'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Tiberius »

‘Soberheid eredienst roept weerstand op’

De soberheid van de gereformeerde kerkdienst en het onpersoonlijke en hiërarchische aan het instituut kerk roept weerstand op bij de christen die waarde hecht aan beleving van het geloof, signaleert prof. Roel Kuiper.

Beleving is in deze tijd een belangrijke maatstaf geworden, ook in de kerk. Waar protestantse erediensten ,,opzettelijk sober zijn om de geloofsbeleving er een te laten zijn van de stille ontmoeting tussen God en de ziel'' worden ze nu gezien als ,,een institutioneel keurslijf dat een specifieke persoonlijke beleving van het geloof in de weg kan staan''.

Persoonlijke geloofsbeleving is belangrijker dan de eredienst, zei Kuiper gistermiddag in Putten bij de jaarlijkse conferentie van het COGG, een platform van gereformeerde kerken en organisaties. ,,In die beleving vinden gelovigen de toetssteen van de echtheid van het geloof. Alleen een geloof dat ik zelf kan vormgeven en kan beleven is een echt geloof.''

Instituut
'Beleving' is de keuze gaan bepalen voor een kerk, ritueel of praktische inrichting van het bestaan. ,,Daarmee is geloofsbeleving ook een kritisch tegenover van de structuren en de geregelde orde van een kerkgemeenschap. Als de kerkgemeenschap niet de plaats is waar mensen zich erkend weten, waar nabijheid en intimiteit te ervaren is, zal die geregelde orde niet langer bevredigen. Het instituut is er niet om gelovigen op hun plaats te commanderen, iedereen in het rechte gelid te zetten, maar moet zich zo onzichtbaar mogelijk maken om het gemeenschappelijke een spontaan verloop te geven'', beschreef Kuiper, bijzonder hoogleraar christelijke filosofie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en lector samenlevingsvraagstukken aan de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle.

,,Kerken die het goed doen, weten dat de gemeente een warme plek moet zijn met lage drempels, waar mensen zich veilig, geliefd en geborgen weten'', aldus Kuiper, die daar geen waardeoordeel aan hing. ,,Sturing en leiding mag er zijn, maar niet omdat er nu eenmaal regels zijn, maar om de gemeenschap te dienen. Voor deze vorm van kerk-zijn gebruikte reformator Johannes Calvijn een woord dat wonderwel past bij ons tijd: de kerk als moeder. In de kerk als warme gemeenschap is de liefde van Christus te beleven als een verbindende en stimulerende kracht.''

Niet ongevaarlijk
Ook prof. Arie Baars, verbonden aan de christelijk-gereformeerde Theologische Universiteit in Apeldoorn, haakte in op het verlangen van mensen dat kerkdiensten en andere religieuze bijeenkomsten op hun gevoel moeten inwerken. ,,Laat duidelijk zijn dat het volstrekt legitiem en zelfs noodzakelijk is dat wij door het Woord van God en door de prediking ook in ons gevoelsleven worden geraakt. Toch is het niet ongevaarlijk als de intensiteit van onze gevoelens de norm gaat worden van waaruit wij de dingen wegen en beoordelen.''

Bovendien is het volgens Baars bedenkelijk als christenen vooral uit zijn op de onmiddellijke bevrediging van hun emoties. ,,Die hebben immers vrijwel altijd een sterk voorbijgaand en vluchtig karakter. De Bijbel waarschuwt ons in niet mis te verstane woorden en beelden tegen het emotioneel-vluchtig horen naar de boodschap van de prediking.'' Hij wees op de gelijkenis van de zaaier waarbij zaad viel in een dun laagje aarde. Het groeide snel op, maar verdorde ook weer snel.

De hang naar beleving biedt volgens Baars de kerk ook kansen, bijvoorbeeld missioniair. De postmoderne mens ,,zoekt en tast'' immers naar de diepere betekenis in de vele ervaringen. ,,De kerk mag in deze wereld laten zien dat zij een rijker leven en diepere belevingen te bieden heeft dan de emocultuur, namelijk een leven in de verborgen omgang met God.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Tiberius »

Moderator mededeling

Bij het opruimen van het forum is het "Soberheid eredienst" topic ook verloren gegaan. Ook deze kan ik vooralsnog niet meer terugplaatsen. Wij hopen op uw begrip.

Daarom heb ik het startartikel alvast maar terug geplaatst.

Met vriendelijk groet,
Tiberius
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Afgewezen »

Misschien wordt het nu echt wat. Dat eindeloze heen-en-weergekabbel over NBV contra SV schoot ook niet echt op.
;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Misschien wordt het nu echt wat. Dat eindeloze heen-en-weergekabbel over NBV contra SV schoot ook niet echt op.
;)
Ik ben voor een sobere eredienst (in deel 1 van dit topic ook al :) ) Vind de NBV onbetrouwbaar en veel vrije liederen Remonstrants . Zo mijn stellingen uit deel 1 zijn helder mooi moment op dit topic af te sluiten anders gaan we 3 weken discussie over doen :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Tiberius »

Om de discussie hier weer vlot te trekken, zal ik proberen binnenkort een samenvatting te plaatsen van de stellingen uit het verloren gegane deel.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door rekcor »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Misschien wordt het nu echt wat. Dat eindeloze heen-en-weergekabbel over NBV contra SV schoot ook niet echt op.
;)
Ik ben voor een sobere eredienst (in deel 1 van dit topic ook al :) ) Vind de NBV onbetrouwbaar en veel vrije liederen Remonstrants .
Je vindt 'veel' vrije liederen Remonstrants. Ik ook. Maar wil dat volgens jou zeggen dat geen enkel vrij lied in de dienst gezongen mag worden?

Stel een deel van de gemeente wil het volgende lied soms zingen tijdens de diensten:
Opwekkingsbundel schreef: Zoekt eerst het Koninkrijk van God
en Zijn gerechtigheid,
en dit alles krijgt u bovendien,
Hallelu, halleluja.

Refrein: Halleluja, halleluja, halleluja,
hallelu, halleluja.


Men kan niet leven van brood alleen,
maar van ieder woord
dat door de Heer gesproken wordt.
Hallelu, halleluja.

Bidt en u zal gegeven zijn,
zoekt en gij zult het zien,
klopt, en de deur zal voor u opengaan.
Hallelu, halleluja.
Dit lied is een berijming van de volgende teksten:
Matth 6:33 schreef:Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
Matth 4:4 schreef:Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door den mond Gods uitgaat.
Matth 7:7 schreef:Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
Wat zouden jullie daarvan vinden?

P.S. Mij lijkt het goed om toch aan de hand van casussen - de NBV was een casus - verder te gaan, anders wordt de discussie al snel heel erg vaag en algemeen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door memento »

@rekcor: Ik ken geen voorbeelden van gemeenten waar men voorstelt dit soort liederen te gaan zingen, waar niet eerst een vervlakkings-slag heeft plaatsgevonden, en een gemeente betreft die theologisch niet meer tot de gereformeerde gezindte gerekend kan worden.

Mijn bezwaar tegen deze casus is dus, dat het een irreëel casus is, en dus juist aanleiding is tot een vage en algemene discussie.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Afgewezen »

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben. Ik juich het gebruik van - een geselecteerde hoeveelheid - gezangen in de kerk toe. Trouwens, in de meest behoudende kerken wordt toch ook uit de 12 gezangen gezongen.
Verder bezoek ik rustig kerkdiensten waar de NBV gebruikt wordt of waar een band gebruikt wordt of een beamer. :hum
Voor mij zijn dit toch secundaire zaken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:@rekcor: Ik ken geen voorbeelden van gemeenten waar men voorstelt dit soort liederen te gaan zingen, waar niet eerst een vervlakkings-slag heeft plaatsgevonden, en een gemeente betreft die theologisch niet meer tot de gereformeerde gezindte gerekend kan worden.

Mijn bezwaar tegen deze casus is dus, dat het een irreëel casus is, en dus juist aanleiding is tot een vage en algemene discussie.
Misschien wordt het dan tijd dat gemeenten die theologisch wél tot de gereformeerde gezindte gerekend worden, een inhaalslag maken. :baille
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef: Misschien wordt het dan tijd dat gemeente die theologisch wél tot de gereformeerde gezindte gerekend worden, een inhaalslag maken.
:baille
Precies: het gaat in deze discussie om te achterhalen wat de argumenten in de Ger. Gez. zijn om bijvoorbeeld dit soort liederen niet te zingen.
memento schreef:Ik ken geen voorbeelden van gemeenten waar men voorstelt dit soort liederen te gaan zingen, waar niet eerst een vervlakkings-slag heeft plaatsgevonden
is dan ook niet relevant. Het gaat hier om de principes. Of je moet vinden dat het voorstellen van het zingen van dit lied een 'vervlakkingsslag' is, maar dan ben ik benieuwd naar je argumenten.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door memento »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef: Misschien wordt het dan tijd dat gemeente die theologisch wél tot de gereformeerde gezindte gerekend worden, een inhaalslag maken.
:baille
Precies: het gaat in deze discussie om te achterhalen wat de argumenten in de Ger. Gez. zijn om bijvoorbeeld dit soort liederen niet te zingen.
Geen idee waarom het niet gebeurd. Is blijkbaar geen behoefte aan...

Het erdoor willen drukken van uiterlijkheden (de felle: waarom mag ut niet) komt mij nogal dwangmatig over...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
rekcor schreef:
Afgewezen schreef: Misschien wordt het dan tijd dat gemeente die theologisch wél tot de gereformeerde gezindte gerekend worden, een inhaalslag maken.
:baille
Precies: het gaat in deze discussie om te achterhalen wat de argumenten in de Ger. Gez. zijn om bijvoorbeeld dit soort liederen niet te zingen.
Geen idee waarom het niet gebeurd. Is blijkbaar geen behoefte aan...

Het erdoor willen drukken van uiterlijkheden (de felle: waarom mag ut niet) komt mij nogal dwangmatig over...
Nou, je maakt je er wel heel gemakkelijk vanaf, memento. Eigenlijk redeneer je zo: "Een goede gemeente heeft geen behoefte aan zulke dingen, dus hoef ik er niet over na te denken, wánt het komt dan tóch uit een verkeerde koker."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Het erdoor willen drukken van uiterlijkheden (de felle: waarom mag ut niet) komt mij nogal dwangmatig over...
Nou, je maakt je er wel heel gemakkelijk vanaf, memento. Eigenlijk redeneer je zo: "Een goede gemeente heeft geen behoefte aan zulke dingen, dus hoef ik er niet over na te denken, wánt het komt dan tóch uit een verkeerde koker."
Ietwat kort door de bocht, maar dat is inderdaad wat ik stel. Ik spreek dan over de Nederlandse situatie, betreffende de gereformeerde gezindte.

Mocht er zich in de toekomst een concrete casus voordoen, waarbij een theologisch niet-afgevlakte gemeente zulke vernieuwingen voorstaat, dat zien we dan wel weer. Tot die tijd heeft de discussie een hoog hypothetisch gehalte, en vindt ik deze (na de vele pagina's die er al over volgeschreven zijn) niet zo interessant.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door ZWP »

memento schreef: Ietwat kort door de bocht, maar dat is inderdaad wat ik stel. Ik spreek dan over de Nederlandse situatie, betreffende de gereformeerde gezindte.

Mocht er zich in de toekomst een concrete casus voordoen, waarbij een theologisch niet-afgevlakte gemeente zulke vernieuwingen voorstaat, dat zien we dan wel weer. Tot die tijd heeft de discussie een hoog hypothetisch gehalte, en vindt ik deze (na de vele pagina's die er al over volgeschreven zijn) niet zo interessant.
'zulke vernieuwingen' = het invoeren van Bijbelgetrouwe gezangen.
Geef mij dan maar een gemeente waar ze zulke vernieuwingen invoeren en tegelijkertijd theologisch niet-afgevlakt zijn.

Wat is dat trouwens, 'theologische niet-afgevlakt'? Synoniem met 'gereformeerd', zoals men dat al 300 jaar is?
Zie ook (weer) dit artikel: Eiken - RefDag
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 'Soberheid eredienst roept weerstand op’, deel 2

Bericht door huisman »

ZWP schreef:
memento schreef: Ietwat kort door de bocht, maar dat is inderdaad wat ik stel. Ik spreek dan over de Nederlandse situatie, betreffende de gereformeerde gezindte.

Mocht er zich in de toekomst een concrete casus voordoen, waarbij een theologisch niet-afgevlakte gemeente zulke vernieuwingen voorstaat, dat zien we dan wel weer. Tot die tijd heeft de discussie een hoog hypothetisch gehalte, en vindt ik deze (na de vele pagina's die er al over volgeschreven zijn) niet zo interessant.
'zulke vernieuwingen' = het invoeren van Bijbelgetrouwe gezangen.
Geef mij dan maar een gemeente waar ze zulke vernieuwingen invoeren en tegelijkertijd theologisch niet-afgevlakt zijn.

Wat is dat trouwens, 'theologische niet-afgevlakt'? Synoniem met 'gereformeerd', zoals men dat al 300 jaar is?
Zie ook (weer) dit artikel: Eiken - RefDag
Geef mij maar eens een voorbeeld van zo'n gemeente "vernieuwingen invoeren en tegelijkertijd theologisch niet-afgevlakt zijn. " Ik ken ze niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie