Met of zonder pijn kinderen baren?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marnix »

Nergens, zoals jij wel weet. ;) Er staat "smart" en men past dat toe op de moeiten van de zwangerschap en vooral tijdens de bevalling.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Mara »

Sommige mensen hebben een lage, sommige een hoge pijndrempel.
Pijn is relatief, waar de een zowat van instort, loopt de ander nog fluitend mee rond.
Ik had bij 2 van mijn bevallingen een ouderwetse vroedvrouw, zij deed alle bevallingen thuis, (als de vrouw het wilde uiteraard)
tweelingen, stuitliggingen, ze draaide haar hand er niet voor om.
Pijnstilling ? Niet nodig. Hoort bij een normale bevalling.
Je weet dat een bevalling pijn doet, daar wordt je op voorbereid, bij de zwangerschapsgym bijv.
Het is fff doorbijten, en flink ook, maar je weet: er komt een einde aan al duurt het soms lang
De meeste vrouwen zijn stoer genoeg om het zonder te doen.
Zo niet, dan betekent het een zknhsbevalling, thuis kan nu eenmaal geen ruggenprik gezet worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door refo »

Marnix schreef:Nergens, zoals jij wel weet. ;) Er staat "smart" en men past dat toe op de moeiten van de zwangerschap en vooral tijdens de bevalling.
Ja, smart staat er. In het Engels 'sorrow' of 'grief'.

Tegenwoordig zijn er alom felicitaties als een vrouw zwanger is.
De vraag is of dat terecht is.
In vroeger tijd was het een gerede kans dat de vrouw dat niet overleefde.
Dat was negen maanden een grote zorg. Smart, zeg maar. Dat staat ook in Gen 3: Behalve smart tijdens het baren, eerst smart over de zwangerschap zelf.

Gelukkig is het nu een zeldzaamheid geworden dat de moeder een bevalling niet overleeft.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Mara »

Nou, er is in Nederland een relatief hoge kindersterfte, vlak voor en na de bevalling !
Ik denk (heb daar geen hard bewijs voor) dat dit komt omdat veel vrouwen in achterstandswijken, geen prenatale zorg hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door refo »

Mara schreef:Nou, er is in Nederland een relatief hoge kindersterfte, vlak voor en na de bevalling !
Ik denk (heb daar geen hard bewijs voor) dat dit komt omdat veel vrouwen in achterstandswijken, geen prenatale zorg hebben.
We hebben het over de moeders.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Mara »

refo schreef:
Mara schreef:Nou, er is in Nederland een relatief hoge kindersterfte, vlak voor en na de bevalling !
Ik denk (heb daar geen hard bewijs voor) dat dit komt omdat veel vrouwen in achterstandswijken, geen prenatale zorg hebben.
We hebben het over de moeders.
Komt helaas ook nog voor.
De oudere vrouwen zeiden altijd: als je een kind krijgt, sta je met 1 been in het graf :fi
Tis wel zo dat je je op dat moment erg "alleen" voelt, ik bedoel, er kan een bataljon artsen om je bed staan, maar jij moet het doen.
En soms is het zo onvoorspelbaar, mijn 3e bevalling bleek opeens zeer problematisch, ging op het nippertje goed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door refo »

't Gaat nu even niet over het uitwisselen van bevallingservaringen. We proberen de betekenis van het woord 'smart' in Gen 3 te peilen. In dit topic wordt het met 'pijn' vertaald. Maar is het dat wel?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Mara »

Je zou het wel zeggen, wee - smart - pijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Barmhartigheid »

refo schreef:'t Gaat nu even niet over het uitwisselen van bevallingservaringen. We proberen de betekenis van het woord 'smart' in Gen 3 te peilen. In dit topic wordt het met 'pijn' vertaald. Maar is het dat wel?
Dat is het beslist niet alleen!
De betekenis is dieper. Lees de verklaring van M.Henry daar maar eens over!
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:We proberen de betekenis van het woord 'smart' in Gen 3 te peilen. In dit topic wordt het met 'pijn' vertaald. Maar is het dat wel?
Nee, in ieder geval niet uitsluitend.
Er staat "Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk: van uw dracht". Dus ook van de zwangerschap.
Verder staat er "met smart zult gij kinderen baren".
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door helma »

en is het niet gewoon het hele 'pakket'
kinderen verwachtten; kinderen dragen; kinderen baren; kinderen opvoeden;kinderen zien opgroeien; kinderen 'loslaten'
wat kan een moederhart niet een smart hebben!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Tiberius »

helma schreef:en is het niet gewoon het hele 'pakket'
kinderen verwachtten; kinderen dragen; kinderen baren; kinderen opvoeden;kinderen zien opgroeien; kinderen 'loslaten'
wat kan een moederhart niet een smart hebben!
Dat wel. Maar wordt denk ik niet in Gen 3 bedoeld.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Mara »

helma schreef:en is het niet gewoon het hele 'pakket'
kinderen verwachtten; kinderen dragen; kinderen baren; kinderen opvoeden;kinderen zien opgroeien; kinderen 'loslaten'
wat kan een moederhart niet een smart hebben!
Loslaten of losgescheurd worden, een heel verschil !
Als alles normaal gaat, kunnen bepaalde dingen al pijn doen, laat staan als het ergens stagneert, problemen geeft, dingen gebeuren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Rijssen »

Vind toch echt dat je zulke dingen zelf moet weten, als de middelen er zijn en je hebt er baat bij kun je ze toch ook gebruiken als je dat wil.
Sprak van de zomer een vriend die Kretenzer is en zijn vrouw een Hollandse, had zonder verdoving bevallen.
Hij vroeg of dat normaal in Holland was, in Griekenland gebruikt men altijd verdoving.

Hij zei er ook nog bij dat Nederlandse vrouwen erg sterk zijn, want Griekse vrouwen hoorde je buiten het ziekenhuis nog schreeuwen ( en nog wel met verdoving) :haha
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door vlinder »

Als je in Nederland op de verloskamer gaat gillen krijg je eerst een vriendelijk verzoek daar mee te stoppen en je te concentreren op je ademhaling. De tweede keer is het verzoek dringender en toen een buitenlandse mevrouw nog meende door te moeten gaan met gillen werd de gynecoloog boos op haar. Gillen is verspilling van je krachten die je nodig hebt om te bevallen. Hard gillen is niet nodig.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie