Parkeergeld op zondag in strijd met 4e gebod?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Refo, als calvinist volg ik Calvijn ook in zijn visie op de sabbath, namelijk dat het sabbaths-gebod niet meer geldt. Hiermee sta ik in de lijn van bijna alle reformatoren, en in de lijn van de Dordtse vaderen. Paulus noemt dit ook duidelijk, in Rom 14:5 De één acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd

Echter, dat wil niet zeggen dat we ons uit moeten leven op de zondag ofzo. Als het goed is leven we elke dag tot Gods eer, en op onze vrije dagen (dus niet alleen de zondag!) moeten we hier extra tijd en aandacht aan besteden.
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik begrijp niet dat men zich op basis van de Tien Geboden, die duidelijk spreken over de sabbath en niet over de zondag, beroept om op zondag niets te doen.

Dat Christus op zondag zou zijn opgestaan is een aanname, dat is niet feitelijk te bewijzen. Los gezien daarvan, staat nergens in de bijbel dat je de zondag moet houden, of dat de zondag i.p.v. de sabbath is gekomen. Je beroepen op de Tien Geboden vind ik dus nogal apart, zeker gezien het feit dat wij niet uit Egypte zijn uitgeleid.

Dit alles even buiten beschouwing gelaten denk ik dat wij, als gelovigen door de genade, ons minder moeten laten leiden door enkele oud-testamentische geboden die voor de Joden bedoeld zijn. Ik vind het nogal frappant dat de geboden uit de Thorah slechts ten dele worden toegepast, omdat dit uit traditie nu eenmaal het geval is.

Ik denk dat het belangrijkste is dat wij moeten overwegen:

Dat wij anderen niet tot aanstoot zijn als wij op zondag dingen doen die een grote groep tegen de borst stuiten, dus met liefde elkaar benaderen, maar dit geldt evenzo omgekeerd.

Dat wij anderen vrij laten en de ander de verantwoordelijkheid gunnen om zaken tussen hem of haar en God te laten.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik denk dat we allemaal erg gevormd zijn door cultuur en traditie maar dat een echte bezinning op de invulling van de zondag niet echt plaats heeft gevonden.
Je moet dat wel willen natuurlijk....
Ik vind de bezinning van de Gereformeerde kerken (vrijgemaakt) heel leerzaam.
Het artikel vind je HIER
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het kan in Rom. 14:5 ook gaan over de feestdagen.

Er is nog een zin die er over gaat:
16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest [dags,] of der nieuwe maan, of der sabbatten;

Voor de rest had Paulus ook en Jezus de vaste gewoonte om op de Sabbat naar de Synagoge te gaan.
En Jezus heeft de Sabbat niet afgeschaft. Sterker nog: Meent niet dat ik gekomen ben...
En was de Sabbat geen eeuwige inzetting?

Nee, ik ben heel voorzichtig met uitspraken over de Sabbat. Ben er zelf nog lang niet uit.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Oorspronkelijk gepost door Marnix
Hehe okeej.

Ik ken Jetix niet.... maar tv kijken op zondag doe ik wel gerust, totaal geen moeite mee.
Jetix is zo'n vreselijke kinderzender wat vroeger Foxkids was.
Overigens volgens mij voor alle kinderen ongezond om naar te kijken.
Valt denk ik wel mee, hoewel het allicht per programma verschilt. Wat kijken ze dan wel wat goed is? :)

Refo, je trekt een beetje voorbarige conclusies.... Je weet denk ik ook wel welke teksten er worden bedoeld. Als je daar eens op wil ingaan en je visie wil geven.... Ik denk dat dat bevordelijker is voor de discussie :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Tja de meningen lopen wat uiteen hier, maar ik ben van mening dat je het toch als een bijzondere dag moet blijven zien.

Het is een rustdag en wat moet je dan met openbaar vervoer? (Uitzonderingen daar gelaten)

De computer blijft hier ook uit op zondag, want ik vind dat je daar op zondag niets achter te zoeken hebt.

Ik ontvang wel visite hoor en ga ook gerust op visite, maar dat gebeurt gewoon niet zo vaak.
Ik vind dat je er op zondag wel wat achter te zoeken hebt :) Wat doe jij op zondag als je thuis bent?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Tja de meningen lopen wat uiteen hier, maar ik ben van mening dat je het toch als een bijzondere dag moet blijven zien.

Het is een rustdag en wat moet je dan met openbaar vervoer? (Uitzonderingen daar gelaten)

De computer blijft hier ook uit op zondag, want ik vind dat je daar op zondag niets achter te zoeken hebt.

Ik ontvang wel visite hoor en ga ook gerust op visite, maar dat gebeurt gewoon niet zo vaak.
Ik vind dat je er op zondag wel wat achter te zoeken hebt :) Wat doe jij op zondag als je thuis bent?
Nou tijd voor elkaar hebben en lekker lezen en naar de kerk.
's Middags even lekker uitrusten op bed omdat mijn rug die kerkdiensten niet zo leuk vindt!!!!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Jelle

Bericht door Jelle »

We zijn volgens mij wel een eind van het parkeergeld afgedwaald. Toch zo alles lezen vind ik dat we de zondag toch zeker in ere moeten houden en zeker niet moeten besteden om gezellige dingen buiten de deur en weet ik veel te gaan doen.
Bij mij wordt er ook niet op het internet gezeten en we gaan ook niet met het openbaar vervoer weet ik veel ergens heen.
Voor mij is de zondag een dag die door de Heere apart gezet is van de andere werkdagen.
Zo gaan we s.morgen en s'middags naar de kerk. in Ons geval met de auto omdat we nog al een stukje weg moeten. Maar verder besteden we de zondag om te lezen, eventueel bezoek te ontvangen, alhoewel ik niet graag ziet dat mensen van weet ik hoever onze kant opkomen want dat kan dan ook wel op de zaterdag.
Als het mooi weer is zitten we heerlijk buiten te lezen.
En ligt er iemand in het ziekenhuis dan zullen we negen van de tien keer door de weeks gaan kijken, betreft het je kinderen of je man of vrouw dan gaan we wel langs op zondag, en parkeren, ja in gouda is dat nog steeds gratis op zondag en anders ga ik met de fiets, maar ja het is bij ons betrekkelijk dichtbij eventueel kan ik nog wel lopend gaan.

Verder denk ik dat het niet goed is om op zondag allerlei activiteiten te ontplooien van, voetbal of andere sporten en noem maar op.
Waarom zouden we niet een dag in de week echt rust houden en afzonderen voor de Heere. Is Hij het niet waard? is het zo dat wel maar even naar de kerk gaan, liefst zo kort mogelijk en als het niet perse twee keer moet dan maar een keer.

Ik denk niet dat we de Heere er recht mee doen om maar zo weinig van onzr tijd voor Hem vrij te maken.

Een ieder mag voor zich bepalen wat wel of wat niet kan op zondag, alleen zeg ik voor mezelf, er kan niet alles op zondag en zeker niets als er anderen ook nog voor moeten werken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Tja de meningen lopen wat uiteen hier, maar ik ben van mening dat je het toch als een bijzondere dag moet blijven zien.

Het is een rustdag en wat moet je dan met openbaar vervoer? (Uitzonderingen daar gelaten)

De computer blijft hier ook uit op zondag, want ik vind dat je daar op zondag niets achter te zoeken hebt.

Ik ontvang wel visite hoor en ga ook gerust op visite, maar dat gebeurt gewoon niet zo vaak.
Ik vind dat je er op zondag wel wat achter te zoeken hebt :) Wat doe jij op zondag als je thuis bent?
Nou tijd voor elkaar hebben en lekker lezen en naar de kerk.
's Middags even lekker uitrusten op bed omdat mijn rug die kerkdiensten niet zo leuk vindt!!!!
Hehe, de zondagmiddagsiesta doe ik ook altijd... en tijd hebben voor elkaar ook wel... maar daarnaast vind ik ook altijd wel ruimte om even te computeren.... waarom zou ik op msn en forums niet dingen lezen maar wel een boek lezen bijvoorbeeld ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

We zijn volgens mij wel een eind van het parkeergeld afgedwaald. Toch zo alles lezen vind ik dat we de zondag toch zeker in ere moeten houden en zeker niet moeten besteden om gezellige dingen buiten de deur en weet ik veel te gaan doen.
Het ligt er aan wat je buiten de deur doet. Gaan winkelen is natuurlijk dan wel wat anders dan na de middagdienst met kerkjeugd een potje gaan voetballen, kaarten met een biertje erbij of aan een strandje aan de Rijn hangen. De zondag is er om aan God te wijden maar ook om te ontspannen dus die dingen gaan prima samen. Zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor een wandeling maken in Gods prachtige natuur of bij familie op bezoek
Bij mij wordt er ook niet op het internet gezeten en we gaan ook niet met het openbaar vervoer weet ik veel ergens heen.
Voor mij is de zondag een dag die door de Heere apart gezet is van de andere werkdagen.
Dat is het voor mij ook :)
Zo gaan we s.morgen en s'middags naar de kerk. in Ons geval met de auto omdat we nog al een stukje weg moeten. Maar verder besteden we de zondag om te lezen, eventueel bezoek te ontvangen, alhoewel ik niet graag ziet dat mensen van weet ik hoever onze kant opkomen want dat kan dan ook wel op de zaterdag.
De zondag is er heel geschikt voor hoor :) Verder zie ik het verschil tussen internet en lezen niet zo maar als je dat niet wil moet je dat idd niet doen.
En ligt er iemand in het ziekenhuis dan zullen we negen van de tien keer door de weeks gaan kijken, betreft het je kinderen of je man of vrouw dan gaan we wel langs op zondag, en parkeren, ja in gouda is dat nog steeds gratis op zondag en anders ga ik met de fiets, maar ja het is bij ons betrekkelijk dichtbij eventueel kan ik nog wel lopend gaan.
Ook heel duidelijk, hoewel fiets vs. lopen voor mij in ieder geval geen issue is. Fietsen gaat sneller, is lekker en minder vermoeiend dan lopen :D
Verder denk ik dat het niet goed is om op zondag allerlei activiteiten te ontplooien van, voetbal of andere sporten en noem maar op.
Waarom niet? Volgens mij vergeet je dat God de zondag geeft als een dag voor rust en ontspanning, en als er op die manier gevoetbald wordt bijvoorbeeld, is daar toch niks mis mee? Ik zie niet in hoe dat in strijd is met de zondag als rustdag. Er mag toch wel het onderscheid worden gemaakt tussen werk en ontspanning, zoals de bijbel dat ook doet. Daar wordt werken op zondag afgekeurd, maar het dragen van een matras bijvoorbeeld niet. De zondag is hier volgens mij heel geschikt voor en God verbiedt ontspanning nergens, maar moedigt het volgens mij juist aan.
Waarom zouden we niet een dag in de week echt rust houden en afzonderen voor de Heere. Is Hij het niet waard? is het zo dat wel maar even naar de kerk gaan, liefst zo kort mogelijk en als het niet perse twee keer moet dan maar een keer.
Ik zie de tegenstelling niet. Naast de kerkdiensten is er nog zoveel tijd op de zondag.... De zondag voor Hem afzonderen is allereerst best te combineren met ontspanning. Daarnaast is de zondag niet alleen een dag om met God bezig te zijn maar ook een dag om tot rust te komen en te ontspannen. Natuurlijk gaat dat wat betreft de kerkdiensten en ook daarbuiten met Hem bezig zijn bijvoorbeeld heel goed samen, maar de dag is ook een dag om te rusten en te ontspannen. Daarmee eer je God toch ook?
Ik denk niet dat we de Heere er recht mee doen om maar zo weinig van onzr tijd voor Hem vrij te maken.
Tijd er voor vrijmaken is inderdaad wel belangrijk. Op zondag maar trouwens ook door de week. Maar nogmaals, ik zie de tegenstelling niet. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het grote gevaar van een (te) strenge zondagsrust, zie ik in het volgende:

Er mag zo weinig, en van half 12 tot half zeven lezen is ook nogal lang, dat men uit pure verveling een halve middag op bed doorbrengt.

Dat zie ik zoveel om mij heen. En dan vraag ik me af: is daar de zondag dan wel voor?

Omdat de zaterdag voor velen ook geen vrije dag is, is de zondag dan de enige dag dat het hele gezin bij elkaar is. Is de zondag dan niet geschikt voor een gezamenlijke familie-activiteit? Ik vraag me dat weleens af. En zo gaan onze buitenalndse broeders en zusters er vaak wel mee om.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klopt, voor een deel is onze manier van invulling ook wel weer cultuurbepaald :D

Op zich is de zondag ook wel bedoeld om uit te rusten en als ik dan al zo vroeg uit bed moet om naar de kerk te gaan lijkt 's middags ff een uurtje slapen me zeker geoorloofd.

Overigens begrijp ik dat jullie 's avonds de 2e dienst hebben? Hier is die om kwart voor vijf... tot ongeveer 6 uur dus.... Geeft een lange avond om nog wat dingen te kunnen doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Sabra

Bericht door Sabra »

Geld in de parkeermeter op zondag is een vergelijkbare situatie als de het koren dat door de discipelen op de sabbath werd geplukt om op te eten.

Er zijn namelijk steden waar je gewoon op zondag moet betalen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In de GG van Gouda was een tijd geleden onrust ontstaan omdat op koopzondagen ook betaald parkeren ging gelden.
Rond de Ronsseweg is dat echter niet zo.

Vandaar dat ik er van uitga dat er op zndag in de binnenstad wel moet worden betaald. Tussen de singels, zeg maar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
broeder Ab

Bericht door broeder Ab »

Wat mij meer stoort dan het parkeergeld betalen is de manier van parkeren. Bij veel kerken staan auto's overal geparkeerd waar het gewoonweg niet mag. Op de stoepen, in de bochten, dubbelgeparkeerd, bij bushaltes, voor uitritten en ga zo maar door. Het lijkt wel alsof die parkeerverboden op zondag niet gelden.
Ik vind dat niet kunnen, het is 1 van de ergernissen voor niet-kerkelijken en we moeten mensen toch niet tot ergernis verwekken ?
Plaats reactie