Leven naar je stand

sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Leven naar je stand

Bericht door sela »

@jongere
underground calvinism...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

sela schreef:@jongere
underground calvinism...
Dat snap ik dan weer niet, blond :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Leven naar je stand

Bericht door oesterschelpje »

Denkvermogen, verbeeldingsvermogen, inlevingsvermogen, vermogen (1/10 van het aantal PKs van je auto), vul maar aan.

Heel mooi gevonden!
We kunnen geld geven met een koud, kil hart, maar we kunnen ook onze naaste op een heel andere wijze tot een hand en een voet zijn!
Wat doen we bijv. met de eenzamen in onze gemeente?
Nodigen we die bijv. zondags na de kerkdienst eens uit, of is dat "boven onze stand"?
Of de zieken?
Gaan we zomaar eens op bezoek, of hebben we daar geen gaatje tijd voor? Of vele andere excuses?
Hoeveel uur zijn we per week bezig met van alles en nog wat? Daar een tiende van voor "goede doelen"......

Oef..., ik schiet hierin ook schromelijk te kort :(
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Leven naar je stand

Bericht door Joannah »

Jongere schreef:Ik zou maar uitkijken met die letterlijke tienden. Voor je het weet is het een wet die aan het dienen bent, waarmee je denkt je plicht te hebben vervuld.
Dat gevaar was ook in Bijbelse tijd al duidelijk aanwezig. Ik denk dat de tienden gegeven moesten worden om te garanderen dàt er iets gegeven werd. Maar daar buiten bleken de tienden niet garant te staan voor een 'gevend leven'. Denk je niet dat de rijke jongeling de tienden heeft gegeven? Hij heeft alle geboden onderhouden van zijn jeugd af aan. En toch vroeg Jezus hém: verkoop alles wat je hebt en geef het de armen. Zelfs de tienden (die veel van ons al vreselijk veel vinden) kunnen een afkoopsom worden, terwijl je leven egocentrisch is. Het draait om jou.

Zijn we bereid àlles te geven aan de Heere, van Wie tenslotte ook alles komt?
Ik denk ook dat dit de ware bedoeling is.
met andere woorden, we moeten ons helemaal aan Hem overgeven, overeenkomstig het gebod: "met geheel uw hart en geheel uw verstand etc.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Leven naar je stand

Bericht door Schemerlichtje »

Joannah schreef:"Tienden" past niet bij het "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand geeft", want iedereen zou dan weten wat de ander gaf, zijn ''tienden''.
Uit de werken gerechtvaardigd worden en wetticisme, komt ook dichterbij, als we ons hieraan denken te moeten houden, denk ik.
Dus jij weet precies hoeveel je buurman verdient? En trouwens, het zijn dan natuurlijk niet alleen de tienden, maar die minimaal...voor zover je dat kunt opbrengen. De weduwe gaf ook veel minder...maar toch sprak de Heere daarover juist uit dat het een goede zaak was omdat ze gegeven had van al haar leeftocht.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Leven naar je stand

Bericht door Joannah »

Schemerlichtje schreef:
Joannah schreef:"Tienden" past niet bij het "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand geeft", want iedereen zou dan weten wat de ander gaf, zijn ''tienden''.
Uit de werken gerechtvaardigd worden en wetticisme, komt ook dichterbij, als we ons hieraan denken te moeten houden, denk ik.
Dus jij weet precies hoeveel je buurman verdient? En trouwens, het zijn dan natuurlijk niet alleen de tienden, maar die minimaal...voor zover je dat kunt opbrengen. De weduwe gaf ook veel minder...maar toch sprak de Heere daarover juist uit dat het een goede zaak was omdat ze gegeven had van al haar leeftocht.
Juist, omdat er een hemelsbreed verschl ligt in waarom je geeft.
Uit liefde of omdat het opgelegd wordt.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Leven naar je stand

Bericht door Marnix »

Schemerlichtje schreef:
Joannah schreef:"Tienden" past niet bij het "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand geeft", want iedereen zou dan weten wat de ander gaf, zijn ''tienden''.
Uit de werken gerechtvaardigd worden en wetticisme, komt ook dichterbij, als we ons hieraan denken te moeten houden, denk ik.
Dus jij weet precies hoeveel je buurman verdient? En trouwens, het zijn dan natuurlijk niet alleen de tienden, maar die minimaal...voor zover je dat kunt opbrengen. De weduwe gaf ook veel minder...maar toch sprak de Heere daarover juist uit dat het een goede zaak was omdat ze gegeven had van al haar leeftocht.
Die weduwe had niks en gaf toch.... verhoudingsgewijs gaf ze veel meer denk ik.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

De weduwe gaf ALLES !
Het was onze dankdagpreek van vorig jaar.
Indrukwekkend, 2 penninkjes, je leest er snel overheen.
Maar het was haar HELE bezit.
Wij kijken eerst wat we over houden, toch :OO ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Leven naar je stand

Bericht door coupe soleil »

Mara schreef:De weduwe gaf ALLES !
Het was onze dankdagpreek van vorig jaar.
Indrukwekkend, 2 penninkjes, je leest er snel overheen.
Maar het was haar HELE bezit.
Wij kijken eerst wat we over houden, toch :OO ?
Zou je het letterlijk moeten nemen? Ze gaf zichzelf, ze gaf uit liefde. In navolging van Jezus.
Jezus vraagt niet of we ons hele bezit geven. Dat zou ook niet zo slim zijn; je moet wel nuchter blijven.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leven naar je stand

Bericht door albion »

Geven van je overvloed, is dat wel een gift?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Leven naar je stand

Bericht door coupe soleil »

albion schreef:Geven van je overvloed, is dat wel een gift?
Waarom niet? Het gaat er om hoe je geeft. En laten we eerlijk zijn: in NL geven we allemaal van onze overvloed.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

coupe soleil schreef:
Mara schreef:De weduwe gaf ALLES !
Het was onze dankdagpreek van vorig jaar.
Indrukwekkend, 2 penninkjes, je leest er snel overheen.
Maar het was haar HELE bezit.
Wij kijken eerst wat we over houden, toch :OO ?
Zou je het letterlijk moeten nemen? Ze gaf zichzelf, ze gaf uit liefde. In navolging van Jezus.
Jezus vraagt niet of we ons hele bezit geven. Dat zou ook niet zo slim zijn; je moet wel nuchter blijven.
De preek ging over vertrouwen, dat we los moeten komen alle aards bezit.
Aards bezit vergaren wij niet, wij krijgen het in bruikleen.
Als je gezond en sterk bent, lijkt het allemaal vanzelfsprekend.
Ik werk hard, heb een goede baan, dus mag het best breed laten hangen.
Maar het kan zo over zijn, van wie krijg je die goede gezondheid ?
Kun je in afhankelijkheid leven ? Of zeg je bovenstaande, nl, ik heb het met mijn eigen handjes verdiend ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Leven naar je stand

Bericht door coupe soleil »

Mara schreef:
coupe soleil schreef:
Mara schreef:De weduwe gaf ALLES !
Het was onze dankdagpreek van vorig jaar.
Indrukwekkend, 2 penninkjes, je leest er snel overheen.
Maar het was haar HELE bezit.
Wij kijken eerst wat we over houden, toch :OO ?
Zou je het letterlijk moeten nemen? Ze gaf zichzelf, ze gaf uit liefde. In navolging van Jezus.
Jezus vraagt niet of we ons hele bezit geven. Dat zou ook niet zo slim zijn; je moet wel nuchter blijven.
De preek ging over vertrouwen, dat we los moeten komen alle aards bezit.
Aards bezit vergaren wij niet, wij krijgen het in bruikleen.
Als je gezond en sterk bent, lijkt het allemaal vanzelfsprekend.
Ik werk hard, heb een goede baan, dus mag het best breed laten hangen.
Maar het kan zo over zijn, van wie krijg je die goede gezondheid ?
Kun je in afhankelijkheid leven ? Of zeg je bovenstaande, nl, ik heb het met mijn eigen handjes verdiend ?
Daar kan je de tekst misschien ook voor gebruiken, ja. Wat je schrijft is overigens helemaal waar. Toch blijft het lastig, als je het 'goed' hebt. Waar doe je dan goed aan? Ik houd van geld uitgeven, en van genieten, maar zit er verder niet aan vast. Tenminste, dat geloof ik niet. Ik zie het juist ook als een gave en iets om dankbaar voor te zijn, dat je van je bezit kúnt genieten.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Leven naar je stand

Bericht door Fjodor »

coupe soleil schreef:
albion schreef:Geven van je overvloed, is dat wel een gift?
Waarom niet? Het gaat er om hoe je geeft. En laten we eerlijk zijn: in NL geven we allemaal van onze overvloed.
Ja, we geven in Nederland wel vaak enkel van onze overvloed.
Volgens mij is het belangrijk dat we ons realiseren dat ons hele leven in dienst van de Heere hoort te staan, en dat dus ook ons geld in de eerste plaats tot eer van Hem gebruikt moet worden. En laten we onszelf er dan maar op onderzoeken of dat bij ons daadwerkelijk het geval is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Leven naar je stand

Bericht door Desiree »

Leven naar je stand..

Hi, hi, bij zo'n onderwerp moet ik altijd lachen... Ik zal het maar niet uitleggen...

:yahoo
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie