Vervrouwelijking onderwijs

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Bert Mulder »

Bloempje28 schreef:maar de oorzaak ligt bijna altijd thuis!
Zeer mee eens.

Als ouders, en vooral als vaders, hebben wij de verantwoordelijkheid, ook over het schoolonderwijs.

En als we het zelf beter kunnen, moeten we het ook zelf beter DOEN!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Luther »

Het werkelijk probleem ligt uiteraard op de PABO's zelf. Ik bedoel dan:
1. Het bedroevende lage vakinhoudelijke niveau.
2. De disbalans tussen enerzijds de expressievakken en anderzijds de vaardigheden en kennisvakken.
3. De verplichting om all-rounder te worden, van groep 1 - 8.

Alle drie zaken waardoor jongens worden afgeschrikt om de PABO te gaan volgen.
Daarnaast komt uiteraard nog dat het basisonderwijs ontzettend slecht betaalt.

Oplossingen:
1. Laat student na één basisjaar zich al specialiseren: kleuters, onderbouw, bovenbouw.
2. Maak de PABO vakinhoudelijk zwaarder en schaf veel van die portfolio's en werkstukjes af, die veel tijd kosten, maar de diepgang van een centimeter hebben.
3. Naast de terechte taal- en rekentoets, zou er ook een gedragsevaluatie moeten plaatsvinden na het basisjaar. Onderwijsgevenden hebben al jong een voorbeeldfunctie, maar doorgaans is daar tijdens de studententijd niet veel van te merken en wordt er even studentikoos gedaan als bij andere studies. Het gaat hier om de toekomstige identificatiefiguren; studentikoos gedrag binnen en buiten de studie hoort niet bij de status van het toekomstig beroep. (Althans, zo zou het moeten zijn...)
4. De salariëring zou veel meer gelijk getrokken moeten worden met het VO.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:Het werkelijk probleem ligt uiteraard op de PABO's zelf. Ik bedoel dan:
1. Het bedroevende lage vakinhoudelijke niveau.
2. De disbalans tussen enerzijds de expressievakken en anderzijds de vaardigheden en kennisvakken.
3. De verplichting om all-rounder te worden, van groep 1 - 8.

Alle drie zaken waardoor jongens worden afgeschrikt om de PABO te gaan volgen.
Daarnaast komt uiteraard nog dat het basisonderwijs ontzettend slecht betaalt.

Oplossingen:
1. Laat student na één basisjaar zich al specialiseren: kleuters, onderbouw, bovenbouw.
2. Maak de PABO vakinhoudelijk zwaarder en schaf veel van die portfolio's en werkstukjes af, die veel tijd kosten, maar de diepgang van een centimeter hebben.
3. Naast de terechte taal- en rekentoets, zou er ook een gedragsevaluatie moeten plaatsvinden na het basisjaar. Onderwijsgevenden hebben al jong een voorbeeldfunctie, maar doorgaans is daar tijdens de studententijd niet veel van te merken en wordt er even studentikoos gedaan als bij andere studies. Het gaat hier om de toekomstige identificatiefiguren; studentikoos gedrag binnen en buiten de studie hoort niet bij de status van het toekomstig beroep. (Althans, zo zou het moeten zijn...)
4. De salariëring zou veel meer gelijk getrokken moeten worden met het VO.
vooral punt 4 klinkt erg aantrekkelijk!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Bloempje28 »

Luther schreef:Het werkelijk probleem ligt uiteraard op de PABO's zelf. Ik bedoel dan:
1. Het bedroevende lage vakinhoudelijke niveau.
2. De disbalans tussen enerzijds de expressievakken en anderzijds de vaardigheden en kennisvakken.
3. De verplichting om all-rounder te worden, van groep 1 - 8.

Alle drie zaken waardoor jongens worden afgeschrikt om de PABO te gaan volgen.
Daarnaast komt uiteraard nog dat het basisonderwijs ontzettend slecht betaalt.

Oplossingen:
1. Laat student na één basisjaar zich al specialiseren: kleuters, onderbouw, bovenbouw.
2. Maak de PABO vakinhoudelijk zwaarder en schaf veel van die portfolio's en werkstukjes af, die veel tijd kosten, maar de diepgang van een centimeter hebben.
3. Naast de terechte taal- en rekentoets, zou er ook een gedragsevaluatie moeten plaatsvinden na het basisjaar. Onderwijsgevenden hebben al jong een voorbeeldfunctie, maar doorgaans is daar tijdens de studententijd niet veel van te merken en wordt er even studentikoos gedaan als bij andere studies. Het gaat hier om de toekomstige identificatiefiguren; studentikoos gedrag binnen en buiten de studie hoort niet bij de status van het toekomstig beroep. (Althans, zo zou het moeten zijn...)
4. De salariëring zou veel meer gelijk getrokken moeten worden met het VO.

Einderlijk iemand die er verstand van heeft! Het is toch te zot voor woorden dat er veel jongeren kiezen voor de pabo onder het mom van: "Ik weet niet wat ik moet gaan doen, dus dan kies ik maar voor de PABO!" Komt over als: er zit geen niveau in, iedereen kan het aan.... gelukkig zijn ze al wel aan het aanscherpen van het niveau. In mijn tijd ben ik er lachend doorheen gekomen! Geen goede zaak! Mijn zusje daarentegen heeft het nu al een stuk zwaarder, maar of het allemaal diepgang heeft.... ik weet het niet! Het is in ieder geval VEEL geworden! Maar moeilijker??? Zo te merken niet! En ja... het salaris.... het onderwijzend personeel van het basisonderwijs verdient het minst van alle HBO afgestudeerden. Maken meer uren, die ze niet betaald krijgen.... Mijn dag begint om half 8 en eindigt om half 6! Hooguit 45 minuten pauze! daarnaast ben je 's avonds ook nog wel eens op school en zijn er vaak nascholingsdagen.... en wie begint met: "je hebt toch veel vakantie!" Ja, dat mag dan ook wel! de uren die we wel werken en niet betaald krijgen... krijgen we op deze manier toch een beetje vergoed, maar druk bijven we toch (ook vaak in vakanties: ben je je projecten aan het voorbereiden) en helemaal met alle veranderingen die de overheid elk jaar maar weer doorvoerd.... je wordt er doodmoe van!
Dus als het salaris eens wat omhoog gaat, op zijn minst gelijk wordt getrokken met het VO dan zouden meer mannen het basisonderwijs ingaan! Op het VO hebben ze het echt een stuk makkelijker. Vaak vroeg thuis en wat later beginnen... in tusssenuren voorbereiden en nakijken... en een beter salaris... nog meer vakantie (beetje te gek!).... DUS: kom maar op met die poen... lost een hoop op! En ook nog even dit: wij geven wel de toekomst onderwijs.... dus daar mogen ze van overheidswege best wat voor eisen, maar laten ze er ook wat tegenover zetten. Een jaar geleden kregen we loonsverhoging.... op een gegeven moment vroeg ik me af wanneer we die toch zouden krijgen, bleek dat ik m al had gehad... niets van te merken dus.. was in totaal E10,- in de maand! Nou, dat is toch geen loonsverhoging meer, wat doe je nou tegenwoordig nog met tien euro!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door albion »

Bloempje28 schreef:
Luther schreef:Het werkelijk probleem ligt uiteraard op de PABO's zelf. Ik bedoel dan:
1. Het bedroevende lage vakinhoudelijke niveau.
2. De disbalans tussen enerzijds de expressievakken en anderzijds de vaardigheden en kennisvakken.
3. De verplichting om all-rounder te worden, van groep 1 - 8.

Alle drie zaken waardoor jongens worden afgeschrikt om de PABO te gaan volgen.
Daarnaast komt uiteraard nog dat het basisonderwijs ontzettend slecht betaalt.

Oplossingen:
1. Laat student na één basisjaar zich al specialiseren: kleuters, onderbouw, bovenbouw.
2. Maak de PABO vakinhoudelijk zwaarder en schaf veel van die portfolio's en werkstukjes af, die veel tijd kosten, maar de diepgang van een centimeter hebben.
3. Naast de terechte taal- en rekentoets, zou er ook een gedragsevaluatie moeten plaatsvinden na het basisjaar. Onderwijsgevenden hebben al jong een voorbeeldfunctie, maar doorgaans is daar tijdens de studententijd niet veel van te merken en wordt er even studentikoos gedaan als bij andere studies. Het gaat hier om de toekomstige identificatiefiguren; studentikoos gedrag binnen en buiten de studie hoort niet bij de status van het toekomstig beroep. (Althans, zo zou het moeten zijn...)
4. De salariëring zou veel meer gelijk getrokken moeten worden met het VO.
Op het VO hebben ze het echt een stuk makkelijker. Vaak vroeg thuis en wat later beginnen... in tusssenuren voorbereiden en nakijken... en een beter salaris... nog meer vakantie (beetje te gek!)....

Hangt van het vak af. Ik zie geen kans om tijdens tussenuren mijn lessen voor te bereiden, meestal wordt ik ingezet in een waarnemingsuur, daar ga je tussenuur. Nakijken doe ik ook thuis en ik heb veel nakijkwerk (hangt van je productiviteit en vak af).
En dan heb ik het nog maar niet over de vergaderingen, projecten, opdrachten, mentor zijn (dus bezoeken afleggen) etc.

Maar ik ben het met je eens. Mijn petje af voor het onderwijs op de lagere scholen en dan vooral voor degenen die groep 1, 2 en 3 hebben. Wat die allemaal niet moeten produceren... Mijn vriendin had een buurmeisje die toen nog op de kleuterschool zat. Ze was de hele kerstvakantie aan het werk.
Van groep 4 t/m 8 zie ik minder dus weet eigenlijk niet wat die allemaal moeten doen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door vlinder »

Over dat niveau heb je denk ik wel gelijk. Ik kwam er nog niet zo heel lang geleden achter dat PABO HBO niveau is. Als ik de meiden zag met wie ik om ging, getuigde dat niet van weloverwogen keuzes en motivaties. Met mijn MBO deed ik er in ieder geval niet voor onder.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:Over dat niveau heb je denk ik wel gelijk. Ik kwam er nog niet zo heel lang geleden achter dat PABO HBO niveau is. Als ik de meiden zag met wie ik om ging, getuigde dat niet van weloverwogen keuzes en motivaties. Met mijn MBO deed ik er in ieder geval niet voor onder.
tja, wat dat betreft... ik heb geen enkel niveau :nananere
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door vlinder »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Over dat niveau heb je denk ik wel gelijk. Ik kwam er nog niet zo heel lang geleden achter dat PABO HBO niveau is. Als ik de meiden zag met wie ik om ging, getuigde dat niet van weloverwogen keuzes en motivaties. Met mijn MBO deed ik er in ieder geval niet voor onder.
tja, wat dat betreft... ik heb geen enkel niveau :nananere
Tuurlijk heb jij niveau. Zelfs meervoudig gehandicapten hebben niveau, en daar steek jij m.i. ver bovenuit! :super . Wat ik er niet bij typte, was toen ik VBO deed, daar nogal op neergekeken werd door hen. Maar zij deden (kom ik dus pas achter) HBO, maar daar kon ik niets van merken. Op andere HBO's moet je er veel harder aan trekken.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Over dat niveau heb je denk ik wel gelijk. Ik kwam er nog niet zo heel lang geleden achter dat PABO HBO niveau is. Als ik de meiden zag met wie ik om ging, getuigde dat niet van weloverwogen keuzes en motivaties. Met mijn MBO deed ik er in ieder geval niet voor onder.
tja, wat dat betreft... ik heb geen enkel niveau :nananere
Tuurlijk heb jij niveau. Zelfs meervoudig gehandicapten hebben niveau, en daar steek jij m.i. ver bovenuit! :super . Wat ik er niet bij typte, was toen ik VBO deed, daar nogal op neergekeken werd door hen. Maar zij deden (kom ik dus pas achter) HBO, maar daar kon ik niets van merken. Op andere HBO's moet je er veel harder aan trekken.
ach ja, die ben ik ook wel tegengekomen. Mensen die denken dat een opleiding niveau brengt. Ze vergeten dat heel veel andere factoren ook meespelen om "op niveau" te komen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door vlinder »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Over dat niveau heb je denk ik wel gelijk. Ik kwam er nog niet zo heel lang geleden achter dat PABO HBO niveau is. Als ik de meiden zag met wie ik om ging, getuigde dat niet van weloverwogen keuzes en motivaties. Met mijn MBO deed ik er in ieder geval niet voor onder.
tja, wat dat betreft... ik heb geen enkel niveau :nananere
Tuurlijk heb jij niveau. Zelfs meervoudig gehandicapten hebben niveau, en daar steek jij m.i. ver bovenuit! :super . Wat ik er niet bij typte, was toen ik VBO deed, daar nogal op neergekeken werd door hen. Maar zij deden (kom ik dus pas achter) HBO, maar daar kon ik niets van merken. Op andere HBO's moet je er veel harder aan trekken.
ach ja, die ben ik ook wel tegengekomen. Mensen die denken dat een opleiding niveau brengt. Ze vergeten dat heel veel andere factoren ook meespelen om "op niveau" te komen.
Precies. Levenservaring en levenswijsheid is zeker zo belangrijk. Het valt mij regelmatig op dat oude mensen (die vroeger lang niet allemaal door konden leren) zo mild en ruimdenkend kunnen zijn in hun oordeel, en dat ze dingen kunnen nuanceren. :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Bloempje28 »

ach ja, die ben ik ook wel tegengekomen. Mensen die denken dat een opleiding niveau brengt. Ze vergeten dat heel veel andere factoren ook meespelen om "op niveau" te komen.
Precies. Levenservaring en levenswijsheid is zeker zo belangrijk. Het valt mij regelmatig op dat oude mensen (die vroeger lang niet allemaal door konden leren) zo mild en ruimdenkend kunnen zijn in hun oordeel, en dat ze dingen kunnen nuanceren. :super
helemaal mee eens. Mijn man is stratenmaker. Daar wordt soms op neer gekeken. Een beroep wat niet altijd gewaardeerd wordt. Een beroep waarin (volgens velen) alleen mensen werken die een grote mond hebben, alleen over seks kunnen praten, vrouwen nafluiten.... noem maar op... maar mijn man heeft een prima stel hersenen die hij in zijn werk ook wel nodig heeft. Ga maar eens en kruispunt maken met goede afwatering ed. Al heeft hij dan geen HBO, we zijn altijd aan elkaar gewaagd! Dus diploma's zeggen niets, maar leer je van het leven... dat lijkt me veel belangrijker. Al kun je tegenwoordig zonder diploma's bijna niet aan de slag. Mijn man baalt daar wel van, want nu krijgt ie het met zijn rug en wil hij wel wat anders....tja... wat moet je dan hè? Hij wilde dat hij destijds had doorgezet, maar toen had ie geen zin! Gelukkig heeft ie wel zijn mavo-diploma..... dus voor de studenten onder ons: HAAL JE DIPLOMA!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door vlinder »

Bloempje28 schreef:
ach ja, die ben ik ook wel tegengekomen. Mensen die denken dat een opleiding niveau brengt. Ze vergeten dat heel veel andere factoren ook meespelen om "op niveau" te komen.
Precies. Levenservaring en levenswijsheid is zeker zo belangrijk. Het valt mij regelmatig op dat oude mensen (die vroeger lang niet allemaal door konden leren) zo mild en ruimdenkend kunnen zijn in hun oordeel, en dat ze dingen kunnen nuanceren. :super
helemaal mee eens. Mijn man is stratenmaker. Daar wordt soms op neer gekeken. Een beroep wat niet altijd gewaardeerd wordt. Een beroep waarin (volgens velen) alleen mensen werken die een grote mond hebben, alleen over seks kunnen praten, vrouwen nafluiten.... noem maar op... maar mijn man heeft een prima stel hersenen die hij in zijn werk ook wel nodig heeft. Ga maar eens en kruispunt maken met goede afwatering ed. Al heeft hij dan geen HBO, we zijn altijd aan elkaar gewaagd! Dus diploma's zeggen niets, maar leer je van het leven... dat lijkt me veel belangrijker. Al kun je tegenwoordig zonder diploma's bijna niet aan de slag. Mijn man baalt daar wel van, want nu krijgt ie het met zijn rug en wil hij wel wat anders....tja... wat moet je dan hè? Hij wilde dat hij destijds had doorgezet, maar toen had ie geen zin! Gelukkig heeft ie wel zijn mavo-diploma..... dus voor de studenten onder ons: HAAL JE DIPLOMA!
Helemaal mee eens. Ook met je laatste oproep. Mijn broer deed fluitend de VWO. Hij heeft het niet afgemaakt want hij wilde chauffeur worden. Niet dat dat minderwaardig is, maar dan denk ik: jongen ga nou eerst eens je diploma's halen!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Luther »

Bloempje28 schreef:
Luther schreef:Het werkelijk probleem ligt uiteraard op de PABO's zelf. Ik bedoel dan:
1. Het bedroevende lage vakinhoudelijke niveau.
2. De disbalans tussen enerzijds de expressievakken en anderzijds de vaardigheden en kennisvakken.
3. De verplichting om all-rounder te worden, van groep 1 - 8.

Alle drie zaken waardoor jongens worden afgeschrikt om de PABO te gaan volgen.
Daarnaast komt uiteraard nog dat het basisonderwijs ontzettend slecht betaalt.

Oplossingen:
1. Laat student na één basisjaar zich al specialiseren: kleuters, onderbouw, bovenbouw.
2. Maak de PABO vakinhoudelijk zwaarder en schaf veel van die portfolio's en werkstukjes af, die veel tijd kosten, maar de diepgang van een centimeter hebben.
3. Naast de terechte taal- en rekentoets, zou er ook een gedragsevaluatie moeten plaatsvinden na het basisjaar. Onderwijsgevenden hebben al jong een voorbeeldfunctie, maar doorgaans is daar tijdens de studententijd niet veel van te merken en wordt er even studentikoos gedaan als bij andere studies. Het gaat hier om de toekomstige identificatiefiguren; studentikoos gedrag binnen en buiten de studie hoort niet bij de status van het toekomstig beroep. (Althans, zo zou het moeten zijn...)
4. De salariëring zou veel meer gelijk getrokken moeten worden met het VO.

Einderlijk iemand die er verstand van heeft! Het is toch te zot voor woorden dat er veel jongeren kiezen voor de pabo onder het mom van: "Ik weet niet wat ik moet gaan doen, dus dan kies ik maar voor de PABO!" Komt over als: er zit geen niveau in, iedereen kan het aan.... gelukkig zijn ze al wel aan het aanscherpen van het niveau. In mijn tijd ben ik er lachend doorheen gekomen! Geen goede zaak! Mijn zusje daarentegen heeft het nu al een stuk zwaarder, maar of het allemaal diepgang heeft.... ik weet het niet! Het is in ieder geval VEEL geworden! Maar moeilijker??? Zo te merken niet! En ja... het salaris.... het onderwijzend personeel van het basisonderwijs verdient het minst van alle HBO afgestudeerden. Maken meer uren, die ze niet betaald krijgen.... Mijn dag begint om half 8 en eindigt om half 6! Hooguit 45 minuten pauze! daarnaast ben je 's avonds ook nog wel eens op school en zijn er vaak nascholingsdagen.... en wie begint met: "je hebt toch veel vakantie!" Ja, dat mag dan ook wel! de uren die we wel werken en niet betaald krijgen... krijgen we op deze manier toch een beetje vergoed, maar druk bijven we toch (ook vaak in vakanties: ben je je projecten aan het voorbereiden) en helemaal met alle veranderingen die de overheid elk jaar maar weer doorvoerd.... je wordt er doodmoe van!
Dus als het salaris eens wat omhoog gaat, op zijn minst gelijk wordt getrokken met het VO dan zouden meer mannen het basisonderwijs ingaan! Op het VO hebben ze het echt een stuk makkelijker. Vaak vroeg thuis en wat later beginnen... in tusssenuren voorbereiden en nakijken... en een beter salaris... nog meer vakantie (beetje te gek!).... DUS: kom maar op met die poen... lost een hoop op! En ook nog even dit: wij geven wel de toekomst onderwijs.... dus daar mogen ze van overheidswege best wat voor eisen, maar laten ze er ook wat tegenover zetten. Een jaar geleden kregen we loonsverhoging.... op een gegeven moment vroeg ik me af wanneer we die toch zouden krijgen, bleek dat ik m al had gehad... niets van te merken dus.. was in totaal E10,- in de maand! Nou, dat is toch geen loonsverhoging meer, wat doe je nou tegenwoordig nog met tien euro!
En wat staat er morgen in de Volkskrant, gelukkig!
'Lerarenopleiding moet op de schop'

DEN HAAG - De structuur van de pabo, de lerarenopleiding voor het basisonderwijs, staat ter discussie. Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs vindt dat moet worden nagedacht over een andere opbouw, om betere docenten te kunnen afleveren.


Staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (ANP) Ze zegt dit in reactie op het rapport Rekenen op de basisschool van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, dat vanmiddag in Den Haag is gepresenteerd.

Complete make-over
In dat rapport worden harde noten gekraakt over het dalende rekenniveau van basisscholieren. Volgens de commissie-Lenstra wordt dit veroorzaakt doordat de onderwijzers in rekenen ondermaats worden opgeleid. ‘We moeten naar een complete make-over van de pabo’, zegt Jan Karel Lenstra van het Centrum Wiskunde & Informatica in Amsterdam. ‘Je ontkomt er nu niet aan die op zijn fundamenten te bekijken.’

Staatssecretaris Dijksma van Onderwijs noemt het rapport een scherp signaal. ‘De KNAW legt de vinger op de zere plek. De bezorgdheid over rekenen is terecht. Het niveau daarvan kán en moet omhoog.’

Haar collega Van Bijsterveldt wil het komende halfjaar gebruiken om verschillende varianten te bespreken, waarna ze half juni met voorstellen komt. Een concrete mogelijkheid is weer verschillende bevoegdheden in te stellen voor het les geven aan leerlingen uit de hoogste groepen van de basisschool, en aan de lagere groepen. Ook moet gekeken worden naar de verhouding vakkennis en algemeen pedagogisch-didactische vakken.

Overladen
‘Ik onderschrijf de zorgen van de KNAW over het rekenonderwijs volledig. Maar ook in het algemeen maak ik me zorgen over de breedte van het curriculum van de pabo’, zegt staatssecretaris Van Bijsterveldt. ‘Het programma is nu overladen. Nu krijgen studenten van alles wat, maar niets echt diep. Het gaat van ontwikkelingspsychologie voor kleuters tot rekenvaardigheid voor groep 8. Is er wel voldoende tijd voor al die vakken?’

Ontvlechting van de pabo hoort tot de mogelijkheden. ‘Je zou kunnen denken aan twee richtingen die ook tot twee verschillende bevoegdheden leiden: een voor het jongere en een voor het oudere kind. Maar je kunt ook denken aan één basisjaar voor iedereen, waarna je je voor een richting specialiseert. Maar ik ga niet voor de korte klap. Dit vereist zorgvuldigheid.’

Tot de vorming van de basisschool in 1985 bestonden er twee verschillende lerarenopleiding: de KLOZ voor de kleuterschool (nu groep 1-2), en de pedagogische academie voor de lagere school (nu groep 3-8).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door JolandaOudshoorn »

Er is toch al een specialisatie na het eerste/tweede jaar? Onderbouw en bovenbouw?
Ik zou overigens graag zien dat kleuteronderwijs daar weer van gescheiden werd, kleuters lesgeven vereist echt andere competenties dan groep 3/4 onderwijs!
Overigens, ik denk dat het onderwijs ook een soort roeping is. Het probleem is niet op te lossen met het opschroeven van niveau of salaris. Je moet het doen uit Liefde tot God en tot kinderen, anders kan je idd beter een economische opleiding doen, of zo....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:Er is toch al een specialisatie na het eerste/tweede jaar? Onderbouw en bovenbouw?
Ik zou overigens graag zien dat kleuteronderwijs daar weer van gescheiden werd, kleuters lesgeven vereist echt andere competenties dan groep 3/4 onderwijs!
Overigens, ik denk dat het onderwijs ook een soort roeping is. Het probleem is niet op te lossen met het opschroeven van niveau of salaris. Je moet het doen uit Liefde tot God en tot kinderen, anders kan je idd beter een economische opleiding doen, of zo....
zodra ze dat weer uit elkaar gaan halen wil ik heeeeeeel graag de kleuterakte weer halen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie