Seksueel misbruik

Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Barmhartigheid »

albion schreef:
utrech schreef:
Solipsis schreef:
Fjodor schreef: Ja kom op. Ik heb het al weet ik et hoe vaak gezegd:
Als iemand depressief is dan zit dan in zijn/haar geest/ziel. Die ziel/geest is hetgene in de mens dat in een goede verhouding tot God hoort te staan. Als dat niet het geval is dan is dat een probleem. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld depressie. Hoe wordt dat dan opgelost, zo de Heere wil? Juist, door het probleem aan te pakken. Daarvoor is christelijke hulp nodig. Zoals ik het elke keer noem: een vereniging van psychische en pastorale hulp.
En zoals ik daarop al ben ingegaan: dat is niet juist. Dat zou immers betekenen dat iedere ongelovige met lichamelijke, danwel psychische problemen heeft te maken en God's kinderen daar van zijn gevrijwaard. Dat is in ieder de conclusie die volgt uit de stelling dat het ontbreken van die verhouding, of een 'slechte' verhouding zou zorgen voor problemen.
ik hoorde vroeger iemand eens beweren dat Gods kinderen niet dement worden. want dan zouden ze niet meer weten dat ze van God zijn.
hebben jullie dat ook wel eens gehoord? en is dat waar?
Nee dat is niet waar. Er zijn genoeg voorbeelden hiervan. Al zijn ze dement als het over deze zaken gaan zijn ze glashelder.
Hoi Albion,

Inderdaad is het vaak zo dat dementerende vaak glashelder zijn als het over geestelijke zaken gaan die ze in hun hart beleefd hebben. Echter is dit vaak zo En niet altijd!!!!
Ik wil dit even benadrukken omdat er heel veel gezegd en gedacht wordt dat mensen op ' geestelijk gebied niet dementeren ' Als verpleegkundige maak ik mee dat dit heel veel strijd kan geven bij familieleden als men ziet dat hun familielid zo dement is dat ook dat wat geestelijk beleefd is vergeten is en alle geestelijke zaken langs hen heen gaat.
Hierin kun je ook het beeld zien dat alles wat de Heere heeft aangebracht tot zaligheid van de ziel niet opgeborgen ligt in het verstand en geheugen van de mens, maar veilig bij Hem in de hemel waar nog roest, nog mot, nog dementie het kan bederven. De Heere kent degene die de Zijne zijn, er gaat er niet een verloren, ook niet als door dementie alles vergeten is en geestelijke zaken totaal langs hen heen gaat!

Sorry het is heel erg off-topic, het moet echt even van m'n hart, er is zo heel veel lijden door deze verkeerde gedachtengang!

Iedereen die hiermee te maken heeft, heel veel sterkte!!!

Groeten,
B.
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Sexueel misbruik

Bericht door MarthaMartha »

Barmhartigheid schreef:
Hoi Albion,

Inderdaad is het vaak zo dat dementerende vaak glashelder zijn als het over geestelijke zaken gaan die ze in hun hart beleefd hebben. Echter is dit vaak zo En niet altijd!!!!
Ik wil dit even benadrukken omdat er heel veel gezegd en gedacht wordt dat mensen op ' geestelijk gebied niet dementeren ' Als verpleegkundige maak ik mee dat dit heel veel strijd kan geven bij familieleden als men ziet dat hun familielid zo dement is dat ook dat wat geestelijk beleefd is vergeten is en alle geestelijke zaken langs hen heen gaat.
Hierin kun je ook het beeld zien dat alles wat de Heere heeft aangebracht tot zaligheid van de ziel niet opgeborgen ligt in het verstand en geheugen van de mens, maar veilig bij Hem in de hemel waar nog roest, nog mot, nog dementie het kan bederven. De Heere kent degene die de Zijne zijn, er gaat er niet een verloren, ook niet als door dementie alles vergeten is en geestelijke zaken totaal langs hen heen gaat!

Sorry het is heel erg off-topic, het moet echt even van m'n hart, er is zo heel veel lijden door deze verkeerde gedachtengang!

Iedereen die hiermee te maken heeft, heel veel sterkte!!!

Groeten,
B.

Fijne reactie Barmhartigheid, helemaal mee eens! Inderdaad, noch mot, noch roest, noch dementie.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Sexueel misbruik

Bericht door vlinder »

Het kan zelfs voorkomen dat kinderen van God in hun dementie heel erg gaan vloeken. Veel zusters en familie worstelen hiermee. Familie omdat ze hun moeder zo niet kennen, zusters omdat ze soms op dat moment dingen doen die een bewoner/patiënt niet fijn vindt. Zo hadden wij eens een vrouw die bleef vloeken als je haar hielp met wassen/aankleden. Dit vond ze erg bedreigend en vervelend. Moet je iemand tot haar dood dan niet meer verzorgen? We hebben van aan de psycholoog en de dominee advies gevraagd, gevraagd of familie wilde helpen met wassen, niets hielp. En toch ben ik er van overtuigd dat ze nu in de hemel mag zingen bij haar Heere. Kan God Zijn kinderen daar niet voor bewaren?

Ds. Korteweg heeft op refoweb jaren geleden hier een antwoord op gegeven en met name zijn laatste tip is erg waardevol.
Vraag:
Kan een kind van God, als hij/zij later dement word, gaan vloeken, schelden en onbeschofte taal gaan spreken?

Antwoord:
Beste vragensteller,

Je vraagt of het mogelijk is dat een kind van God bij het ouder worden als hij/zij dement wordt gaat vloeken of onbeschofte taal gaan spreken. Soms komt het inderdaad voor dat een dement persoon dergelijke dingen doet. Dat is op zich al heel aangrijpend. Nog ingrijpender is het, als we weten dat deze persoon een kind van God is. De vraag komt dan op of iemand wel echt een kind van God is, of hoe de Heere dit kan toelaten.

Het is mogelijk dat ook een kind van God dement wordt en gaat vloeken. Dementie is een gevolg van onze zondeval. We leven in de gebrokenheid. Heel de schepping is om onzentwil vervloekt. Ten gevolge van onze zondeval kunnen we ook erge ziektes als Alzheimer krijgen en dement worden. Dat gaat ook de kinderen van de Heere niet voorbij.

Een demente heeft geen sturing meer over zichzelf. De boze maakt daar listig gebruik van. Hij zorgt ervoor dat deze demente gaat vloeken. Hoe kan de Heere dat toelaten? Immers is Zijn eer er niet mee gediend als er vloeken klinken. Wij weten niet altijd welke weg de Heere gaat met Zijn kinderen. Sommigen moeten er diep doorheen. Maar de Kerk des Heeren leeft uit de vergeving van de zonde, verworven door de Heere Jezus Christus. Deze verzoening is er ook voor kinderen van de Heere die dement raken en vloeken. Wat een troost voor hen en voor de omgeving, dat er straks een eeuwigheid aanbreekt waarin geen enkele vloek meer klinkt, maar alleen de lof aan God.

Hoe kun je vloeken laten stoppen? De beste manier is nog altijd samen met de demente persoon Psalmen gaan zingen, bekende Psalmen die zij in hun jeugd hebben geleerd. Doorgaans zal de persoon mee gaan zingen en stopt het vloeken. Ook kunnen we voor deze persoon bidden dat de Heere de macht van de duivel breken zou en dat hij/zij niet onder zijn invloed blijft. De kracht van Gods Woord en van het gebed is ontzaglijk groot.

Ds. P. Korteweg
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Mara »

Hoe vaak borrelt er in ons geen lasterlijke taal op ? Al is het maar een verbastering van een vloek.
Er zijn mensen met Gilles de la Tourette die ook liederlijke taal en vloeken uitslaan, soms is dat niet te stoppen.
Soms kunnen ze dit gelukkig tijdelijk onderdrukken.
Wij hebben nog een dun laagje beschaving, maar wat als dat wegvalt !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Bloempje28 »

Rambam schreef:Het grootste gevaar voor het christendom is nu niet bepaald de RK-kerk.
Nou dat zou ik zo niet willen zeggen aangezien de synode van de PKN nu al toenadering zoekt met Rome. En dit is erg, omdat onze NBG deze leer toch als afgodisch en vervloekt ziet. Rome is dus wel een gevaar als PKN zich er niet afzijdig van gaat houden!

En over de ontuchtaffaire.... ik zie het als weer 'e'en van de vele slechte voorbeelden die ook zat voorkomen in de kerken van de reformatie. Hoeveel ontucht wordt er bij ons niet gepleegd in gezinnen, scholen en ook door ambtsdragers? laten we de hand in eigen boezem steken, niet veroordelen maar eerst aan onszelf werken. Dat het gebeurd is is grote schande... zeker omdat het onder de noemer van God doorgaat.... wij weten beter en we daarom is het ons te verwijten! hoeveel kinderen zijn daar al niet door verpest en hebben een totaal verkeerd Godsbeeld gekregen. De liefdevolle Vader die Hij wil zijn voor zondaren kan door deze kinderen niet ervaren worden omdat hen zoveel kwaad aan is gedaan. Dit hoeft niet alleen incest te zijn maar emotionele verwaarlozing of mishandeling werkt dit verkeerde beeld net zo uit.

Dat doet mij verdriet in dit gebeuren! Ik wijs geen vinger, maar probeer zelf wel het goede voorbeeld te zijn! We hebben als christenen van welke gemeente dan ook, een voorbeeldfiunctie en de voetstappen van Christus te drukken! Wat is dit vreselijk!!! Laten we tot inkeer komen en in onszelf kijken wat er bij ons allemaal fout zit en hier eens aan gaan werken!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Mara »

Gisteren stond er in de krant dat een koster van een kerk in Rotterdam door de politie was opgepakt wegens ontucht.
Hij zou meisjes onzedelijk hebben betast :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Willem »

Mara schreef:Gisteren stond er in de krant dat een koster van een kerk in Rotterdam door de politie was opgepakt wegens ontucht.
Hij zou meisjes onzedelijk hebben betast :fi
Ik wordt altijd een beetje verdrieting van dit soort berichten in de krant. - Als het overigens eenmaal in de krant heeft gestaan is het openbare informatie geworden, derhalve richt mijn kritiek zich niet op het hier posten, dat is gewoon praten over actuele onderwerpen - Als de man is veroordeeld mag het in alle kranten en overige media. Zolang dat niet het geval is lijkt het me niet nodig om de man alvast te brandmerken. Laat Justitie z'n werk doen. Toegevoegde waarde hebben dit soort berichten voor de lezers van de krant niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sexueel misbruik

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Maanenschijn »

Klopt je link, Helma? Ik kom bij een artikel uit 2001 uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Sexueel misbruik

Bericht door newton »

Maanenschijn schreef: 13 apr 2023, 11:08
Klopt je link, Helma? Ik kom bij een artikel uit 2001 uit.
https://www.rd.nl/artikel/1016414-noodk ... f-in-stand is de juiste link
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Sexueel misbruik

Bericht door MGG »

helma schreef: 13 apr 2023, 10:50 https://www.rd.nl/artikel/1016...zindte ... f-in-stand

Hartverscheurend.
Inderdaad. Het gaat soms zo ver dat met een beroep op de Bijbel het slachtoffer min of meer gedwongen wordt om geen aangifte te doen.
Evangelist
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Evangelist »

MGG schreef: 13 apr 2023, 11:45
helma schreef: 13 apr 2023, 10:50 https://www.rd.nl/artikel/1016...zindte ... f-in-stand

Hartverscheurend.
Inderdaad. Het gaat soms zo ver dat met een beroep op de Bijbel het slachtoffer min of meer gedwongen wordt om geen aangifte te doen.
Ik zou graag eens een interview met iemand die zoiets verdedigt. Want het is te bizar voor woorden.
Hartelijke groet,
Evangelist
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Bezorgd »

Inderdaad verschrikkelijke voorbeelden.
Van Veluwse kennissen heb ik wel eens wat gehoord over wat er in die omgeving afspeelt, ook op het gebied van overspel, maar dat het dan heel vaak met de mantel der liefde wordt bedekt.
Het lijkt er op dat er daar op een andere manier mee wordt omgegaan dan in het Westen.
Zou dat dan de geslotenheid zijn?
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 13 apr 2023, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Sexueel misbruik

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 13 apr 2023, 13:28 Inderdaad verschrikkelijke voorbeelden.
Door Veluwse kennissen heb ik wel eens wat gehoord over wat er in die omgeving afspeelt, ook op het gebied van overspel, maar dat het heel vaak met de mantel der liefde wordt bedekt.
Het lijkt er op dat daar op een andere manier mee wordt omgegaan dan in het Westen.
Zou het dan de geslotenheid zijn?
In gesloten gemeenschappen gaat het inderdaad vaker fout.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Bezorgd »

Aan de andere kant, in het Westen zijn refo's toch ook vooral opgesloten in hun eigen bubbel.
En toch lijkt er verschil te zijn.
Ik vond het wel opvallend om te horen.
Plaats reactie