Seksueel misbruik

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Sexueel misbruik

Bericht door jvdg »

Willem schreef:
memento schreef:@Ander: Fijn dat het misverstand dan uit de weg is, en we elkaar mogen herkennen in deze gereformeerde leerstelling.

@Willem: Volgens mij is jouw reactie tégen het Vaderschap van God krachtens de Schepping niet terecht. Volgens mij gaat jouw bezwaar meer om deze zin (niet uit mijn posting): "Christenen wijzen erop dat jij je identiteit in Christus grondvest". Daar heb ik ook moeite mee. Een christen heeft alleen een identiteit in Christus wanneer hij wedergeboren is. Juist daarom haal ik het gereformeerde leerstuk aan, dat God krachtens de Schepping ons aller Vader is. Dat staat los van de verlossing, en geldt altijd. Dat God ons geschapen heeft, geeft aan dat ons leven niet zinloos is. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat het nodig is om God als verzoende Vader in Christus Jezus te leren kennen. Volgens mij moeten we Gods Vaderschap krachtens de Schepping niet uitspelen tegen Gods Vaderschap krachtens het Verbond of krachtens de vergeving in Zijn Zoon Jezus Christus.
Hier kan ik me in vinden.
Ik ook, in de volste betekenis.
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sexueel misbruik

Bericht door -DIA- »

Als ik me niet vergis zie ik zich iets voltrekken van de val van Babylon.
Verschillende verklaringen zeggen immers dat tegen het einde der tijden de roomse antichrist ten val komt.
Bij de Reformatie heeft ze een flinke slag gehad, maar haar gehele ondergang zou best eens eerder
aanstaande kunnen zijn als we denken.
Als we de Openbaringen goed lezen kunnen we dit er wel uithalen, en verschillende uitleggers zien dit ook zo.

Maar proferen is een hachelijke zaak, waar we ons van dienen te onthouden als we er geen licht in hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Rambam »

't Verbaast mij dat mensen nog steeds de RK-kerk bestempelen als de antichrist.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33341
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Tiberius »

Rambam schreef:'t Verbaast mij dat mensen nog steeds de RK-kerk bestempelen als de antichrist.
Mij niet.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Rambam »

Het grootste gevaar voor het christendom is nu niet bepaald de RK-kerk.
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sexueel misbruik

Bericht door -DIA- »

Rambam schreef:Het grootste gevaar voor het christendom is nu niet bepaald de RK-kerk.
Ik denk dat de RKK over haar hoogtepunt is, maar ze is wel rood van het bloed der heiligen.
En ik las vandaag dat een bisschop in Belgie wellicht berecht wordt in verband met de kijk van de RKK
op homoseksualiteit.
Nu wordt daar de kerk voor aangezien. Maar niet de kerk, maar Gods Woord spreekt er zo over.
Discrimineert dan Gods Woord? Gaat de rechter dat in de toekomst verbieden?

Door alle schandalen in de RKK wordt door de buitenwereld wel de Kerk met een Hoofdletter meegenomen,
en ook dat is een punt van gevaar. Net als de link die gelegd wordt tussen de Ayatollahs en de Gereformeerde
Gezindte...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Faramir »

Tiberius schreef:
Rambam schreef:'t Verbaast mij dat mensen nog steeds de RK-kerk bestempelen als de antichrist.
Mij niet.
Mij ook niet. Het is een welbekende strategie. Indien men intern zwaar verdeeld is zoekt of creëert men een gemeenschappelijke 'vijand' in de hoop de interne verdeeldheid af te doen laten nemen. Tot op heden werkt dat binnen het protestantisme echter al eeuwen niet en raken ze enkel meer en meer verdeeld.

Voordeel van die verdeeldheid over meer dan 30.000 kerkgenootschappen is dat er in de media geen optelsom ontstaat over alle misstanden. Maar qua saldo is het protestantisme geen haar beter dat het katholicisme wat betreft misbruik en andere misstanden. Zoek eens op cijfers van Amerikaanse verzekeringsmaatschappijen en wat zij namens katholieke en protestantse kerken hebben uitgekeerd aan slachtoffers van misbruik. Ze doen niet onder voor elkaar.

Typisch is ook wel weer dat men liever wijst naar de ander terwijl het toch wel een gemeenschappelijk probleem is, en daarnaast een probleem waar de hele samenleving van doordrenkt is. Jezelf op de borst kloppen omdat de ander het slechter doet, of althans dat dat zo lijkt, lost verder niets op aan het probleem.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33341
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Tiberius »

We bewandelden even het zijpaadje van Rome als de antichrist; het valt me op dat je daar niet op reageert, maar alleen maar ongegronde zaken roept over seksueel misbruik. :)
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Faramir »

Tiberius schreef:We bewandelden even het zijpaadje van Rome als de antichrist; het valt me op dat je daar niet op reageert,
Zodra ik op bepaalde onderwerpen inhoudelijk inga zodat bepaalde stellingen/vooroordelen niet meer houdbaar zijn wordt de reactie verwijdert als zijnde roomsche propaganda. Maar goed, dit valt jou op, mij vallen weer hele andere dingen op en zo vullen mensen elkaar aan.
maar alleen maar ongegronde zaken roept over seksueel misbruik. :)
Dat seksueel misbruik een wijdverbreid probleem is zowel binnen de verschillende kerken alsook de seculiere samenleving is dus een onwaarheid volgens jou? Ach ja, de realiteit ontkennen mag natuurlijk. :) Maar aan zo'n gesprek heb ik, als persoon die dagelijks vanuit zijn professionaliteit met kleine kinderen werkt, weinig behoefte.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
utrech
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 nov 2010, 13:09

Re: Sexueel misbruik

Bericht door utrech »

Solipsis schreef:
Fjodor schreef: Ja kom op. Ik heb het al weet ik et hoe vaak gezegd:
Als iemand depressief is dan zit dan in zijn/haar geest/ziel. Die ziel/geest is hetgene in de mens dat in een goede verhouding tot God hoort te staan. Als dat niet het geval is dan is dat een probleem. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld depressie. Hoe wordt dat dan opgelost, zo de Heere wil? Juist, door het probleem aan te pakken. Daarvoor is christelijke hulp nodig. Zoals ik het elke keer noem: een vereniging van psychische en pastorale hulp.
En zoals ik daarop al ben ingegaan: dat is niet juist. Dat zou immers betekenen dat iedere ongelovige met lichamelijke, danwel psychische problemen heeft te maken en God's kinderen daar van zijn gevrijwaard. Dat is in ieder de conclusie die volgt uit de stelling dat het ontbreken van die verhouding, of een 'slechte' verhouding zou zorgen voor problemen.
ik hoorde vroeger iemand eens beweren dat Gods kinderen niet dement worden. want dan zouden ze niet meer weten dat ze van God zijn.
hebben jullie dat ook wel eens gehoord? en is dat waar?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Auto »

utrech schreef:
Solipsis schreef:
Fjodor schreef: Ja kom op. Ik heb het al weet ik et hoe vaak gezegd:
Als iemand depressief is dan zit dan in zijn/haar geest/ziel. Die ziel/geest is hetgene in de mens dat in een goede verhouding tot God hoort te staan. Als dat niet het geval is dan is dat een probleem. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld depressie. Hoe wordt dat dan opgelost, zo de Heere wil? Juist, door het probleem aan te pakken. Daarvoor is christelijke hulp nodig. Zoals ik het elke keer noem: een vereniging van psychische en pastorale hulp.
En zoals ik daarop al ben ingegaan: dat is niet juist. Dat zou immers betekenen dat iedere ongelovige met lichamelijke, danwel psychische problemen heeft te maken en God's kinderen daar van zijn gevrijwaard. Dat is in ieder de conclusie die volgt uit de stelling dat het ontbreken van die verhouding, of een 'slechte' verhouding zou zorgen voor problemen.
ik hoorde vroeger iemand eens beweren dat Gods kinderen niet dement worden. want dan zouden ze niet meer weten dat ze van God zijn.
hebben jullie dat ook wel eens gehoord? en is dat waar?
Ik hoor dit wel terug in evangelische/pinkster kringen en NEE het is niet waar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Orchidee »

utrech schreef:
Solipsis schreef:
Fjodor schreef: Ja kom op. Ik heb het al weet ik et hoe vaak gezegd:
Als iemand depressief is dan zit dan in zijn/haar geest/ziel. Die ziel/geest is hetgene in de mens dat in een goede verhouding tot God hoort te staan. Als dat niet het geval is dan is dat een probleem. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld depressie. Hoe wordt dat dan opgelost, zo de Heere wil? Juist, door het probleem aan te pakken. Daarvoor is christelijke hulp nodig. Zoals ik het elke keer noem: een vereniging van psychische en pastorale hulp.
En zoals ik daarop al ben ingegaan: dat is niet juist. Dat zou immers betekenen dat iedere ongelovige met lichamelijke, danwel psychische problemen heeft te maken en God's kinderen daar van zijn gevrijwaard. Dat is in ieder de conclusie die volgt uit de stelling dat het ontbreken van die verhouding, of een 'slechte' verhouding zou zorgen voor problemen.
ik hoorde vroeger iemand eens beweren dat Gods kinderen niet dement worden. want dan zouden ze niet meer weten dat ze van God zijn.
hebben jullie dat ook wel eens gehoord? en is dat waar?
Gelukkig is het niet waar.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Sexueel misbruik

Bericht door albion »

utrech schreef:
Solipsis schreef:
Fjodor schreef: Ja kom op. Ik heb het al weet ik et hoe vaak gezegd:
Als iemand depressief is dan zit dan in zijn/haar geest/ziel. Die ziel/geest is hetgene in de mens dat in een goede verhouding tot God hoort te staan. Als dat niet het geval is dan is dat een probleem. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld depressie. Hoe wordt dat dan opgelost, zo de Heere wil? Juist, door het probleem aan te pakken. Daarvoor is christelijke hulp nodig. Zoals ik het elke keer noem: een vereniging van psychische en pastorale hulp.
En zoals ik daarop al ben ingegaan: dat is niet juist. Dat zou immers betekenen dat iedere ongelovige met lichamelijke, danwel psychische problemen heeft te maken en God's kinderen daar van zijn gevrijwaard. Dat is in ieder de conclusie die volgt uit de stelling dat het ontbreken van die verhouding, of een 'slechte' verhouding zou zorgen voor problemen.
ik hoorde vroeger iemand eens beweren dat Gods kinderen niet dement worden. want dan zouden ze niet meer weten dat ze van God zijn.
hebben jullie dat ook wel eens gehoord? en is dat waar?
Nee dat is niet waar. Er zijn genoeg voorbeelden hiervan. Al zijn ze dement als het over deze zaken gaan zijn ze glashelder.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Sexueel misbruik

Bericht door albion »

sorry per ongeluk op bevestig gedrukt nadat ik iets gecorrigeerd heb.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sexueel misbruik

Bericht door helma »

een duidelijke preek over vergeven heb ik vanmorgen geluisterd van Ds M Klaassen
voor ieder die worstelt met deze dingen aanbevolen!!

http://kerkdienstgemist.nl/assets/52686 ... ving-geven
Plaats reactie