Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Luther »

Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Bonny »

Om maar met Prediker te spreken: er is niets nieuws onder de zoN; http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=908
The Groom's still waiting at the altar
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Joannah »

Luther schreef:
Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
Zo zie ik het ook meer. Tib's benadering komt me te rooms over.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:
Luther schreef:
Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
Zo zie ik het ook meer. Tib's benadering komt me te rooms over.
Meen je dat serieus?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:
Joannah schreef:
Luther schreef:
Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
Zo zie ik het ook meer. Tib's benadering komt me te rooms over.
Meen je dat serieus?
Het lijkt me dat versterking van het geloof bijzondere genade is.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Joannah »

Door de wedergeboorte wordt de mens behouden en krijgt de Heilige Geest. De doop is een beeld van wat er geestelijk met ons gebeurd is, de doop is daarmee een getuigenis wat we afleggen. Het Avondmaal is een gedenken aan/verkondiging van wat de Heere Jezus voor ons gedaan heeft (“tot Mijn gedachtenis”, 1 Kor. 11 : 24, 25). We mogen het Volbrachte Werk, de dood des Heeren, gedenken totdat Hij komt (1 Kor. 11 : 26).

ik heb geloof ik moeite met de stelling dat sacramenten aanduiden dat het om genademiddelen gaat, alsof God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade verleent. Dat lijkt me on-bijbels.
het genadewerk heeft toch al plaatsgevonden?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:Door de wedergeboorte wordt de mens behouden en krijgt de Heilige Geest. De doop is een beeld van wat er geestelijk met ons gebeurd is, de doop is daarmee een getuigenis wat we afleggen. Het Avondmaal is een gedenken aan/verkondiging van wat de Heere Jezus voor ons gedaan heeft (“tot Mijn gedachtenis”, 1 Kor. 11 : 24, 25). We mogen het Volbrachte Werk, de dood des Heeren, gedenken totdat Hij komt (1 Kor. 11 : 26).

ik heb geloof ik moeite met de stelling dat sacramenten aanduiden dat het om genademiddelen gaat, alsof God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade verleent. Dat lijkt me on-bijbels.
het genadewerk heeft toch al plaatsgevonden?
Ik citeerde rechtstreeks uit de Catechismus...
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Marco »

Joannah schreef:Door de wedergeboorte wordt de mens behouden en krijgt de Heilige Geest. De doop is een beeld van wat er geestelijk met ons gebeurd is, de doop is daarmee een getuigenis wat we afleggen. Het Avondmaal is een gedenken aan/verkondiging van wat de Heere Jezus voor ons gedaan heeft (“tot Mijn gedachtenis”, 1 Kor. 11 : 24, 25). We mogen het Volbrachte Werk, de dood des Heeren, gedenken totdat Hij komt (1 Kor. 11 : 26).

ik heb geloof ik moeite met de stelling dat sacramenten aanduiden dat het om genademiddelen gaat, alsof God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade verleent. Dat lijkt me on-bijbels.
het genadewerk heeft toch al plaatsgevonden?
1. Door de doop zo neer te zetten maak je er een menselijk gebeuren van: de mens getuigt van zijn geloof. Ik wil de doop-discussie hier nu niet uitgebreid voeren, maar dat komt niet overeen met de gereformeerde opvatting over de doop.

2. Dat 'het genadewerk' al heeft plaatsgevonden betekent niet dat God niet af en toe genade aan mensen betoont. Dat doet Hij voortdurend. Het is genade dat wij kunnen leven, het is genade dat wij van Hem horen spreken en van hem kunnen lezen. Zo is het ook genade dat Hij het evangelie laat verkondigen door de bediening van de sacramenten. Genade is in dit verband wellicht wat breder dan je dacht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door refo »

Even defniniëren wat een 'genademiddel' precies is.

Als je het definieert als die middelen die gebruikt worden om mensen die geen genade hebben die genade wel te verschaffen dan zit Joannah dichter in de buurt. Sacramenten vallen daar niet onder.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Marco »

refo schreef:Even defniniëren wat een 'genademiddel' precies is.

Als je het definieert als die middelen die gebruikt worden om mensen die geen genade hebben die genade wel te verschaffen dan zit Joannah dichter in de buurt. Sacramenten vallen daar niet onder.
Ja.. En als je het anders definieert (middelen die mensen die genade hebben nog meer genade verlenen) wordt het weer anders :? .
Het gaat niet om de definitie (en ook niet om wie gelijk heeft). Wel gaat het erom wat er bij het gebruik van de sacramenten wel of niet gebeurt. Met Tiberius ben ik het eens dat de HC op dit punt (en niet alleen dit) de zaak goed omschrijft.
Plaats reactie