COVID-19

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Tiberius schreef:Afbeelding
Haha, hilarisch! Een beetje humor kan geen kwaad in deze tijd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

parsifal schreef:Bedankt voor de uitleg. Hoe zit het met vaccins die middelange termijn werken, zoals bij kinkhoest, wat vrij veel mensen toch nog krijgen (zij het in mildere vorm)?
Je immuunsysteem werkt, simpel gezegd, hetzelfde als je geheugen. Van wat er vanmorgen is gebeurd weet je nog alles. Van een jaar geleden weet je het meeste nog, maar niet elk detail (dat hoeft ook niet). Van iets dat 10 jaar geleden gebeurd is weet je alleen nog de hoofdlijnen (tenzij het een zeer schokkende gebeurtenis is: de meesten weten nog precies wat ze aan het doen waren toen het bericht kwam dat een ouder is overleden. Of de aanslagen van 11 september).

Dus als jij als kind tegen kinkhoest bent ingeënt zal, als je zeg op je 50e kinkhoest krijgt, je lichaam het virus nog wel herkennen. Tegelijk zul je, omdat de "herinnering" van je immuunsysteem is weggezakt, wel ziek worden. Alleen in een milde vorm. En dat is de winst. Na die infectie is je immuunsysteem als het ware weer "geüpdatet".

In mijn eerdere reactie rond corona was ik wat al te stellig. Vooral omdat de gedachte leek te leven dat je na een jaar weer terug bij af bent.
Dat is te snel. Wel kan het inderdaad zijn dat je na enkele jaren weer vatbaar bent.

Er wordt nu onderzocht of een gecombineerd corona-/en griepvaccin.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

NOS liveblog:

1200 Britse geestelijken willen geen vaccinatiepaspoort

Ruim 1200 Britse katholieke en anglicaanse geestelijken hebben premier Johnson opgeroepen geen vaccinatiepaspoort in te voeren, schrijft BBC. Ze noemen die in een open brief een "onethische vorm van dwang" en vrezen voor "medische apartheid".

De regering overweegt certificaten in te voeren waarop te zien is of Britten zijn gevaccineerd, negatief zijn getest of natuurlijke immuniteit hebben opgebouwd doordat ze besmet zijn geweest met het coronavirus. Dit soort documenten zouden een rol kunnen spelen bij het heropenen van onder meer theaters en nachtclubs.

De geestelijken vinden het "een van de gevaarlijkste beleidsvoorstellen ooit" in de geschiedenis van de Britse politiek. Los van wat er besloten wordt, zijn ze niet van plan om mensen zonder vaccinatiepaspoorten of vergelijkbare certificaten in hun kerken te weigeren.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Ook aandacht hiervoor op de RD-site:
https://www.rd.nl/artikel/923610-britse ... napaspoort

De term "medische apartheid" vind ik sterk gevonden. Het zet in ieder geval aan het denken en dat is waarschijnlijk ook de bedoeling er van.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Min of meer ben ik de weg inmiddels kwijt wat betreft het beleid.
Vanwaar de positieve toon, terwijl ik dat in de cijfers niet terug zie?
Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door ZWP »

Terri schreef:Min of meer ben ik de weg inmiddels kwijt wat betreft het beleid.
Vanwaar de positieve toon, terwijl ik dat in de cijfers niet terug zie?
In de modellen is t blijkbaar zichtbaar dat we op de piek zitten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Terri schreef:Min of meer ben ik de weg inmiddels kwijt wat betreft het beleid.
Vanwaar de positieve toon, terwijl ik dat in de cijfers niet terug zie?
Alles wat zich buiten afspeelt is redelijk veilig.
2 personen op bezoek deed iedereen al.
Vier uur van tevoren afspreken in een winkel is ook niet beter dan gewoon een maximum aantal bezoekers bepalen.
Dus echt versoepelingen zijn het niet.
En we vaccineren steeds meer mensen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

ZWP schreef:
Terri schreef:Min of meer ben ik de weg inmiddels kwijt wat betreft het beleid.
Vanwaar de positieve toon, terwijl ik dat in de cijfers niet terug zie?
In de modellen is t blijkbaar zichtbaar dat we op de piek zitten.
Ik vraag me af of de modellen rekening houden met ramadan en suikerfeest. Niet om te discrimineren, wel om aan te geven dat familiefeestjes bewezen infectiehaarden zijn. Zeker in de regio Rotterdam kan dit over 2 weken weleens een forse piek gaan geven verwacht ik.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Anselmus schreef:
ZWP schreef:
Terri schreef:Min of meer ben ik de weg inmiddels kwijt wat betreft het beleid.
Vanwaar de positieve toon, terwijl ik dat in de cijfers niet terug zie?
In de modellen is t blijkbaar zichtbaar dat we op de piek zitten.
Ik vraag me af of de modellen rekening houden met ramadan en suikerfeest. Niet om te discrimineren, wel om aan te geven dat familiefeestjes bewezen infectiehaarden zijn. Zeker in de regio Rotterdam kan dit over 2 weken weleens een forse piek gaan geven verwacht ik.
Hoewel ik iets minder negatief ben over de vooruitzichten dan ik was, lijkt me een positieve toon nog niet op zijn plaats. Nog steeds is er uitstel van zorg en zijn de besmettingscijfers hoog. De vaccinaties gaan redelijk snel, maar er is nog een groot deel van de bevolking in gevaar. Het zou al een hoop schelen als men ergf voorzichtig blijft tot alle veertigplussers hun eerste dosis vaccin hebben kunnen krijgen en als de zorg buiten Covid weer op normaal niveau is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Dat optimisme van het RIVM zie ik ook niet.

Er valt wel een parallel met Israël op. Daar bleven de besmettingscijfers nog lang na het inenten hoog totdat er opeens een omslag kwam. Hopelijk gebeurt dat hier ook.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Wat is daarvoor de verklaring?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Dat optimisme van het RIVM zie ik ook niet.

Er valt wel een parallel met Israël op. Daar bleven de besmettingscijfers nog lang na het inenten hoog totdat er opeens een omslag kwam. Hopelijk gebeurt dat hier ook.
Het zou kunnen. Het zijn echter echt wel de mensen onder de 60 die het meest bijdragen aan de besmettingscijfers. Ik verwacht dat je pas een omslag gaat zien als daar hard wordt gevaccineerd. De sterftecijfers zijn nog wel redelijk laag en als de ICs niet overstromen zou dat wel zo blijven. Ik vrees dat over een week of twee de ICs het nog wel een stukje drukker krijgen. Hopelijk niet te druk. Verder hoop ik dat @Valcke gelijk heeft met weerinvloeden, en dat de trend weer naar beneden afbuigt. Ik durf er echter niet te hard op te rekenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Wat is daarvoor de verklaring?
Ook Israel begon geloof ik met vaccineren van de ouderen. Die dragen niet veel bij aan de verspreiding, maar zijn wel de eersten die hard getroffen worden. De sterftecijfers in de oudere groep gingen vrij snel naar beneden nadat er daar veel gevaccineerd werd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:
Terri schreef:Min of meer ben ik de weg inmiddels kwijt wat betreft het beleid.
Vanwaar de positieve toon, terwijl ik dat in de cijfers niet terug zie?
Alles wat zich buiten afspeelt is redelijk veilig.
2 personen op bezoek deed iedereen al.
Vier uur van tevoren afspreken in een winkel is ook niet beter dan gewoon een maximum aantal bezoekers bepalen.
Dus echt versoepelingen zijn het niet.
En we vaccineren steeds meer mensen.
Inderdaad. Deze laatste maatregelen voegden m.i. weinig toe en dus zal het niet veel uitmaken als ze losgelaten worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:
refo schreef:
Terri schreef:Min of meer ben ik de weg inmiddels kwijt wat betreft het beleid.
Vanwaar de positieve toon, terwijl ik dat in de cijfers niet terug zie?
Alles wat zich buiten afspeelt is redelijk veilig.
2 personen op bezoek deed iedereen al.
Vier uur van tevoren afspreken in een winkel is ook niet beter dan gewoon een maximum aantal bezoekers bepalen.
Dus echt versoepelingen zijn het niet.
En we vaccineren steeds meer mensen.
Inderdaad. Deze laatste maatregelen voegden m.i. weinig toe en dus zal het niet veel uitmaken als ze losgelaten worden.
Het probleem van terrassen open wordt vooral verwacht met meer mensen die de stad in gaan (al dan niet met OV). Ook iets meer vrijheid in winkels kan een verschil maken. Al verwacht ik ook dat de versoepelingen die voorgesteld zijn weinig uitmaken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie