Wat mij opvalt...

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Mee eens, maar vergeet niet dat in een preek ook een toepassing hoort. Het gevaar van het naar-je-toe-uitleggen is anders heel groot. Of zijn we tegenwoordig zo wijs dat we allen onze toepassing zelf maar moeten maken, elk op zijn/haar manier? Ik dacht dat we dan op de verkeerde weg zijn, oftewel in de verkeerde kerk zitten... om eens met jouw woorden te spreken, dan wordt het misschien iets duidelijker?
Als het goed is, komt de toepassing voort uit het Bijbelgedeelte. Wanneer een predikant eerlijk, biddend en grondig zijn exegetische werk gedaan heeft, rolt de toepassing als het ware vanzelf uit de tekst. Maar je hebt gelijk dat daar vaak wat mis gaat. Bij links wordt soms de toepassing gemist of is deze erg zwak en vrijblijvend, en bij rechts komt de toepassing niet voort uit het Schriftgedeelte. Gelukkig zijn er ook genoeg gemeenten waar het wél goed gaat...

Maar als het goed is, staat in de preek de uitleg van wat er staat centraal. Dát wordt dan vervolgens toegepast.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door helma »

Iedereen heeft kunnen reageren op hetgeen Dia om zich heen constateert. Dan kan het topic nu dicht.
Gesloten