Vervrouwelijking onderwijs

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Gijs83 »

Vandaag stond in het RD een commentaar over vervrouwelijking van het onderwijs: http://www.refdag.nl/artikel/1441923/Ve ... jking.html.

Tja, inderdaad komen er steeds meer vrouwen(terug) in het onderwijs.

Hoe denk jullie hierover ten aanzien van de ontwikkelijk van het kind, om alleen maar van jufs les te hebben. Ik het voorrecht gehad om vanaf groep 5 een meester te hebben gehad. Waarvan er inmiddels 2 naar het VO zijn overgestapt eentje naar het speciaal onderwijs is gegaan. Tja hoe kun we het aantrekkelijker maken dat er meesters blijven?

Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?

Hoe kan de PABO in het algemeen gestimuleerd worden?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Zita »

'k Vind het een zeldzaam warrig commentaar van het RD. Ze constateren dat in het onderwijs vooral vrouwen werken, maar trekken geen conclusies.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Mister »

Zita schreef:'k Vind het een zeldzaam warrig commentaar van het RD. Ze constateren dat in het onderwijs vooral vrouwen werken, maar trekken geen conclusies.
Nee? Ook niet in de onderstaande (laatste) alinea?
RefDag schreef:De ongewenste vervrouwelijking van het basisonderwijs verdient meer aandacht dan ze nu krijgt. Er is een deltaplan nodig om het tij te keren. De veelgeprezen driehoek gezin, kerk en school is hierbij hard nodig. De reformatorische gezindte maakt zich wel druk om minder belangrijke zaken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Zita »

Mister schreef:
Zita schreef:'k Vind het een zeldzaam warrig commentaar van het RD. Ze constateren dat in het onderwijs vooral vrouwen werken, maar trekken geen conclusies.
Nee? Ook niet in de onderstaande (laatste) alinea?
RefDag schreef:De ongewenste vervrouwelijking van het basisonderwijs verdient meer aandacht dan ze nu krijgt. Er is een deltaplan nodig om het tij te keren. De veelgeprezen driehoek gezin, kerk en school is hierbij hard nodig. De reformatorische gezindte maakt zich wel druk om minder belangrijke zaken.
Nee. Wat jij aanduidt als conclusie, komt niet voort uit het voorgaande.
Ze hebben in het voorafgaande niet duidelijk gemaakt waarom de vervrouwelijking ongewenst is. Alleen een gevoel opgewekt (wat ik overigens wel deel).
Ik snap ook niet waarom er geen onderzoek gedaan kan worden naar de gevolgen van een overmaat van vrouwelijke opvoeders. Het lijkt mij juist een heel overzichtelijk en eenvoudig uit te voeren onderzoek.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Lourens »

Ik heb het artikel niet gelezen.

Maar ik zie het probleem niet.

Moet er een vrouwenstop komen op de PABO's?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door jvdg »

fluitje schreef:Ik heb het artikel niet gelezen.

Maar ik zie het probleem niet.

Moet er een vrouwenstop komen op de PABO's?
Natuurlijk, vrouwen zijn immers niet in staat het Evangelie te brengen in die mate waartoe mannelijke onderwijzers in staat zijn.

Weer alle vrouwen uit het onderwijs!

Gelukkig ben ik het daar niet mee eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
Waarom zouden vrouwen dat niét kunnen?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
Waarom zouden vrouwen dat niét kunnen?
Ik denk dat vrouwen bij uitstek geschikt zijn.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Marie-Henriëtte »

De inleidende vraag die het RD stelt: Je zit in groep 8 van de basisschool en je hebt nog nooit een meester gehad. Altijd jufs. Wat doet dat met een kind?

Ik vind het een vraag apart, zeker gezien de context en het vervolg van het artikel. Veelal worden kinderen ook opgevoed door de vrouw omdat de man voltijds werkt. Wat doet met een kind? Daar is niets mis mee toch.

Verder valt het natuurlijk te betreuren dat steeds minder mannen voor de PABO kiezen. Wellicht is de opleiding teveel gericht op vrouwen tegenwoordig en moet daar verandering in komen. Misschien dat ook het salaris een rol speelt, mannen schijnen veelal opleidingen en beroepen te kiezen waarmee ze een aardige boterham kunnen verdienen. Hetgeen wat ook verklaart dat er minder mannen binnen de welzijns-gezondheidszorgsector werkzaam zijn, met uitzondering van beroepen zoals arts of psychiater.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 30 okt 2009, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Zita »

Marie-Henriëtte schreef:De inleidende vraag die het RD stelt: Je zit in groep 8 van de basisschool en je hebt nog nooit een meester gehad. Altijd jufs. Wat doet dat met een kind?

Ik vind het een vraag apart, zeker gezien de context en het vervolg van het artikel. Veelal worden kinderen ook opgevoed door de vrouw omdat de man voltijds werkt. Wat doet met een kind? Daar is niets mis mee toch.

Verder valt het natuurlijk te betreuren dat steeds minder mannen voor de PABO kiezen. Wellicht is de opleiding teveel gericht op vrouwen tegenwoordig, en moet daar verandering in komen. Misschien dat ook het salaris een rol speelt, mannen schijnen veelal opleidingen en beroepen te kiezen waarmee ze een aardige boterham kunnen verdienen. Hetgeen wat ook verklaart dat er minder mannen binnen de welzijns-gezondheidszorgsector werkzaam zijn.
Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied: voor een kind is de meester/juf een identificatiefiguur. Als een kind alleen door vrouwen wordt opgevoed, mist hij een bepaalde mogelijkheid voor identificatie, namelijk mannelijk gedrag. En dat lijkt me - met name voor jongens, maar ook wel voor meisjes - niet wenselijk. De helft van de mensheid bestaat uit mannen, en we erkennen nog steeds dat er verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen.
Nu zal voor de meeste kinderen gelden dat er thuis ook nog wel een mannelijk identificatiefiguur rondloopt. Maar onderschat de invloed van de juf of meester niet! Zij vormen voor een aanzienlijk deel het kind, en niet alleen cognitief.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Marie-Henriëtte »

Zita schreef:
Marie-Henriëtte schreef:De inleidende vraag die het RD stelt: Je zit in groep 8 van de basisschool en je hebt nog nooit een meester gehad. Altijd jufs. Wat doet dat met een kind?

Ik vind het een vraag apart, zeker gezien de context en het vervolg van het artikel. Veelal worden kinderen ook opgevoed door de vrouw omdat de man voltijds werkt. Wat doet met een kind? Daar is niets mis mee toch.

Verder valt het natuurlijk te betreuren dat steeds minder mannen voor de PABO kiezen. Wellicht is de opleiding teveel gericht op vrouwen tegenwoordig, en moet daar verandering in komen. Misschien dat ook het salaris een rol speelt, mannen schijnen veelal opleidingen en beroepen te kiezen waarmee ze een aardige boterham kunnen verdienen. Hetgeen wat ook verklaart dat er minder mannen binnen de welzijns-gezondheidszorgsector werkzaam zijn.
Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied: voor een kind is de meester/juf een identificatiefiguur. Als een kind alleen door vrouwen wordt opgevoed, mist hij een bepaalde mogelijkheid voor identificatie, namelijk mannelijk gedrag. En dat lijkt me - met name voor jongens, maar ook wel voor meisjes - niet wenselijk. De helft van de mensheid bestaat uit mannen, en we erkennen nog steeds dat er verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen.
Nu zal voor de meeste kinderen gelden dat er thuis ook nog wel een mannelijk identificatiefiguur rondloopt. Maar onderschat de invloed van de juf of meester niet! Zij vormen voor een aanzienlijk deel het kind, en niet alleen cognitief.
Ok, bedankt voor de informatie. Maar hoe kijk jij dan aan tegen kinderen die thuisonderwijs krijgen van mamma terwijl pappa werkt? (in de VS veel voorkomend). Een aantal jaar geleden sprak ik een paar jongens tussen de 20-25 jaar en zij waren op deze manier onderwezen. Ik kan mij niet herinneren dat zij zich heel vrouwelijk gedroegen of niet meer het verschil tussen mannelijk en vrouwelijkheid herkenden. (Gelukkig!)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door vlinder »

Ik heb op de basisschool nooit een meester gehad. Wel eens op donderdag de eerste twee uur, maar dat was invallen. Ik heb niet het idee dat ik niet weet hoe mannen in elkaar steken.... :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Ik heb op de basisschool nooit een meester gehad. Wel eens op donderdag de eerste twee uur, maar dat was invallen. Ik heb niet het idee dat ik niet weet hoe mannen in elkaar steken.... :huhu
Dan ben je een van de weinigen. :? :? :?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door caprice »

vlinder schreef:Ik heb op de basisschool nooit een meester gehad. Wel eens op donderdag de eerste twee uur, maar dat was invallen. Ik heb niet het idee dat ik niet weet hoe mannen in elkaar steken.... :huhu
Andersom is dat wel eens lastiger in te schatten. :OO
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
Waarom zouden vrouwen dat niét kunnen?
Komt hier ook niet om de hoek kijken dat ze dan moeten voorgaan in het gebed? Er zijn scholen waar alleen de leraren mogen openen en sluiten..
In de klas is het geen probleem dan mogen de onderwijzeressen wel openen en sluiten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie