Materialisme

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Materialisme

Bericht door Zita »

JolandaOudshoorn schreef:
Bart schreef:Ik zie werk meer als een noodzakelijk kwaad, je moet immers in je onderhoud voorzien, toen ik nog niet ziek was bad ik altijd tot God om mij te leiden en te corrigeren in mijn werk en mijn werkdag tot een goed einde te brengen

Tot lof en eer van Zijn naam zie ik meer in vrijwilligerswerk wat ik jaren lang gedaan heb voor de kerk. Kerk autodienst parochie blaadje maken bezorgen , helpen met de jaarlijkse rommelmarktm klein ondehoyd aan het kerkgebouw en ga zo maar door dat zie ik tot lof en eer van Zijn naam

Ook stond ik liever op zondagmorgen vroeg in de winter me autoruit ijsvrij te maken om mensen die slecht ter been zijn naar de kerk te brengen dan voor mijn baas waar je een nummer bent, immers die toko draait toch wel door met of zonder jou maar de kek is echt afhanjekijk van vrijwilligers.

Tuurlijk is het fijn om een paar centen te hebben en 1 x per jaar lekker op vakantie te kunnen maar is dat het ? Okay in de kerk had ik het voorecht om als eerste te kunnen zien wat er verkocht werd op de rommelmarkt en ik maakte daar wel eens "misbruik" van om bijvoorbeeld alvast een boek te kopen voordat een ander het zag dus in die zien ben ik wel materialistich
Noodzakelijk kwaad lijkt mij wat overdreven. Het lijkt mij juist om je werk met vreugde te doen. Werken doe je niet voor je zelf, maar ook voor anderen en bovenal in dienst van de Ander!
Luther (de echte) zag werk ook zo: een Berufung. Oorpronkelijk had ons Nederlandse woord 'beroep' zelfs alleen een religieuze betekenis. Je bent geroepen tot een taak, ook in die dagelijkse werkzaamheden. In onze tijd is het meer en meer verworden tot een kwaad: 'Hoe lang moet jij nog', wordt er aan 55+'ers gevraagd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Materialisme

Bericht door Luther »

Zita schreef:Luther (de echte) zag werk ook zo: een Berufung. Oorpronkelijk had ons Nederlandse woord 'beroep' zelfs alleen een religieuze betekenis. Je bent geroepen tot een taak, ook in die dagelijkse werkzaamheden. In onze tijd is het meer en meer verworden tot een kwaad: 'Hoe lang moet jij nog', wordt er aan 55+'ers gevraagd.
Helemaal met je eens! (Ook met de echte Luther :super)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Materialisme

Bericht door Lourens »

Bart schreef:Ik zie werk meer als een noodzakelijk kwaad, je moet immers in je onderhoud voorzien, toen ik nog niet ziek was bad ik altijd tot God om mij te leiden en te corrigeren in mijn werk en mijn werkdag tot een goed einde te brengen

Tot lof en eer van Zijn naam zie ik meer in vrijwilligerswerk wat ik jaren lang gedaan heb voor de kerk. Kerk autodienst parochie blaadje maken bezorgen , helpen met de jaarlijkse rommelmarktm klein ondehoyd aan het kerkgebouw en ga zo maar door dat zie ik tot lof en eer van Zijn naam

Ook stond ik liever op zondagmorgen vroeg in de winter me autoruit ijsvrij te maken om mensen die slecht ter been zijn naar de kerk te brengen dan voor mijn baas waar je een nummer bent, immers die toko draait toch wel door met of zonder jou maar de kek is echt afhanjekijk van vrijwilligers.

Tuurlijk is het fijn om een paar centen te hebben en 1 x per jaar lekker op vakantie te kunnen maar is dat het ? Okay in de kerk had ik het voorecht om als eerste te kunnen zien wat er verkocht werd op de rommelmarkt en ik maakte daar wel eens "misbruik" van om bijvoorbeeld alvast een boek te kopen voordat een ander het zag dus in die zien ben ik wel materialistich
Werk is voor mij een opdracht die ik van de Heere heb gekregen:
Zo verzond hem de Heere God uit den hof van Eden, om den aardbodem te bouwen, waaruit hij genomen was.
Zo mag ik mijn werk in afhankelijkheid en tot eer van Hem doen en dan is het zeker geen noodzakelijk kwaad.

En mijn verdiensten?
Tuurlijk zou het van mij best meer mogen zijn.
Maar ik ben tevreden met wat ik heb.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Materialisme

Bericht door Bert Mulder »

111. Vr. Maar wat gebiedt u God in dit gebod?

Antw. Dat ik mijns naasten nut, waar ik kan en mag, bevordere; met hem alzo handele, als ik wilde dat men met mij handelde (a); daarenboven ook, dat ik trouwelijk arbeide, opdat ik den nooddruftige helpen moge (b).

a Matth. 7:12. b Ef. 4:28
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Materialisme

Bericht door vlinder »

Het valt mij soms wel eens op dat mensen die veel verdienen meer klagen. Als wij bijv. koffie drinken met Chirurgen of Arts(-assistenten) klinkt het altijd dat ze zo weinig hebben. Terwijl veel mensen die het met minder doen tevredener lijken. Tuurlijk zijn er schrijnende situaties waar extra geld meer dan welkom is, maar ik hoor dit soms wel om me heen. Zo pas ook in de pauze; zegt een chirurg: tjoh, je zou maar met zo weinig moeten leven, ik zou het niet meer kunnen. Zegt een collega: sja, iets minder luxe leven, stapje terug doen. De chirurg: nee, nooit, ik zou het domweg niet meer kunnen!

Zet je hart niet vast op aardse schatten...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Materialisme

Bericht door albion »

vlinder schreef:Het valt mij soms wel eens op dat mensen die veel verdienen meer klagen. Als wij bijv. koffie drinken met Chirurgen of Arts(-assistenten) klinkt het altijd dat ze zo weinig hebben. Terwijl veel mensen die het met minder doen tevredener lijken. Tuurlijk zijn er schrijnende situaties waar extra geld meer dan welkom is, maar ik hoor dit soms wel om me heen. Zo pas ook in de pauze; zegt een chirurg: tjoh, je zou maar met zo weinig moeten leven, ik zou het niet meer kunnen. Zegt een collega: sja, iets minder luxe leven, stapje terug doen. De chirurg: nee, nooit, ik zou het domweg niet meer kunnen!

Zet je hart niet vast op aardse schatten...

Wij moeten nu ook een stapje terug, man zit in de ziektewet maar hoorde van de baas dat hij nog maar 1 dag in de week kan komen werken (anders 2 dagen - ook omdat 3 dagen niet kon). Hij tobt met zijn knie en kan daardoor niet meer het werk aan op de boot. Hij krijgt nu licht werk. Ik weet alleen niet of dit wettelijk mag. De zaken gaan niet slecht, maar er zijn geen 'lichte' werkzaamheden in dit bedrijf.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Materialisme

Bericht door vlinder »

albion schreef:
vlinder schreef:Het valt mij soms wel eens op dat mensen die veel verdienen meer klagen. Als wij bijv. koffie drinken met Chirurgen of Arts(-assistenten) klinkt het altijd dat ze zo weinig hebben. Terwijl veel mensen die het met minder doen tevredener lijken. Tuurlijk zijn er schrijnende situaties waar extra geld meer dan welkom is, maar ik hoor dit soms wel om me heen. Zo pas ook in de pauze; zegt een chirurg: tjoh, je zou maar met zo weinig moeten leven, ik zou het niet meer kunnen. Zegt een collega: sja, iets minder luxe leven, stapje terug doen. De chirurg: nee, nooit, ik zou het domweg niet meer kunnen!

Zet je hart niet vast op aardse schatten...

Wij moeten nu ook een stapje terug, man zit in de ziektewet maar hoorde van de baas dat hij nog maar 1 dag in de week kan komen werken (anders 2 dagen - ook omdat 3 dagen niet kon). Hij tobt met zijn knie en kan daardoor niet meer het werk aan op de boot. Hij krijgt nu licht werk. Ik weet alleen niet of dit wettelijk mag. De zaken gaan niet slecht, maar er zijn geen 'lichte' werkzaamheden in dit bedrijf.
Ik weet het niet meer zo heel precies, maar volgens mij mag een baas het hooguit voorstellen, maar niet eisen. Hij moet iemand een passende baan aanbieden óf loopbaanadvieseurs betalen en de gelegenheid geven om te solliciteren. Als je man echter ook maar 1 keer weigert om "dat passende werk" te gaan doen, heeft zijn baas wel een heel sterk punt en mag hij je man zelfs ontslaan. Ik dacht dat het zo ongeveer zat.

Sterkte in deze omstandigheden.

We moeten gewoon kritisch zijn: moeten er elke dag koekjes zijn? Of een toetje, of vlees, of....Allemaal luxe dingen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Materialisme

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
vlinder schreef:Het valt mij soms wel eens op dat mensen die veel verdienen meer klagen. Als wij bijv. koffie drinken met Chirurgen of Arts(-assistenten) klinkt het altijd dat ze zo weinig hebben. Terwijl veel mensen die het met minder doen tevredener lijken. Tuurlijk zijn er schrijnende situaties waar extra geld meer dan welkom is, maar ik hoor dit soms wel om me heen. Zo pas ook in de pauze; zegt een chirurg: tjoh, je zou maar met zo weinig moeten leven, ik zou het niet meer kunnen. Zegt een collega: sja, iets minder luxe leven, stapje terug doen. De chirurg: nee, nooit, ik zou het domweg niet meer kunnen!

Zet je hart niet vast op aardse schatten...

Wij moeten nu ook een stapje terug, man zit in de ziektewet maar hoorde van de baas dat hij nog maar 1 dag in de week kan komen werken (anders 2 dagen - ook omdat 3 dagen niet kon). Hij tobt met zijn knie en kan daardoor niet meer het werk aan op de boot. Hij krijgt nu licht werk. Ik weet alleen niet of dit wettelijk mag. De zaken gaan niet slecht, maar er zijn geen 'lichte' werkzaamheden in dit bedrijf.
Sterkte!
Als ik jullie was zou ik een arbo arts raadplegen, vanuit de ziektewet ontslaan mag sowieso niet. Ga er ook niet mee akkoord, dat kan gevolgen hebben voor een evt. uitkering.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Materialisme

Bericht door jvdg »

albion schreef: Wij moeten nu ook een stapje terug, man zit in de ziektewet maar hoorde van de baas dat hij nog maar 1 dag in de week kan komen werken (anders 2 dagen - ook omdat 3 dagen niet kon). Hij tobt met zijn knie en kan daardoor niet meer het werk aan op de boot. Hij krijgt nu licht werk. Ik weet alleen niet of dit wettelijk mag. De zaken gaan niet slecht, maar er zijn geen 'lichte' werkzaamheden in dit bedrijf.
Dat bepaalt niet de baas, maar die beslissing ligt (in principe bindend) bij de bedrijfsarts.
Als de baas daar vanaf wijkt overtreedt hij de wet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Materialisme

Bericht door Afgewezen »

Bart schreef:Tuurlijk is het fijn om een paar centen te hebben en 1 x per jaar lekker op vakantie te kunnen maar is dat het ?
Nee, er moet ook gewoon brood op de plank komen. Of kun jij van de wind leven?
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Materialisme

Bericht door Bart »

Vakantie kan natuurlijk alleen als je geld hebt liggen voor de vaste kosten en je dagelijks onderhoud. De schoorsteen moet roken naturlijk, dus in die zin komt vakantie pas op de 2e plaats. Echter vind ik vakantie best wel belangrijk omdat je dan even in een heel andere omgeving kunt zijn en dus ook de dagelijkse beslommeringen kunt vergeten.

Ik spaar gewoon voor de vakantie maar als ik te weinig heb sla ik een jaar over, ik mag graag naar Italie gaan en de kosten voor een vliegticket en een bed and breakfast hotel zijn het niet ik bedoel een ticket kost 300 euro en zo een B&B 70 eoro per dag. Maar dankomt het ....de uitstapjes en eten en drinken !!! zeker in Rome moet je dan op een 200 euro per dag rekenen en dan doe je niet eens gek
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Materialisme

Bericht door vlinder »

Bart schreef:Vakantie kan natuurlijk alleen als je geld hebt liggen voor de vaste kosten en je dagelijks onderhoud. De schoorsteen moet roken naturlijk, dus in die zin komt vakantie pas op de 2e plaats. Echter vind ik vakantie best wel belangrijk omdat je dan even in een heel andere omgeving kunt zijn en dus ook de dagelijkse beslommeringen kunt vergeten.

Ik spaar gewoon voor de vakantie maar als ik te weinig heb sla ik een jaar over, ik mag graag naar Italie gaan en de kosten voor een vliegticket en een bed and breakfast hotel zijn het niet ik bedoel een ticket kost 300 euro en zo een B&B 70 eoro per dag. Maar dankomt het ....de uitstapjes en eten en drinken !!! zeker in Rome moet je dan op een 200 euro per dag rekenen en dan doe je niet eens gek
Dit is dus werkelijk waar GROTE onzin! Wij hebben 2,5 week in hartje Rome vakantie gehouden. Misschien minder kritisch zijn? B&B 70 euro p/n? Wij hadden een tweepersoonshostel (kleine caravan) voor 12 euro per nacht. Eten en drinken hoeft echt niet duur te zijn. Pizza heb je voor bijv. onder 10 euro per persoon. Ticket was bij ons nog het duurste. We hebben bijna elke dag een uitje gehad en dat kost echt niet 200 euro per dag. Het duurste uitje voor ons was Vaticaanmuseum. Daarnaast hebben we nog een abonnementje op het OV gekocht aldaar. Dat iemand niet voldoende geld zou hebben, zou kunnen, maar als ik die prijzen hierboven zie kan dat prima goedkoper.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Materialisme

Bericht door refo »

Met iedere post probeert Bart mensen op de kast te jagen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Materialisme

Bericht door helma »

Bart schreef:. Maar dankomt het ....de uitstapjes en eten en drinken !!! zeker in Rome moet je dan op een 200 euro per dag rekenen en dan doe je niet eens gek
:oO :oO
hoeveel mensen in Zimbabwe kunnen daar een dag van eten????
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Materialisme

Bericht door vlinder »

helma schreef:
Bart schreef:. Maar dankomt het ....de uitstapjes en eten en drinken !!! zeker in Rome moet je dan op een 200 euro per dag rekenen en dan doe je niet eens gek
:oO :oO
hoeveel mensen in Zimbabwe kunnen daar een dag van eten????
Dat kunnen ze ook van een weekje Genève met 10 kinderen... ;)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie