mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door MarthaMartha »

Even aandacht voor het volgende initiatief van de NPV:

Beste familie, vrienden, bekenden en anderen,

De laatste tijd is er in de media veel aandacht voor het "voltooid leven". Volgens de NVVE (Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde) zijn gezonde mensen op een bepaalde leeftijd "klaar met leven".
Het burgerinitiatief "Uit vrije wil" stelt voor om levensbeëindiging op verzoek voor zeventigplussers in de wet te regelen, bij voorkeur buiten artsen om. Door het verzamelen van minimaal 40.000 steunbetuigingen willen zij het onderwerp "voltooid leven" in de Tweede Kamer op de agenda krijgen.

Dit kan niet! Mensen die worstelen met het leven, hebben juist zorg en aandacht nodig! Om een tegenbeweging op gang te brengen, is op initiatief van de NPV een actiewebsite gelanceerd:
www.mijnlevenmaakikzelfnietuit.nl.

Op de site ziet u dat velen zich zorgen maken over de snelle opmars van de zelfgekozen dood. De website is beschikbaar voor alle mensen die hun stem willen laten horen tegen de legalisering van het zelfgekozen levenseinde. Omdat deze actie erg belangrijk is, stuur ik u deze mail. Als u zich voelt aangesproken, laat dit dan weten en geef uw steun en/of mening op de site!
Wat kunt u doen?

* Laat uw stem tegen de legalisering van het zelfgekozen levenseinde horen en betuig uw steun!
* Ga naar www.mijnlevenmaakikzelfnietuit.nl en vul daar uw naam en adresgegevens in.
* Stuur deze mail door naar zoveel mogelijk familieleden, vrienden, bekenden en andere contacten en organisaties.
* Zorg voor bekendheid van dit initiatief!
* Indien u niet over internet beschikt, vraag dan telefonisch een steunbetuigingkaart op bij de NPV via (0318) 54 78 88.

Op de website is meer informatie beschikbaar. Er komen vragen aan de orde zoals:

* Waar komt het idee vandaan om mensen tot hun 67e te laten werken en vanaf hun 70e een zelfgekozen levenseinde voor te stellen?
* Waarom is er meer aandacht voor hulp bij zelfdoding dan voor het verbeteren van zorg en zinervaring?
* Waarom is het zo moeilijk te regelen om thuis te sterven?
* Ook staat er materiaal op voor (jeugd)verenigingen, stichtingen en andere groepen om zelf actief aan de slag kunnen.

Hartelijk bedankt en ik hoop dat u het belang van deze actie met mij deelt!

Met vriendelijke groet,
dr. R. Seldenrijk, directeur NPV
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door jvdg »

:garde
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door vlinder »

Goed initiatief. Wij hebben afgelopen week een vrouw verzorgd die nu naar een andere instelling gaat. Ze wilde euthanasie, maar daar werken wij niet aan mee. Toen ze vanmorgen op de brancard van de ambulance lag wist ik niet goed wat ik moest zeggen. Meestal zeg ik: het allerbest, of tegen een jong iemand: zet hem op thuis. Ik kon die vrouw toch moeilijk succes wensen met wat ze wilde gaan doen....

NPV: goed initiatief. Iedereen al lid? Kleine bijdrage per jaar voor een vereniging die onze principes behartigd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Wilhelm »

MarthaMartha schreef:Even aandacht voor het volgende initiatief van de NPV:

Beste familie, vrienden, bekenden en anderen,

De laatste tijd is er in de media veel aandacht voor het "voltooid leven". Volgens de NVVE (Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde) zijn gezonde mensen op een bepaalde leeftijd "klaar met leven".
Het burgerinitiatief "Uit vrije wil" stelt voor om levensbeëindiging op verzoek voor zeventigplussers in de wet te regelen, bij voorkeur buiten artsen om. Door het verzamelen van minimaal 40.000 steunbetuigingen willen zij het onderwerp "voltooid leven" in de Tweede Kamer op de agenda krijgen.

Dit kan niet! Mensen die worstelen met het leven, hebben juist zorg en aandacht nodig! Om een tegenbeweging op gang te brengen, is op initiatief van de NPV een actiewebsite gelanceerd:
http://www.mijnlevenmaakikzelfnietuit.nl.

Op de site ziet u dat velen zich zorgen maken over de snelle opmars van de zelfgekozen dood. De website is beschikbaar voor alle mensen die hun stem willen laten horen tegen de legalisering van het zelfgekozen levenseinde. Omdat deze actie erg belangrijk is, stuur ik u deze mail. Als u zich voelt aangesproken, laat dit dan weten en geef uw steun en/of mening op de site!
Wat kunt u doen?

* Laat uw stem tegen de legalisering van het zelfgekozen levenseinde horen en betuig uw steun!
* Ga naar http://www.mijnlevenmaakikzelfnietuit.nl en vul daar uw naam en adresgegevens in.
* Stuur deze mail door naar zoveel mogelijk familieleden, vrienden, bekenden en andere contacten en organisaties.
* Zorg voor bekendheid van dit initiatief!
* Indien u niet over internet beschikt, vraag dan telefonisch een steunbetuigingkaart op bij de NPV via (0318) 54 78 88.

Op de website is meer informatie beschikbaar. Er komen vragen aan de orde zoals:

* Waar komt het idee vandaan om mensen tot hun 67e te laten werken en vanaf hun 70e een zelfgekozen levenseinde voor te stellen?
* Waarom is er meer aandacht voor hulp bij zelfdoding dan voor het verbeteren van zorg en zinervaring?
* Waarom is het zo moeilijk te regelen om thuis te sterven?
* Ook staat er materiaal op voor (jeugd)verenigingen, stichtingen en andere groepen om zelf actief aan de slag kunnen.

Hartelijk bedankt en ik hoop dat u het belang van deze actie met mij deelt!

Met vriendelijke groet,
dr. R. Seldenrijk, directeur NPV
Goed initiatief !
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Jager »

vlinder schreef:NPV: goed initiatief. Iedereen al lid? Kleine bijdrage per jaar voor een vereniging die onze principes behartigd.
Inderdaad! En die contributie haal je er via de korting op de zorgverzekering weer ruimschoots uit!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Wilhelm »

Net deze aflevering van Netwerk gezien : http://player.omroep.nl/?aflID=10632017 ... d=00:24:04 Wat verschrikkelijk !
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:Net deze aflevering van Netwerk gezien : http://player.omroep.nl/?aflID=10632017 ... d=00:24:04 Wat verschrikkelijk !
Ik kan niet anders dan je slotwoorden onderschrijven.
't Klinkt mss. heel ongenuanceerd, maar in dit verhaal is er sprake van moord en zelfmoord.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door vlinder »

Wat een vreselijk enge man in de uitzending. "Een prachtige en bevredigende job om zo barmhartig iemand te helpen met zijn levenseinde."Als ik dit zie ben ik bang voor mijn werk als verpleegkundige. Kan ik over 40 jaar nog zeggen dat ik niet mee wil werken? Het is soms nu al een discussie of je in het ziekenhuis een venflon (is naald) in de arm inbrengt zodat de huisarts in de thuissituatie alleen maar het middel hoeft toe te dienen.
Gister stond ik nog: wat moet ik als afscheid zeggen? Geniet ervan? Succes ermee?
Ik word hier zo verdrietig van. Wie beschermt er nog het zwakke leven? Wie zegt dat ik nog 80 kan worden als ik dementerend word? Straks bepaald iemand voor mij dat mijn leven niets meer waard is....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Orchidee »

Wilhelm schreef:Net deze aflevering van Netwerk gezien : http://player.omroep.nl/?aflID=10632017 ... d=00:24:04 Wat verschrikkelijk !
Huiveringwekkend!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door refo »

vlinder schreef:Wat een vreselijk enge man in de uitzending. "Een prachtige en bevredigende job om zo barmhartig iemand te helpen met zijn levenseinde."Als ik dit zie ben ik bang voor mijn werk als verpleegkundige. Kan ik over 40 jaar nog zeggen dat ik niet mee wil werken? Het is soms nu al een discussie of je in het ziekenhuis een venflon (is naald) in de arm inbrengt zodat de huisarts in de thuissituatie alleen maar het middel hoeft toe te dienen.
Gister stond ik nog: wat moet ik als afscheid zeggen? Geniet ervan? Succes ermee?
Ik word hier zo verdrietig van. Wie beschermt er nog het zwakke leven? Wie zegt dat ik nog 80 kan worden als ik dementerend word? Straks bepaald iemand voor mij dat mijn leven niets meer waard is....
Een Ander bepaalt dat, zelfs als anderen dat bepalen. Maar zorg dat voor die reis de Reisverzekering in orde is.

En uiteindelijk zijn het allemaal welvaartsproblemen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Wilhelm »

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Mara »

Wij zijn heel ons huwelijk al lid van de NPV.
Heb heel veel in ziekenhuizen gezeten, langdurige opnames van mn kinderen, en heb veel gezien.
Kinderen van 12 jaar en ouder, zijn nl al zelfbeschikkend !
Dat weten veel mensen niet, maar als dokter van het kind hoort, ik wil niet verder meer, dan kan dat.
Het gaat hier dan wel om terminale kinderen, die idd al volwassener zijn dan hun leeftijdgenootjes, maar toch.
Zo kan er een spanningsveld tussen ouders en kinderen ontstaan.
Dit zijn heel tere dingen, waarvan je nooit hoopt dat je er voor komt te staan.
Als je een chronisch ziek kind hebt, wordt eigenlijk vanaf het 15e jaar al aangemoedigd om alleen in de spreekkamer te komen.
Dus eerst zit je als moeder even in de gang, dan het gehele consult.
Zo willen ze het, maar zo gaat het niet altijd gelukkig, nl als het kind dit niet wilt.
We waren af van het gegeven dat kinderen vanaf hun 12e best in de fabrieken konden gaan werken, maar wel zijn ze opeens mondig gemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Aangrijpend : http://ontmaagding.wordpress.com/
Ik heb het inmiddels gelezen. Inderdaad, aangrijpend, ontzettend. Dood voor de dood, waarschijjnlijk omdat hij niet beter wist.
Zo gaan we dus in ons land om met pijn, moeite en verdriet. En dat faciliteert onze overheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Schemerlichtje »

Erg dat er mensen zijn die niet beter weten...maar anderzijds genoeg voor ons ter aansporing en opscherping. Want wij vullen onze tijd iets anders in, gaan onze dood anders tegemoet maar ik denk dat er velen zijn die ook niet zeker weten of er na de dood nog wel iets is, die ook maar 'afwachten' en 'het beste ervan hopen'. Dan zijn we toch eigenlijk helemaal niet anders?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: mijn leven maak ik zelf niet uit - NPV

Bericht door Luther »

Schemerlichtje schreef:Erg dat er mensen zijn die niet beter weten...maar anderzijds genoeg voor ons ter aansporing en opscherping. Want wij vullen onze tijd iets anders in, gaan onze dood anders tegemoet maar ik denk dat er velen zijn die ook niet zeker weten of er na de dood nog wel iets is, die ook maar 'afwachten' en 'het beste ervan hopen'. Dan zijn we toch eigenlijk helemaal niet anders?
In dat geval niet, maar als we Guido de Brès in art. 37 NGB mogen naspreken, dan kennen we wel iets anders, iets beters.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie