Parkeergeld op zondag in strijd met 4e gebod?

Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Wat versta je dan onder 'christen'?
Wanneer je mag zeggen,
"Niet meer ik,maar Christus leeft in mij!"
Ben je gestorven dan?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Wat versta je dan onder 'christen'?
Wanneer je mag zeggen,
"Niet meer ik,maar Christus leeft in mij!"
Ben je gestorven dan?
daar is het u2u systeem toch voor?
Iemand plomp verloren naar de geestelijke staat vragen en dan ook nog ,lijkt het, suggestief lijkt me niet zo passen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Wat versta je dan onder 'christen'?
Wanneer je mag zeggen,
"Niet meer ik,maar Christus leeft in mij!"
Ben je gestorven dan?
daar is het u2u systeem toch voor?
Iemand plomp verloren naar de geestelijke staat vragen en dan ook nog ,lijkt het, suggestief lijkt me niet zo passen.
Ach,
Spr 26:4 Antwoord een zot niet naar zijn dwaasheid, opdat gijzelf hem niet gelijk wordt.

Ga 2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Moni
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Mijn instelling is zo, dat we op zondag een echte rustdag houden. Op die dag gaan we niet uit, niet naar de speeltuin doen geen boodschappen kopen niets of wat dan ook.
Daaronder valt ook het niet betalen van parkeergeld. ook al doen we het geld in de automaat dan nog wil ik dat niet op zondag.
Ook al zit er niemand achter de automaat toch zijn het handelingen van iets kopen of betalen ergens voor.
In alle geval zal ik proberen om desnoods elders een parkeerplek te vinden en dan maar een eind lopen.
Ik ben het niet gewend, en heb het ook nooit gedaan en wil dit ook niet doen.

En dat heeft voor mij alleen te maken met de rustdag in ere houden.
En als dat eind lopen nu eens niet meer gaat?
Zeg je dan tegen diegene die in het ziekenhuis ligt: "Sorry vandaag kom ik niet, want ik betaal geen parkeergeld op zondag." ??
Nee, dan ga ik op de fiets er heen, maar betalen op zondag in elk geval niet.
Het zou beter zijn als kerkmensen eens wat mee klaagden bij de gemeente en niet altijd zomaar alles lijdelijk over zich heen laten komen.
In gouda, ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het daar op zondag vrij parkeren was.
Hier in Arnhem ook, en onze kerk staat echt in het hartje van de binnenstad.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Moni
Oorspronkelijk gepost door Marnix
En wat die machinist betreft... Het is niet eens machinist (hoewel die geen gaspedaal heeft) die werkt omdat jij in de trein zit of die werkt als jij niet in de trein zit.... Je kan zeggen: Ja maar ik ben tegen werken op zondag dus maak ik ook geen gebruik er van.... maar besef dan wel dat je daar niks mee verandert. En dat die machinist niet werkt omdat jij in die trein zit.
Voor het gevoel ligt dat denk toch anders. Ik reis nooit met de trein, maar als ik op zondag zou gaan dan zou ik toch het gevoel hebben dat hij voor mij moet rijden en dus moet werken. Ook al verander je er niets aan door niet met de trein te reizen op zondag, want hij rijdt toch wel, dan hoef ik er nog niet aan mee te werken dat hij moet werken.

Dan kunnen we ook wel op zondag een boodschap gaan halen, want ja die mensen werken toch! Nou zo ligt het naar mijn gevoel dus niet.
Voor mijn gevoel wel, hoewel ik op zondag geen boodschappen doe inderdaad, dan zijn de winkels dan ook niet open :) Maar ik reis wel eens met de trein, als ik bijvoorbeeld naar mijn jeugdkerk in Zwolle ga om mee te helpen... Ik heb dan niet het idee dat ik die machinist/conducteur voor mij laat werken.

Als je dat idee wel hebt kan ik me dat wel voorstellen, maar als je er goed over nadenkt klopt het niet.... want die machinist en conducteur werken, en daar heb jij geen enkele invloed op :) Terwijl als je je schuldig voelt, je blijkbaar in het onderbewuste toch denkt dat je dat wel hebt :)

Maar als je dit voelt moet je idd niet met de trein reizen op zondag!
Oorspronkelijk gepost door WSO
Ja, voor de zaterdag betalen ze dubbel en dan is het zondag gratis.

Ongeveer zoals het met het Manna ging, zeg maar.
Het gaat niet om het betalen :) Maar om of er mensen voor werken. :)
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Nu we toch gaan uitwijden...

Ik vraag me ook altijd af hoe de mensen dat doen die met Amicitia of Kreykes reizen dat doen.

Dat zijn toch meestal mensen van de Ger. gez. Maar dan mag je opeens wel zondag in een hotel eten, en dan is het gewoon dat je op zondag schone handdoeken krijgt en je wc gedaan wordt.
Hoeveel mensen zijn er niet aan het werk voor je in een hotel?

Hoe doet b.v. Pension Irene dat op zondag?
Koken ze dan gratis?
Ik weet dat het hier in het dorp een soort gewoonte was om op zondag soep en vlees te eten. Dat kon je op zaterdag klaarmaken en hoefde alleen opgewarmd te worden. En er waren zelfs mensen die daarna de vaat in een kastje schoven en pas op maandag afwasten.
Maar dat zal Irene wel niet doen...
Aargh..... tegen dit soort verhalan kan ik zo slecht tegen he. Omdat er zo'n karikatuur van de zondag gemaakt wordt. Zelfde heb ik met tv kijken op zondag, computeren op zondag, radio luisteren o pzondag, na de kerkdienst even met vrienden gaan voetballen en dat soort dingen. De zondag is geen sobere dag waarop niet mag.... het is een feestdag waarop je niet vanalles moet.

En mensen die hun vaat niet willen doen op zondag zou ik willen zeggen: Koop dan een vaatwasser :)

Oh en soep opwarmen op zondag mag niet want dat kost gas :D

[Aangepast op 19/8/05 door Marnix]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

...want die machinist en conducteur werken, en daar heb jij geen enkele invloed op Terwijl als je je schuldig voelt, je blijkbaar in het onderbewuste toch denkt dat je dat wel hebt
Als individu heb je er wellicht geen invloed op. Maar als alle individuen nu eens massa worden...

Als niemand meer met de trein gaat, schrappen ze heus de dienstregeling wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Van mij hoef je niet zo de draak te steken met mensen die menen dat dingen wel of niet mogen op zondag. beter te streng als te los.

Persoonlijk kan ik er met m'n pet niet bij dat je met de trein of bus reist op zondag.

Soep op zondag (op een peteroleumstel) is misschien ook overdreven. Het niet vaatwassen heb ik ook een tijdje meegemaakt. Vond ik wel een goed idee, maar om andere redenen. :D

Grote klussen naar voren of naar achteren halen is misschien best goed.

O ja, we hadden het over parkeren. In de vakantie in Meiringen was alleen betaald parkeren. Ik heb maar 2 franken in dat ding gestopt en erop gerekend dat ze hem maandag zouden legen. (Een controleur heb ik niet gezien, maar dat was niet voor mij persoonlijk. Voor virtuele wanbetalers.)

Laten we afspreken dat we zo min als maar enigszins mogelijk autorijden op zondag. Een uurtje lopen is voor jonge benen toch niet zo erg? En als het dan toch door noodzakelijkheid en barmhartigheid nodig is, dat een parkeerkaart bij een automaat kopen ook geen probleem mag zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik kan me jouw standpunt wel voorstellen, Jelle. Maar ik zelf maak onderscheid tussen het gewone en het bijzondere.

Doorgaans reizen wij niet per trein op zondag. Maar moet je thuisblijven als je vrouw en netgeboren kind 60 km verderop in het ziekenhuis liggen? Is het dan echt zo'n verschil als er een machinist het gaspedaal van zijn loc intrapt of ik dat van mijn auto? Het eerste geeft mij meer rust dan het tweede.

Ik ga op zondag geen patatje halen bij de snackbar. Maar is het zo erg als ik in bovengenoemd geval even de stationsrestauratie induik? Normaliter staat mijn vrouw op zondag ook in de pan te roeren na kerktijd. Ze krijgt er alleen geen geld voor.

Je zult mij doorgaans op zondag geen vliegtuig in zien stappen, maar je broer in Amerika moet maar op sterven liggen...

Daar zit toch verschil in, niet?
Helemaal mee eens, daarom vind ik het ook gevaarlijk om zo stellig te zijn.
Je weet nooit in welke situatie je komt.
In een vorige posting heb ik al eens geschreven dat er soms situaties zijn waar je gewoon in komt.
Als je dan altijd zo stellig heb gereageerd zal je heel wat uit moeten leggen, en wordt het respect voor je geloof niet groter.
En wat die machinist betreft... Het is niet eens machinist (hoewel die geen gaspedaal heeft) die werkt omdat jij in de trein zit of die werkt als jij niet in de trein zit.... Je kan zeggen: Ja maar ik ben tegen werken op zondag dus maak ik ook geen gebruik er van.... maar besef dan wel dat je daar niks mee verandert. En dat die machinist niet werkt omdat jij in die trein zit.
Hier ben ik het niet mee eens.
De machinist voldoet aan de wens van de bevolking.
Zij willen reizen op zondag.
Dus, zorgen alle zondagsreizigers ervoor dat de machinist op zondag blijft werken, ik ook als ik zondags meereist.

"Verander de wereld, begin bij jezelf"
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
...want die machinist en conducteur werken, en daar heb jij geen enkele invloed op Terwijl als je je schuldig voelt, je blijkbaar in het onderbewuste toch denkt dat je dat wel hebt
Als individu heb je er wellicht geen invloed op. Maar als alle individuen nu eens massa worden...

Als niemand meer met de trein gaat, schrappen ze heus de dienstregeling wel.
Klopt. Maar ongelovigen hebben geen reden om niet op zondag niet met de trein te reizen. En hoeveel christenen reizen er nou op zondag met de trein?

Begrijp me niet verkeerd als al die individuen een massa worden en samen invloed kunnen hebben op het werk van mensen op zondag, dan wil ik best meewerken. Aan de andere kant moeten we wel beseffen dat de opdracht tot het houden van de rustdag wel samengaat met geloof. Als mensen die niet geloven op zondag werken moet je ze niet vertellen of op andere manier duidelijk maken dat ze op zondag niet moeten werken..... dan moet je ze over het geloof vertellen. Een niet christen zal nooit stoppen met werken op zondag omdat je dat vraagt... hooguit als er geen werk is op die dag... Maar dan pak je de kern van het probleem niet aan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door refo
Van mij hoef je niet zo de draak te steken met mensen die menen dat dingen wel of niet mogen op zondag. beter te streng als te los.

Persoonlijk kan ik er met m'n pet niet bij dat je met de trein of bus reist op zondag.

Soep op zondag (op een peteroleumstel) is misschien ook overdreven. Het niet vaatwassen heb ik ook een tijdje meegemaakt. Vond ik wel een goed idee, maar om andere redenen. :D

Grote klussen naar voren of naar achteren halen is misschien best goed.

O ja, we hadden het over parkeren. In de vakantie in Meiringen was alleen betaald parkeren. Ik heb maar 2 franken in dat ding gestopt en erop gerekend dat ze hem maandag zouden legen. (Een controleur heb ik niet gezien, maar dat was niet voor mij persoonlijk. Voor virtuele wanbetalers.)

Laten we afspreken dat we zo min als maar enigszins mogelijk autorijden op zondag. Een uurtje lopen is voor jonge benen toch niet zo erg? En als het dan toch door noodzakelijkheid en barmhartigheid nodig is, dat een parkeerkaart bij een automaat kopen ook geen probleem mag zijn.
Wat? :D

Lopen in plaats van autorijden? Ik dacht dat we die tijd wel hadden gehad :D En nee, ik ben niet gek... ik ga niet een uur naar de kerk lopen, ongeveer een uur en een kwartier in de kerk zitten, een uur teruglopen, 2 uur later weer een uur naar de kerk lopen, een uur en een kwartier daar zitten en dan weer een uur lopen. Ik ben gekke Henkie niet :D

Gelukkig is er ook nog de fiets als alternatief... maar als het regent kies ik toch mooi voor de auto :) Anders zou de zondag een vreselijke dag worden... 4 uur lopen op een dag.... en waarom?

Wat als die parkeermeter op zondag werd geleegd? Of dat politie bij jou auto heeft gecontroleerd of je een kaartje had gehaald?

Kijk, bij dit soort dingen kan ik met mijn hoofd niet bij :) Leuk he, hoe we zo verschillen hierin dat we elkaar nauwelijks kunnen begrijpen :)
Hier ben ik het niet mee eens.
De machinist voldoet aan de wens van de bevolking.
Zij willen reizen op zondag.
Dus, zorgen alle zondagsreizigers ervoor dat de machinist op zondag blijft werken, ik ook als ik zondags meereist.

"Verander de wereld, begin bij jezelf"

Juist ja, de bevolking.... daarom rijdt die trein ook gewoon als ik niet meega... en kiest die machinist ook gewoon voor om te werken. En aangezien ik toch op een manier in Zwolle moet komen (aangezien God me daar een plekje heeft gegeven om voor Hem aan het werk te zijn) en 70 km fietsen wat ver is (vooral als je van 1 tot 12 daar aan het werk bent) pak ik toch maar de trein :)

[Aangepast op 19/8/05 door Marnix]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Juist ja, de bevolking.... daarom rijdt die trein ook gewoon als ik niet meega... en kiest die machinist ook gewoon voor om te werken. En aangezien ik toch op een manier in Zwolle moet komen (aangezien God me daar een plekje heeft gegeven om voor Hem aan het werk te zijn) en 70 km fietsen wat ver is (vooral als je van 1 tot 12 daar aan het werk bent) pak ik toch maar de trein
Maar je kan toch niet ontkennen dat het het gevolg van vraag en aanbod is?

Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

Kan jij me uitleggen hoe jij dit gebod dan interpreteerd?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

We mogen wél werken op zondag, mits het doel waarvoor we het doen goed is. Zie Jezus' voorbeeld van het kalf in de put, wat je er op de sabbath wel mag redden.

Dus als je kan kiezen tussen met OV naar kerk, of niet naar kerk, zou ik kiezen voor met OV. Dat voldoet m.i. meer aan de strekking van het gebod en de invulling die Jezus eraan geeft, dan het principieel thuisblijven.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Leuk om te lezen, idd.
Wij worden niet gerechtvaardigd uit de werken der wet. Toch proberen we dat wel (onbewust).
En als we gerechtvaardigd zijn uit het geloof dan doen we dingen wel of niet uit dankbaarheid, uit liefde tot God.
Dan zijn we niet meer onder de wet, zegt Paulus, maar zullen we waarlijk vrij zijn.
Daar zit een spanningsveld; waarlijk vrij zijn en je ook zo gedragen.
Zullen we dan meer zonde doen odat de genade meerder worde? Nee.
Ik denk dat de één in zijn geweten vrij is om de trein te nemen en de ander niet, hoewel zij beiden geloven.
De vraag is, welk geloof groter is....
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Moni »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Moni
Voor het gevoel ligt dat denk toch anders. Ik reis nooit met de trein, maar als ik op zondag zou gaan dan zou ik toch het gevoel hebben dat hij voor mij moet rijden en dus moet werken. Ook al verander je er niets aan door niet met de trein te reizen op zondag, want hij rijdt toch wel, dan hoef ik er nog niet aan mee te werken dat hij moet werken.

Dan kunnen we ook wel op zondag een boodschap gaan halen, want ja die mensen werken toch! Nou zo ligt het naar mijn gevoel dus niet.
Voor mijn gevoel wel, hoewel ik op zondag geen boodschappen doe inderdaad, dan zijn de winkels dan ook niet open :) Maar ik reis wel eens met de trein, als ik bijvoorbeeld naar mijn jeugdkerk in Zwolle ga om mee te helpen... Ik heb dan niet het idee dat ik die machinist/conducteur voor mij laat werken.

Als je dat idee wel hebt kan ik me dat wel voorstellen, maar als je er goed over nadenkt klopt het niet.... want die machinist en conducteur werken, en daar heb jij geen enkele invloed op :) Terwijl als je je schuldig voelt, je blijkbaar in het onderbewuste toch denkt dat je dat wel hebt :)

Maar als je dit voelt moet je idd niet met de trein reizen op zondag!
Ach er zullen in de buurt best weleens winkels open zijn, want dat gebeurd regelmatig en wordt ook al heel gewoon gevonden.

Zo zo het is nogal wat om te zeggen dat een ander zijn gevoel niet klopt als je erover nadenkt!! Ik denk dat we een ieder daarin vrij moeten laten.
Ik blijf erbij dat ik er geen goed gevoel over zou hebben, want ik maak er op dat moment wel gebruik van dat er op zondag gewerkt wordt en daar ben ik gewoon op tegen. Kijk er zijn dingen die moeten gebeuren, maar dit is niet noodzakelijk!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Joh 14:21
Die Mijn geboden heeft,
en dezelve bewaart,
die is het, die Mij liefheeft;
en die Mij liefheeft,
zal van Mijn Vader geliefd worden;
en Ik zal hem liefhebben,
en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
Plaats reactie