Je Gothic kleden terwijl je christen bent!

Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Ik zeg dat er op uiterlijk gereageerd wordt. Dat is altijd zo. Als je iemand ontmoet let je op uiterlijk, je klasgenoten, vrienden,familie,buren, iedereen let op je uiterlijk. Hoe kleed jij je, draag je make-up ben je niet te dun,dik,lang,klein,breed smal, Draag je de juiste kleren? En ik ken Christenen die zich Gothic kleden. Je kunt ook kleding dragen omdat die je mooi vind. Daarom vind ik dat je je best Gothic kan kleden als je die kleding mooi vind.

Britt :crazy:
roseline

Bericht door roseline »

Het gaat er niet in eerste instantie om WAT je doet, maar WAAROM je iets doet.

Als je je Gothic kleedt (weet niet precies wat het inhoudt hoor) WAAROM doe je het dan?
* om op te vallen en aandacht te trekken?
* om duidelijk te maken dat je bij een bepaalde groep hoort?
* omdat je het mooi vindt?
* omdat dat Gode-welgevallig is?
* omdat het nuttig en opbouwend is?
* omdat het praktisch is?
* omdat.... vul maar in.

Vul je eigen redenen in en toets ze aan de bijbel.

'Toetst alles en behoudt het goede.' 1 Tess. 5:21.

Groetjes, Rose.
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door roseline
Het gaat er niet in eerste instantie om WAT je doet, maar WAAROM je iets doet.

Als je je Gothic kleedt (weet niet precies wat het inhoudt hoor) WAAROM doe je het dan?
* om op te vallen en aandacht te trekken?
* om duidelijk te maken dat je bij een bepaalde groep hoort?
* omdat je het mooi vindt?
* omdat dat Gode-welgevallig is?
* omdat het nuttig en opbouwend is?
* omdat het praktisch is?
* omdat.... vul maar in.
Of, omdat je die kleding gewoon leuk vind?

Als Lorijne dus die kleren wil dragen (zonder bijbedoelingen, dus zonder zelf 'gothic' te zijn), waarom niet? Alleen doe het dan zonder die grote pentagrammen, spikes, kruizen of andere symbolen waarvan je de betekenis niet weet

En daarbij, vroeger liep iedereen hier in NL in lange, zwarte kleding, toen ze naar de kerk gingen (dat heette degelijk toen :clown: )


Wat betreft de tekst hierboven aangehaald, over dat alle dingen onderzoeken, die word hier een beetje uit z'n verband gelezen, zoek er maar eens wat verklaringen bij, zo zeggen bv de kanttekening van de SV:
Beproeft

Namelijk die u van de leraars voorgesteld worden, aan den toeststeen van Gods Woord. Zie een loffelijk exempel Hand. 17:11.
of de John Gills verklaring
Prove all things That are said by the prophets, all the doctrines which they deliver; hear them, though they have not the gift of tongues, and all desirable advantages; do not reject them on that account, and refuse to hear them, for so, many useful men may be laid aside, and the Spirit of God in them be quenched; try their gifts, and attend to their doctrines, yet do not implicitly believe everything they say, but examine them according to the word of God the test and standard of truth; search the Scriptures, whether the things they say are true or not. Not openly erroneous persons, and known heretics, are to be heard and attended on, but the ministers of the word, or such who are said to have a gift of prophesying; these should make use of it, and the church should try and judge their gift, and accordingly encourage or discourage; and also their doctrines, and if false reject them, and if true receive them.
of Matthew Henry
Prove all things, but hold fast that which is good. This is a needful caution, to prove all things; for, though we must put a value on preaching, we must not take things upon trust from the preacher, but try them by the law and the testimony. We must search the scriptures, whether what they say be true or not. We must not believe every spirit, but must try the spirits. But we must not be always trying, always unsettled; no, at length we must be settled, and hold fast that which is good. When we are satisfied that any thing is right, and true, and good, we must hold it fast, and not let it go, whatever opposition or whatever persecution we meet with for the sake thereof. Note, The doctrines of human infallibility, implicit faith, and blind obedience, are not the doctrines of the Bible. Every Christian has and ought to have, the judgment of discretion, and should have his senses exercised in discerning between good and evil, truth and falsehood, #Heb 5:13,14. And proving all things must be in order to holding fast that which is good. We must not always be seekers, or fluctuating in our minds, like children tossed to and fro with every wind of doctrine.
Kortom, die tekst gaat over het 'beproeven' van de leer die je word gepredikt, en geeft geen enkele aanleiding om zomaar alles te gaan onderzoeken.
roseline

Bericht door roseline »

Ptl, wat is het probleem?

Moeten we niet leren bewust te leven?

Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig

Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op

Alles is geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten

Onderzoek jezelf, of je wel in het geloof bent

Je moet voor AL je daden verantwoording kunnen afdragen bij God.

En dan vraagt Hij niet: WAT, maar WAAROM?

En dit niet alleen in de hemel hoor, maar reeds op de aarde spreekt Hij tot je - in 't verborgene. Dan laat Hij zijn licht schijnen over je daden. Ervaar jij dat niet? Dat je 's avonds in bed ligt en er is daar van binnen een stem: Waarom deed je dat eigenlijk? Waarom zei je dat op die manier? Dat is Gods Geest.

En als je er NU gehoor aan geeft, dan is er voor jouw geen oordeel meer over in de hemel, enkel heerlijkheid. Want dan zijn de zonden in het vlees veroordeeld en is de eis der wet vervuld in ons, die naar de Geest zijn en niet naar het vlees.

Als de zonden HIER reeds veroordeeld zijn, dan is dat oordeel niet meer nodig in de hemel!

Daarom is het niet verkeerd om AL je daden te onderzoeken en te toetsen aan Gods woord, INCLUSIEF het dragen van kleding.

Leef bewust! Wees nuchter en waakzaam! Denk na bij wat je doet.

Wat gothic kleden betreft: ik weet niet precies wat het inhoudt, en DAAR reageerde ik eigenlijk niet specifiek op. Gewoon, algemeen.

Groetjes, Rose.
loezzie

Bericht door loezzie »

tja zelf draag ik ook veel kleding die binnen de gothicstijl valt, zoals jurken, rokjes enz. Ik moet toegeven dat ik me niet veel met mijn geloof bezig houd, maar ik denk wel dat je kleden als een goth toch vrijwel los staat van je verdere kijk op het leven. Voor mij betekent gothic kleding dragen meer mezelf onderscheiden van andere jongeren. Ik geef er onder andere mee aan dat ik vind dat je aan moet trekken wat je mooi vind en niet wat in de mode is, of wat anderen je voorschrijven.
En dat alle goths satanisten zijn is ook onzin. Het heeft meer met de natuur te maken. Ik voel me verbonden met bepaalde natuurelementen zoals water en heb snel contact met dieren.
Daarnaast heb ik een heel normaal geloof, want het 1 sluit het ander niet uit. Voor mij gaan deze 2 dingen heel goed samen.
jaop
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2002, 15:59

Bericht door jaop »

kunnen jullie dan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die niet aan kaartspelen doen om de symbolen? of dat er mensen die een hekel hebben aan het Christelijke kruis?
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Als je absoluut tegen het geloof bent er niks van wilt weten en liever de duivel aanbid. Ja dan zullen die mensen wel een hekel hebben aan het kruis.
Jammer eigenlijk dat zij het Licht van Jezus niet zien..
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

Ik denk eerder dat jaop christelijke mensen bedoelt, maar als dat niet zo is, hoor ik het graag.
elize

Bericht door elize »

Ik draag zelf eigenlijk ook veel gothic-achtige kleding. Ik draag altijd zwart, en ik houd ook van mooie lange jurken. Ik geloof niet dat dat onchristelijk is. Tenminste niet als je het doet omdat je dat mooi vind. Maar als je het doet omdat je de Gothic ideeen interessant vindt, dan is het weer wat anders natuurlijk.
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Ik vind de gothic kleding ook erg mooi, draag het nauwelijks omdat ik er geen geld voor heb. Maar kleding staat toch sowieso los van je geloof?
Okeej vaak is het wel zo dat satanisten zwarte kleding aan hebben. Maar zijn mensen met zwarte kleding dan altijd satanist? nee toch... dus ik zou zeggen doe aan wat je mooi vind en waar jeje goed in voelt.

:)
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Nee, kleding staat niet altijd los van je geloof. Er zijn kerken waar ze zelfs kleding voorschriften hebben, daar hebben vrouwen een rok aan en een hoed op. Ze basseren dat op uitspraken van Paulus.
Zou je bijvoorbeeld een gabber zien als christen?Een hells angel? Of de gothic uit de film "Volle maan"? Ik niet.. ze zouden in eerste instantie niet geloofwaardig op mij overkomen. Voordat jij je met je kleding wilt onderscheiden van de rest, zul jij je eerst moeten verdiepen in wat het betekent. En wat het met anderen doet..

Groetjes,
Britt
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Wellus! Kleding staat wat mij betreft geheel los van mijn geloof. Kleding staat meestal niet los van cultuur (weet iets heeeeel anders)
Zou je bijvoorbeeld een gabber zien als christen?
Zou jij sowieso al een gabber zien? ;-)
Een hells angel?
Er zijn verschillende christelijke motorgroepen in Nederland die je aan de buitenkant niet kan onderscheiden van Hells Angels
Of de gothic uit de film "Volle maan"?
Ik kijk eigenlijk geen Nederlandse (bagger)films, maar kan wel zeggen dat er best veel christelijke jongeren juist meer gothic-kleren aanhebben (behalve van een bepaalde gezindte dan) Dit doordat christelijke jongeren toch vaak spiritueler ingesteld zijn.
Ik niet.. ze zouden in eerste instantie niet geloofwaardig op mij overkomen. Voordat jij je met je kleding wilt onderscheiden van de rest, zul jij je eerst moeten verdiepen in wat het betekent. En wat het met anderen doet..
Kleding doet je niets. Wat je denkt, wat je gelooft kan je wel wat doen.
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel gepost door Britt1983
Zou je bijvoorbeeld een gabber zien als christen?Een hells angel? Of de gothic uit de film "Volle maan"?
Het is nogal stom vind ik eigenlijk om één personage in een bepaalde film die gothic gekleed is als voorbeeld voor alle gothics gebruikt.... Beetje generaliseren vind je niet..?

En die kleding voorschriften vind ik eerlijk gezegd belachelijk. Ookal loop je naakt over straat, je geloof wordt er toch niet minder op?:confused:
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Ik ben niet aan het generaliseren, gebruik het gewoon als voorbeeld. Het is mijn mening dat je niet in alle soorten kleding kan lopen als je christen ben, en bij ons in de kerk zouden ze het ook niet erg waarderen. Ik zeg ook niet dat je mijn mening hoeft te delen...

En die kledingvoorschriften zijn er echt. En juist veel in gereformeerde kerken. Dat wil niet zeggen dat de jeugd het leuk vind.. Maar uit respect voor de mensen die graag aan die traditie willen vasthouden, doen ze het toch.

Groetjes,
Britt
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel gepost door Britt1983
Ik ben niet aan het generaliseren, gebruik het gewoon als voorbeeld. Het is mijn mening dat je niet in alle soorten kleding kan lopen als je christen ben, en bij ons in de kerk zouden ze het ook niet erg waarderen. Ik zeg ook niet dat je mijn mening hoeft te delen...

En die kledingvoorschriften zijn er echt. En juist veel in gereformeerde kerken. Dat wil niet zeggen dat de jeugd het leuk vind.. Maar uit respect voor de mensen die graag aan die traditie willen vasthouden, doen ze het toch.

Groetjes,
Britt
je hoeft mijn mening ook niet te delen, maar ik vond het lijken dat jij het in gothic geklede meisje in volle maan als voorbeeld voor alle gothic geklede mensen nam.. en dat kan natuurlijk niet.
Plaats reactie