Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door Democritus »

eilander schreef:
refo schreef:Alles goed en wel, maar met in acht neming dat wat in zondag 10 staat waar is, verwacht God ook nog wel dat we ons van Hem gekregen gezonde verstand gebruiken.
Daarom bespuiten we onze aardappelen tegen ziekten, hoewel plagen ons van God tiegschikt worden. Fokken we de koeien zo dat ze zoveel mogelijk melk geven of zoveel mogelijk vlees.
Het gaat nu even over de (in mijn ogen droevige) uitspraak van Forummer: "ent je kinderen in, dan heb je geen ellende."

Toen de Deltawerken afgesloten werden (stormvloedkering), hingen er overal vlaggen met "Zeeland veilig". Dat neigt naar mijn mening een beetje naar hetzelfde: gelukkig, we zijn veilig, want de Deltawerken zijn klaar.
Ik weet nog dat er toen mensen waren die zeiden: "pas er maar mee op, want God heeft meer pijlen op Zijn boog." En zo is het ook.

Hebben we daarom geen eigen verantwoordelijkheid? Jazeker. Maar ik denk toch dat we als mens maar voorzichtig moeten zijn met dit soort uitspraken.
De weerstand in Nederland tegen vaccineren schijnt juist als tegenreactie op de menselijk overmoed te zijn ontstaan. Begin 1800 overleed de uitvinder van het pokkenvaccin en deze persoon werd zo ongeveer als 'god' bestempeld en zo ook benoemd in de kranten.

In reveilkringen werd dit (terecht) als hoogmoed gezien en als tegenreactie hierop ontstond er (onterecht) een antihouding tegenover vaccineren.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door Reiziger »

---knip--- Dit soort hatelijkheden is niet toegestaan
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door Desiree »

Ik denk dat je nog moet leren, dat het zo niet werkt. (ik moet ook nog een hoop leren hoor.) Althans niet bij mij. Rijdt iedereen in een Mercedes, dan ik in een Lada. Ik kan best zelf nadenken, Forummer.

Maar eh.. je hebt het vast goed bedoeld en je geeft een beetje een advies. Nou, dat geeft niets. Zou het je niet interesseren, was je niet zo uitgevallen. Bedankt voor het meedenken. Ik meen het.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door vlinder »

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:Positief en genuanceerd stuk:
http://www.groene.nl/artikel/dominee-la ... kudde-vrij
De fotograaf ziet het blijkbaar ook: Refo's vallen steeds meer op...
Vreemd anders, om zomaar een paar voeten op de foto te zetten.
Je kunt je afvragen waarom de fotograaf die plaatjes er bij heeft geplaatst.
Het lijkt al meer op een evolutie in de seculiere pers: De oude mannetjes
in zwarte pakken werden blijkbaar te doorzichtig... Hoewel, dat gebeurt
ook nog steeds.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
vlinder schreef:Positief en genuanceerd stuk:
http://www.groene.nl/artikel/dominee-la ... kudde-vrij
De fotograaf ziet het blijkbaar ook: Refo's vallen steeds meer op...
Vreemd anders, om zomaar een paar voeten op de foto te zetten.
Je kunt je afvragen waarom de fotograaf die plaatjes er bij heeft geplaatst.
Het lijkt al meer op een evolutie in de seculiere pers: De oude mannetjes
in zwarte pakken werden blijkbaar te doorzichtig... Hoewel, dat gebeurt
ook nog steeds.
Dat is nu niet het punt wat me opvalt in dit stuk. Genuanceerd stuk wel.

Voor mij is de vraag trouwens meer: "is niet inenten nu wel of niet verantwoord". Mede vanwege de overwegingen van kudde-immuniteit.

Aan de andere kant, ik hoop dat de overheid nooit inenting verplicht gaat stellen. Dat is niet de taak van de overheid, het creeert vijandschap, het suggereert dat de overheid de eerste verantwoordelijke is voor kinderen en het toont aan dat men statistiek niet begrijpt (als je dan zoveel ophebt met het belang van kinderen, dan kun je beter eerst de fietshelm verplichten in Nederland).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door DDD »

Het lijkt me een zorgvuldig stuk. Er is ongetwijfeld met enige moeite best iemand te vinden die rare uitspraken doet, maar dit lijkt me een goed beeld geven van de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door Curatorium »

Goed geschreven stuk!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
vlinder schreef:Positief en genuanceerd stuk:
http://www.groene.nl/artikel/dominee-la ... kudde-vrij
De fotograaf ziet het blijkbaar ook: Refo's vallen steeds meer op...
Vreemd anders, om zomaar een paar voeten op de foto te zetten.
Je kunt je afvragen waarom de fotograaf die plaatjes er bij heeft geplaatst.
Het lijkt al meer op een evolutie in de seculiere pers: De oude mannetjes
in zwarte pakken werden blijkbaar te doorzichtig... Hoewel, dat gebeurt
ook nog steeds.
De foto is een bepaalde tak van fotografie: met herhaling en detail een verhaal vertellen. Ik heb de foto lang bekeken en vond het knap weergegeven: van zwarte panty met lange rok, tot blote benen (dan wel een panty die niet zichtbaar is). Allemaal reformatorisch. Het knappe van dit soort foto's is dat iedereen er wat anders in ziet: misschien voeten die rusten (Martha/Maria), (Druk vs zondagsrust).
Of de fotograaf wilde laten zien dat er eenheid en verscheidenheid naast elkaar kan bestaan in de refowereld....
Ik noem maar wat zijstraten. Ik vond het een leuke foto. Iedereen zal met dit beeld een idee in gedachten krijgen over refo-mensen, precies waar het stukje over gaat.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door MoesTuin »

Polio rukt weer op helaas
Ik weet nog goed van het verleden, je kon alsnog ingeent worden, velen deden dat ook......
Op het journaal was het gisteren, de streng gereformeerden werden genoemd als de paar procent niet ingeente mensen.
Toch zijn er zeker buiten de streng gereformeerden ook andere groepen (niet religieus) die zich bewust niet laten ineenten.
Dat is zeker een interessant gegeven.

http://nos.nl/artikel/644183-who-waarsc ... picks=true
citaat schreef:Nederland
In Nederland was de laatste polio-epidemie in 1992 en 1993 toen 79 mensen besmet raakten. In 1978 waren er 110 gevallen en in 1971 waren het er 39.

Voordat de vaccinatie in Nederland werd ingevoerd waren er jaarlijks honderden polio-gevallen en bij uitbraken tot tweeduizend. Nederland blijft ondanks de hoge vaccinatiegraad van ongeveer 95 procent toch een risicoland voor polio-uitbraken.

Dat komt doordat sommige groepen streng gereformeerden vaccinaties afwijzen en bij elkaar wonen waardoor zij niet profiteren van de groepsimmuniteit die elders in het land wel bestaat door de hoge vaccinatiegraad.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door reformator »

MoesTuin schreef:Polio rukt weer op helaas
Ik weet nog goed van het verleden, je kon alsnog ingeent worden, velen deden dat ook......
Op het journaal was het gisteren, de streng gereformeerden werden genoemd als de paar procent niet ingeente mensen.
Toch zijn er zeker buiten de streng gereformeerden ook andere groepen (niet religieus) die zich bewust niet laten ineenten.
Dat is zeker een interessant gegeven.

http://nos.nl/artikel/644183-who-waarsc ... picks=true
citaat schreef:Nederland
In Nederland was de laatste polio-epidemie in 1992 en 1993 toen 79 mensen besmet raakten. In 1978 waren er 110 gevallen en in 1971 waren het er 39.

Voordat de vaccinatie in Nederland werd ingevoerd waren er jaarlijks honderden polio-gevallen en bij uitbraken tot tweeduizend. Nederland blijft ondanks de hoge vaccinatiegraad van ongeveer 95 procent toch een risicoland voor polio-uitbraken.

Dat komt doordat sommige groepen streng gereformeerden vaccinaties afwijzen en bij elkaar wonen waardoor zij niet profiteren van de groepsimmuniteit die elders in het land wel bestaat door de hoge vaccinatiegraad.
De grootste groep niet-gevaccineerden in Nederland zijn de aanhangers van de antroposofische levenstijl. "Streng" gereformeerden (what's in a name..) zijn maar een kleine goep, echter deze wonen vaak dicht bij elkaar zodat het nog alsnog een risicogroep is. De antroposofen wonen niet dicht bij elkaar, maar verspreid over Nederland.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door emigrant »

Een gezin in Rijssen houd zijn kind thuis van school o.a. Als reden de inenting. http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_947046
De asielzoeker zou ziekten bij zich hebben.

Als je niet wil laten inenten is dat jouw keuze. Ik hoef ook geen griepprik. Maar ga dat dan niet aanvoeren zoals in het beschreven geval. Je kiest er immers zelf voor dat wat beschikbaar is, niet te nemen.
Geen asielzoekers welkom want we zijn niet ingeënt. :nananere
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door SecorDabar »

emigrant schreef:Een gezin in Rijssen houd zijn kind thuis van school o.a. Als reden de inenting. http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_947046
De asielzoeker zou ziekten bij zich hebben.

Als je niet wil laten inenten is dat jouw keuze. Ik hoef ook geen griepprik. Maar ga dat dan niet aanvoeren zoals in het beschreven geval. Je kiest er immers zelf voor dat wat beschikbaar is, niet te nemen.
Geen asielzoekers welkom want we zijn niet ingeënt. :nananere
Dat ben ik met u eens.
Het is een vreemd voorwendsel om tegen de komst van vluchtelingen te zijn.
Laten we ons niet leiden door angst, maar door vertrouwen op God.

Jammer dat deze berichtgeving een verkeerd beeld geeft van de gereformeerde bevolking van Rijssen.
Ik sprak vrijdag nog een kennis in Rijssen, die juist in de komst van vluchtelingen een voorzienig beleid van God ziet,
dat vluchtelingen in Rijssen daardoor in aanraking mogen komen met het Evangelie.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door Curatorium »

emigrant schreef: Geen asielzoekers welkom want we zijn niet ingeënt. :nananere
Goeie PR voor de refo's. Zeer christelijk ook zo'n instelling.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door CvdW »

reactie op Curatorium:

Ik ga even niet in op de asielzoekers / vluchtelingen.
Wanneer wij afgesproken hebben met vrienden of familie en onverwachts is er bijvoorbeeld waterpokken (hetzij in ons gezin of bij de ander) dan gaan wij niet op bezoek. Dit om te voorkomen dat wij of de ander besmet worden.
De christelijke houding hierin is dat wij ons niet onnodig in gevaar moeten begeven.
Plaats reactie