waardering

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

waardering

Bericht door vlinder »

Op een vragenrubriek op een onder ons bekende site vond ik het volgende:
Hardwerkende vrouw en moeder

Wij hebben een gezin van zes kinderen; jongste 1 oudste 20. Zolang we getrouwd zijn heb ik altijd voor iedereen klaar gestaan. Met een zwakke gezondheid is dat echt een dagtaak, vooral omdat mijn man veel weg is; kerkeraad, schoolbestuur, enz. Kortom, weinig thuis zodat alles op mij neerkomt. Nu krijg ik de laatste tijd regelmatig de opmerking dat ik niet genoeg tijd aan mijn man besteed. Als hij laat thuis komt, alle kinderen zijn overhoord, de kleintjes naar bed, de grote bijna, ben ik echt helemaal op en is er geen energie meer om uitgebreid samen iets op te bouwen. Hoe lossen we dit op, zodat mijn man ziet wat een vrouw allemaal doet per dag en hoe kan ik hem tevreden stellen? Nu is zijn reactie: Waar kan jij nou moe van zijn? Je doet de hele dag niks en ik werk hard op mijn werk...
Wat zou jij tegen die vrouw willen zeggen? Hoe gaan we hier in ons eigen gezin mee om? Herken je dit of juist niet?
Hoe waarderen we het werk van elkaar? Hoe zit dit op je werk? Waardeer je het werk van die ene schoonmaker wel genoeg?

In mijn huwelijk zie ik dit echt niet zo. Memento pakt thuis hard aan. Hij kookt altijd en doet de boodschappen. Hij studeert hard en ik werk full-time. Ik voel wel dat mijn man erg waardeert wat ik doe. Wederzijds waardeer ik hem ook om wat hij doet. (natuurlijk ook om wie hij is, maar dat is even een andere discussie)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: waardering

Bericht door Bonny »

vlinder schreef:Op een vragenrubriek op een onder ons bekende site vond ik het volgende:
Hardwerkende vrouw en moeder

Wij hebben een gezin van zes kinderen; jongste 1 oudste 20. Zolang we getrouwd zijn heb ik altijd voor iedereen klaar gestaan. Met een zwakke gezondheid is dat echt een dagtaak, vooral omdat mijn man veel weg is; kerkeraad, schoolbestuur, enz. Kortom, weinig thuis zodat alles op mij neerkomt. Nu krijg ik de laatste tijd regelmatig de opmerking dat ik niet genoeg tijd aan mijn man besteed. Als hij laat thuis komt, alle kinderen zijn overhoord, de kleintjes naar bed, de grote bijna, ben ik echt helemaal op en is er geen energie meer om uitgebreid samen iets op te bouwen. Hoe lossen we dit op, zodat mijn man ziet wat een vrouw allemaal doet per dag en hoe kan ik hem tevreden stellen? Nu is zijn reactie: Waar kan jij nou moe van zijn? Je doet de hele dag niks en ik werk hard op mijn werk...
Wat zou jij tegen die vrouw willen zeggen? Hoe gaan we hier in ons eigen gezin mee om? Herken je dit of juist niet?
Hoe waarderen we het werk van elkaar? Hoe zit dit op je werk? Waardeer je het werk van die ene schoonmaker wel genoeg?

In mijn huwelijk zie ik dit echt niet zo. Memento pakt thuis hard aan. Hij kookt altijd en doet de boodschappen. Hij studeert hard en ik werk full-time. Ik voel wel dat mijn man erg waardeert wat ik doe. Wederzijds waardeer ik hem ook om wat hij doet. (natuurlijk ook om wie hij is, maar dat is even een andere discussie)
Kunnen beide misschien een dagje van taken ruilen?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: waardering

Bericht door vlinder »

Bonny schreef:
vlinder schreef:Op een vragenrubriek op een onder ons bekende site vond ik het volgende:
Hardwerkende vrouw en moeder

Wij hebben een gezin van zes kinderen; jongste 1 oudste 20. Zolang we getrouwd zijn heb ik altijd voor iedereen klaar gestaan. Met een zwakke gezondheid is dat echt een dagtaak, vooral omdat mijn man veel weg is; kerkeraad, schoolbestuur, enz. Kortom, weinig thuis zodat alles op mij neerkomt. Nu krijg ik de laatste tijd regelmatig de opmerking dat ik niet genoeg tijd aan mijn man besteed. Als hij laat thuis komt, alle kinderen zijn overhoord, de kleintjes naar bed, de grote bijna, ben ik echt helemaal op en is er geen energie meer om uitgebreid samen iets op te bouwen. Hoe lossen we dit op, zodat mijn man ziet wat een vrouw allemaal doet per dag en hoe kan ik hem tevreden stellen? Nu is zijn reactie: Waar kan jij nou moe van zijn? Je doet de hele dag niks en ik werk hard op mijn werk...
Wat zou jij tegen die vrouw willen zeggen? Hoe gaan we hier in ons eigen gezin mee om? Herken je dit of juist niet?
Hoe waarderen we het werk van elkaar? Hoe zit dit op je werk? Waardeer je het werk van die ene schoonmaker wel genoeg?

In mijn huwelijk zie ik dit echt niet zo. Memento pakt thuis hard aan. Hij kookt altijd en doet de boodschappen. Hij studeert hard en ik werk full-time. Ik voel wel dat mijn man erg waardeert wat ik doe. Wederzijds waardeer ik hem ook om wat hij doet. (natuurlijk ook om wie hij is, maar dat is even een andere discussie)
Kunnen beide misschien een dagje van taken ruilen?
In het antwoord stond dat de man dit waarschijnlijk niet gaat doen. Als tip werd gegeven om op te schrijven hoe lang de vrouw met elke taak bezig is....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: waardering

Bericht door Marnix »

hm ja, zou wel goed zijn... ik denk dat haar werk nogal wordt onderschat. Daarnaast zal haar zwakke gezondheid hem ook niet onbekend zijn. Daar moeten ze gewoon eens over praten... Misschien moet ze eens een logboek bijhouden van wat ze allemaal doet op een dag... en dat hem laten lezen... en krijgt hij dan een beter beeld van wat ze doet. Ook zou het misschien goed zijn als hij iets minder hooi op zijn vork neemt zodat het stel wat vaker samen is. Je inzetten is goed, maar tijd voor elkaar en voor jezelf hebben lijkt me ook niet verkeerd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: waardering

Bericht door Afgewezen »

Ik geloof dat er in dit huwelijk sprake is van een dieperliggend probleem. Wát een buffel, zo'n man. Zul je mee getrouwd wezen...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: waardering

Bericht door refo »

In dit geval is staken geoorloofd.
Deze vrouw kan het beste de hele dag op bed blijven liggen.
Dan wordt het duidelijk wat er gebeurt als ze echt niets doet.
Ik zou kerkenraad, schoolbestuur en de enz glashard een brief schrijven of ze haar man niet meer willen kiezen of verkiesbaar stellen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: waardering

Bericht door memento »

refo schreef:In dit geval is staken geoorloofd.
Deze vrouw kan het beste de hele dag op bed blijven liggen.
Dan wordt het duidelijk wat er gebeurt als ze echt niets doet.
Ik zou kerkenraad, schoolbestuur en de enz glashard een brief schrijven of ze haar man niet meer willen kiezen of verkiesbaar stellen.
Gewoon beginnen met één ding niet meer doen. Bv niet meer eten koken, of de sokken of onderbroeken van manlief niet wassen...
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: waardering

Bericht door artistiek »

Ik geloof niet dat we zomaar de oplossing kunnen aandragen, daarvoor is er te weinig van dat gezin bekend.
Ik raad hen het boekje aan van ds. Van Ruitenburg 'Elkaar begrijpen'. Daar staan hele waardevolle, praktische lessen in...
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: waardering

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:Ik geloof dat er in dit huwelijk sprake is van een dieperliggend probleem. Wát een buffel, zo'n man. Zul je mee getrouwd wezen...
:oO Ja, daar wil ik ook niet aan denken :sweat
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: waardering

Bericht door BJD »

effe een dagje ruilen...
ik spreek uit ervaring.. elke dinsdag ben ik moeier als de rest van de week :hum
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3981
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: waardering

Bericht door Terri »

Wat zal deze man veel begrip hebben voor gezinnen in moeilijke omstandigheden als hij op huisbezoek gaat :bobo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: waardering

Bericht door eilander »

De vraag is: wat zeg je tegen deze vrouw?
Ik zou ook best iets tegen deze man willen zeggen. Ik zou hem ook willen vragen wat hij zoal in het weekend doet. Mijn ervaring is althans dat ik op die dagen veel (nog meer) waardering voor mijn vrouw krijg. Omdat ik op die dagen een beetje afgedraaid ben van het samen zorgen voor de kinders. En dan doen we het die dagen nog sámen! En ik doe geen was, strijk, etc.

Nu zijn mijn kinderen nog wat jonger. Wat nevenfuncties betreft klopt het aardig met mijn eigen situatie. Maar beslist niet voor wat betreft de waardering die ik voor mijn echtgenote heb!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: waardering

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Nu zijn mijn kinderen nog wat jonger. Wat nevenfuncties betreft klopt het aardig met mijn eigen situatie. Maar beslist niet voor wat betreft de waardering die ik voor mijn echtgenote heb!
Weet zij dat ook? ;)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: waardering

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:In dit geval is staken geoorloofd.
Deze vrouw kan het beste de hele dag op bed blijven liggen.
Dan wordt het duidelijk wat er gebeurt als ze echt niets doet.
Ik zou kerkenraad, schoolbestuur en de enz glashard een brief schrijven of ze haar man niet meer willen kiezen of verkiesbaar stellen.
:super :super :super :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: waardering

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Nu zijn mijn kinderen nog wat jonger. Wat nevenfuncties betreft klopt het aardig met mijn eigen situatie. Maar beslist niet voor wat betreft de waardering die ik voor mijn echtgenote heb!
Weet zij dat ook? ;)
Mot ze maar op RF leze...

Maarre... dat weet ze zeker! Dat is niet af te meten aan het aantal bloemen ofzo (dan zou het niet zo best uitpakken), wel aan eeeehhh, ja waaraan NIET eigenlijk?
Plaats reactie