Vragen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door Luther »

sela schreef:dat zou de vraag alweer doen evolueren.

ik zit te twijfelen. wordt het : 'zijn er binnen de kaders van de gereformeerde belijdenis nog genoeg dingen om van gedachten over te wisselen?'
dat haalt misschien de eerdere draad weg. mischien: 'als dit inderdaad een forum is waar een aantal dingen vastliggen (of een kader vormen), zoals de 3FvE (ook wel genoemd de gereformeerde belijdenis) - waarbinnen nog genoeg dingen zijn om van gedachten over te wisselen - , welke functies zou het dan wel kunnen hebben?'
hmm.. misschien wordt de vraag zo nog minder eenduidig.
Ik heb bijvoorbeeld al eerder gepleit voor een Bijbelstudie-afdeling op dit forum. Verder kun je denken aan de betekenis van bepaalde delen van de gereformeerde belijdenis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door Luther »

scape schreef:Misschien niet een kader, eerder een mindset?
Ecclesia Reformata Semper Reformanda
Mijn Engels en Latijn zijn erg slecht: wat bedoel je hiermee?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Vragen

Bericht door sela »

scape schreef:Misschien niet een kader, eerder een mindset?


Ecclesia Reformata Semper Reformanda
dit dan?

'als dit inderdaad een forum is waar een aantal dingen vastliggen (of een kader vormen (of een mindset zijn), zoals de 3FvE (ook wel genoemd de gereformeerde belijdenis (maar ook 'de kerk die ge-reformeerd is, moet steeds weer ge-reformeerd worden') - waarbinnen nog genoeg dingen zijn om van gedachten over te wisselen - , welke functies zou het dan wel kunnen hebben?'
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Vragen

Bericht door sela »

Luther schreef:...
update:
'als dit inderdaad een forum is waar een aantal dingen vastliggen (of een kader vormen (of een mindset zijn)), zoals de 3FvE (ook wel genoemd de gereformeerde belijdenis (maar ook 'de kerk die ge-reformeerd is, moet steeds weer ge-reformeerd worden') - waarbinnen nog genoeg dingen zijn om van gedachten over te wisselen - , welke functies zou het dan wel kunnen hebben (Bijbelstudie-afdeling op dit forum en denken aan de betekenis van bepaalde delen van de gereformeerde belijdenis zijn al genoemd)?'
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vragen

Bericht door vlinder »

Luther schreef:
scape schreef:Misschien niet een kader, eerder een mindset?
Ecclesia Reformata Semper Reformanda
Mijn Engels en Latijn zijn erg slecht: wat bedoel je hiermee?
Het kan verschillende dingen betekenen. Er staat iets in de trant van: een reformatorische kerk blijft zich reformeren.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vragen

Bericht door Afgewezen »

scape schreef:Misschien niet een kader, eerder een mindset?
Ecclesia Reformata Semper Reformanda
Wat is een mindset?
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Vragen

Bericht door scape »

Afgewezen schreef:
scape schreef:Misschien niet een kader, eerder een mindset?
Ecclesia Reformata Semper Reformanda
Wat is een mindset?
Waarom ik schrijf over een mindset i.p.v. kader.

Een mindset is in dit geval te vergelijken met groepsdenken of paradigma.
Een set van aannames, methodes, procesmatig denken.

Een mindset betekend voor mij dat er een richting gegeven wordt t.a.v. het denken.
Een kader is voor mij te veel een afbakening. Dan ga ik alleen grenzen definiëren.
Ik doel eerder op een wijze waarin we zaken als leidraad nemen.

Maar goed, t.a.v. "Ecclesia Reformata Semper Reformanda"

M.i. kan een kerk die gerefomeerd is zich reformeren als die een mindset heeft waarin een aantal aspecten verenigd zitten tot een mindset.
Een aantal aspecten waar ik dan aan moet denken:

Gebaseerd op de Bijbel, verbonden met de Kerk der eeuwen en plaatsen, Christus en Zijn Genade centraal, onderzoekend hoe we die volgen in het leven hier op aarde, in openheid naar onze buren, een Kerk met een open deur, een Kerk die meedenkt met de existenitele vragen en uitdagingen van deze tijd.

Je zou kunnen zeggen dat Maarten Luther ook verandering onderging in zijn mindset. "ik moet God leren dienen in de wereld, niet het klooster. De Bijbel moet voor mensen zijn in hun eigen taal" Meer?

Ik bedoel deze post niet als mijn volledig sluitende gedachtegoed hoor. Meer als een opening. Dus vul gerust aan of denk mee.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Vragen

Bericht door sela »

een toelichting met perspectieven. mooi.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door Luther »

Zoals scape het woord mindset uitlegt, is het denk ik wel mooi.
En dan voeg ik er gelijk bij, dat er inderdaad een minset binnen de Gereformeerde theologie bestaat. We hoeven 100-en jaren denken en theologie immers niet over te doen.
Aan de andere kant hecht ik toch iets meerb aan het woord 'kaders', omdat dat binnen die grenzen meer ruimte geeft tot denken en meningsverschillen dan binnen het woord mindset.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Vragen

Bericht door scape »

Maar geeft dat ook genoeg ruimte t.a.v. de veranderende wereld om ons heen? Een mindset hoeft geen 100 jaar uit te sluiten. Tevens doel ik niet zozeer op meningsverschillen of discussies. Al was dat misschien wel de insteek van het topic.

Ik doel eerder op de vraag hoe we als reformerende kerk onze positie inemen in deze maatschappij.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vragen

Bericht door Afgewezen »

scape schreef:Maar geeft dat ook genoeg ruimte t.a.v. de veranderende wereld om ons heen? Een mindset hoeft geen 100 jaar uit te sluiten. Tevens doel ik niet zozeer op meningsverschillen of discussies. Al was dat misschien wel de insteek van het topic.

Ik doel eerder op de vraag hoe we als reformerende kerk onze positie inemen in deze maatschappij.
Doe maar een voorzet.
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Vragen

Bericht door scape »

Volgens mij gaan we dan ernstig off-topic. :)
Het gaat hier immer over ruimte om vragen te stellen.

Daarnaast . . . waar zou je willen beginnen?
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Vragen

Bericht door sela »

dat is correct, maar ook heel bescheiden van je.
een vraag dan maar. heb je gedachten over mindset en het vinden van elkaar ipv verschillen?
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Vragen

Bericht door scape »

Ik denk dat een mindset een gemeenschappelijk effect heeft. Als het doel helder is dan wordt duidelijker welke verschillen van belang zijn. Maar goed, welk gemeenschappelijk doel hebben we? En op welk vlak? Gemeenteleven, persoonlijk geloof, naar buiten toe gericht, etc, etc?
Plaats reactie