in ontwikkeling.

Allereerst is door de hele stichting de vaardigheidsmeter ingevoerd. De directeur (of coördinator) komt zo'n 1,5 uur observeren hoe het in de klas gaat. Aan de hand van zo'n 170 punten (kunnen we wat meer of minder zijn) wordt je beoordeeld. Ze willen het eigenlijk geen beoordeling noemen, maar een ontwikkel instrument. Afijn, dit zorgt niet voor een erg fijne sfeer in het team.

Voor de rest zitten we nog in wat andere projecten, vernieuwingen en verdiepingen wat behoorlijk wat studiedagen kost. Wekelijks wel een vergadering en vaak overleg met ouders, specialisten enz enz. Om een beetje een beeld te geven van het mooie vak van leerkracht die dagelijks om 4 uur vrij is. Ik maak vaak zo'n 10 uur op een dag. Van 8 tot 6. Verlof heb ik op vrijdagmiddag, daar kom ik echter zelden aan toe. Afgelopen vakantie heb ik alsnog een dag of 3 gewerkt en ook werk ik regelmatig in de weekenden wat uren.

Als er dan vrienden zijn die weer eens een grappige opmerkingen zijn dat ik blij mag zijn met zo'n luizenbaantje dan geef ik ze daarin groot gelijk, daarover ga ik geen eens meer een discussie aan.
Die werktijden herken ik, en veel van mijn colelga's werken nog meer. Sterkte in je hele mooie vak. Heb je de petitie al getekend?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance :fi
Dit laatste is bij ons nog steeds praktijk! Iedereen die van groep 8 af gaat, krijgt thuis bezoek van de directeur met advies voor vervolgonderwijs.
(Ik zeg dit allemaal niet om de gesignaleerde problemen te ontkennen, maar wel om aan te geven dat het niet alleen maar met "ingewikkelde regels van tegenwoordig" te maken heeft. Het kan dus nog steeds zo!)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door JolandaOudshoorn »

Er is hoop!! Alleen hier zijn al zoveel mensen die een baan in het onderwijs zo relaxed vinden met al die korte weken en lange vakanties.... ik verwacht dat we over een jaar of vier een overschot aan leerkrachten hebben :yahoo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:Er is hoop!! Alleen hier zijn al zoveel mensen die een baan in het onderwijs zo relaxed vinden met al die korte weken en lange vakanties.... ik verwacht dat we over een jaar of vier een overschot aan leerkrachten hebben :yahoo
In het onderwijs is het altijd een golfbeweging. Dan tekort, dan overschot.
Maar het relaxte van het onderwijs wat men vroeger had, is nu wel een eind verdwenen hoor. Het is wel een heel fijne en mooie baan, dat absoluut, maar het vraagt enorm veel van een leerkracht. ( als ie r voor gaat)
Ook in vakanties ben je vaak nog met school bezig.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door henriët »

Overigens lees ik in meerdere postings zaken waarbij ik denk, die snapt dus niets ( ofwel niet zo veel) van het onderwijs! Maar ja.. de beste stuurlui....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance :fi
Dit laatste is bij ons nog steeds praktijk! Iedereen die van groep 8 af gaat, krijgt thuis bezoek van de directeur met advies voor vervolgonderwijs.
(Ik zeg dit allemaal niet om de gesignaleerde problemen te ontkennen, maar wel om aan te geven dat het niet alleen maar met "ingewikkelde regels van tegenwoordig" te maken heeft. Het kan dus nog steeds zo!)
Bijzonder !! Is het soms een "dorpsschool"?
Toen onze oudste op het basisonderwijs zat, kwam de juf nog 1 x per jr op huisbezoek.
Bij de 2e was het 1 x in alle 8 jaar, bij de volgende helemaal niet meer.
Ik heb het idee dat een meester of juf vroeger veel meer de achtergrond van het kind wisten.
Nu kan dat wellicht toevallig nog, maar veel juffen wonen 15 of 20 kilometer verderop, zien jou alleen met brengen en halen en 10 minutenavond.
En dan heb je nog de klassen die te maken hebben met 3 juffen !!
Ik vind het allemaal niet zo bevorderlijk voor de rust en continuiteit.
Nogmaals, vroeger was echt niet alles beter. Ik had een meester in klas 4, die sloeg met de lineaal keihard op je vingers. Ging je dan naar de bovenmeester, kreeg je nog meer straf :ouin
Ook hadden wij een meester die ontzettend driftig was en je gewoon aan je haren de bank uitsleurde !
Dit zou nu niet meer mogen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Willem »

Vanmorgen een goed verhaal van de Minister op Radio 1 over de voorgenomen bezuinigingen in het BaO. Een aantal opmerkingen van openingsposter komen hier toch wel door in een ander daglicht te staan.
Een petitie met als titel "redhetbassisonderwijs" dient m.i. eerder opgevat te worden als een ordinair gevecht om geld dan dat het primair de belangen van het kind vooropzet. Men kan van mening verschillen hoe om te gaan met uitval en rugzakjes en of de klassen in het speciaal onderwijs groter zullen worden maar de suggestie dat deze bezuingingen de ondergang van het BaO veroorzaakt zodat er "reddingsacties" moeten komen is te zot voor woorden. Op deze manier hol je enkel het efffect van petities uit en je eigen geloofwaardigheid.

Dus idd wat Refo zegt, Hup aan je werk!

ps. en dat geneuzel over 40 uur werk en 36 uur betaalt is uiteraard een nogal dubieuze methode. Hebben we het over salaris dan nemen we het jaarsalaris bruto + de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals b.v. pesioensregelingen, financiering vervolgopleidingen en vrije dagen, flexibiliteit etc. En dan gaan we vergelijken.
Laatst gewijzigd door Willem op 02 feb 2011, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie