Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Wilhelm »

Lassie schreef:
Wilhelm schreef:Ik herken dit wel.
Moeders die partime werken in een zorginstelling en dan vooral zondags ingezet worden.
Lekker makkelijk , man is dan thuis, oppas is dus geregeld.
Dat er een dienst gemist wordt (soms het hele gezin, want er moet ook nog opgepast worden op de kleinste...) wordt goedgepraat omdat men werken der barmhartigheid doet.

Dat dit de inkomsten zijn om nu net de tweede of de derde vakantie te betalen wordt voor het gemak maar even verzwegen.
Een kwalijke ontwikkeling en komt helaas heel veel voor.
oppas? sorry ik struikel een beetje over dit woord.

Dus dan is de moeder ook oppas?
Je kunt struikelen wat je wilt, maar als je een kleine hebt rondlopen moet je oppassen. B.v of hij of zij niet overal aanzit.
Niet oppassen zou erger zijn ..
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door jvdg »

Met bijna alle posters ben ik het eens dat deze werken van barmhartigheid meer aansluiten bij de portemonnee dan bij de principes.

Niettemin vraag ik aandacht voor die gezinnen die niet anders kunnen dan het weekend gebruiken om het gezin te onderhouden.
Is er dan geen enkel mededogen met die gezinnen die geen andere uitkomst zien?

Nogmaals, als het alleen voor de luxe is, of voor het vermijden van "saaie diensten" heb ik geen begrip.

Maar, wetend, dat dit 'foute' zondaggedrag een uitkomst is, wie ben ik dan om daarover 'christelijk' te veroordelen?

Wat zouden jullie doen als je in moeilijke omstandigheden kwamen te verkeren?
Heb je dan alleen maar Godsvertrouwen?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door vlinder »

jvdg schreef:Met bijna alle posters ben ik het eens dat deze werken van barmhartigheid meer aansluiten bij de portemonnee dan bij de principes.

Niettemin vraag ik aandacht voor die gezinnen die niet anders kunnen dan het weekend gebruiken om het gezin te onderhouden.
Is er dan geen enkel mededogen met die gezinnen die geen andere uitkomst zien?

Nogmaals, als het alleen voor de luxe is, of voor het vermijden van "saaie diensten" heb ik geen begrip.

Maar, wetend, dat dit 'foute' zondaggedrag een uitkomst is, wie ben ik dan om daarover 'christelijk' te veroordelen?

Wat zouden jullie doen als je in moeilijke omstandigheden kwamen te verkeren?
Heb je dan alleen maar Godsvertrouwen?
Als je het alleen uit financiëel oogpunt doet, moet je als moeder doordeweek gaan werken. Kinderopvang krijg je grotendeels terug van de belasting. Ik vind dat geen excuus om op zondag uit je gezin te zijn. Je hebt ook nog een man die doordeweek werkt. Die moet je in het weekend ook extra aandacht geven.

(Bert gaat deze discussie wel leuk vinden denk ik...) :hum
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Bert Mulder »

vlinder schreef:
(Bert gaat deze discussie wel leuk vinden denk ik...) :hum
Hoezo?

Alsof ik plezier in de zonde heb....

Het gaat me aan het hart dat het zelfs ter onderwerp gesteld wordt, dat het bijna 'normaal' geacht wordt, dat getrouwde vrouwen zelfs op deze manier werken en hun gezinsleven vernietigen. Om maar niet te spreken van Gods geboden met de voeten te vertreden...

Nee, dit doet me geen plezier....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Lassie »

Wilhelm schreef:
Lassie schreef:
Wilhelm schreef:Ik herken dit wel.
Moeders die partime werken in een zorginstelling en dan vooral zondags ingezet worden.
Lekker makkelijk , man is dan thuis, oppas is dus geregeld.
Dat er een dienst gemist wordt (soms het hele gezin, want er moet ook nog opgepast worden op de kleinste...) wordt goedgepraat omdat men werken der barmhartigheid doet.

Dat dit de inkomsten zijn om nu net de tweede of de derde vakantie te betalen wordt voor het gemak maar even verzwegen.
Een kwalijke ontwikkeling en komt helaas heel veel voor.
oppas? sorry ik struikel een beetje over dit woord.

Dus dan is de moeder ook oppas?
Je kunt struikelen wat je wilt, maar als je een kleine hebt rondlopen moet je oppassen. B.v of hij of zij niet overal aanzit.
Niet oppassen zou erger zijn ..
Dat is heeel wat anders dan oppassen, wat ik bedoel.

Je bent geen oppasser van je eigen kinderen.

Je zegt toch ook niet ik ga vandaag op m'n kinderen passen zodat m'n vrouw kan werken.
Zorgdag heet zoiets (althans zo vindt ik dat).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Met bijna alle posters ben ik het eens dat deze werken van barmhartigheid meer aansluiten bij de portemonnee dan bij de principes.

Niettemin vraag ik aandacht voor die gezinnen die niet anders kunnen dan het weekend gebruiken om het gezin te onderhouden.
Is er dan geen enkel mededogen met die gezinnen die geen andere uitkomst zien?

Nogmaals, als het alleen voor de luxe is, of voor het vermijden van "saaie diensten" heb ik geen begrip.

Maar, wetend, dat dit 'foute' zondaggedrag een uitkomst is, wie ben ik dan om daarover 'christelijk' te veroordelen?

Wat zouden jullie doen als je in moeilijke omstandigheden kwamen te verkeren?
Heb je dan alleen maar Godsvertrouwen?
Ik snap je punt. En het is voor mij makkelijk om daar wat over te zeggen, terwijl ik niet in die situatie verkeer.
Maar ik stel toch maar voorzichtig de vraag: als het nu echt zo nijpend is, dan is er toch ook nog de mogelijkheid om naar de diakonie te gaan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Lassie »

Mag men dan wel werken op zondag als ze het echt met hun hart en overgaven doen? (en ze geen geld ontvangen hiervoor).
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door vlinder »

Lassie schreef:Mag men dan wel werken op zondag als ze het echt met hun hart en overgaven doen? (en ze geen geld ontvangen hiervoor).
Goeie vraag! Ik denk dat ten alle tijde je gezin op één komt. Heb je die niet, of je hebt tijd over, mag je m.i. goede werken doen. Jezus is daarvan het goede voorbeeld.

@ Luther: ik denk inderdaad dat dat een betere oplossing is dat noodgedwongen gaan werken op zondag alleen voor de financiën.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie