Vervrouwelijking onderwijs
Vervrouwelijking onderwijs
Vandaag stond in het RD een commentaar over vervrouwelijking van het onderwijs: http://www.refdag.nl/artikel/1441923/Ve ... jking.html.
Tja, inderdaad komen er steeds meer vrouwen(terug) in het onderwijs.
Hoe denk jullie hierover ten aanzien van de ontwikkelijk van het kind, om alleen maar van jufs les te hebben. Ik het voorrecht gehad om vanaf groep 5 een meester te hebben gehad. Waarvan er inmiddels 2 naar het VO zijn overgestapt eentje naar het speciaal onderwijs is gegaan. Tja hoe kun we het aantrekkelijker maken dat er meesters blijven?
Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
Hoe kan de PABO in het algemeen gestimuleerd worden?
Tja, inderdaad komen er steeds meer vrouwen(terug) in het onderwijs.
Hoe denk jullie hierover ten aanzien van de ontwikkelijk van het kind, om alleen maar van jufs les te hebben. Ik het voorrecht gehad om vanaf groep 5 een meester te hebben gehad. Waarvan er inmiddels 2 naar het VO zijn overgestapt eentje naar het speciaal onderwijs is gegaan. Tja hoe kun we het aantrekkelijker maken dat er meesters blijven?
Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
Hoe kan de PABO in het algemeen gestimuleerd worden?
Re: Vervrouwelijking onderwijs
'k Vind het een zeldzaam warrig commentaar van het RD. Ze constateren dat in het onderwijs vooral vrouwen werken, maar trekken geen conclusies.
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Nee? Ook niet in de onderstaande (laatste) alinea?Zita schreef:'k Vind het een zeldzaam warrig commentaar van het RD. Ze constateren dat in het onderwijs vooral vrouwen werken, maar trekken geen conclusies.
RefDag schreef:De ongewenste vervrouwelijking van het basisonderwijs verdient meer aandacht dan ze nu krijgt. Er is een deltaplan nodig om het tij te keren. De veelgeprezen driehoek gezin, kerk en school is hierbij hard nodig. De reformatorische gezindte maakt zich wel druk om minder belangrijke zaken.
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Nee. Wat jij aanduidt als conclusie, komt niet voort uit het voorgaande.Mister schreef:Nee? Ook niet in de onderstaande (laatste) alinea?Zita schreef:'k Vind het een zeldzaam warrig commentaar van het RD. Ze constateren dat in het onderwijs vooral vrouwen werken, maar trekken geen conclusies.
RefDag schreef:De ongewenste vervrouwelijking van het basisonderwijs verdient meer aandacht dan ze nu krijgt. Er is een deltaplan nodig om het tij te keren. De veelgeprezen driehoek gezin, kerk en school is hierbij hard nodig. De reformatorische gezindte maakt zich wel druk om minder belangrijke zaken.
Ze hebben in het voorafgaande niet duidelijk gemaakt waarom de vervrouwelijking ongewenst is. Alleen een gevoel opgewekt (wat ik overigens wel deel).
Ik snap ook niet waarom er geen onderzoek gedaan kan worden naar de gevolgen van een overmaat van vrouwelijke opvoeders. Het lijkt mij juist een heel overzichtelijk en eenvoudig uit te voeren onderzoek.
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Ik heb het artikel niet gelezen.
Maar ik zie het probleem niet.
Moet er een vrouwenstop komen op de PABO's?
Maar ik zie het probleem niet.
Moet er een vrouwenstop komen op de PABO's?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Natuurlijk, vrouwen zijn immers niet in staat het Evangelie te brengen in die mate waartoe mannelijke onderwijzers in staat zijn.fluitje schreef:Ik heb het artikel niet gelezen.
Maar ik zie het probleem niet.
Moet er een vrouwenstop komen op de PABO's?
Weer alle vrouwen uit het onderwijs!
Gelukkig ben ik het daar niet mee eens.
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Waarom zouden vrouwen dat niét kunnen?Gijs83 schreef:Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Ik denk dat vrouwen bij uitstek geschikt zijn.Hendrikus schreef:Waarom zouden vrouwen dat niét kunnen?Gijs83 schreef:Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
-
- Berichten: 1087
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41
Re: Vervrouwelijking onderwijs
De inleidende vraag die het RD stelt: Je zit in groep 8 van de basisschool en je hebt nog nooit een meester gehad. Altijd jufs. Wat doet dat met een kind?
Ik vind het een vraag apart, zeker gezien de context en het vervolg van het artikel. Veelal worden kinderen ook opgevoed door de vrouw omdat de man voltijds werkt. Wat doet met een kind? Daar is niets mis mee toch.
Verder valt het natuurlijk te betreuren dat steeds minder mannen voor de PABO kiezen. Wellicht is de opleiding teveel gericht op vrouwen tegenwoordig en moet daar verandering in komen. Misschien dat ook het salaris een rol speelt, mannen schijnen veelal opleidingen en beroepen te kiezen waarmee ze een aardige boterham kunnen verdienen. Hetgeen wat ook verklaart dat er minder mannen binnen de welzijns-gezondheidszorgsector werkzaam zijn, met uitzondering van beroepen zoals arts of psychiater.
Ik vind het een vraag apart, zeker gezien de context en het vervolg van het artikel. Veelal worden kinderen ook opgevoed door de vrouw omdat de man voltijds werkt. Wat doet met een kind? Daar is niets mis mee toch.
Verder valt het natuurlijk te betreuren dat steeds minder mannen voor de PABO kiezen. Wellicht is de opleiding teveel gericht op vrouwen tegenwoordig en moet daar verandering in komen. Misschien dat ook het salaris een rol speelt, mannen schijnen veelal opleidingen en beroepen te kiezen waarmee ze een aardige boterham kunnen verdienen. Hetgeen wat ook verklaart dat er minder mannen binnen de welzijns-gezondheidszorgsector werkzaam zijn, met uitzondering van beroepen zoals arts of psychiater.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 30 okt 2009, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied: voor een kind is de meester/juf een identificatiefiguur. Als een kind alleen door vrouwen wordt opgevoed, mist hij een bepaalde mogelijkheid voor identificatie, namelijk mannelijk gedrag. En dat lijkt me - met name voor jongens, maar ook wel voor meisjes - niet wenselijk. De helft van de mensheid bestaat uit mannen, en we erkennen nog steeds dat er verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen.Marie-Henriëtte schreef:De inleidende vraag die het RD stelt: Je zit in groep 8 van de basisschool en je hebt nog nooit een meester gehad. Altijd jufs. Wat doet dat met een kind?
Ik vind het een vraag apart, zeker gezien de context en het vervolg van het artikel. Veelal worden kinderen ook opgevoed door de vrouw omdat de man voltijds werkt. Wat doet met een kind? Daar is niets mis mee toch.
Verder valt het natuurlijk te betreuren dat steeds minder mannen voor de PABO kiezen. Wellicht is de opleiding teveel gericht op vrouwen tegenwoordig, en moet daar verandering in komen. Misschien dat ook het salaris een rol speelt, mannen schijnen veelal opleidingen en beroepen te kiezen waarmee ze een aardige boterham kunnen verdienen. Hetgeen wat ook verklaart dat er minder mannen binnen de welzijns-gezondheidszorgsector werkzaam zijn.
Nu zal voor de meeste kinderen gelden dat er thuis ook nog wel een mannelijk identificatiefiguur rondloopt. Maar onderschat de invloed van de juf of meester niet! Zij vormen voor een aanzienlijk deel het kind, en niet alleen cognitief.
-
- Berichten: 1087
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Ok, bedankt voor de informatie. Maar hoe kijk jij dan aan tegen kinderen die thuisonderwijs krijgen van mamma terwijl pappa werkt? (in de VS veel voorkomend). Een aantal jaar geleden sprak ik een paar jongens tussen de 20-25 jaar en zij waren op deze manier onderwezen. Ik kan mij niet herinneren dat zij zich heel vrouwelijk gedroegen of niet meer het verschil tussen mannelijk en vrouwelijkheid herkenden. (Gelukkig!)Zita schreef:Niet gehinderd door enige kennis op dit gebied: voor een kind is de meester/juf een identificatiefiguur. Als een kind alleen door vrouwen wordt opgevoed, mist hij een bepaalde mogelijkheid voor identificatie, namelijk mannelijk gedrag. En dat lijkt me - met name voor jongens, maar ook wel voor meisjes - niet wenselijk. De helft van de mensheid bestaat uit mannen, en we erkennen nog steeds dat er verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen.Marie-Henriëtte schreef:De inleidende vraag die het RD stelt: Je zit in groep 8 van de basisschool en je hebt nog nooit een meester gehad. Altijd jufs. Wat doet dat met een kind?
Ik vind het een vraag apart, zeker gezien de context en het vervolg van het artikel. Veelal worden kinderen ook opgevoed door de vrouw omdat de man voltijds werkt. Wat doet met een kind? Daar is niets mis mee toch.
Verder valt het natuurlijk te betreuren dat steeds minder mannen voor de PABO kiezen. Wellicht is de opleiding teveel gericht op vrouwen tegenwoordig, en moet daar verandering in komen. Misschien dat ook het salaris een rol speelt, mannen schijnen veelal opleidingen en beroepen te kiezen waarmee ze een aardige boterham kunnen verdienen. Hetgeen wat ook verklaart dat er minder mannen binnen de welzijns-gezondheidszorgsector werkzaam zijn.
Nu zal voor de meeste kinderen gelden dat er thuis ook nog wel een mannelijk identificatiefiguur rondloopt. Maar onderschat de invloed van de juf of meester niet! Zij vormen voor een aanzienlijk deel het kind, en niet alleen cognitief.
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Ik heb op de basisschool nooit een meester gehad. Wel eens op donderdag de eerste twee uur, maar dat was invallen. Ik heb niet het idee dat ik niet weet hoe mannen in elkaar steken....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Dan ben je een van de weinigen.vlinder schreef:Ik heb op de basisschool nooit een meester gehad. Wel eens op donderdag de eerste twee uur, maar dat was invallen. Ik heb niet het idee dat ik niet weet hoe mannen in elkaar steken....
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Andersom is dat wel eens lastiger in te schatten.vlinder schreef:Ik heb op de basisschool nooit een meester gehad. Wel eens op donderdag de eerste twee uur, maar dat was invallen. Ik heb niet het idee dat ik niet weet hoe mannen in elkaar steken....
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Vervrouwelijking onderwijs
Komt hier ook niet om de hoek kijken dat ze dan moeten voorgaan in het gebed? Er zijn scholen waar alleen de leraren mogen openen en sluiten..Hendrikus schreef:Waarom zouden vrouwen dat niét kunnen?Gijs83 schreef:Vrouwen in de directie ging het ook nog over. Inderdaad klopt het beeld hier aardig dat directeuren die er nu zitten er al jaren zitten en binnen afzienbare tijd met de VUT hopen te gaan. Kunnen vrouwen op een reformatorische school leiding geven?
In de klas is het geen probleem dan mogen de onderwijzeressen wel openen en sluiten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)