Van VBOK naar Siriz

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door Tiberius »

Solipsis schreef:
Tiberius schreef:
Solipsis schreef:Persoonlijke belangen wegen dus zwaarder dan de hulp zelf? Essentieel is er namelijk volgens mij weinig veranderd.
In zoverre wegen persoonlijke belangen zwaarder, dat men niet meer met christenen geassocieerd wenst te worden en daarom van naam is veranderd. Kennelijk wil men meer op de humanistische toer.
Dat heeft vooral te maken met het negatieve imago, niet zozeer met de associatie met christenen zelf. Althans, die indruk heb ik.
Ja, ja. Die indruk heb jij, ja.
Solipsis schreef:
Ik denk dat dan juist wel essentieel een grote schakel is omgezet; in de uitwerking wellicht nog niet, maar dat komt vanzelf wel, nu het fundament is verlaten.
Welk fundament? Reformatorische christenen hebben deze stichting opgezocht omdat ze zich konden vinden in de grondslagen en het beleid, niet andersom.
Dan zullen reformatorische christenen die stichting nu weer verlaten, omdat ze zich niet meer kunnen vinden in de grondslagen.
Myself
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2010, 15:05

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door Myself »

Het is nu dus zover gegaan dat zelfs een organisatie, wat tegen abortus is, nu haar standpunt hierin gaat vermilden (veranderen) omdat de rest van de wereld (niet-christenen, allochtonen..) anders raar tegen hun op kijken en geen contact met hun gaan zoeken in situaties waarin ze die juist nodig hebben. Ik vind hierin duidelijk dat de VBOK afstapt van de richtsnoer van de Bijbel en overstapt naar het richtsnoer van de Nederlandse Samenleving; namelijk het zoveel mogelijk winnen van leden en zoveel mogelijk bereiken van mensen (die daarna toch nog een abortus doen) en dan ook nog is bescherming bieden aan de zwangere vrouw die haar eigen kind vermoordt...
De buitenwereld moet vooral niet denken dat wij tegen abortus zijn, want dan vinden ze ons te streng en te orthodox. We moeten vooral toch een beetje in de wereld mee doen, we moeten vooral met alle winden mee kunnen draaien.. Dat staat niet in de Bijbel hoor, dat we overal bij mee moeten doen en ons standpunt daarop instellen...

Eigenlijk was het ook niet te verwachten dat zelfs een organisatie als de VBOK meer en meer bezwijkt onder de invloeden van de wereld zoals Nederland de laatste eeuwen geworden is. De naam wordt veranderd omdat mensen weten waar de VBOK voor staat; namelijk voor de bescherming van het leven -> 'Gij zult niet doodslaan', wat voortvloeit uit het feit dat de mens niet beschikt over dood/leven. Dit staat zo duidelijk beschreven in de Bijbel. Maar zelfs de christenen willen dit niet meer horen. Er moet vooral niet gepraat worden over wat God niet wil, er moet vooral gekeken worden naar een compensatie.. Iets van God erbij en iets van de mens er bij... De eigen wil, die zit er toch zo diep in...

Ik vind dat in een tijd als deze men niets meer wil weten van de geboden/verboden. Men moet altijd alles anders zien, de mens wil er altijd nog wat bij doen in het leven; er moet vooral net even iets van zichzelf bij. Maar dat staat er niet in de Bijbel! Daar moet alles wat van de mens is vanaf! Tegenwoordig moet dus de zwangere vrouw voorop worden gesteld binnen de VBOK, in plaats van het ongeboren kind. Maar wie beschermd het leven van het ongeboren kind?? Een kind wat zijn/haar stem nog niet kan laten gelden? Een kind wat gemaakt is, maar wat geen recht heeft gekregen om verder te leven? Een kind wat in zonden ontvangen en geboren is... Een kind wat vandaag de dag weggesneden/weggezogen wordt door de mens omdat men het niet meer wil? Zo zien we toch duidelijk de 1e oorzaak (in het paradijs) telkens weer terug komen in het dagelijks leven van de mens hier op aarde.. En daar wordt van nature geen onderscheidt gemaakt tussen christenen en niet-christenen...

In wat voor 'n maatschappij leven wij? In een ondergaande maatschappij. Dat heeft de VBOK nu weer bevestigt bij deze.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door parsifal »

Myself schreef:Het is nu dus zover gegaan dat zelfs een organisatie, wat tegen abortus is, nu haar standpunt hierin gaat vermilden (veranderen) omdat de rest van de wereld (niet-christenen, allochtonen..) anders raar tegen hun op kijken en geen contact met hun gaan zoeken in situaties waarin ze die juist nodig hebben. Ik vind hierin duidelijk dat de VBOK afstapt van de richtsnoer van de Bijbel en overstapt naar het richtsnoer van de Nederlandse Samenleving; namelijk het zoveel mogelijk winnen van leden en zoveel mogelijk bereiken van mensen (die daarna toch nog een abortus doen) en dan ook nog is bescherming bieden aan de zwangere vrouw die haar eigen kind vermoordt...
De buitenwereld moet vooral niet denken dat wij tegen abortus zijn, want dan vinden ze ons te streng en te orthodox. We moeten vooral toch een beetje in de wereld mee doen, we moeten vooral met alle winden mee kunnen draaien.. Dat staat niet in de Bijbel hoor, dat we overal bij mee moeten doen en ons standpunt daarop instellen...

Eigenlijk was het ook niet te verwachten dat zelfs een organisatie als de VBOK meer en meer bezwijkt onder de invloeden van de wereld zoals Nederland de laatste eeuwen geworden is. De naam wordt veranderd omdat mensen weten waar de VBOK voor staat; namelijk voor de bescherming van het leven -> 'Gij zult niet doodslaan', wat voortvloeit uit het feit dat de mens niet beschikt over dood/leven. Dit staat zo duidelijk beschreven in de Bijbel. Maar zelfs de christenen willen dit niet meer horen. Er moet vooral niet gepraat worden over wat God niet wil, er moet vooral gekeken worden naar een compensatie.. Iets van God erbij en iets van de mens er bij... De eigen wil, die zit er toch zo diep in...

Ik vind dat in een tijd als deze men niets meer wil weten van de geboden/verboden. Men moet altijd alles anders zien, de mens wil er altijd nog wat bij doen in het leven; er moet vooral net even iets van zichzelf bij. Maar dat staat er niet in de Bijbel! Daar moet alles wat van de mens is vanaf! Tegenwoordig moet dus de zwangere vrouw voorop worden gesteld binnen de VBOK, in plaats van het ongeboren kind. Maar wie beschermd het leven van het ongeboren kind?? Een kind wat zijn/haar stem nog niet kan laten gelden? Een kind wat gemaakt is, maar wat geen recht heeft gekregen om verder te leven? Een kind wat in zonden ontvangen en geboren is... Een kind wat vandaag de dag weggesneden/weggezogen wordt door de mens omdat men het niet meer wil? Zo zien we toch duidelijk de 1e oorzaak (in het paradijs) telkens weer terug komen in het dagelijks leven van de mens hier op aarde.. En daar wordt van nature geen onderscheidt gemaakt tussen christenen en niet-christenen...

In wat voor 'n maatschappij leven wij? In een ondergaande maatschappij. Dat heeft de VBOK nu weer bevestigt bij deze.
Wat de allochtonen ermee te maken hebben weet ik niet. Voor zover ik weet is VBOK nooit een Christelijk organisatie geweest. Het was een neutrale vereniging die het ongeboren leven wilde beschermen.

Ik ben zelf ook vrij intollerant tov abortus en heb respect voor mensen die hier hard tegen protesteren (zonder geweld). toch begrijp ik wel iets van de motivatie. Het zou zomaar eens kunnen dat door een vriendelijker uitstraling het aantal abortussen gaat afnemen. Ook de vrouwen die een abortus hebben gepleegd mogen opgevangen worden. Laat het oordeel daarover maar aan een andere Rechter over.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door Mara »

Mevr Neele was zelf van de ger gem !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door caprice »

Het zal niet de laatste organisatie wezen die zulk een seculariserende omslag maakt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:Ik heb Siriz inmiddels gemotiveerd bericht dat ik mijn steun met onmiddellijke ingang heb beëindigd.
Niet omdat ik niet achter de hupverlening zelve zou staan.
Ik vind wel een andere organisatie die deze vrouwen/mannen helpt.
Deze reactie heb ik vandaag per mail ontvangen:
Aan geadresseerde
Datum : 18 oktober 2010
Kenmerk : JV/mm/2010-267

Geachte heer, mevrouw,
Dank u wel voor uw reactie. Na de bekendmaking van de naamsverandering van VBOK in Siriz
hebben wij veel reacties ontvangen. Naast de vele positieve reacties ontvingen wij ook reacties van
mensen die zich zorgen maken over het hoe en waarom van deze verandering.
Daaruit blijkt dat er enkele onderwerpen zijn die in veel van deze reacties terugkomen. Ik heb er
daarom voor gekozen om iedereen die de moeite heeft genomen te reageren op deze wijze een
nadere toelichting te geven. In de hoop dat u daarin ook voldoende antwoord krijgt op de van u
ontvangen reactie.
Tijdens de ledenvergaderingen het afgelopen jaar, maar ook in de afgelopen dagen, hebben wij goed
geluisterd naar onze leden. Onze leden betekenen veel voor ons en we nemen hun opmerkingen dan
ook zeer serieus.
Onze doelstelling blijft dezelfde
Is de VBOK door deze vernieuwing een andere organisatie geworden? Is daarmee de oude
doelstelling van de VBOK: bescherming van het ongeboren leven, verlaten of tenietgedaan?
Ja, althans dat willen de kranten ons laten geloven. Ja, althans zo willen enkele personen ons laten
weten.
Nee dat is niet zo, zeggen medewerkers en ingewijden. Nee dat is niet zo, zeg ik als directeurbestuurder
uit volle overtuiging.
Vanaf de oprichting, bijna 40 jaar geleden, is bewust gekozen voor het oprichten van een algemene
organisatie. Hiervoor is destijds gekozen zodat juist de visie op ongeboren leven centraal en voorop
zou staan. Siriz is daarom ook, net als de VBOK, een algemene organisatie.
Er zijn diverse motieven van waaruit mensen besluiten deze visie te steunen. Velen doen dat vanuit
hun christelijke levensovertuiging. Anderen vanuit een andere levensovertuiging. Iedereen die de
overtuiging deelt dat ongeboren kinderen vanaf de conceptie het recht hebben zich te ontwikkelen en
geboren te worden is van harte welkom.
Onze naam verandert
Er is alleen sprake van een naamswijziging. De koers en de identiteit van de VBOK zijn zo belangrijk
dat deze absoluut gehandhaafd blijven bij Siriz. De doelstelling en visie waren bij de VBOK, en blijven
bij Siriz de inhoud van onze hulp, voorlichting en opvang bepalen.
We beseffen dat de naam Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind voor onze leden en
achterban een warme betekenis heeft. Voor de mensen waar wij dagelijks mee werken en de doel- en
risicogroepen waarop wij ons nadrukkelijker willen richten geldt echter een andere beleving van de
naam. Onze ervaring is dat bijvoorbeeld veel maatschappelijk werkers, huisartsen, verloskundigen en
docenten op grond van onze naam veronderstellen, dat wij eenzijdig en sturend, en daarmee
onprofessioneel te werk gaan. Zij verwijten ons dat we alleen aandacht hebben voor het ongeboren
kind en niet voor de (tiener)moeder en (tiener)vader bij wie een onbedoelde zwangerschap speelt.
Ook al zijn deze veronderstellingen niet juist, ze bestaan wel en hangen – meer dan wij zouden willen
– samen met de naam VBOK en het daaraan gekoppelde imago. Daarmee wordt geen recht gedaan
aan wat wij al sinds jaar en dag doen, maar nog belangrijker is dat deze beeldvorming ons belemmert
in het realiseren van onze ambities.
Ad de Boer, de voorzitter van het bestuur, verwoordde dit dilemma door tijdens de ledenvergadering in
september de vraag voor te leggen: “Is het in stand houden van de naam het ons waard dat we
hulpvragen missen en voorlichtingslessen missen?” De leden hebben op deze vraag “nee”
geantwoord.
Onze ambitie gaat verder
Wij willen namens u ons belangrijke werk blijven doen èn uitbouwen in de realiteit van deze
maatschappij zonder daarbij in te leveren op onze identiteit. We zijn er van overtuigd dat de nieuwe
naam Siriz ons daarbij zal helpen.
Zeker als we met méér vrouwen en mannen in contact willen komen die in nood zijn door een
onbedoelde zwangerschap. En ook als we met onze voorlichting méér jongeren willen bereiken zodat
ze hopelijk niet met een onbedoelde zwangerschap te maken krijgen. Voor hen is een eerste indruk
zoals onze naam van belang, voor onze leden is met name de doelstelling, de visie en wat we doen
van belang.
Uw steun blijft hard nodig
Siriz heeft het standpunt dat leven ontstaat bij de conceptie. Dat ongeboren leven heeft er recht op om
zich te ontwikkelen en geboren te worden. Dit was, is en blijft verweven in onze hulp, voorlichting en
opvang. De verantwoordelijkheid voor het ongeboren leven ligt bij de moeder. Die kan en wil Siriz niet
overnemen, maar wij helpen haar wel de verantwoordelijkheid te dragen.
Dit standpunt staat al bijna 40 jaar en met ditzelfde standpunt gaan wij, graag samen met u, de
toekomst in.
Verschillen van mening over de gekozen naam zullen er mogelijk blijven. Ik hoop echter van harte dat
we niet verschillen van mening over de onveranderde doelstelling van de organisatie en de visie op
het ongeboren leven en het werk dat we doen.
Ik hoop dat deze toelichting uw zorgen weg kan nemen en dat u weet dat wat ons bindt bij de VBOK
hetzelfde is als wat ons bindt bij Siriz. Ook hoop ik dat u ons werk wilt blijven steunen.
Johan van Veelen
directeur–bestuurder
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door huisman »

Ja, ik ook...kan mij nog niet overtuigen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door Auto »

huisman schreef:Ja, ik ook...kan mij nog niet overtuigen.
Hmm 1 ding is wel een aardige waar hij misschien een punt heeft. Tijdens de ledenvergadering is veel besproken, echter de opkomst was zeer gering. En van te voren was duidelijk aangegeven dat de zaken op de ledenvergadering besproken zou worden.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Van VBOK naar Siriz

Bericht door jvdg »

huisman schreef:Ja, ik ook...kan mij nog niet overtuigen.
Mij ook niet, daarom blijf ik bij mijn standpunt.
Plaats reactie