Wat mij opvalt...

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door memento »

Wat mij opvalt, is dat somber en naargeestig doen door velen als teken van rechtzinnigheid gezien wordt. Terwijl de Bijbel ons leert: Zelfs al ga ik door een dal van doodsschaduwen, ik zal niet vrezen, want U bent met mij...

Wat mij opvalt, is dat de prediking die gewoon Gods Woord uitlegt en toepast, door velen als ongeestelijk gezien wordt. Men heeft liever een prediking waarin men allemaal bekende klanken hoort, dan gewoon een prediking die gaat over wat God in een betreffend tekstgedeelte zegt.

Er is veel mis in NL. Het zal waar wezen. Zolang Gods Woord nog gepredikt wordt (dat is: uitleggen wat er staat!), wat is er dan reden tot somberen? God is en blijft dezelfde. Ik ken nog wel gemeenten waar Gods Woord gewoon gepredikt wordt, zonder schema's, en waar het vrucht draagt onder oud en jong. Als het in iemands gemeente of kerkgenootschap donker is, dan ligt het niet aan God. Laten we maar eerlijk de vraag stellen: Wordt het Woord nog gepreekt? Of staan mensenwoorden centraal?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door BJD »

memento schreef:Wat mij opvalt, is dat somber en naargeestig doen door velen als teken van rechtzinnigheid gezien wordt. Terwijl de Bijbel ons leert: Zelfs al ga ik door een dal van doodsschaduwen, ik zal niet vrezen, want U bent met mij...

Wat mij opvalt, is dat de prediking die gewoon Gods Woord uitlegt en toepast, door velen als ongeestelijk gezien wordt. Men heeft liever een prediking waarin men allemaal bekende klanken hoort, dan gewoon een prediking die gaat over wat God in een betreffend tekstgedeelte zegt.

Er is veel mis in NL. Het zal waar wezen. Zolang Gods Woord nog gepredikt wordt (dat is: uitleggen wat er staat!), wat is er dan reden tot somberen? God is en blijft dezelfde. Als het in onze gemeente of kerkgenootschap donker is, dan ligt het niet aan Hem. Laten we maar eerlijk de vraag stellen: Wordt het Woord nog gepreekt? Of staan mensenwoorden centraal?
precies!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
BJD schreef:In vergelijking met andere landen hebben wij zeker geen klagen..
We hebben het inderdaad heerlijk knusjes zo met elkaar. :)
Dat is het, val ik helemaal bij! Dominee merkte het ook eens op: We hebben er een gezellige godsdienst van gemaakt.
Dat dringt zo moeilijk tot ons door, maar dat is in feite waar de haper ligt; de ersnt en de is weg, en dan willen we nog wel eens elkaar de maat nemen, en lijken bezorgd voor het zielenheil van onze naaste... Toch, ik mis iets, ik mis de liefde. Dat was bij de oude kinderen van God (sorry!) zo anders... zo teer... zo bewogen.... en dat mis ik het meest van alles... En weet je, dan hoeven niet de ander de maat te nemen, maar bij een beetje kennis van eigen hart heb je daar wel genoeg aan.
Oude mensen zijn meestal milder dan jonge. Ik denk dat je daarmee in de war bent.

En die gezellige godsdienst: wie is daar de oorzaak van?

Andere goden dienen we niet.
We maken geen gesneden beelden.
We vloeken niet.
Doen geen boodschappen op zondag
We eren wie over ons gesteld zijn
We stelen niet
We scheiden niet
We hebben nog nooit iemand vermoord
We liegen nooit
Begeren, nou ja, dat is lastiger, maar dat verdringen we zonodig.

Kortom: wat ontbreekt ons nog? Ja, over de boze buitenwereld, daar is genoeg over te klagen. Maar gelukkig! WIJ hebben daar nog oog voor!
Dus als God ergens te vinden is, dan wel bij ons.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door Hendrikus »

We zitten weer in de tijd van de belijdenisdiensten. Afgelopen zondag bij ons al drie diensten gehad waarin jongeren hun jawoord gaven - en er volgen nog drie diensten. Laten we toch dankbaar zijn voor zulke mooie dingen, laten we onze zegeningen tellen in plaats van te somberen over hoe slecht het tegenwoordig allemaal wel is.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:We zitten weer in de tijd van de belijdenisdiensten. Afgelopen zondag bij ons al drie diensten gehad waarin jongeren hun jawoord gaven - en er volgen nog drie diensten. Laten we toch dankbaar zijn voor zulke mooie dingen, laten we onze zegeningen tellen in plaats van te somberen over hoe slecht het tegenwoordig allemaal wel is.
Nou, dat ben ik echt met je eens.
Er is nog zoveel goeds.
En waarom..
omdat Hij trouw is!

Jezus Christus: gisteren, vandaag en in de toekomst DEZELFDE!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door eilander »

Naar mijn idee wordt hier weer wat langs elkaar heen gepraat. DIA bekijkt het vanuit het perspectief van wat er allemaal níet goed gaat, (o.a.) Vlinder vanuit het perspectief van wat er allemaal nog is om dankbaar voor te zijn.

Tja, zo kunnen we bezig blijven. Beiden zijn het wel eens dat de Heere regeert! Maar als je op deze manier met elkaar praat (voor zover daar sprake van is), gaan de uitersten denk ik verder uit elkaar liggen om evenwicht te houden. Dat is niet verstandig.

Laten we zorgen met elkaar delen. Begrijp je elkaars zorgen niet, vraag er dan gerust naar. Maar het heeft geen zin om tegenover iemands zorgen allerlei blijde dingen te gaan zetten; dat bevordert het wederzijds begrip niet.

Aan DIA zou ik nog willen vragen: is het ook niet gevaarlijk om alleen maar de ontwikkelingen in ons land te zien? Het loopt God niet uit de hand. En een zekere weemoed naar vroeger dagen begrijp ik wel. Maar we leven nu, en God is nog Dezelfde als in vroeger dagen.

Aan Vlinder zou ik nog willen vragen: is jouw beeld wel realistisch? Er wordt gemorreld aan reformatorisch onderwijs. Hoe je daar ook tegenaan kijkt, dit is geen positieve ontwikkeling. Waardering voor de persoon van Vd Vlies, akkoord. Maar voor "zijn" ideeën komt echt steeds minder begrip! Zie maar hoe men met SGP omgaat. Je begint zelf over het anti-religieus-zijn van steeds meer mensen. Echt, laten we elkaar niet wijs maken dat het allemaal steeds beter wordt.
Het gaat erom: wat dóen we daarmee? Worden we er somberder van? Of "heft uw hoofden opwaarts"?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door memento »

eilander schreef:Het gaat erom: wat dóen we daarmee? Worden we er somberder van? Of "heft uw hoofden opwaarts"?
Precies. Maar bij velen hoor ik alleen maar het negatieve, alleen maar het geklaag. Niet de hoop. En klagen, zonder op Gods heerlijke daden te merken, is een gruwelijke belediging van wat God nog doen wil.

Daarnaast: Is het zo erg, als we al onze verworvenheden kwijt raken? Stel dat we straks vervolgd worden. Is dat iets om te gaan klagen, om somber over te zijn? Of is het: Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heeren hand...

En wat betreft de kerk: De enige hoop is als het Woord Gods weer gewoon gepredikt wordt, als de preek weer gaat over wat er staat. Want waar Gods Woord spreekt, doet het kracht. Laat eerst de vraag maar eerlijk gesteld worden, als je in een gemeente geen nieuwe vruchten meer tegenkomt: Wordt Gods Woord nog wel gepredikt, of wordt Gods Woord alleen maar gebruikt als kapstok om eigen verhaal (hoe degelijk het mag klinken, en hoe waar an sich) aan op te hangen...?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door albion »

memento schreef:
eilander schreef:Het gaat erom: wat dóen we daarmee? Worden we er somberder van? Of "heft uw hoofden opwaarts"?
Precies. Maar bij velen hoor ik alleen maar het negatieve, alleen maar het geklaag. Niet de hoop. En klagen, zonder op Gods heerlijke daden te merken, is een gruwelijke belediging van wat God nog doen wil.

Daarnaast: Is het zo erg, als we al onze verworvenheden kwijt raken? Stel dat we straks vervolgd worden. Is dat iets om te gaan klagen, om somber over te zijn? Of is het: Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heeren hand...

En wat betreft de kerk: De enige hoop is als het Woord Gods weer gewoon gepredikt wordt, als de preek weer gaat over wat er staat. Want waar Gods Woord spreekt, doet het kracht. Laat eerst de vraag maar eerlijk gesteld worden, als je in een gemeente geen nieuwe vruchten meer tegenkomt: Wordt Gods Woord nog wel gepredikt, of wordt Gods Woord alleen maar gebruikt als kapstok om eigen verhaal (hoe degelijk het mag klinken, en hoe waar an sich) aan op te hangen...?
Zal de Nederlandse kerk niet hetzelfde overkomen als de zeven gemeenten die in Openbaring besproken worden en waar zijn die nu gebleven???? Zijn de christengemeenten er nog??? Ik heb het nu niet over Gods volk maar over een kerkgemeenschap waar nog gepredikt wordt.
Noach preekte en waarschuwde ik dacht 150 jaar en men luisterde niet en ging gewoon door en geloofde hem niet. (Waren dat allemaal onbekeerde mensen???) En toch kwam het oordeel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door eilander »

albion schreef: Zal de Nederlandse kerk niet hetzelfde overkomen als de zeven gemeenten die in Openbaring besproken worden en waar zijn die nu gebleven???? Zijn de christengemeenten er nog??? Ik heb het nu niet over Gods volk maar over een kerkgemeenschap waar nog gepredikt wordt.
Noach preekte en waarschuwde ik dacht 150 jaar en men luisterde niet en ging gewoon door en geloofde hem niet. (Waren dat allemaal onbekeerde mensen???) En toch kwam het oordeel.
Dus: vlucht naar de Ark der behoudenis!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:Naar mijn idee wordt hier weer wat langs elkaar heen gepraat. DIA bekijkt het vanuit het perspectief van wat er allemaal níet goed gaat, (o.a.) Vlinder vanuit het perspectief van wat er allemaal nog is om dankbaar voor te zijn.

Tja, zo kunnen we bezig blijven. Beiden zijn het wel eens dat de Heere regeert! Maar als je op deze manier met elkaar praat (voor zover daar sprake van is), gaan de uitersten denk ik verder uit elkaar liggen om evenwicht te houden. Dat is niet verstandig.

Laten we zorgen met elkaar delen. Begrijp je elkaars zorgen niet, vraag er dan gerust naar. Maar het heeft geen zin om tegenover iemands zorgen allerlei blijde dingen te gaan zetten; dat bevordert het wederzijds begrip niet.

Aan DIA zou ik nog willen vragen: is het ook niet gevaarlijk om alleen maar de ontwikkelingen in ons land te zien? Het loopt God niet uit de hand. En een zekere weemoed naar vroeger dagen begrijp ik wel. Maar we leven nu, en God is nog Dezelfde als in vroeger dagen.

Aan Vlinder zou ik nog willen vragen: is jouw beeld wel realistisch? Er wordt gemorreld aan reformatorisch onderwijs. Hoe je daar ook tegenaan kijkt, dit is geen positieve ontwikkeling. Waardering voor de persoon van Vd Vlies, akkoord. Maar voor "zijn" ideeën komt echt steeds minder begrip! Zie maar hoe men met SGP omgaat. Je begint zelf over het anti-religieus-zijn van steeds meer mensen. Echt, laten we elkaar niet wijs maken dat het allemaal steeds beter wordt.
Het gaat erom: wat dóen we daarmee? Worden we er somberder van? Of "heft uw hoofden opwaarts"?
Kijk, hier kan ik nu van harte mee instemmen. Mensen die vinden dat het allemaal zo goed gaat in Nederland hebben of een paar bladzijden uit de Bijbel geschrapt of leven in een afgebakende schijnwereld. Ik hoef maar te wijzen op het aantal abortussen per jaar, de ontheiliging van de rustdag, de uitleving van de zonde op het homoseksuele vlak, de omgangsvormen met elkaar, etc. De andere kant is echter dat we niet alleen maar naargeestig daar naar moeten kijken en doen alsof het vroeger allemaal zo goed was (een suggestie die bepaalde boekjes op kan wekken). Wel geloof ik dat de zonde toen meer beteugeld was. Maar, we hebben ook nog veel om verblijd over te zijn. En dan kun je inderdaad noemen, ook bij ons, de vele belijdeniscatechisanten, trouwe opkomst ter kerke, samenkomst in betrekkelijke rust en vrede en toch ook wel geestelijk leven dat er onder ons nog gevonden mag worden. Maar, en het is terecht dat DIA dat opmerkt, op de uitleving van de zonde in het openbare leven staat geen maat. En als dan iemand zegt dat het nog niet zo erg is als in Sodom en Gomorra, dan denk ik: laat je maar lekker in slaap sussen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:We zitten weer in de tijd van de belijdenisdiensten. Afgelopen zondag bij ons al drie diensten gehad waarin jongeren hun jawoord gaven - en er volgen nog drie diensten. Laten we toch dankbaar zijn voor zulke mooie dingen, laten we onze zegeningen tellen in plaats van te somberen over hoe slecht het tegenwoordig allemaal wel is.
We moeten onze ogen ook niet voor de andere kant sluiten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door refo »

De zonde is nooit beteugeld geweest. Nu niet, vroeger niet en heel vroeger niet. Nooit. de wereld verandert niet, want dat kan ze ook niet.
Hooguit worden er andere zonden gedaan.
En is het zichtbaarder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:We zitten weer in de tijd van de belijdenisdiensten. Afgelopen zondag bij ons al drie diensten gehad waarin jongeren hun jawoord gaven - en er volgen nog drie diensten. Laten we toch dankbaar zijn voor zulke mooie dingen, laten we onze zegeningen tellen in plaats van te somberen over hoe slecht het tegenwoordig allemaal wel is.
We moeten onze ogen ook niet voor de andere kant sluiten.
Vanzelfsprekend niet,
maar dat geldt naar twee kanten op.
En zoals oa Memento terecht opmerkte..
ook in de duisternis, in de losbandigheid van ons als nl volk.. waar is onze hoop?
Onze Hoop is toch van en in Hem.
Zodat we ook mogen zingen: 'wat de toekomst brenge moge.. ons geleidt des Heeren hand.'
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:En is het zichtbaarder.
Bij jou moet je ook altijd raden naar de bedoeling van je woorden. Maar je had hopelijk toch wel begrepen dat ik met 'beteugeling van de zonde' bedoelde dat het niet zo zichtbaar was, dat men voor de uitleving bewaard werd (denk eens aan de hedendaagse uitleving van homofilie)?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat mij opvalt...

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
BJD schreef:In vergelijking met andere landen hebben wij zeker geen klagen..
We hebben het inderdaad heerlijk knusjes zo met elkaar. :)
Dat is het, val ik helemaal bij! Dominee merkte het ook eens op: We hebben er een gezellige godsdienst van gemaakt.
Dat dringt zo moeilijk tot ons door, maar dat is in feite waar de haper ligt; de ersnt en de is weg, en dan willen we nog wel eens elkaar de maat nemen, en lijken bezorgd voor het zielenheil van onze naaste... Toch, ik mis iets, ik mis de liefde. Dat was bij de oude kinderen van God (sorry!) zo anders... zo teer... zo bewogen.... en dat mis ik het meest van alles... En weet je, dan hoeven niet de ander de maat te nemen, maar bij een beetje kennis van eigen hart heb je daar wel genoeg aan.
Er is een gebrek aan liefde, dat zal ik niet ontkennen. Maar onder Gods kinderen is die liefde er nog wel! Ik ervaar die zo vaak! Anderzijds, het ligt ook aan je eigen opstelling. Als jij zelf nooit liefde geeft, of beter gezegd, de Liefde Gods uitstraalt, verwacht dan ook niet die Liefde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten