Parkeergeld op zondag in strijd met 4e gebod?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

dr. H.J.C.C.J. Wilschut in Nader Bekeken, okt.
2003.
In hetzelfde blad (nov. 2004) wees dr. A.N. Hendriks erop, dat Calvijn over de zondag anders dacht
dan de Westminster Confessie, die de christelijke zondag ziet als een voortzetting van de Joodse
sabbat. Via de puriteinen heeft deze visie ook invloed gehad op de zondagsviering in Nederland.
Hendriks schrijft dan: ‘Voor Calvijn is de sabbat afgeschaft als behorend tot de ‘figuren’ van het oude
verbond. Toch heeft het gebod van de rustdag blijvende waarde: het gaat om gééstelijke rust, het
afsterven aan onze boze werken en het zich richten op God en zijn koninkrijk. De diepere betekenis
van dit gebod is om een bepaalde dag te hebben om Gods Woord te horen, het brood te breken en
Gods naam aan te roepen.’ ‘Wij vieren de zondag, niet omdat dit vereist wordt door het vierde gebod,
maar eenvoudig omdat dit overeenkomt met de oudchristelijke praktijk. En die praktijk is gegrond op
het feit dat de zondag de dag van Christus’ opstanding is.’’ Dr. Hendriks vindt in zondag 38 van de
Heidelbergse Catechismus de echo van het onderwijs van Calvijn. Daarbij attendeert hij erop dat de
woorden ‘op de sabbat, dat is’ een niet-Calvijnse invoeging zijn in de Nederlandse tekst. De originele
Duitse tekst spreekt over ‘sonderlich am Feiertag’, d.w.z. vooral op de wekelijkse vrije dag. Een tot
vandaag geldend rustgebod op de eerste (?) dag van de week is in de Catechismus niet te vinden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Juist ja, de bevolking.... daarom rijdt die trein ook gewoon als ik niet meega... en kiest die machinist ook gewoon voor om te werken. En aangezien ik toch op een manier in Zwolle moet komen (aangezien God me daar een plekje heeft gegeven om voor Hem aan het werk te zijn) en 70 km fietsen wat ver is (vooral als je van 1 tot 12 daar aan het werk bent) pak ik toch maar de trein
Maar je kan toch niet ontkennen dat het het gevolg van vraag en aanbod is?

Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

Kan jij me uitleggen hoe jij dit gebod dan interpreteerd?
Het is een kwestie van vraag en aanbod en in een theocratie kan je gewoon zorgen dat er niet op zondag gewerkt kan worden... Dat is in Nederland waar weinig mensen geloven helaas niet haalbaar. Dat is ook het grote verschil met in de tijd van het volk Israel, waarop de bevolking gewoon niet werkte op sabbath. Toen had je daar als mensen invloed op. God gebiedt om mensen en dieren niet te laten werken voor jou (uw vee, uw dienstknecht en dienstmaagd, de vreemdeling (vreemdeling, want de joden weten niet op de rustdag) dus als je geen gebruik zou maken van de diensten van die vreemdeling zou die ook niet gaan werken op zondag)

Als ik daar invloed op heb, als iemand op de sabbath gaat werken omdat ik daar gebruik van maak, dan is er mijns inziens iets mis. Als ik naar mijn jeugdkerk (goed doen op de rustdag) is dat geen probleem.

Daarnaast kan je ook bijbels gezien, als je naar het NT kijkt, vraagtekens zetten bij de manier van invulling van de rustdag, of dat voor ons precies zo hoort te zijn als voor het volk Israel.... Ik neem aan dat die bijbelteksten ook niet helemaal onbekend zijn :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ook HIER een interessant artikel
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

De visie die Miscantus noemt is idd terug te vinden bij bijna alle prominente figuren* in de Reformatie. Het verhaal gaat dat de broeders uit Engeland, tijdens de welbekende Dordtse Synode, zeer geschokt waren dat hun Nederlandse broeders gewoon naar de winkel gingen op zondag.

* De enige uitzondering die ik ken is Luther, die Melangton zelfs bestrafte omdat deze op de zondag doorging met het schrijven van de Ausburger Confessie
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Moni
Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Moni
Voor het gevoel ligt dat denk toch anders. Ik reis nooit met de trein, maar als ik op zondag zou gaan dan zou ik toch het gevoel hebben dat hij voor mij moet rijden en dus moet werken. Ook al verander je er niets aan door niet met de trein te reizen op zondag, want hij rijdt toch wel, dan hoef ik er nog niet aan mee te werken dat hij moet werken.

Dan kunnen we ook wel op zondag een boodschap gaan halen, want ja die mensen werken toch! Nou zo ligt het naar mijn gevoel dus niet.
Voor mijn gevoel wel, hoewel ik op zondag geen boodschappen doe inderdaad, dan zijn de winkels dan ook niet open :) Maar ik reis wel eens met de trein, als ik bijvoorbeeld naar mijn jeugdkerk in Zwolle ga om mee te helpen... Ik heb dan niet het idee dat ik die machinist/conducteur voor mij laat werken.

Als je dat idee wel hebt kan ik me dat wel voorstellen, maar als je er goed over nadenkt klopt het niet.... want die machinist en conducteur werken, en daar heb jij geen enkele invloed op :) Terwijl als je je schuldig voelt, je blijkbaar in het onderbewuste toch denkt dat je dat wel hebt :)

Maar als je dit voelt moet je idd niet met de trein reizen op zondag!
Ach er zullen in de buurt best weleens winkels open zijn, want dat gebeurd regelmatig en wordt ook al heel gewoon gevonden.

Zo zo het is nogal wat om te zeggen dat een ander zijn gevoel niet klopt als je erover nadenkt!! Ik denk dat we een ieder daarin vrij moeten laten.
Ik blijf erbij dat ik er geen goed gevoel over zou hebben, want ik maak er op dat moment wel gebruik van dat er op zondag gewerkt wordt en daar ben ik gewoon op tegen. Kijk er zijn dingen die moeten gebeuren, maar dit is niet noodzakelijk!
Het is wel noodzakelijk dat ik soms op zondag trein reis. Waar ik dan heen ga worden mensen uit de put getrokken... en als het met schapen al mag..... zijn die mensen dan niet veel meer waard?

Verder, wat je nu zegt over dat reizen klopt wel. Er wordt op zondag gewerkt. Dat is een feit. Maar dat is wat anders dan het idee hebben dat die mensen voor jou werken. Als je niet met die trein meegaat en hij rijdt toch, is dat volgens mij niet het geval.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Juist ja, de bevolking.... daarom rijdt die trein ook gewoon als ik niet meega... en kiest die machinist ook gewoon voor om te werken. En aangezien ik toch op een manier in Zwolle moet komen (aangezien God me daar een plekje heeft gegeven om voor Hem aan het werk te zijn) en 70 km fietsen wat ver is (vooral als je van 1 tot 12 daar aan het werk bent) pak ik toch maar de trein
Maar je kan toch niet ontkennen dat het het gevolg van vraag en aanbod is?

Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

Kan jij me uitleggen hoe jij dit gebod dan interpreteerd?
Het is een kwestie van vraag en aanbod en in een theocratie kan je gewoon zorgen dat er niet op zondag gewerkt kan worden... Dat is in Nederland waar weinig mensen geloven helaas niet haalbaar. Dat is ook het grote verschil met in de tijd van het volk Israel, waarop de bevolking gewoon niet werkte op sabbath. Toen had je daar als mensen invloed op. God gebiedt om mensen en dieren niet te laten werken voor jou (uw vee, uw dienstknecht en dienstmaagd, de vreemdeling (vreemdeling, want de joden weten niet op de rustdag) dus als je geen gebruik zou maken van de diensten van die vreemdeling zou die ook niet gaan werken op zondag)

Als ik daar invloed op heb, als iemand op de sabbath gaat werken omdat ik daar gebruik van maak, dan is er mijns inziens iets mis. Als ik naar mijn jeugdkerk (goed doen op de rustdag) is dat geen probleem.

Daarnaast kan je ook bijbels gezien, als je naar het NT kijkt, vraagtekens zetten bij de manier van invulling van de rustdag, of dat voor ons precies zo hoort te zijn als voor het volk Israel.... Ik neem aan dat die bijbelteksten ook niet helemaal onbekend zijn :)
Die zijn mij inderdaad niet onbekend, en het is ook niet mijn bedoeling om er erg benauwend mee om te gaan.
Maar wel vind ik in dit opzicht gelden dat je duidelijke grenzen moet trekken, omdat je anders ongemerkt steeds een stapje verder gaat.

Dit geldt zeker als je kinderen heb.
Bij mij mogen ze 's zondags niet in de poort spelen.

Niet omdat ik niet wil dat ze in de poort spelen, maar omdat mijn huis dan binnen mum van tijd vol zit met buurkinderen, of mijn kinderen zitten bij buurkinderen en dan heb ik geen zicht meer op hun activiteiten. Daarom heb ik hier een grens getrokken.
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Moni »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Het is wel noodzakelijk dat ik soms op zondag trein reis. Waar ik dan heen ga worden mensen uit de put getrokken... en als het met schapen al mag..... zijn die mensen dan niet veel meer waard?

Verder, wat je nu zegt over dat reizen klopt wel. Er wordt op zondag gewerkt. Dat is een feit. Maar dat is wat anders dan het idee hebben dat die mensen voor jou werken. Als je niet met die trein meegaat en hij rijdt toch, is dat volgens mij niet het geval.
Ja oke als ik niet met de trein mee ga dan heb ik dat gevoel ook niet, maar ik had het erover als ik met de trein mee zou gaan op zondag dan zou er geen goed gevoel over hebben.
Ik reis nooit met de trein of openbaarvervoer ook de andere dagen niet.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door memento
De visie die Miscantus noemt is idd terug te vinden bij bijna alle prominente figuren* in de Reformatie. Het verhaal gaat dat de broeders uit Engeland, tijdens de welbekende Dordtse Synode, zeer geschokt waren dat hun Nederlandse broeders gewoon naar de winkel gingen op zondag.

* De enige uitzondering die ik ken is Luther, die Melangton zelfs bestrafte omdat deze op de zondag doorging met het schrijven van de Ausburger Confessie
Luther had Melangton al in de gaten dat het met zijn AZusburger Confessie niet helemaal goed zit:D
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door memento
De visie die Miscantus noemt is idd terug te vinden bij bijna alle prominente figuren* in de Reformatie. Het verhaal gaat dat de broeders uit Engeland, tijdens de welbekende Dordtse Synode, zeer geschokt waren dat hun Nederlandse broeders gewoon naar de winkel gingen op zondag.

* De enige uitzondering die ik ken is Luther, die Melangton zelfs bestrafte omdat deze op de zondag doorging met het schrijven van de Ausburger Confessie
Luther had Melangton al in de gaten dat het met zijn AZusburger Confessie niet helemaal goed zit:D
Zondagswerk houdt niet! :,
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Wat heeft dat met de zondag te maken dan. Waarom mag dat door de week wel? Het is toch niet verboden om met buurtkinderen te spelen op zondag?

Ik denk dat heel veel kinderen de zondag een saaie dag vinden omdat ze zo weinig mogen van hun ouders en dat lijkt me niet de bedoeling van de zondag.

Ik vond het vroeger vervelend, geen radio luisteren en tv kijken op zondag....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Wat heeft dat met de zondag te maken dan. Waarom mag dat door de week wel? Het is toch niet verboden om met buurtkinderen te spelen op zondag?

Ik denk dat heel veel kinderen de zondag een saaie dag vinden omdat ze zo weinig mogen van hun ouders en dat lijkt me niet de bedoeling van de zondag.

Ik vond het vroeger vervelend, geen radio luisteren en tv kijken op zondag....
Kijk, dat is dus nu net hoe je ermee omgaat.
Ik wil niet dat mijn kinderen 's zondags naar jetix zitten te kijken bij de buren.
(overigens ook niet door de weeks)
Maar dan hoeft de zondag echt geen saaie dag te zijn.

Ik doe veel spelletjes met ze op zondag, ik lees voor, ze spelen vaak heerlijk met de lego of playmobil, we gaan naar opa en oma of ze komen bij ons, als het mooi weer is wandelen we.
Gelukkig hebben ze bij ons nog geen hekel aan de zondag
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hehe okeej.

Ik ken Jetix niet.... maar tv kijken op zondag doe ik wel gerust, totaal geen moeite mee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Hehe okeej.

Ik ken Jetix niet.... maar tv kijken op zondag doe ik wel gerust, totaal geen moeite mee.
Jetix is zo'n vreselijke kinderzender wat vroeger Foxkids was.
Overigens volgens mij voor alle kinderen ongezond om naar te kijken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als ik het goed begrijp zijn sommigen van mening dat de zondag gewoon een van de 7 dagen is.
Het enige speciale is de kerkgang, maar verder zijn er geen regels nodig. Dat is maar voor ongelovigen en/of schriftgeleerden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Tja de meningen lopen wat uiteen hier, maar ik ben van mening dat je het toch als een bijzondere dag moet blijven zien.

Het is een rustdag en wat moet je dan met openbaar vervoer? (Uitzonderingen daar gelaten)

De computer blijft hier ook uit op zondag, want ik vind dat je daar op zondag niets achter te zoeken hebt.

Ik ontvang wel visite hoor en ga ook gerust op visite, maar dat gebeurt gewoon niet zo vaak.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie