'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Deze drie elementen moeten in de eredienst aanwezig zijn:
In de eredienst spreekt de gemeente tot God.
In de eredienst spreekt God tot de gemeente.
In de eredienst spreekt de gemeente met elkaar over God.
Hoe kom je bij dat derde punt?
De eerste twee ben ik mee eens; op basis van wat de HC zegt bij de behandeling van het vierde gebod.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door rekcor »

memento schreef:Well, noem een reële casus die de eredienst zoals die nu is Bijbelser maakt, dan heb je mijn volle aandacht :)
Liederen zingen waarin het NT berijmd is, maakt de eredienst Bijbelser, want de bijbel bestaat uit het OT en het NT.
Tiberius schreef:"Niet interessant" is niet de juiste uitdrukking hiervoor; het is niet relevant, omdat het een irreële casus is.
Het is misschien een irreële casus, maar Memento vindt ook dat het een irreële casus moet blijven, aangezien mijn voorstel volgens in hem in alle gevallen een teken zou zijn van vervlakking. En dan komen we in een soort van redenering:
  • reformatorisch is A, B en C
  • reformatorisch is bijbels
  • gegeven: D

    en dus
  • dus is niet bijbels
Mijn instelling is een andere: beoordeel D op grond van de bijbel. Blijkt D bijbels te zijn, dan dient D z.s.m. toegevoegd te worden aan de verzameling 'reformatorisch'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door memento »

rekcor schreef:
memento schreef:Well, noem een reële casus die de eredienst zoals die nu is Bijbelser maakt, dan heb je mijn volle aandacht :)
Liederen zingen waarin het NT berijmd is, maakt de eredienst Bijbelser, want de bijbel bestaat uit het OT en het NT.
Wie de psalmen Christo-centrisch interpreteert, zingt met de psamen een NT-lied. Kortom, met het liederen gaan zingen, maak je het niet bijbelser dan dat het nu is. Je veranderd slechts iets, in plaats van dat je een nieuw Bijbels element toevoegt.
Het is misschien een irreële casus, maar Memento vindt ook dat het een irreële casus moet blijven, aangezien mijn voorstel volgens in hem in alle gevallen een teken zou zijn van vervlakking. En dan komen we in een soort van redenering:
  • reformatorisch is A, B en C
  • reformatorisch is bijbels
  • gegeven: D

    en dus
  • dus is niet bijbels
Mijn instelling is een andere: beoordeel D op grond van de bijbel. Blijkt D bijbels te zijn, dan dient D z.s.m. toegevoegd te worden aan de verzameling 'reformatorisch'.
Noem maar iets, waarin we Bijbelser moeten worden. Als er nu in onze eredienst een Bijbels aspect afwezig is, dan moet dat toegevoegd worden. Mijn stelling is echter dat onze eredienst al een Bijbelse invulling heeft.

Alle vernieuwingen zijn dus geen toevoegingen (iets Bijbels wat ontbreekt toevoegen), maar veranderingen. En veranderingen waarvan ik stel dat ze meer afbreuk doen aan het Bijbelse concept van een eredienst, dan dat ze wat toevoegen. Omdat de eredienst m.i. nu reeds Bijbels is, vindt ik veranderingen pas interessant als daar echt in onze gezindte om gevraagd wordt. En in niet-theologisch-vervlakte gemeenten kom ik de roep naar de NBV of liederen zingen niet echt tegen...
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door ZWP »

memento schreef:
rekcor schreef:
memento schreef:Well, noem een reële casus die de eredienst zoals die nu is Bijbelser maakt, dan heb je mijn volle aandacht :)
Liederen zingen waarin het NT berijmd is, maakt de eredienst Bijbelser, want de bijbel bestaat uit het OT en het NT.
Wie de psalmen Christo-centrisch interpreteert, zingt met de psamen een NT-lied. Kortom, met het liederen gaan zingen, maak je het niet bijbelser dan dat het nu is. Je veranderd slechts iets, in plaats van dat je een nieuw Bijbels element toevoegt.
Je verandert niet alleen, je voegt ook toe, namelijk het zingen van NT-sche teksten. Dan maakt het niets uit of de Psalmen, wanneer Christo-centrisch geïnterpreteerd, ook een soort NT-ische liederen zijn.
Dus je voegt wel degelijk een nieuw Bijbels element toe. :)
Het is misschien een irreële casus, maar Memento vindt ook dat het een irreële casus moet blijven, aangezien mijn voorstel volgens in hem in alle gevallen een teken zou zijn van vervlakking. En dan komen we in een soort van redenering:
  • reformatorisch is A, B en C
  • reformatorisch is bijbels
  • gegeven: D

    en dus
  • dus is niet bijbels
Mijn instelling is een andere: beoordeel D op grond van de bijbel. Blijkt D bijbels te zijn, dan dient D z.s.m. toegevoegd te worden aan de verzameling 'reformatorisch'.
Noem maar iets, waarin we Bijbelser moeten worden. Als er nu in onze eredienst een Bijbels aspect afwezig is, dan moet dat toegevoegd worden. Mijn stelling is echter dat onze eredienst al een Bijbelse invulling heeft.

Alle vernieuwingen zijn dus geen toevoegingen (iets Bijbels wat ontbreekt toevoegen), maar veranderingen. En veranderingen waarvan ik stel dat ze meer afbreuk doen aan het Bijbelse concept van een eredienst, dan dat ze wat toevoegen. Omdat de eredienst m.i. nu reeds Bijbels is, vindt ik veranderingen pas interessant als daar echt in onze gezindte om gevraagd wordt. En in niet-theologisch-vervlakte gemeenten kom ik de roep naar de NBV of liederen zingen niet echt tegen...
Je gaat er dus vanuit dat de huidige liturgie in de reformatorische kerken de meest Bijbelse is en dat verandering altijd betekent dat het minder Bijbels wordt. Lijkt me lastig hard te maken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
refo schreef:De eredienst is vormvrij. Daarom zijn er geen bijbelse richtlijnen.

We weten wel hoe deze er in de eerste tijd ongeveer heeft uitgezien, maar dat is nooit dwingend opgelegd.

Deze drie elementen moeten in de eredienst aanwezig zijn:
In de eredienst spreekt de gemeente tot God.
In de eredienst spreekt God tot de gemeente.
In de eredienst spreekt de gemeente met elkaar over God.

In de gereformeerde gezindte is de luisteraar vrijwel passief geworden, waardoor punt 3 behoorlijk in de verdrukking is gekomen. Het is zelfs zo dat alle verandering die dit enigszins terugbrengt veroordeeld wordt. Je zit dat ook in dit en het vorige topic: 'veranderingen vinden slechts plaats in gemeenten die minder edel zijn dan wij. Ergo, veranderingen zijn verwerpelijk.'


Punt 1 en 2 zijn in de reformatorische eredienst aanwezig , punt 3 niet in de eredienst maar veelvuldig op preekbespreking,bijbelkringen,mannenvereniging,vrouwenvereniging,jeugdvereniging enz. enz. Dus zo'n groot gemis vind ik dat niet in de eredienst.
In genoemde verenigingen/kringen/etc. wordt punt 3 georganiseerd. Maar wat nu als je in een kerkverband zit waarin dit soort kringen niet bestaan? Als het, zoals refo m.i. stelt, wezenlijk is voor de eredienst? Is het dat inderdaad?
Mijn mening is dat punt 3 niet wezenlijk is voor de eredienst maar wel wezenlijk voor een gezond gemeenteleven. Als gemeente moet je toch met elkaar spreken over de meest wezenlijke zaken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
refo schreef:Deze drie elementen moeten in de eredienst aanwezig zijn:
In de eredienst spreekt de gemeente tot God.
In de eredienst spreekt God tot de gemeente.
In de eredienst spreekt de gemeente met elkaar over God.
Hoe kom je bij dat derde punt?
De eerste twee ben ik mee eens; op basis van wat de HC zegt bij de behandeling van het vierde gebod.
Heb. 10: 24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.


Zo te zien lijkt het erop dat 'elkander vermanen' wel degelijk iets met de 'onderlinge bijeenkomst' te maken heeft.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Deze drie elementen moeten in de eredienst aanwezig zijn:
In de eredienst spreekt de gemeente tot God.
In de eredienst spreekt God tot de gemeente.
In de eredienst spreekt de gemeente met elkaar over God.
Hoe kom je bij dat derde punt?
De eerste twee ben ik mee eens; op basis van wat de HC zegt bij de behandeling van het vierde gebod.
Heb. 10: 24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.


Zo te zien lijkt het erop dat 'elkander vermanen' wel degelijk iets met de 'onderlinge bijeenkomst' te maken heeft.
Bij ons spreekt de gemeente op zondag wel met elkaar (voor en na de dienst op het kerkplein) maar meestal gaat dat niet over God.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door rekcor »

memento schreef:Noem maar iets, waarin we Bijbelser moeten worden. Als er nu in onze eredienst een Bijbels aspect afwezig is, dan moet dat toegevoegd worden. Mijn stelling is echter dat onze eredienst al een Bijbelse invulling heeft.
Ik kan jaren naar de kerk gaan, zonder ook maar iets te weten over (het geestelijk leven van) de andere gemeenteleden. We komen individueel naar de kerk, horen individueel een preek aan, en gaan individueel weer naar huis. Dat is iets waar de reformatie - of de nawerking ervan - wat in door is geschoten: de nadruk op de persoonlijke bekering, de persoonlijke heiliging. Dat we als gemeente een lichaam zijn, dat je niet op kunt splitsen in losse delen, dat we elkaar nodig hebben, zijn we een beetje uit het zicht verloren. God liefhebben boven alles, jazeker, maar onze naaste als onszelf.

Door deze 'weeffout' kan Tiberius vragen:
Tiberius schreef:
refo schreef:Deze drie elementen moeten in de eredienst aanwezig zijn:
In de eredienst spreekt de gemeente tot God.
In de eredienst spreekt God tot de gemeente.
In de eredienst spreekt de gemeente met elkaar over God.
Hoe kom je bij dat derde punt?
De eerste twee ben ik mee eens; op basis van wat de HC zegt bij de behandeling van het vierde gebod.
Lees Handelingen en de brieven van Paulus er maar op na: heel het christelijke leven (en dus ook de 'eredienst', al spreek ik liever van 'gemeente-samenkomsten', want ons hele leven is als het goed is een eredienst) is iets wat plaats moet vinden in gemeenschap met andere christenen. En 'gemeenschap' houdt meer in dan een rol King doorgeven. Het is dus juist het bijbelse punt 3 wat in veel gemeenten ontbreekt.

Daarnaast vind ik dat de (bijzondere) gaven van de Geest onderbelicht zijn. Ik weet dat de gereformeerde theologie zegt: dat was alleen voor de eerste gemeenten, maar vind die redenering toch iets te gemakkelijk. Waarom wordt er anders aandacht gegeven in de Bijbel, die een leidraad is voor alle gemeenten tot Jezus' wederkomst?
Memento schreef:Omdat de eredienst m.i. nu reeds Bijbels is,
Dit vind ik ook wel, maar het is niet 'vol'-bijbels, als je begrijpt wat ik bedoel. De dingen die er zijn, zijn niet on-bijbels, maar er staat meer in de bijbel.
Memento schreef:vindt ik veranderingen pas interessant als daar echt in onze gezindte om gevraagd wordt. En in niet-theologisch-vervlakte gemeenten kom ik de roep naar de NBV of liederen zingen niet echt tegen...
Ik denk niet dat we moeten wachten op een vraag vanuit 'de gemeenten'. Ten diepste baseer je je denken dan op de mens, en niet langer meer op de bijbel. Zie de brieven aan de gemeente te Korinthe en aan de zeven gemeenten in Openbaringen : gemeenten kunnen er erg verkeerde vragen op nahouden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Tiberius »

Rekcor, begrijp ik goed, dat jij alleen op zondag tijdens de erediensten contact heb met de gemeente?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door memento »

rekcor schreef:
memento schreef:Noem maar iets, waarin we Bijbelser moeten worden. Als er nu in onze eredienst een Bijbels aspect afwezig is, dan moet dat toegevoegd worden. Mijn stelling is echter dat onze eredienst al een Bijbelse invulling heeft.
Ik kan jaren naar de kerk gaan, zonder ook maar iets te weten over (het geestelijk leven van) de andere gemeenteleden. We komen individueel naar de kerk, horen individueel een preek aan, en gaan individueel weer naar huis. Dat is iets waar de reformatie - of de nawerking ervan - wat in door is geschoten: de nadruk op de persoonlijke bekering, de persoonlijke heiliging. Dat we als gemeente een lichaam zijn, dat je niet op kunt splitsen in losse delen, dat we elkaar nodig hebben, zijn we een beetje uit het zicht verloren. God liefhebben boven alles, jazeker, maar onze naaste als onszelf.
Mee eens. Maar in onze gemeente speelt dat niet, en is het normaal dat je voor en na de dienst nog even met mensen spreekt, over de preek, hoe het met ze gaat, etc. Wat jij zegt komt wel voor, maar dat speelt slechts in bepaalde gemeenten, die of heel groot zijn, of vanuit een bepaald theologisch idee vinden dat praten voor en na de dienst ongepast is.
Daarnaast vind ik dat de (bijzondere) gaven van de Geest onderbelicht zijn. Ik weet dat de gereformeerde theologie zegt: dat was alleen voor de eerste gemeenten, maar vind die redenering toch iets te gemakkelijk. Waarom wordt er anders aandacht gegeven in de Bijbel, die een leidraad is voor alle gemeenten tot Jezus' wederkomst?
Bijzondere werkingen van de Geest zijn voor bijzondere omstandigheden. Het bestaan van wonderen en andere geestelijke gaven zie je soms optreden waar een nieuwe christengemeente wordt gesticht in heidense en vijandige omgeving. Na enkele tijd zie je die bijzondere gaven vanzelf afnemen en verdwijnen.
Memento schreef:Omdat de eredienst m.i. nu reeds Bijbels is,
Dit vind ik ook wel, maar het is niet 'vol'-bijbels, als je begrijpt wat ik bedoel. De dingen die er zijn, zijn niet on-bijbels, maar er staat meer in de bijbel.
Wordt maar concreet. Dus met het noemen wat Bijbelser kan, en waarom dat een goede aanvulling is, waar we echt niet zonder kunnen....
Memento schreef:vindt ik veranderingen pas interessant als daar echt in onze gezindte om gevraagd wordt. En in niet-theologisch-vervlakte gemeenten kom ik de roep naar de NBV of liederen zingen niet echt tegen...
Ik denk niet dat we moeten wachten op een vraag vanuit 'de gemeenten'. Ten diepste baseer je je denken dan op de mens, en niet langer meer op de bijbel. Zie de brieven aan de gemeente te Korinthe en aan de zeven gemeenten in Openbaringen : gemeenten kunnen er erg verkeerde vragen op nahouden.
Klopt. Maar dat geldt alleen, als het zaken betreft die Bijbels gezien moeten of zeer wenselijk zijn. Ik ben benieuwd naar de onderwerpen waarmee je komt, en je onderbouwing waarom die zaken Bijbelse gezien noodzakelijk of uiterst wenselijk zijn....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Orchidee »

Luther schreef: Bij ons spreekt de gemeente op zondag wel met elkaar (voor en na de dienst op het kerkplein) maar meestal gaat dat niet over God.
Zoals bij de meeste gemeente's vrees ik... :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door refo »

Mee eens. Maar in onze gemeente speelt dat niet, en is het normaal dat je voor en na de dienst nog even met mensen spreekt, over de preek, hoe het met ze gaat, etc. Wat jij zegt komt wel voor, maar dat speelt slechts in bepaalde gemeenten, die of heel groot zijn, of vanuit een bepaald theologisch idee vinden dat praten voor en na de dienst ongepast is.
Dat komt in heel de ger gezindte voor en is dus wel degelijk een blokkade.
1) Wat na de dienst gebeurt hoort niet tot de 'bijeenkomst' want geen ambtelijk toezicht.
2) Een getuigenis van meneer a tegen mevrouw b ontgaat op deze wijze c t/m z.

Bijzondere werkingen van de Geest zijn voor bijzondere omstandigheden. Het bestaan van wonderen en andere geestelijke gaven zie je soms optreden waar een nieuwe christengemeente wordt gesticht in heidense en vijandige omgeving. Na enkele tijd zie je die bijzondere gaven vanzelf afnemen en verdwijnen.
Dan heb je het over wonderen enzo. Het spreken in de gemeente van 'gewone' leden valt daar bijbels gezien niet onder. Paulus lijkt het spreken in tongen te weren. Maar in werkelijkheid zegt hij: het moet verstaanbaar zijn, anders sticht het niet. Bovendien lijkt het me helemaal niet verkeerd om de preek eens te illustreren: in plaats van steeds te spreken over het virtuele 'volk van God' een zichtbaar en hoorbaar iemand. Al vrees ik dat niemand dat meer durft. Tegenwoordig wordt ieder woordje op een goudschaaltje gewogen. Maar dat probleem is ontstaan door de praktijk van het 'zwijgen = goud', waar in de gemeente 'spreken = goud' is. Door het gehoor...
Bijzonder dan alleen voorzover hoorbaar.
(Overigens is het wonderlijk dat de zgn 'wonderen van de Geest' niet meer in de kerk worden toegelaten, terwijl anderzijds de gemeente wordt voorgehouden dat er 'een wonder vand e Geest' moet plaatsvinden wil het wel zijn.)
Wordt maar concreet. Dus met het noemen wat Bijbelser kan, en waarom dat een goede aanvulling is, waar we echt niet zonder kunnen....
Klopt. Maar dat geldt alleen, als het zaken betreft die Bijbels gezien moeten of zeer wenselijk zijn. Ik ben benieuwd naar de onderwerpen waarmee je komt, en je onderbouwing waarom die zaken Bijbelse gezien noodzakelijk of uiterst wenselijk zijn....
Flauw. Hij is concreet. En onderbouwt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Flauw. Hij is concreet. En onderbouwt.
Mogelijk kan je aangeven waar; mij ontgaat het ook.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Rekcor, begrijp ik goed, dat jij alleen op zondag tijdens de erediensten contact heb met de gemeente?
Ik zit op een bijbelkring, met nog +/- 10% van de gemeente. Voor het merendeel van de gemeente is de zondagse samenkomst het enige wat ze aan 'gemeenteleven' meemaken, en zelfs dat niet, vanwege de individualiteit zoals ik die eerder beschreef.

Kijk men kletst natuurlijk wel voor en na de gemeente en dat is goed en ook belangrijk. Maar het zijn geen gesprekken over het geestelijke leven, men belijdt niet de zonden aan elkaar, enzovoort.
memento schreef:Wordt maar concreet. Dus met het noemen wat Bijbelser kan, en waarom dat een goede aanvulling is, waar we echt niet zonder kunnen....
Een concreet voorstel van mij zou zijn, om direct na de preek in groepjes uiteen te gaan (ieder groepje voorgezeten door een ouderling) om aan de hand van vragen de preek met elkaar te bespreken. Wat stond er in het schriftgedeelte? Wat heeft de dominee erover gezegd? Wat deed dat met jou? Hoe ga jij dit toepassen in jouw eigen leven? Welke gedeelten vond je moeilijk (te begrijpen)?

Is dit bijbelser? Ik denk het wel. Het doet de gemeente m.i. meer lijken op wat we van de gemeente lezen in Handelingen 2.
Is het een goede aanvulling, waar we echt niet zonder kunnen? Ik denk het wel. Ik zie het echt als een strategie van de duivel om de christelijke gemeente te 'atomiseren' en het wezenlijke onderlinge contact te verhinderen. Mijn voorstel gaat dit tegen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door memento »

rekcor schreef:
memento schreef:Wordt maar concreet. Dus met het noemen wat Bijbelser kan, en waarom dat een goede aanvulling is, waar we echt niet zonder kunnen....
Een concreet voorstel van mij zou zijn, om direct na de preek in groepjes uiteen te gaan (ieder groepje voorgezeten door een ouderling) om aan de hand van vragen de preek met elkaar te bespreken. Wat stond er in het schriftgedeelte? Wat heeft de dominee erover gezegd? Wat deed dat met jou? Hoe ga jij dit toepassen in jouw eigen leven? Welke gedeelten vond je moeilijk (te begrijpen)?
Prima voorstel! Sta ik helemaal open voor. Gebeurt bij ons al regelmatig met de jongeren uit de gemeente.

Maar dit is natuurlijk een heel ander soort verandering dan waar deze topic eerst mee gevuld is, zoals opwekkingsliederen in de kerk, de NBV in de eredienst lezen, etc.
Plaats reactie