„Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door elbert »

De bekende christelijke filosoof Alvin Plantinga over dit onderwerp:
Since the Enlightenment, we Christians have had real enemies to fight and real battles to win; why then do we expend so much time and energy despising or fighting each other? Why don't we treat each other like the brothers and sisters in Christ we are? This is something the Christian community will have to answer for, and it is not going to be pleasant. Indeed, the whole of modern apostasy in the West is due (so I think) in considerable part to the unedifying and indeed appalling spectacle of Christians at each other's throats in the 16th and 17th centuries. We aren't now literally at each others throats, but we still have nothing to boast of along these lines.
Bron
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door albion »

refo schreef:---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers, aub; mvg Tib

Mijn man is eurg rechts maar hij heeft toch totaal geen last om niet met iedereen een praatje te maken. Of tie nu links of rechts is.
(Soms tot ongenoegen van vrouwlief, ik ben en dat is mijn aard, wat afstandelijker misschien wat verlegener(?))
Ik denk dat het toch ook wel aan de volksaard ligt. Als ik bij de Strict Baptist ben dan worden we zelfs uitgenodigd voor supper, dat doen
wij niet zo gauw hier niet omdat je niet wilt, maar je bent bang de kous op de kop te krijgen. Soms groeten de mensen die bij de ingang
van de kerk staan (als ze van ver komen) niet eens terug, maar kijken je aan of je wel goed bent... 't is niet altijd onwil.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Erasmiaan »

albion schreef:
refo schreef:---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers, aub; mvg Tib

Mijn man is eurg rechts maar hij heeft toch totaal geen last om niet met iedereen een praatje te maken. Of tie nu links of rechts is.
(Soms tot ongenoegen van vrouwlief, ik ben en dat is mijn aard, wat afstandelijker misschien wat verlegener(?))
Ik denk dat het toch ook wel aan de volksaard ligt. Als ik bij de Strict Baptist ben dan worden we zelfs uitgenodigd voor supper, dat doen
wij niet zo gauw hier niet omdat je niet wilt, maar je bent bang de kous op de kop te krijgen. Soms groeten de mensen die bij de ingang
van de kerk staan (als ze van ver komen) niet eens terug, maar kijken je aan of je wel goed bent... 't is niet altijd onwil.
Precies Albion. Maar men generaliseerd graag.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door helma »

refo schreef:Als ik het NT goed begrijp at men als gemeente eerst met elkaar.

wij hebben zaterdag gemeentebbq :super
en een paar keer per jaar eten we na de middagdienst gezamenlijk waarna we preekbespreking hebben
En soms is er koffie na de dienst

ik vind het heerlijk om als gemeente ook op die manier bij elkaar te zijn

op vakantie hadden we het trouwens ook (kerkdienst inThyon 2000)
na de middagdienst gezamenlijk eten voor de liefhebbers met aansluitend een preekbespreking. hebben we als erg waardevol ervaren.
In verschillende aftelgroepjes nagedacht over de preek o.l.v. Ds de Koeijer
Je hebt gelijk een diepgaand gesprek wat in ons geval ook voor nieuwe contacten heeft gezorgd waar we erg blij mee zijn
Plaats reactie