SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Laag »

DDD schreef:
Ik ben jaren gemeenteraadslid geweest, maar daar werden vergunningen alleen in uitzonderlijke gevallen besproken. Dus zo normaal is dat heus niet. Los daarvan zou ik niet weten op grond van welke bevoegdheid de raad hier wat van zou moeten vinden. En als je het zo bekijkt is het louter symboolpolitiek. Men zal het een getuigenis noemen. Ik noem het een beschamend getuigenis van de verdeeldheid en intolerantie van de christelijke gemeente.
Deze laatste zin snap ik niet. Als de kruistocht nu letterlijk nagespeeld zou worden, zou de SGP daar dan niets van mogen zeggen? Onder het mom van, intolerantie?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Ik vind het dan weer schokkend dat jij niet goed leest.

Allereerst heb ik niets gezegd over met wie ik meer kon meevoelen. Ik kan verder prima meevoelen met mensen die bezwaren hebben tegen dit evenement. Dat lijkt me geen reden zo´n onderwerp in de gemeenteraad te bespreken. En daar had ik het over. Ik vind de gemeenteraad geen podium om daarover te spreken.

De inbreuken die de SGP wil doen op de vrijheid van meningsuiting vind ik meer dan absurd.
Volgens mij heeft het volgende proces zich voorgedaan:

1. Voor een dergelijk evenement moet een vergunning worden aangevraagd.
2. Dat wordt besproken in een gemeenteraad. In een gemeenteraad worden wel zaken van minder gewicht besproken, kan ik melden.
3. Diverse politieke partijen geven daarbij hun inbreng. De SGP verwoordt de mening van haar achterban. CDA en CU ook. Die inbreng zal ongetwijfeld verschillend zijn. Het zijn tenslotte verschillende partijen.
4. De media doet verslag.

En jouw conclusie lijkt: de SGP wil inbreuk op de vrijheid van meningsuiting. Welke meningsuiting? Is het uitvoeren van de Passion een meningsuiting? De musical Jesus Christ Superstar dan ook? De bijdrage die de SGP heeft gedaan kan ik niet scharen onder reli-fundamentalisme. Wel wordt daar verwoord wat de betekenis van het lijdensevangelie voor Christenen betekend. Wat ben ik blij dat er mensen zijn die dit geluid laten horen, als het ter sprake komt ook in raadzalen.

‘Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.’
‭‭Jesaja‬ ‭53:5‬ ‭
Ik ben jaren gemeenteraadslid geweest, maar daar werden vergunningen alleen in uitzonderlijke gevallen besproken. Dus zo normaal is dat heus niet. Los daarvan zou ik niet weten op grond van welke bevoegdheid de raad hier wat van zou moeten vinden. En als je het zo bekijkt is het louter symboolpolitiek. Men zal het een getuigenis noemen. Ik noem het een beschamend getuigenis van de verdeeldheid en intolerantie van de christelijke gemeente.

Het lijkt me zo evident dat een dergelijke uitvoering een vorm van meningsuiting is, dat ik dat verschil van inzicht verder graag onbesproken laat.
Je hebt gelijk dat vergunningverlening onder het mandaat van het college valt. Maar daar waar vergunningen een groot maatschappelijke impact hebben, of die politiek gevoelig kunnen zijn, worden die doorgaans ter bespreking in de raad gebracht. Dat is tenminste mijn ervaring.

Ik weet in alle eerlijkheid niet of in Nunspeet het college dit ter sprake heeft gebracht, maar wat mij betreft maak dat niet zo veel uit. Het uitvoeren van de Passion zou voor mij ook reden zijn om vragen te stellen. Iets wat je heilig is wil je graag heilig laten. Ook als is het een meningsuiting. Maar ik denk dat we het daar niet over eens worden. I rest my case.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Ik vind het dan weer schokkend dat jij niet goed leest.

Allereerst heb ik niets gezegd over met wie ik meer kon meevoelen.
Ik heb geen zin in een nieuwe definitiediscussie, waarbij we na vijf pagina's over iets anders praten dan waarmee de discussie begon.

Volgens mij is het niet zo moeilijk:
- De SGP zei dat zij "pijn en verdriet voelen" door het plan van de Passion in Nunspeet.
- Een atheïst werd geciteerd: "die vindt dit soort uitlatingen van SGP het bewijs voor de zoveelste uitwassing van religieus fundamentalisme door gehersenspoelde reli-fundi's."
- Jij schrijft dat je met die atheïst goed kunt meevoelen.

Voor mij is het niet zo moeilijk om hier uit te halen met wie jij meer kunt meevoelen. Je vindt het nota bene "ergerlijk" dat de SGP met deze uitingen in het nieuws komt.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door DDD »

Laag schreef:
DDD schreef:
Ik ben jaren gemeenteraadslid geweest, maar daar werden vergunningen alleen in uitzonderlijke gevallen besproken. Dus zo normaal is dat heus niet. Los daarvan zou ik niet weten op grond van welke bevoegdheid de raad hier wat van zou moeten vinden. En als je het zo bekijkt is het louter symboolpolitiek. Men zal het een getuigenis noemen. Ik noem het een beschamend getuigenis van de verdeeldheid en intolerantie van de christelijke gemeente.
Deze laatste zin snap ik niet. Als de kruistocht nu letterlijk nagespeeld zou worden, zou de SGP daar dan niets van mogen zeggen? Onder het mom van, intolerantie?
Alles mag. Dat is vrijheid van meningsuiting. Maar ik vind het beschamend.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Laag schreef:
DDD schreef: Ik ben jaren gemeenteraadslid geweest, maar daar werden vergunningen alleen in uitzonderlijke gevallen besproken. Dus zo normaal is dat heus niet. Los daarvan zou ik niet weten op grond van welke bevoegdheid de raad hier wat van zou moeten vinden. En als je het zo bekijkt is het louter symboolpolitiek. Men zal het een getuigenis noemen. Ik noem het een beschamend getuigenis van de verdeeldheid en intolerantie van de christelijke gemeente.
Deze laatste zin snap ik niet. Als de kruistocht nu letterlijk nagespeeld zou worden, zou de SGP daar dan niets van mogen zeggen? Onder het mom van, intolerantie?
Alles mag. Dat is vrijheid van meningsuiting. Maar ik vind het beschamend.
En ik ben het helemaal met de SGP Nunspeet eens.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Ambtenaar »

De gemeenteraad kan volgens mij helemaal het afgeven van een vergunning niet tegengaan. En maar goed ook. Dan zouden vergunningen voor evenementen afhangen van de politieke wil van de gemeenteraad.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:De gemeenteraad kan volgens mij helemaal het afgeven van een vergunning tegengaan. En maar goed ook. Dan zouden vergunningen voor evenementen afhangen van de politieke wil van de gemeenteraad.
Dit is de formele en ook in die zin wel juiste opvatting. Toch heb je als gemeenteraadslid wel degelijk een stem, als controle van het college. En formeel mag je gewoon nee zeggen als het niet met je geweten overeenkomt.
Vaak wordt gezegd dat dat binnen de regels niet kan, maar dat is echt niet zo. Strikt genomen (dat zal niemand willen neem ik aan) zou je zelfs zonder motivatie kunnen zeggen: en tóch ben ik er tegen, ik vind dat het college dit bij een volgende keer niet mag goedkeuren.
Uiteraard zal elk goed raadslid zijn bijdrage goed motiveren.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dit is de formele en ook in die zin wel juiste opvatting. Toch heb je als gemeenteraadslid wel degelijk een stem, als controle van het college. En formeel mag je gewoon nee zeggen als het niet met je geweten overeenkomt.
Vaak wordt gezegd dat dat binnen de regels niet kan, maar dat is echt niet zo. Strikt genomen (dat zal niemand willen neem ik aan) zou je zelfs zonder motivatie kunnen zeggen: en tóch ben ik er tegen, ik vind dat het college dit bij een volgende keer niet mag goedkeuren.
Uiteraard zal elk goed raadslid zijn bijdrage goed motiveren.
Ik vind het prima dat de SGP uiting geeft aan hun opvatting over The Passion. Dat is echter wat anders dan dat gemeenteraden op basis van stemming bepaalde evenementen zouden kunnen weren. Het afwegingskader is de wet, en dat is het meest objectieve kader dat we hebben.

Ook al ben ik geen fan van The Passion, hoewel ik wel de publicitaire waarde zie, zou ik ernstig protesteren als een dergelijk evenement wordt tegengehouden doordat er geen vergunning voor wat afgegeven op basis van stemming in de gemeenteraad.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: RE: Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Calvin »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dit is de formele en ook in die zin wel juiste opvatting. Toch heb je als gemeenteraadslid wel degelijk een stem, als controle van het college. En formeel mag je gewoon nee zeggen als het niet met je geweten overeenkomt.
Vaak wordt gezegd dat dat binnen de regels niet kan, maar dat is echt niet zo. Strikt genomen (dat zal niemand willen neem ik aan) zou je zelfs zonder motivatie kunnen zeggen: en tóch ben ik er tegen, ik vind dat het college dit bij een volgende keer niet mag goedkeuren.
Uiteraard zal elk goed raadslid zijn bijdrage goed motiveren.
Ik vind het prima dat de SGP uiting geeft aan hun opvatting over The Passion. Dat is echter wat anders dan dat gemeenteraden op basis van stemming bepaalde evenementen zouden kunnen weren. Het afwegingskader is de wet, en dat is het meest objectieve kader dat we hebben.

Ook al ben ik geen fan van The Passion, hoewel ik wel de publicitaire waarde zie, zou ik ernstig protesteren als een dergelijk evenement wordt tegengehouden doordat er geen vergunning voor wat afgegeven op basis van stemming in de gemeenteraad.
Als je dat stukje vergadering bekeken zou hebben zegt de Burgermeester van Nunspeet ook dat een afwijzing van the Passion als evenement voor de rechter geen enkele kans heeft.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Mara »

Mooi en wijs dat het hierna een stil protest wordt.
Het ergste vind ik nog dat het christenen verdeeld maakt.
De wereld wil nog wel houden van een lieve Jezus, een allemansvriend.
Maar dat christenen achter deze vorm van evangeliseren kunnen staan, ik vind het steeds onbegrijpelijker.
Na al die jaren heb ik nog nooit gehoord dat er iemand hierdoor tot bekering is gekomen.
Ik denk ook niet dat God zo werkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie