Vervrouwelijking onderwijs

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:Wie kan mij vertellen waarom de cijferberekening zo ingewikkeld is ? Waarom telt een cijfer soms 1, of 2 of 3 keer mee ? Wanneer is dat ingevoerd en waarom ? Ik kan mij niet herinneren dat wij dat hadden. Je haalde een aantal cijfers, dat werd gedeeld door het aantal en dat cijfer kreeg je op je rapport.
Nu komt een kind thuis met de mededeling dat het een 9 gehaald heeft, later een 8, vervolgens zie je een 6 op het rapport. Telden die hoge cijfers net maar eenmaal en de onvoldoendes 3 x. Ook hoor ik soms vriendjes en vriendinnetjes zeggen: ach ik hoef maar een 6 te halen, dat is genoeg.
Kweek je op deze manier geen gemakzucht ?
Als je kind een acht en een negen gehaald heeft en er verschijnt een 6 op het raport dan kan of de leraar niet rekenen (ik heb er daar heel wat van gehad), of hij/zij heeft wat cijfers verzwegen.

Ik heb ooit een lerares biologie moeten uitleggen dat je om het gemiddelde van drie cijfers met gelijk gewicht te berekenen niet eerst de eerste 2 bij elkaar moet optellen en door 2 delen en vervolgens dit gemiddelde bij het derde cijfer optellen en dan door 2 delen. Ik kreeg ruzie met de rest van de klas omdat ik de enige was die er duidelijk voordeel van de juiste berekening had.
Dan heb je me verkeerd begrepen :) Het kind heeft niet alleen die 9 en 8, natuurlijk weet ik van die onvoldoendes, maar mijn vraag was meer, waarom telt het ene cijfer vaker mee dan het andere ? Wat is de gedachte daarachter ?
Stel je krijgt een toets van 5 vragen die je in 10 minuten kunt doen en een toets van 25 vragen die je in 50 minuten moet doen. Is het dan eerlijk om de twee even vaak te laten meetellen? Of moet je het gemiddelde nemen van het aantal per vraag behaalde punten? Je kunt zo ook kijken naar de hoeveelheid tijd die je redelijkerwijs in het leren hebt moeten steken (eind examen scheikunde heb je al snel 10 minuten voor nodig, terwijl je een gemiddelde repetitie wel met 1 minuut af kon enz.) Alles gelijk gewicht geven is makkelijker rekenen, maar niet perse eerlijker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door albion »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:Wie kan mij vertellen waarom de cijferberekening zo ingewikkeld is ? Waarom telt een cijfer soms 1, of 2 of 3 keer mee ? Wanneer is dat ingevoerd en waarom ? Ik kan mij niet herinneren dat wij dat hadden. Je haalde een aantal cijfers, dat werd gedeeld door het aantal en dat cijfer kreeg je op je rapport.
Nu komt een kind thuis met de mededeling dat het een 9 gehaald heeft, later een 8, vervolgens zie je een 6 op het rapport. Telden die hoge cijfers net maar eenmaal en de onvoldoendes 3 x. Ook hoor ik soms vriendjes en vriendinnetjes zeggen: ach ik hoef maar een 6 te halen, dat is genoeg.
Kweek je op deze manier geen gemakzucht ?
Als je kind een acht en een negen gehaald heeft en er verschijnt een 6 op het raport dan kan of de leraar niet rekenen (ik heb er daar heel wat van gehad), of hij/zij heeft wat cijfers verzwegen.

Ik heb ooit een lerares biologie moeten uitleggen dat je om het gemiddelde van drie cijfers met gelijk gewicht te berekenen niet eerst de eerste 2 bij elkaar moet optellen en door 2 delen en vervolgens dit gemiddelde bij het derde cijfer optellen en dan door 2 delen. Ik kreeg ruzie met de rest van de klas omdat ik de enige was die er duidelijk voordeel van de juiste berekening had.
Dan heb je me verkeerd begrepen :) Het kind heeft niet alleen die 9 en 8, natuurlijk weet ik van die onvoldoendes, maar mijn vraag was meer, waarom telt het ene cijfer vaker mee dan het andere ? Wat is de gedachte daarachter ?
Bij een repetitie wordt duidelijk meer verwacht van iemand dan bij een so. Een so kan even vlug gemaakt worden, kijken of ze het wel geleerd hebben dus wordt dat 1x berekend. Omdat er meer vragen, maar ook meer inzichvragen tussen zitten wordt het zwaarder berekend 2x. Een project waar ze veel meer tijd in moeten stoppen wordt 3x berekend (hangt wel af van hoe lang men er mee bezig is geweest, en hoe groot het project is.). De ene leerling haalt betere cijfers bij inzichtvragen, of bij lees- en luistertoetsen, terwijl een andere leerling meer moeite heeft met het leren van woordjes etc.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Zita »

albion schreef:
Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:Wie kan mij vertellen waarom de cijferberekening zo ingewikkeld is ? Waarom telt een cijfer soms 1, of 2 of 3 keer mee ? Wanneer is dat ingevoerd en waarom ? Ik kan mij niet herinneren dat wij dat hadden. Je haalde een aantal cijfers, dat werd gedeeld door het aantal en dat cijfer kreeg je op je rapport.
Nu komt een kind thuis met de mededeling dat het een 9 gehaald heeft, later een 8, vervolgens zie je een 6 op het rapport. Telden die hoge cijfers net maar eenmaal en de onvoldoendes 3 x. Ook hoor ik soms vriendjes en vriendinnetjes zeggen: ach ik hoef maar een 6 te halen, dat is genoeg.
Kweek je op deze manier geen gemakzucht ?
Als je kind een acht en een negen gehaald heeft en er verschijnt een 6 op het raport dan kan of de leraar niet rekenen (ik heb er daar heel wat van gehad), of hij/zij heeft wat cijfers verzwegen.

Ik heb ooit een lerares biologie moeten uitleggen dat je om het gemiddelde van drie cijfers met gelijk gewicht te berekenen niet eerst de eerste 2 bij elkaar moet optellen en door 2 delen en vervolgens dit gemiddelde bij het derde cijfer optellen en dan door 2 delen. Ik kreeg ruzie met de rest van de klas omdat ik de enige was die er duidelijk voordeel van de juiste berekening had.
Dan heb je me verkeerd begrepen :) Het kind heeft niet alleen die 9 en 8, natuurlijk weet ik van die onvoldoendes, maar mijn vraag was meer, waarom telt het ene cijfer vaker mee dan het andere ? Wat is de gedachte daarachter ?
Bij een repetitie wordt duidelijk meer verwacht van iemand dan bij een so. Een so kan even vlug gemaakt worden, kijken of ze het wel geleerd hebben dus wordt dat 1x berekend. Omdat er meer vragen, maar ook meer inzichvragen tussen zitten wordt het zwaarder berekend 2x. Een project waar ze veel meer tijd in moeten stoppen wordt 3x berekend (hangt wel af van hoe lang men er mee bezig is geweest, en hoe groot het project is.). De ene leerling haalt betere cijfers bij inzichtvragen, of bij lees- en luistertoetsen, terwijl een andere leerling meer moeite heeft met het leren van woordjes etc.
Leerlingen weten doorgaans precies hoe vaak een toets meetelt. Vantevoren wordt ook altijd duidelijk aangegeven met welk type toets de leerling te maken heeft. In de Tweede-Fase-klassen en in 3 en 4 VMBO is een vantevoren vastgestelde verdeling gemaakt. X aantal SO's die 1x tellen, X aantal repetities die 2 of 3x tellen, X aantal toetsen die 5 of 8 of 10x tellen. De perioden wegen ook niet allemaal even zwaar. Docenten maken tegenwoordig geen rekenfouten meer bij het berekenen van het gemiddelde, want dat regelt het cijferprogramma allemaal.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Mara »

Okay, dan is het duidelijk, thanks :)
Maar is dat ingevoerd gelijktijdig met de mammoetwet of heeft het daar niets mee te maken ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Zita »

Mara schreef: Kweek je op deze manier geen gemakzucht ?
De weging van de toetsen en de rekenkunsten van de leerlingen betreft, hebben weinig te maken met gemakzucht. Ze weten wat ze gescoord hebben, ze weten wat ze nodig hebben om over te gaan en dus weten ze welk cijfer ze minimaal moeten halen. Heel vroeger was het misschien zo dat je vantevoren echt totaal geen idee had welk cijfer je op je rapport zou krijgen, omdat je cijfers niet of zelden te horen kreeg.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef: Kweek je op deze manier geen gemakzucht ?
De weging van de toetsen en de rekenkunsten van de leerlingen betreft, hebben weinig te maken met gemakzucht. Ze weten wat ze gescoord hebben, ze weten wat ze nodig hebben om over te gaan en dus weten ze welk cijfer ze minimaal moeten halen. Heel vroeger was het misschien zo dat je vantevoren echt totaal geen idee had welk cijfer je op je rapport zou krijgen, omdat je cijfers niet of zelden te horen kreeg.
Nee precies, je moest gewoon altijd je stinkende best doen ;)
Overigens bij het bekijken van het rapport van de lagere school, keek mijn vader altijd eerst naar gedrag, vlijt en netheid. Het waren meestal niet mijn beste beoordelingen, tot grote teleurstelling van mijn ouders :sweat
Als de kinderen mijn rapporten zien, begrijpen ze niet dat die echt van mij zijn :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Neeltje Jans »

Bij mijn oudste zijn er niveau- en praktijkcijfers. Praktijkcijfers zijn onverwachte SO's, MO's en dat soort dingen, eigen gebruikt om het maken/leren van het huiswerk te controleren. Niveaucijfers zijn de opgegeven SO's en repetities, hieruit blijkt vooral of de leerling op zijn niveau werkt, of het niveau aan kan. De fgemiddelde niveaucijfers tellen 0.7 keer mee, de gemiddelde praktijkcijfers 0.3 keer.

En dan de plus en min punten, dat is bij ons nog vrij duidelijk, alles onder de 6 telt als -, 5.9 =-0.1. Max 2 min punten is over, -2 tot -5 bespreekgeval geloof ik en daaronder blijven zitten of lager niveau. (er zijn geen pluspunten, dus die compenseren niet)

Maar bij de kinderen van m'n collega werkt dat heel ingewikkeld: tot 7 is neutraal, onder 6 =-1 (dus 5.9 = -1), 7 en 8 is plus 1 en 9 en 10 is plus 2 ofzo...

Volgens mij moesten we vroeger ook gewoon voldoende staan, en anders werd je besproken.
Neeltje Jans, moeder van 4
Plaats reactie