Zijn we klaar met homofilie?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Het punt is denk ik dat je bij zonde voornamelijk aan "dadelijke zonde" denkt en niet aan "erfzonde".
Nou, eigenlijk nog meer aan 'moedwillige ongehoorzaamheid'.
Kijk het punt is, dat wanneer je over een homofile geaardheid spreekt als 'erfzonde', dat je dan eerlijk moet zijn en ook zeggen: Ik ben zelf ook zonde.
En dat is natuurlijk ook waar, heel ons bestaan is zonde. Mijn persoon met alles erop en eraan. De vraag is of je dan de homofiele geaardheid er los uit kunt lichten en dat ook nog apart als (erf)zonde kunt benoemen. Ik noem dat dan liever (ook gezien de pastorale consequenties) de gebrokenheid van de schepping, die in jou (richting een homo) nadrukkelijker nog naar voren komt, dan bij een hetero.
Luther, wat is jouw bezwaar om erfzonde geen zonde meer te noemen?
Ho wacht even, ik noem erfzonde wel zonde, maar ik zou niet de homofiele gerichtheid als kruis apart als 'erfzonde' benoemen. Ik dank zuster Elly voor het citaat, want zoals ds. R. van Kooten het verwoordt, zo heb ik het steeds bedoeld.
Volgens mij hink je een beetje op twee gedachten, want je doet nu zelf twee tegengestelde uitspraken. :)
Je wilt erfzonde wel zonde blijven noemen, maar je bent het toch eens met ds. Van Kooten (die in strijd met art 14 van de NGB aangeeft, dat je er zelf niets aan kan doen en het een collectieve schuld noemt).
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Mister »

@ Tiberias: wat kunnen wij dan zelf dan aan onze erfzonde?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:@ Tiberias: wat kunnen wij dan zelf dan aan onze erfzonde?
In de eerste plaats erkennen, dat God de mens goed, rechtvaardig en heilig geschapen heeft, "kunnende met zijn wil in alles overeenkomen met den wil Gods (inclusief zijn geaardheid, Tib)".
Verder belijden dat we ons willens aan de zonde onderworpen hebben en daarmee ook aan de dood en vervloeking, etc.
En het belangrijkste: je tot God wenden om vergeving, niet alleen van dadelijke maar ook van erfzonde, zoals Davids gebed in Psalm 51 is.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door denkertje21 »

Maar Tiberius, daar zijn we het toch allemaal over eens? Al deden we nou nooit enige zonde, we staan schuldig tegenover God vanwege onze erfzonde. Ik weet niet precies waar je heen wilt, maar ik vind de samenvatting van Van Kooten wel heel mooi en duidelijk.
Dan nóg mogen en moeten we ons tot God keren vanwege onze zondige aard.
Net zoals iedere hetero zich tot God moet en mag keren van wegen zijn zondige aard die tot in elke vezel van ons bestaan is doorgedrongen.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Tiberius »

Niet zozeer wil ik ergens heen, maar mijn vertrekpunt is en blijft om zonde zonde te blijven noemen, zowel erfzonde als dadelijke zonde.

Ik blijf me verzetten tegen de tendens om verschillende vormen van (erf)zonde op één algemene, collectieve hoop te vegen en daarmee persoonlijke schuld tot collectieve schuld te maken (de Bijbel en belijdenisgeschriften leren ons namelijk het omgekeerde: collectieve schuld wordt tot persoonlijke schuld voor de Heere). Want hiermee kom je namelijk al gauw terecht uit bij de vraag: wat kan ik aan collectieve schuld doen.

Daarvan uitgaande ben ik het wel met je eens dat we ons dan tot God mogen en moeten keren vanwege onze zondige aard (inderdaad, ja) en onze zondige daden, om hierover vergeving te krijgen.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door denkertje21 »

Tiberius schreef: collectieve schuld wordt tot persoonlijke schuld voor de Heere). Want hiermee kom je namelijk al gauw terecht uit bij de vraag: wat kan ik aan collectieve schuld doen.
Ik denk dat we het in de grond allemaal met elkaar eens zijn, maar het een verschillende benaming geven. ja, de erfzonde is mij tot persoonlijke schuld geworden. Het "uit u geen goed meer in der eeuwigheid" is ook heel persoonlijk voor mij. Ik ben in zonde ontvangen, maar ook in zonde geboren.

Mijn aard en mijn geaardheid is mij tot zonde, maar het gaat niet aan om dit anders zonde te noemen dan de aard en de geaardheid van hetero's.
Zelfs onze beste daden stellen niets voor. Ze zijn met zonden besmet.
In Hem is AL mijn heil!
Als je zo de homofiele geaardheid zonde wilt noemen, kan ik daarin mee.
Maar dan heeft het ook geen zin om dit er uit te lichten: dan is ook mijn voet zonde, mijn talenkennis. Ik bén een doelmisser, van top tot teen.

Als God naar mij kijkt wordt ik door Zijn rechtvaardig oordeel verteerd. Hij kan mij niet zien.
Maar... en daar is het wonder: tussen God en mij is Jezus Christus als zuiverende Kristal geschoven. Door Christus heen ziet Hij mij als nieuwe schepping. In Hem ben ik geheiligd. Al mijn rotiigheid en mijn hele zondige aard en geaardheid wordt als het ware door dit Kristal, door Jezus Christus geabsorbeerd.
Dat moet je je eens letterlijk voortstellen! Dan begin je er een fractie van te begrijpen dat we de eeuwigheid er voor nodig hebben om Hem daarvoor de lof, de dank en de eer toe te brengen.
Laatst gewijzigd door denkertje21 op 26 aug 2009, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door joepie »

Amen!
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Volgens mij hink je een beetje op twee gedachten, want je doet nu zelf twee tegengestelde uitspraken. :)
Je wilt erfzonde wel zonde blijven noemen, maar je bent het toch eens met ds. Van Kooten (die in strijd met art 14 van de NGB aangeeft, dat je er zelf niets aan kan doen en het een collectieve schuld noemt).
Ik hink totaal niet op twee gedachten. Ik waag nog één keer een poging en als dat niet werkt, kom ik wel op huisbezoek...:)
Ds. R. van Kooten schreef:De homofiele gerichtheid zelf zou ik niet in strenge zin als zonde willen bestempelen. Het is niet te herleiden tot een persoonlijke zonde. In die zin hoeft een homofiel zich niet schuldig te voelen voor het feit dat hij deze gevoelens heeft. Men kan daar zelf niets aan doen. Het is een collectieve schuld van de gevallen mens.....Wel is zij (de homofiele gerichtheid) als zodanig het gevolg van de zondeval. Zij is immers niet te herleiden tot Gods eigen schepping maar alleen te verklaren vanuit de ontwrichting door de zonde. Zo dragen wij samen en afzonderlijk de schuld in Adam voor alle verschrikkelijke gevolgen die lichamelijk, psychisch en geestelijk kunnen zijn.
Mijn bezwaar tegen jouw stelling dat je de homofiele gerichtheid zonde noemt (erfzonde), zit 'm in de zin van ds. Van Kooten die ik onderstreept heb. Wij onderscheiden erfzonde en dadelijke zonden, alles als gevolg van de zondeval. En als zodanig is de homofiele gerichtheid een gevolg van de zondeval.
Maar als je tegen een jongere of oudere, die worstelt met homofiele gevoelens, zegt: Jouw gerichtheid is zonde, dan zeg je eigenlijk: Zoals jij bent, mag jij er niet zijn. En tegen dat laatste maak ik steeds bezwaar, door het woord "zonde" niet zo absoluut aan de homofiele gerichtheid te verbinden, als jij dat nu doet. Het punt is namelijk, dat die ander er wel is, met zijn identiteit die aangetast is door de zondeval.
Theologisch snap ik je wel, maar pastoraal absoluut niet. Gods Woord is duidelijk (wat mij betreft) over de homosexuele daad: die wordt afgewezen en door God als gruwel benoemd. Ik lees dat nergens over de homofiele geaardheid.
En ja, ik weet het, dat je met zo'n geaardheid op dat vlak misschien veel eerder tot de dadelijke zonde komt in gedachten, woorden en daden, maar laten we dan de vergelijking eens maken met een gewone hetero-man. Die is met heel zijn bestaan ook geheel zonde, theologisch gezien. En als de Heere in je leven komt, ga je dat ook dag aan dag tot je grote smart ervaren. (Graaf maar dieper mensenkind, en gij zult meerdere / grotere gruwelen vinden.) Maar dat aspect mag je niet extra aandacht geven bij een homo, want op dat punt is hij niet anders dan een "gewone" hetero. Daarmee poets ik niet weg dat de zondeval onze persoonlijke schuld is, evenals de erfzonde, maar ik vraag aandacht voor de wijze waarop je dat pastoraal het beste kunt verwoorden. Theologische begrippen zijn daarvoor niet altijd de meest geschikte.
Zó bedoelt ds. Van Kooten dat uiteraard ook en dat is niet in strijd met NGB art. 14. Daarin wordt in het algemeen beleden hoe de mens eraan toe is na Genesis 3, dus een hetero evenzo ellendig als een homo (hebbende de gehele natuur verdorven). En als zodanig zijn we allemaal zonde en hebben we een zondige gerichtheid, maar daarmee zou ik nooit willen zeggen tegen een homo: "Jouw identiteit is zonde en die van mij als hetero niet." Dan maak je gradaties in de erfzonde en de verdorvenheid van de menselijke natuur, die de Bijbel zo niet maakt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Tiberius »

Je mag gerust op huisbezoek komen, hoor, maar ik kan me toch beter in de laatste posting van Denkertje vinden.

Je trekt een flink mistgordijn op. Waarom zou je onderscheid maken tussen theologie en pastoraat?
Verder bestrijd ik juist de door jou onderstreepte zin in het betoog van ds. Van Kooten, want dat is gewoon onbijbels. Juist door de weg op te gaan om de geaardheid niet-zondig te bestempelen, krijg je deze dwaling: ook de gevoelens (die het gevolg zijn van die zondige geaardheid) zouden niet zondig zijn, want daar kan hij ook niets aan doen. De volgende stap is om het praktiseren ook als niet-zondig te bestempelen, want daar kan hij evenmin iets aan doen.

En, inderdaad, dat geldt ook voor ongeoorloofde heteroseksuele gevoelens, maar niet voor alle heteroseksuele gevoelens.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Je mag gerust op huisbezoek komen, hoor, maar ik kan me toch beter in de laatste posting van Denkertje vinden.
Nu wordt het helemaal mooi. Ik probeer de laatste post van Denkertje (waar ik het helemaal mee eens ben) juist uit te leggen.
Tiberius schreef:Je trekt een flink mistgordijn op. Waarom zou je onderscheid maken tussen theologie en pastoraat?
Omdat er op dit punt (homosexualiteit) juist zo veel kapot is gemaakt door gemeenteleden en ambtsdragers die met de botte bijl allerlei Bijbelse waarheden op een rijtje zetten in een gesprek. Waarom maak ik dat onderscheid? Omdat ik meen dat ds. Van Aalst dat in de Saambinder-artikelen ook doet en ik het daar mee eens ben. Ik zal even citeren wat ik daarmee bedoel. (Zie vooral de rode arceringen.)
ds. G.J. van Aalst schreef:In het gesprek tussen ambtsdrager en homofiel is van belang dat de pastor en ook anderen:
- echt luistert, zodat het betrokken gemeentelid zijn levensverhaal kan vertellen. Dat betekent ook dat de pastor tussen de regels door ‘leest’ en niet te snel moet zijn met het interpreteren. Het gaat in het (eerste) gesprek dus om luisteren, luisteren, luisteren. Eigenlijk geldt dat voor ieder ambtelijk gesprek, nietwaar? Steeds weer betrap ik me erop, dat we te snel zijn met spreken en te traag tot luisteren. Dus eerst goed luisteren en vervolgens eerlijk spreken vanuit de Heilige Schrift.
- zijn waardering uitspreekt dat de homofiel de moed heeft zichzelf te openbaren en zijn begrip toont dat dit een moeilijke stap was. Daarbij is het van belang dat de pastor expliciet zegt dat het gesprek valt onder het ambtsgeheim. Waardering voor de stap, begrip voor de moeiten en belofte van geheimhouding dragen er samen in belangrijke mate toe bij dat de homoseksueel het als een opluchting ervaart dat hij met zijn geheim naar de pastor ging.
- er voor oppast erg snel met pasklare antwoorden te komen. Uiteraard moet in gesprekken met homoseksuelen gewezen worden op het gebed, op de almacht van de Heere. Bij Hem is raad, bij Hem alleen: Zijn vergevende, vernieuwende en ster-kende genade in Christus Jezus. Tegelijk dient er voor gewaakt te worden dat het advies “Bid maar veel” overkomt als een antwoord waardoor het open gesprek eindigt. Het is zeker waar dat het gebed een krachtig wapen is, maar de homofiel moet niet de idee hebben dat de pastor zich er op deze manier gemakkelijk van afmaakt. Dan voelt de homofiel, die net een barrière heeft overwonnen door met zijn verhaal naar de pastor te komen, zich weer in de steek gelaten.
- goed luistert en zo een taxatie proberen te maken van de werkelijke situatie van de homoseksueel. Hoe staat hij tegenover het andere geslacht? Kent hij werkelijk homoseksuele gevoelens of zijn het tijdelijke prikkels? Heeft hij inmiddels - al dan niet losvast- een relatie?
Daarbij dient de pastor te waken voor het oproepen van zondige gedachten.
- zijn grenzen kent. Het gaat erom dat het gemeentelid dat worstelt met zijn gevoelens bij de predikant of ouderling een luisterend oor krijgt, zich daar veilig weet. Maar de pastor is geroepen pastorale hulp te geven; hij is geen psycholoog. Wanneer het gemeentelid professionele hulp nodig heeft, dan kan hij daarbij wel bemiddelen. Van wezenlijk belang is, dat gezocht wordt naar een hulpverlener die de bijbelse levensovertuiging deelt. Het is daarna belangrijk dat de pastor het pastorale contact aanhoudt — al is het op afstand — en eventueel, in overleg met betrokkene, contact heeft met de hulpverlener.
- er alert op is het contact met het betrokken gemeentelid blijvend te onderhouden. Juist in de voortdurende worsteling met zijn identiteit heeft de homofiel de steun van een pastor of zijn gemeentelid bijzonder nodig. Zeker in deze tijd. Daarbij dient deze er op bedacht te zijn dat er in de strijd van de homoseksueel allerlei heftig wisselende gevoelens van vertwijfeling, van opstand jegens zijn Maker, van verdriet, van toegeeflijkheid en van eenzaamheid op kunnen spelen. Het vraagt veel liefde en geduld van een pastor om mensen hierin te begeleiden. Geduld, gebed en eerlijkheid, in het licht van het Woord en de naderende eeuwigheid.
Tiberius schreef:Verder bestrijd ik juist de door jou onderstreepte zin in het betoog van ds. Van Kooten, want dat is gewoon onbijbels. Juist door de weg op te gaan om de geaardheid niet-zondig te bestempelen, krijg je deze dwaling: ook de gevoelens (die het gevolg zijn van die zondige geaardheid) zouden niet zondig zijn, want daar kan hij ook niets aan doen. De volgende stap is om het praktiseren ook als niet-zondig te bestempelen, want daar kan hij evenmin iets aan doen.
Nu leg je me woorden in de mond die ik niet gebruikt heb. (En zo verdraai je ook wat ds. Van Kooten bedoelt.)
Ik leg de onderstreepte zin van ds. Van Kooten zo uit, dat de homofiele gerichtheid niet zondiger is, dan dat een ieder in zonden ontvangen en geboren wordt.
Denkertje verwoordt het zo (en dat bedoel ik ook steeds): (Zie de rood gearceerde zin.)
Denkertje21 schreef:Mijn aard en mijn geaardheid is mij tot zonde, maar het gaat niet aan om dit anders zonde te noemen dan de aard en de geaardheid van hetero's.
Zelfs onze beste daden stellen niets voor. Ze zijn met zonden besmet.
In Hem is AL mijn heil!
Als je zo de homofiele geaardheid zonde wilt noemen, kan ik daarin mee.
Maar dan heeft het ook geen zin om dit er uit te lichten:
dan is ook mijn voet zonde, mijn talenkennis. Ik bén een doelmisser, van top tot teen.
Overigens: Ik heb nergens gesteld dat gevoelens dan ook niet zondig zijn, en de daad uiteindelijk ook niet. Laten we de discussie wel eerlijk houden.
Tiberius schreef:En, inderdaad, dat geldt ook voor ongeoorloofde heteroseksuele gevoelens, maar niet voor alle heteroseksuele gevoelens.
Dat ben ik met je eens.

Overigens heb je uit een eerdere post hierop nog niet gereageerd:
Luther schreef:Ik kan namelijk deze twee zinnetjes van jou niet met elkaar rijmen:
- Een voorbeeld van een zonde als gevolg van de zondeval is aangeboren homofilie.
- Beide gevolgen van de zondeval zijn door God als een kruis aan de drager ervan opgelegd. Een kruis, waarom ze niet zelf gevraagd hebben en waaraan ze niets kunnen doen.
(Het kan niet beide waar zijn. Het woord 'zonde' heeft voor mij een totaal andere connotatie dan het woord 'kruis'.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Je mag gerust op huisbezoek komen, hoor, maar ik kan me toch beter in de laatste posting van Denkertje vinden.
Nu wordt het helemaal mooi. Ik probeer de laatste post van Denkertje (waar ik het helemaal mee eens ben) juist uit te leggen.
Overbodige moeite; het was al duidelijk, anders had ik het gerust aan Denkertje durven vragen.
Luther schreef:
Tiberius schreef:Je trekt een flink mistgordijn op. Waarom zou je onderscheid maken tussen theologie en pastoraat?
Omdat er op dit punt (homosexualiteit) juist zo veel kapot is gemaakt door gemeenteleden en ambtsdragers die met de botte bijl allerlei Bijbelse waarheden op een rijtje zetten in een gesprek. Waarom maak ik dat onderscheid? Omdat ik meen dat ds. Van Aalst dat in de Saambinder-artikelen ook doet en ik het daar mee eens ben. Ik zal even citeren wat ik daarmee bedoel. (Zie vooral de rode arceringen.)
ds. G.J. van Aalst schreef:In het gesprek tussen ambtsdrager en homofiel is van belang dat de pastor en ook anderen:
- echt luistert, zodat het betrokken gemeentelid zijn levensverhaal kan vertellen. Dat betekent ook dat de pastor tussen de regels door ‘leest’ en niet te snel moet zijn met het interpreteren. Het gaat in het (eerste) gesprek dus om luisteren, luisteren, luisteren. Eigenlijk geldt dat voor ieder ambtelijk gesprek, nietwaar? Steeds weer betrap ik me erop, dat we te snel zijn met spreken en te traag tot luisteren. Dus eerst goed luisteren en vervolgens eerlijk spreken vanuit de Heilige Schrift.
- zijn waardering uitspreekt dat de homofiel de moed heeft zichzelf te openbaren en zijn begrip toont dat dit een moeilijke stap was. Daarbij is het van belang dat de pastor expliciet zegt dat het gesprek valt onder het ambtsgeheim. Waardering voor de stap, begrip voor de moeiten en belofte van geheimhouding dragen er samen in belangrijke mate toe bij dat de homoseksueel het als een opluchting ervaart dat hij met zijn geheim naar de pastor ging.
- er voor oppast erg snel met pasklare antwoorden te komen. Uiteraard moet in gesprekken met homoseksuelen gewezen worden op het gebed, op de almacht van de Heere. Bij Hem is raad, bij Hem alleen: Zijn vergevende, vernieuwende en ster-kende genade in Christus Jezus. Tegelijk dient er voor gewaakt te worden dat het advies “Bid maar veel” overkomt als een antwoord waardoor het open gesprek eindigt. Het is zeker waar dat het gebed een krachtig wapen is, maar de homofiel moet niet de idee hebben dat de pastor zich er op deze manier gemakkelijk van afmaakt. Dan voelt de homofiel, die net een barrière heeft overwonnen door met zijn verhaal naar de pastor te komen, zich weer in de steek gelaten.
- goed luistert en zo een taxatie proberen te maken van de werkelijke situatie van de homoseksueel. Hoe staat hij tegenover het andere geslacht? Kent hij werkelijk homoseksuele gevoelens of zijn het tijdelijke prikkels? Heeft hij inmiddels - al dan niet losvast- een relatie?
Daarbij dient de pastor te waken voor het oproepen van zondige gedachten.
- zijn grenzen kent. Het gaat erom dat het gemeentelid dat worstelt met zijn gevoelens bij de predikant of ouderling een luisterend oor krijgt, zich daar veilig weet. Maar de pastor is geroepen pastorale hulp te geven; hij is geen psycholoog. Wanneer het gemeentelid professionele hulp nodig heeft, dan kan hij daarbij wel bemiddelen. Van wezenlijk belang is, dat gezocht wordt naar een hulpverlener die de bijbelse levensovertuiging deelt. Het is daarna belangrijk dat de pastor het pastorale contact aanhoudt — al is het op afstand — en eventueel, in overleg met betrokkene, contact heeft met de hulpverlener.
- er alert op is het contact met het betrokken gemeentelid blijvend te onderhouden. Juist in de voortdurende worsteling met zijn identiteit heeft de homofiel de steun van een pastor of zijn gemeentelid bijzonder nodig. Zeker in deze tijd. Daarbij dient deze er op bedacht te zijn dat er in de strijd van de homoseksueel allerlei heftig wisselende gevoelens van vertwijfeling, van opstand jegens zijn Maker, van verdriet, van toegeeflijkheid en van eenzaamheid op kunnen spelen. Het vraagt veel liefde en geduld van een pastor om mensen hierin te begeleiden. Geduld, gebed en eerlijkheid, in het licht van het Woord en de naderende eeuwigheid.
Wat wil je daar precies mee zeggen in dit verband? Deze richtlijnen gelden voor elk ambtelijk gesprek op ethisch gebied. Ik geloof niet dat ik dat ergens ontkend heb.
Luther schreef:
Tiberius schreef:Verder bestrijd ik juist de door jou onderstreepte zin in het betoog van ds. Van Kooten, want dat is gewoon onbijbels. Juist door de weg op te gaan om de geaardheid niet-zondig te bestempelen, krijg je deze dwaling: ook de gevoelens (die het gevolg zijn van die zondige geaardheid) zouden niet zondig zijn, want daar kan hij ook niets aan doen. De volgende stap is om het praktiseren ook als niet-zondig te bestempelen, want daar kan hij evenmin iets aan doen.
Nu leg je me woorden in de mond die ik niet gebruikt heb. (En zo verdraai je ook wat ds. Van Kooten bedoelt.)
Ik leg de onderstreepte zin van ds. Van Kooten zo uit, dat de homofiele gerichtheid niet zondiger is, dan dat een ieder in zonden ontvangen en geboren wordt.
Zo leg ik het dus ook uit en zo bestrijd ik het ook.
Nogmaals: je kan de homoseksuele geaardheid niet zomaar op één lijn zetten met heteroseksuele geaardheid. De laatste is namelijk een scheppingsorde, de eerste een gevolg van de zondeval.
Luther schreef:Overigens: Ik heb nergens gesteld dat gevoelens dan ook niet zondig zijn, en de daad uiteindelijk ook niet. Laten we de discussie wel eerlijk houden.
Ok, ik dacht even dat je hierin met instemming ds. Van Kooten citeerde.

Luther schreef:Overigens heb je uit een eerdere post hierop nog niet gereageerd:
Luther schreef:Ik kan namelijk deze twee zinnetjes van jou niet met elkaar rijmen:
- Een voorbeeld van een zonde als gevolg van de zondeval is aangeboren homofilie.
- Beide gevolgen van de zondeval zijn door God als een kruis aan de drager ervan opgelegd. Een kruis, waarom ze niet zelf gevraagd hebben en waaraan ze niets kunnen doen.
(Het kan niet beide waar zijn. Het woord 'zonde' heeft voor mij een totaal andere connotatie dan het woord 'kruis'.)
Ik zie niet precies in waarom je dat niet kan rijmen.
Laat ik de analogie van de aangeboren doofheid weer maar gebruiken. Dat is een ziekte als gevolg van de zondeval (1), maar ook een door God opgelegd kruis (2).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef: Wat wil je daar precies mee zeggen in dit verband? Deze richtlijnen gelden voor elk ambtelijk gesprek op ethisch gebied. Ik geloof niet dat ik dat ergens ontkend heb.
Nee, dat heb je gelukkig ook niet ontkend, maar ik gaf aan waarom ik eventjes een verschil maakte tussen theologie en pastoraat, omdat de richtlijnen van ds. Van Aalst juist als het gaat om homofilie door ambtsdragers helaas, helaas weleens met voeten getreden worden. (Ervaring van nabij.)
Tiberius schreef:
Luther schreef: Ik leg de onderstreepte zin van ds. Van Kooten zo uit, dat de homofiele gerichtheid niet zondiger is, dan dat een ieder in zonden ontvangen en geboren wordt.
Zo leg ik het dus ook uit en zo bestrijd ik het ook.
Nogmaals: je kan de homoseksuele geaardheid niet zomaar op één lijn zetten met heteroseksuele geaardheid. De laatste is namelijk een scheppingsorde, de eerste een gevolg van de zondeval.
OK, dan zijn we het daarover eens. En dat laatste daarover verschilden we al niet van mening.
Tiberius schreef:
Luther schreef:Overigens heb je uit een eerdere post hierop nog niet gereageerd:
Luther schreef:Ik kan namelijk deze twee zinnetjes van jou niet met elkaar rijmen:
- Een voorbeeld van een zonde als gevolg van de zondeval is aangeboren homofilie.
- Beide gevolgen van de zondeval zijn door God als een kruis aan de drager ervan opgelegd. Een kruis, waarom ze niet zelf gevraagd hebben en waaraan ze niets kunnen doen.
(Het kan niet beide waar zijn. Het woord 'zonde' heeft voor mij een totaal andere connotatie dan het woord 'kruis'.)
Ik zie niet precies in waarom je dat niet kan rijmen.
Laat ik de analogie van de aangeboren doofheid weer maar gebruiken. Dat is een ziekte als gevolg van de zondeval (1), maar ook een door God opgelegd kruis (2).
Ja, bij doofheid accepteer ik dat ook, maar bij de homosexuele gerichtheid zou ik i.p.v. het woord 'ziekte' niet het woord 'zonde' gebruiken. Zowel doofheid als een homosexuele gerichtheid is een gevolg van de zondeval en een door God opgelegd kruis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door joepie »

Tiberius schreef: En, inderdaad, dat geldt ook voor ongeoorloofde heteroseksuele gevoelens, maar niet voor alle heteroseksuele gevoelens.
Geloof je niet dat ons hele leven doordrenkt is van zonde? Ook wat jij dan blijkbaar noemt goede heteroseksuele gevoelens?

Rome 3: Alle mensen zondaars
Niemand is rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; 12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden;
er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen; 14 hun mond is van vloek en bitterheid vol;
15 Snel zijn hun voeten om bloed te vergieten, 16 verwoesting en ellende zijn op hun wegen,
17 en de weg des vredes kennen zij niet. 18 De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19 Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hén spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God, 20 daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door zusterelly »

Zoals ik het begrijp na het lezen van de hoofdstukken die Ds Van Kooten over homofilie geschreven heb, bedoelt hij met collectieve schuld dat het geen persoonlijke zonde is omdat de homofiel zondiger is dan een ander. (volgens mij verwoordt Luther dat ook zo)Nee het is een gevolg van de zondeval. Zoals er meer is als gevolg van de zondeval: ziekte, karaktertrekken die niet zo geweldig zijn, het leed in dierenwereld, enz.
En dan ben ik het met denkertje eens, dat ik dan net zo schuldig sta als ieder ander.

@Tiberius, ik meen toch dat ALLE heterosexuele gevoelens met zonde bevlekt zijn. Zoals al ons denken, voelen en handelen.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door denkertje21 »

Kijk, dat bedoel ik nou. Er is niemand die goed doet. Ook niet één. Uit u geen goed meer in der eeuwigheid. Om gek van te worden. Uitzichtsloos. Hopeloos. Nooit iets goed kunnen doen, ook niet als je nou 1000 keer hetero bent...

Ga daar nou niet over bekvechten.

Want dan komt het wonder, o zaligheid, niet af te meten:

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Kun je het je voorstellen? In Christus is ook in mij het oude voorbij gegaan. ja ik ben homo, maar IN Christus een nieuwe schepping!!!

Lees een vers verder en het wordt mooier en mooier:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.

Dan is mijn gebed zo voor ons allen: ga om elkaar heen staan en breng elkaar aan de troon der genade. Laat er niet één ontglippen, ga meer en meer op Christus lijken. De wet heeft nog nooit iemand tot geloof gebracht. Ik ben door de wet aan de wet gestorven.
Maar wie een flintertje van de liefde van Christus mag zien, gaat voor altijd onderuit en eindigt aan Zijn voeten. Zelfs homo's. Zelfs ik. Zelfs jij...
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gesloten