„Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

„Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door jvdg »

„Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

...gaat voor hen de kerkdeur dicht...

LOUISVILLE – De vaak liefdeloze manier waarop christenen met elkaar omgaan, is voor niet-christenen een grotere steen des aanstoots dan schijnheiligheid waaraan sommige kerkmensen zich schuldig maken.

De vooraanstaande Amerikaanse baptist Thom Rainer is heel stellig. „Als buitenkerkelijken zien dat christenen elkaar onderling de maat nemen of elkaar geestelijk beschadigen, gaat voor hen de kerkdeur dicht. Bij zo’n groep willen ze niet horen.”

Rainer, kerkelijk consultant en hoofd van het onderzoeksinstituut LifeWay Christian Resources, doet sinds 2000 onderzoek naar de belangrijkste hindernissen voor onkerkelijken om zich bij een christelijke gemeente aan te sluiten. Sinds de eeuwwisseling voerde hij 700 gesprekken met mensen die zich kort daarvoor bij een kerk hadden aangesloten.

„Vaak wordt beweerd dat ongelovigen zich vooral ergeren aan de hypocrisie van christenen, aan het spreken met mooie woorden maar in het geheim allerlei kwaad doen. Dat is een mythe. Natuurlijk is schijnheiligheid zonde. Ongelovigen maken christenen ook verwijten als ze discrepantie tussen leer en leven constateren. En terecht. Maar onchristelijke mensen begrijpen ook dat gelovigen mensen van vlees en bloed zijn. Want tegelijk zie je niet-kerkelijken soms bijna opgelucht ademhalen als ze merken dat kerkmensen er ook niet in slagen altijd in het rechte spoor te blijven.”

Op basis van zijn meerjarige studie komt Rainer tot de conclusie dat vooral de onderlinge band tussen christenen bepalend is voor de bereidheid van buitenkerkelijken om zich aan te sluiten bij een kerk. „Als zichtbaar is dat het gemeenteleven beheerst wordt door saamhorigheid en als kerkleden elkaar met respect en zorg bejegenen, dan werkt dat als een magneet. Ontbreekt de liefde tot elkaar, neemt men elkaar de maat en gaat men zelfs vechtend over straat, dan haken niet-kerkelijken af.”

Ootmoed, zowel jegens christenen als ten opzichte van niet-christenen, dat is wat onkerkelijken volgens Rainer zoeken. „Als dat ontbreekt, kun je met je evangelisatiewerk wel stoppen.” Wanneer christenen een soort superioriteitsgevoel uitstralen, krijgen ze geen krediet. „Ongelovigen hebben een hartgrondige hekel aan kerkmensen die suggereren heiliger te leven dan anderen.”

De Amerikaanse onderzoeker voegt eraan toe dat dit niet inhoudt dat christenen water bij de wijn behoeven te doen. Ongelovigen verwachten van hen juist dat ze een duidelijk, principieel standpunt innemen. Doen ze dan niet, dan hebben niet-christenen weinig respect voor kerkmensen.

„Het gaat er niet om dat je vasthoudt aan je principes, maar belangrijk is de wijze waarop je het zegt. Klinkt er bewogenheid in je boodschap door? Of ben je de betweter? In het eerste geval vind je vaak gehoor, in het tweede geval roep je weerstanden op.”


Een belangrijk aandachtspunt is volgens de Amerikaanse baptist ook dat christenen „nogal prekerig” zijn. „De meeste kerkmensen kunnen in gesprekken met niet-kerkelijken over het geloof beter praten dan luisteren,” is zijn conclusie. „Niet-gelovigen hebben vaak de idee dat ze juist bij christenen hun hart kunnen uitstorten. Maar dat valt nogal eens tegen. Het hart is soms nog voor geen kwart geleegd of christenen beginnen het al vol te stoppen met allerlei geloofswaarheden. En dan gaat het verkeerd. Luisteren, luisteren, luisteren, nadenken en dan enkele woorden spreken die ertoe doen. Dat is het beste.”

De honderden gesprekken hebben Rainer ook volstrekt duidelijk gemaakt dat het gebruik van eigentijdse elementen in kerkdiensten en evangelisatiewerk nauwelijks effect hebben. „Niet-christenen worden eerder en vaker geraakt door een stevige preek met een helder Bijbels geluid dan door allerlei moderne communicatievormen.”


Drama of popachtige muziekstijlen roepen bij niet-kerkelijken uitsluitend vraagtekens op. „Dan is de grens tussen kerk en wereld voor hen diffuus geworden. Christenen moeten geen verwaande heiligheid uitstralen, maar de wereld verwacht wel dat ze een afgezonderd volk vormen. Eenvoud, puurheid, en streven om oprecht naar Gods geboden te wandelen, dat zijn de lok­middelen waarmee christenen kunnen werven.”



In het RD trof ik bovenstaand artikel aan wat aansluit bij een aantal nu lopende discussies.
Lezenswaardig!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Kaw »

Mooi stukje :)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Erasmiaan »

Toch ben ik wel eens huiverig voor deze dingen: met statistiek etc. probeert men de maakbaarheid van een kerk te meten, en men gaat op een economische manier te werk om zielen te winnen.

Al vind ik weer wel dat het doel deze middelen heiligt. Maar men schiet daar in Amerika wel eens in door.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Toch ben ik wel eens huiverig voor deze dingen: met statistiek etc. probeert men de maakbaarheid van een kerk te meten, en men gaat op een economische manier te werk om zielen te winnen.

Al vind ik weer wel dat het doel deze middelen heiligt. Maar men schiet daar in Amerika wel eens in door.
Mee eens dat het door kan slaan, maar dit is juist een niet erg Amerikaanse benadering en ik zie niet in dat dit een nieuwe methode is ofzo.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bert Mulder »

Hij maakt scheiding waar geen scheiding is...

Of je nu op de vele andere manieren zondigt (schijnheiligheid of huichelen hier genoemd), of dat je tegen je broeders en zusters in Christus zondig door niet altijd liefde te tonen, komt toch op hetzelfde neer. Het ene is slechts een onderdeel van het andere....

En dat is niet in de doofpot van 'Amerikanisme' te stoppen.

Denk dat het meer in Nederland dan in Amerika gebeurd...

In Amerika wordt je doorgaans als een bezoeker aan een kerk vriendelijk en gastvrij onthaald...

In Nederland mag je al blij zijn als je een hoofdknikje krijg, ben je bezoeker of getrouw lid...

'tis net als of er op zondag een zwijggebod geldt voor bij de kerk....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:Toch ben ik wel eens huiverig voor deze dingen: met statistiek etc. probeert men de maakbaarheid van een kerk te meten, en men gaat op een economische manier te werk om zielen te winnen.

Al vind ik weer wel dat het doel deze middelen heiligt. Maar men schiet daar in Amerika wel eens in door.
Ik doel met het plaatsen van dit artikel niet zozeer op ht statistische element van het onderzoek of zieltjeswinnerij, maar er staan een aantal behartenswaardige zaken in, waar wij ons ook wel eens meer in mogen verdiepen.
Hoe ziet de niet-christen de kerk c.q. de christen.
Waarin onderscheid ik mij, hoe draag ik het geloof in Jezus Christus uit zonder me te buiten te gaan aan allerlei uitwassen en aandachttrekkerij (noch rechts, noch links).

En daarom vond ik het stukje wel aardig aansluiten bij een aantal lopende discussies (die eigenlijk geen discussie zouden moeten zijn).
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef: In Nederland mag je al blij zijn als je een hoofdknikje krijg, ben je bezoeker of getrouw lid...

'tis net als of er op zondag een zwijggebod geldt voor bij de kerk....
Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Nederland geweest ben, maar bij ons in de gemeente wordt iedere gast vriendelijk onthaald en wordt netjes naar een plek gebracht naar keuze voorin of achterin. Daarnaast is er voor en de kerkdienst voor het kerkgebouw en in de hal ruimschoots de gelegenheid elkaar te spreken. Wel is er in de kerkzaal voor de dienst een rust die iedereen erg op prijs stelt. En dit geld voor meer kerken bij mij in de omgeving.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bert Mulder »

Auto schreef:
Bert Mulder schreef: In Nederland mag je al blij zijn als je een hoofdknikje krijg, ben je bezoeker of getrouw lid...

'tis net als of er op zondag een zwijggebod geldt voor bij de kerk....
Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Nederland geweest ben, maar bij ons in de gemeente wordt iedere gast vriendelijk onthaald en wordt netjes naar een plek gebracht naar keuze voorin of achterin. Daarnaast is er voor en de kerkdienst voor het kerkgebouw en in de hal ruimschoots de gelegenheid elkaar te spreken. Wel is er in de kerkzaal voor de dienst een rust die iedereen erg op prijs stelt. En dit geld voor meer kerken bij mij in de omgeving.
ok, leek erop alsof ik het over ALLE kerken in Nederland had...

voor de eerlijkheid, toen we in 2007 in Nederland waren hebben we ook gastvrijheid genoten...

Maar een jaar of wat erdeer, in een ander kerkgenootschap, verschillende gemeenten....

zwijgen geboden! (met uitzondering van de koster, dan....)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Rens »

............ dat christenen elkaar onderling de maat nemen of elkaar geestelijk beschadigen...........

Helaas vormt Refoforum daarop duidelijk geen uitzondering, en dat zie je vaak genoeg in de diverse topics gebeuren......de somtijds volstrekte liefdeloosheid/kilheid werkt, zeker bij mij, afstotend..........jammer, heel jammer..........het is een/dé reden om mij afzijdig te houden.

groetjesssssssssssssss uit een wél warm kerkelijk nest te moddergat...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:............ dat christenen elkaar onderling de maat nemen of elkaar geestelijk beschadigen...........

Helaas vormt Refoforum daarop duidelijk geen uitzondering, en dat zie je vaak genoeg in de diverse topics gebeuren......de somtijds volstrekte liefdeloosheid/kilheid werkt, zeker bij mij, afstotend..........jammer, heel jammer..........het is een/dé reden om mij afzijdig te houden.

groetjesssssssssssssss uit een wél warm kerkelijk nest te moddergat...........
ik dank God dat ik niet ben zoals andere mensen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Marnix »

Dus kritiek hebben mag niet meer?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Rens schreef:............ dat christenen elkaar onderling de maat nemen of elkaar geestelijk beschadigen...........

Helaas vormt Refoforum daarop duidelijk geen uitzondering, en dat zie je vaak genoeg in de diverse topics gebeuren......de somtijds volstrekte liefdeloosheid/kilheid werkt, zeker bij mij, afstotend..........jammer, heel jammer..........het is een/dé reden om mij afzijdig te houden.

groetjesssssssssssssss uit een wél warm kerkelijk nest te moddergat...........
ik dank God dat ik niet ben zoals andere mensen....
Bert, m'n excuses.........ik ben niet helder geweest in m'n betoogje. Daarom een verduidelijking........

Ik bedoel te zeggen: de kilheid/liefdeloosheid die je ziet, somtijds, in de theologische en/of dogmatische topics, en dat ik mij dáárvan afzijdig hou.

Er bestaat nu eenmaal een breedgeschakeerd palet aan opvattingen, zelfs binnen één en hetzelfde kerkverband, en als iemand een zienswijze heeft die ánders is dan één van de deelnemers van een lopende lopic, wordt zo iemand soms wel heel makkelijk verweten "het helemaal fout te zien"...............néé!! accepteer dan dat een ander het nu eenmaal ánders verstaat dat jij.................het is toch zoooooooo simpel..............zoveel mensen, zoveel meningen opvattingen, zoveel zienswijzen............is dát nu zo moeilijk te accepteren van elkaar in deze topics???

óf is het de hardheid der harten???? ik weet het niet......

DIT is dus hetgeen ik feitelijk bedoelde te zeggen Bert............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door denkertje21 »

jvdg schreef: Hoe ziet de niet-christen de kerk c.q. de christen.
Nou, dat lijkt me simpel: kijk hier even op het forum rond en je ziet hoe we zemelen over wat wel en niet mag. We hebben de mond vol over wereldgelijkvormigheid, we nemen elkaar de maat.
Christenen zijn de grootste blokkades voor de toegang tot Christus!

De verzetstrijdster Corrie ten Boom zei ooit:
"God is wel goed maar het is wel een beetje tobben met Zijn grondpersoneel".
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Auto »

denkertje21 schreef:
jvdg schreef: Hoe ziet de niet-christen de kerk c.q. de christen.
Nou, dat lijkt me simpel: kijk hier even op het forum rond en je ziet hoe we zemelen over wat wel en niet mag. We hebben de mond vol over wereldgelijkvormigheid, we nemen elkaar de maat.
Christenen zijn de grootste blokkades voor de toegang tot Christus!

De verzetstrijdster Corrie ten Boom zei ooit:
"God is wel goed maar het is wel een beetje tobben met Zijn grondpersoneel".
Weet je waardoor het vaak versterkt wordt? Als onwetenden door mensen worden voorgelicht die een hekel hebben gekregen aan hetgeen ze zelf uitkomen. Hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat onkerkelijken niet weten hoe het Christendom in Nederland in elkaar zit en wat ze weten dat zijn de vooroordelen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bonny »

Auto schreef:
denkertje21 schreef:
jvdg schreef: Hoe ziet de niet-christen de kerk c.q. de christen.
Nou, dat lijkt me simpel: kijk hier even op het forum rond en je ziet hoe we zemelen over wat wel en niet mag. We hebben de mond vol over wereldgelijkvormigheid, we nemen elkaar de maat.
Christenen zijn de grootste blokkades voor de toegang tot Christus!

De verzetstrijdster Corrie ten Boom zei ooit:
"God is wel goed maar het is wel een beetje tobben met Zijn grondpersoneel".
Weet je waardoor het vaak versterkt wordt? Als onwetenden door mensen worden voorgelicht die een hekel hebben gekregen aan hetgeen ze zelf uitkomen. Hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat onkerkelijken niet weten hoe het Christendom in Nederland in elkaar zit en wat ze weten dat zijn de vooroordelen.
Met veel dank aan Maarten 't Hart :banghead :banghead NOT...
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie