Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Tiberius »

Probleem is dat de TV alleen maar voor (doorgaans plat) vermaak dient; de PC kan je ook zakelijk gebruiken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:Probleem is dat de TV alleen maar voor (doorgaans plat) vermaak dient; de PC kan je ook zakelijk gebruiken.
Ik ben het niet met je eens :nonnon
Dit is zwart wit :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Marnix »

Sorry, maar wat je nu zegt is grote onzin. De TV kan worden gebruikt voor plat vermaak. Daarnaast zijn er op tv ook een hoop leerzame dingen te zien... daarnaast heb je ook gewoon ontspannende, leuke dingen die helemaal niet verkeerd zijn.... en leerzame programma's over natuur, wetenschap, over geloof, geschiedenis, documentaires over boeiende onderwerpen, nieuws, achtergronden, politieke debatten en ga zo maar door. En net als bij de PC is het aan de gebruiker hoe hij er mee omgaat.
Tiberius schreef:Het gaat erom, dat een kerkenraad heeft te waken voor leer en leven van de gemeente. Dat is hun opdracht.
En wanneer leden dan een wereldgelijkvormige levenswandel hebben, waarvan TV inderdaad een aspect is, maar er zijn meerdere, dan is het hun taak op de sacramenten maar ook de gemeente heilig te houden.

(Ik begrijp overigens nu wat beter waarom men het klassieke avondmaalsformulier vervangen heeft. ;) )
Wat wordt er dan in het klassieke avondmaalsformulier genoemd? Mochten dat toevoegingen aan de Bijbel zijn ipv dat de Bijbel wordt nagesproken, dan keur ik dat overigens ook af en ben ik blij dat dat formulier vervangen is.
Tiberius schreef:@Marnix en Marco: zoals jullie er tegenaan kijken, is dat wat jullie er persoonlijk van vinden (toevalligerwijs min of meer gelijk) of is dat de algemene visie binnen de GKV?
Daar kan ik niet goed over oordelen, maar wel wordt gesteld dat de kerkenraad de Bijbel moet volgen en geen eigen lijn moet kiezen die de Bijbel niet geeft. De rest is niet echt aan de orde aangezien de kerkenraad het kijken naar tv niet verbiedt. Men waarschuwt voor de verkeerde kanten er van en laat de leden er verder vrij in, wat de Bijbelse lijn ook is.
Willem schreef:
Marnix schreef:Het zondenregister van het avondmaalsformulier bij ons noemt overtredingen tegen Gods geboden, en niet tegen eigen bedachte zaken. Als een kerkenraad dan mensen weigert op basis van eigen regels zoals bijvoorbeeld het hebben van een tv wat op zich geen zonde is, is men voor eigen heer aan het spelen in plaats van voor waarnemers van de Heer. Ze weigeren zelfs mensen aan tafel die Christus niet weigert, op basis van eigen vroom lijkende bedenksels. Ik accepteer het gezag, als zij het gezag van de Bijbel en van Christus accepteert, want daar wil ik me aan onderwerpen.
Sorry, het blijft hangen in de trant van: "Ja maar hunnie doen....", gevolgd door allerlei fouten die anderen maken en dat is de rechtvaardiging om zelf ook ongehoorzaam te zijn.
Nee, ik stel dat een kerkenraad niet het recht heeft gekregen om zelf regels te bedenken en op basis van het wel of niet naleven van hun eigen regels die mensen de beoordelen en als ze hun regels overtreden te veroordelen, en af te houden van de sacramenten.
Met alle respect Marnix, deze opmerking is niet bedoeld als een venijnige prik en het spijt me als het zo wordt opgevat. Ik zou liever zien dat eens nadacht wordt over je gezagsovatting en christen zijn en zou constateren dat deze 2 niet met elkaar overeenkomen i.p.v. dat je dit opvat als "een steek onder water". Ik ben hier heel erg serieus in. Je verdedigd hier de stelling dat jijzelf alle regels die het gezag je oplegt toetst. En je criterium gaat veel verder dan toetsing of ze iets opleggen wat de bijbel verbiedt, maar ook of ze iets opleggen waarin de bijbel niet zo expliciet is. En als je van mening bent - een mening die dus is gebaseerd op je eigen gedachtengang - dat de opgelegde regel niet direct door de Bijbel wordt opgelegd meen je dat je je niet aan het gezag hoeft te onderwerpen.
En verder is dit van mij het laatste in dit topic hierover, de tenen worden al te gevoelig.
Ik stel niet zozeer dat je je daar niet aan moet onderwerpen, ik stel dat men die regel niet mag opleggen. En als een kerkenraad zegt: Je moet de TV het huis uit doen, anders mag je niet aan het avondmaal, zou ik dat kerkverband verlaten, niet omdat ik me niet aan hen wil onderwerpen maar omdat men zich niet aan de het gezag van de Bijbel en van Christus onderwerpt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door refo »

Nog een jaar of wat en alles gaat op één toestel. Nu kun je daar nog voor kiezen, maar dan wordt het geïntegreerd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:En als een kerkenraad zegt: Je moet de TV het huis uit doen, anders mag je niet aan het avondmaal, zou ik dat kerkverband verlaten.
Voor mij zijn daar toch zwaardere criteria voor nodig. ;)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Nog een jaar of wat en alles gaat op één toestel. Nu kun je daar nog voor kiezen, maar dan wordt het geïntegreerd.
Inderdaad, de slag is verloren. Maar dat betekent niet dat die slag niet gerechtvaardigd was.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door refo »

Verloren? Misschien.

Het advies van Blaauwendraad was misschien zo gek nog niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:Het gaat erom, dat een kerkenraad heeft te waken voor leer en leven van de gemeente. Dat is hun opdracht.
En wanneer leden dan een wereldgelijkvormige levenswandel hebben, waarvan TV inderdaad een aspect is, maar er zijn meerdere, dan is het hun taak op de sacramenten maar ook de gemeente heilig te houden.

(Ik begrijp overigens nu wat beter waarom men het klassieke avondmaalsformulier vervangen heeft. ;) )
Wat wordt er dan in het klassieke avondmaalsformulier genoemd? Mochten dat toevoegingen aan de Bijbel zijn ipv dat de Bijbel wordt nagesproken, dan keur ik dat overigens ook af en ben ik blij dat dat formulier vervangen is.
Het zijn zaken die onder de noemer van wereldgelijkvormigheid vallen. Van elk gebod van de Wet des Heeren wordt er een voorbeeld genoemd:
als daar zijn: alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die den beelden eer aandoen; alle tovenaars en waarzeggers, die vee of mensen, mitsgaders andere dingen zegenen, en die aan zulke zegening geloof hechten; alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten; alle Godslasteraars; allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten; alle meinedigen; allen, die hun ouderen en Overheden ongehoorzaam zijn; alle doodslagers, kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven; alle echtbrekers, hoereerders, dronkaards, dieven, woekeraars, rovers, spelers, gierigaards, en al degenen, die een ergerlijk leven leiden.
Marnix schreef:
Tiberius schreef:@Marnix en Marco: zoals jullie er tegenaan kijken, is dat wat jullie er persoonlijk van vinden (toevalligerwijs min of meer gelijk) of is dat de algemene visie binnen de GKV?
Daar kan ik niet goed over oordelen, maar wel wordt gesteld dat de kerkenraad de Bijbel moet volgen en geen eigen lijn moet kiezen die de Bijbel niet geeft. De rest is niet echt aan de orde aangezien de kerkenraad het kijken naar tv niet verbiedt. Men waarschuwt voor de verkeerde kanten er van en laat de leden er verder vrij in, wat de Bijbelse lijn ook is.
Ik mag niet hopen, dat dat inmiddels de algemene visie in de GKV is. Vrij laten om te zondigen, dat vind ik zo niet terug in de Bijbel.
Marnix schreef:Nee, ik stel dat een kerkenraad niet het recht heeft gekregen om zelf regels te bedenken en op basis van het wel of niet naleven van hun eigen regels die mensen de beoordelen en als ze hun regels overtreden te veroordelen, en af te houden van de sacramenten.
Of een kerkenraad dat recht wel of niet heeft, laat ik in het midden.
Wel is het zo, dat je hen dan dient te gehoorzamen.
Als, wat in reformatorische kring nog al eens voorkomt, leden met een TV geen gebruik mogen maken van het Avondmaal, dan is dat een heldere regel en zal men zich daar aan onderwerpen. Of leden die disco's, bioscopen, en dat soort werelds vermaak bezoeken.
Marnix schreef:Ik stel niet zozeer dat je je daar niet aan moet onderwerpen, ik stel dat men die regel niet mag opleggen. En als een kerkenraad zegt: Je moet de TV het huis uit doen, anders mag je niet aan het avondmaal, zou ik dat kerkverband verlaten, niet omdat ik me niet aan hen wil onderwerpen maar omdat men zich niet aan de het gezag van de Bijbel en van Christus onderwerpt.
Kennelijk hecht je dan meer aan je TV dan aan je gemeente. Is dat wel bijbels, denk je?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:Het gaat erom, dat een kerkenraad heeft te waken voor leer en leven van de gemeente. Dat is hun opdracht.
En wanneer leden dan een wereldgelijkvormige levenswandel hebben, waarvan TV inderdaad een aspect is, maar er zijn meerdere, dan is het hun taak op de sacramenten maar ook de gemeente heilig te houden.

(Ik begrijp overigens nu wat beter waarom men het klassieke avondmaalsformulier vervangen heeft. ;) )
Wat wordt er dan in het klassieke avondmaalsformulier genoemd? Mochten dat toevoegingen aan de Bijbel zijn ipv dat de Bijbel wordt nagesproken, dan keur ik dat overigens ook af en ben ik blij dat dat formulier vervangen is.
Het zijn zaken die onder de noemer van wereldgelijkvormigheid vallen. Van elk gebod van de WET des Heeren wordt er een voorbeeld genoemd:
als daar zijn: alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die den beelden eer aandoen; alle tovenaars en waarzeggers, die vee of mensen, mitsgaders andere dingen zegenen, en die aan zulke zegening geloof hechten; alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten; alle Godslasteraars; allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten; alle meinedigen; allen, die hun ouderen en Overheden ongehoorzaam zijn; alle doodslagers, kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven; alle echtbrekers, hoereerders, dronkaards, dieven, woekeraars, rovers, spelers, gierigaards, en al degenen, die een ergerlijk leven leiden.
De Wet is dus weer terug.
Iemand kan volledig voldoen aan bovenstaande voorwaarden, en toch onbekeerd zijn.
de Schrift zegt :Een ieder beproeve zichzelf.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Luther »

Marnix schreef:En als een kerkenraad zegt: Je moet de TV het huis uit doen, anders mag je niet aan het avondmaal, zou ik dat kerkverband verlaten.
Maar dat wordt ook niet zo gezegd.
Want dan zouden daar ook alle HA-gangers onder vallen die een andere vorm van internet hebben dan Kliksafe-Whitelist.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:Het gaat erom, dat een kerkenraad heeft te waken voor leer en leven van de gemeente. Dat is hun opdracht.
En wanneer leden dan een wereldgelijkvormige levenswandel hebben, waarvan TV inderdaad een aspect is, maar er zijn meerdere, dan is het hun taak op de sacramenten maar ook de gemeente heilig te houden.

(Ik begrijp overigens nu wat beter waarom men het klassieke avondmaalsformulier vervangen heeft. ;) )
Wat wordt er dan in het klassieke avondmaalsformulier genoemd? Mochten dat toevoegingen aan de Bijbel zijn ipv dat de Bijbel wordt nagesproken, dan keur ik dat overigens ook af en ben ik blij dat dat formulier vervangen is.
Het zijn zaken die onder de noemer van wereldgelijkvormigheid vallen. Van elk gebod van de WET des Heeren wordt er een voorbeeld genoemd:
als daar zijn: alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die den beelden eer aandoen; alle tovenaars en waarzeggers, die vee of mensen, mitsgaders andere dingen zegenen, en die aan zulke zegening geloof hechten; alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten; alle Godslasteraars; allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten; alle meinedigen; allen, die hun ouderen en Overheden ongehoorzaam zijn; alle doodslagers, kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven; alle echtbrekers, hoereerders, dronkaards, dieven, woekeraars, rovers, spelers, gierigaards, en al degenen, die een ergerlijk leven leiden.
De Wet is dus weer terug.
Iemand kan volledig voldoen aan bovenstaande voorwaarden, en toch onbekeerd zijn.
de Schrift zegt :Een ieder beproeve zichzelf.
Wat bedoel je met "terug"?
Dit formulier is een document van een kleine 400 jaar oud, gebaseerd op een document van bijna 2000 jaar oud, zoals bijvoorbeeld een brief van een zekere Paulus aan de gemeente van Korinthe, waar hij schrijft: "Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:En als een kerkenraad zegt: Je moet de TV het huis uit doen, anders mag je niet aan het avondmaal, zou ik dat kerkverband verlaten.
Voor mij zijn daar toch zwaardere criteria voor nodig. ;)
Nog zwaarder dan onterecht mensen bij Christus weghouden? Eigen regels verzinnen en dan zeggen: Als je je daar niet aan houdt hoor je niet bij de Kerk van Christus? Dat gedrag valt onder het niet aan het gezag van Christus willen onderwerpen maar eigen baas spelen... Lijkt me reden genoeg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:En als een kerkenraad zegt: Je moet de TV het huis uit doen, anders mag je niet aan het avondmaal, zou ik dat kerkverband verlaten.
Voor mij zijn daar toch zwaardere criteria voor nodig. ;)
Nog zwaarder dan onterecht mensen bij Christus weghouden? Eigen regels verzinnen en dan zeggen: Als je je daar niet aan houdt hoor je niet bij de Kerk van Christus? Dat gedrag valt onder het niet aan het gezag van Christus willen onderwerpen maar eigen baas spelen... Lijkt me reden genoeg.
Nee hoor. Hoogstens kun je dan zeggen dat zo'n kerk in overtreding is. Maar je op grond dáárvan onttrekken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:En als een kerkenraad zegt: Je moet de TV het huis uit doen, anders mag je niet aan het avondmaal, zou ik dat kerkverband verlaten.
Voor mij zijn daar toch zwaardere criteria voor nodig. ;)
Nog zwaarder dan onterecht mensen bij Christus weghouden? Eigen regels verzinnen en dan zeggen: Als je je daar niet aan houdt hoor je niet bij de Kerk van Christus? Dat gedrag valt onder het niet aan het gezag van Christus willen onderwerpen maar eigen baas spelen... Lijkt me reden genoeg.
De overtreder heeft dan geen christelijke levenswandel. Dat kan niet samengaan met de heiligheid van de sacramenten. Het is de taak van een kerkenraad om daar op te wijzen en maatregelen te nemen om zowel de sacramenten als de gemeente heilig te houden, dat wil zeggen: vrij van openbare zonden.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Bericht door Joannah »

Ik bedoel te zeggen, zou iemand die bovenstaande zaken over zich laat heersen, overtuigd wedergeboren kunnen zijn, en door deel te nemen aan het avondmaal zichzelf tot een oordeel durven zijn?Ik deel de mening dat de kerkenraaad de persoon hoort te informeren (voor zover de persoon zelf deze zaken al niet weet) maar opleggen, nee. JEZUS ZELF zei, dat een ieder zichzelve beproeve, wat Paulus tot de corintiers zei, waren niet de regels voor het avondmaal, maar eerder een oproep dergelijke zaken niet meer te doen, als ingredient van hun bekering.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie