Je Gothic kleden terwijl je christen bent!

Lorijne

Je Gothic kleden terwijl je christen bent!

Bericht door Lorijne »

Wat vinden jullie van de combinatie christen en tegelijk gothic zijn??
Ik interesseer me voor de gothicstijl qua kledingkeuze. Veel mensen vinden dit vreemd en twijfelen aan je christenzijn.
Wat denken jullie? Mag je je in het zwart met lange jurken ed kleden terwijl je toch een refo bent zoals iedereen hier?
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

Ik ben niet zo bekend met de Gothic-style, maar ik vind niet dat je iets moet laten om 'wat de mensen er wel niet van zullen zeggen', maar zeker wel moet kijken naar hun argumenten. Als die jou zinnig lijken, en je denkt dat het dragen van die kleding niet strookt met christen-zijn, zou ik het absoluut niet aanraden. Maar het moet wel je eigen beslissing zijn, en niet de beslissing van 'de mensen'
Johanna

Bericht door Johanna »

Hee Lorijne

ik vind veel gothic kleding ook super mooi :)
Ben zelf te laf om het aan te doen, bang voor wat mensen zeggen enzo, maar ben altijd blij als ik iemand tegenkom in zulke kleding.
Tenminste die jurken, die jassen enzo vind ik niet mooi.
Ik zou zeggen als je bij mensen komt die er echt moeite mee hebben niet aan trekken, maar anders geen probleem van maken hoor!

Groetjes Johanna
Johanna

Bericht door Johanna »

Sorry Lorijne, net een discussie erover gehad.
Wat er toen eigenlijk naar voren kwam; als vrijwel alle gothic satanisch is, kun je dan met die ene uitzondering als bijvoorbeeld saviour machine wel jezelf excuseren om toch die kleding te nemen?
Ik kan op heel veel pagina's niet komen van gothic omdat ze gefilterd worden, dat zegt toch wel een hoop...


:nixweiss::nixweiss: ik weet t niet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je weet de achtergrond van Gothic en dat is nogal duister. Kun je dat verenigen met een leven voor Gods aangezicht? Hij doorzoekt je hart of het oprecht Hem in alles (ook in kleding) wil dienen.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Origineel gepost door Lorijne
Wat vinden jullie van de combinatie christen en tegelijk gothic zijn??
Nou dat kan in ieder geval niet; tegelijk Gothic en tegelijk Christen zijn.
Wat is Gothic?:
Gothics hebben een intense en dramatische kijk op het leven. Het zijn volstrekte idealisten, die het wereldse vermijden en zich aangetrokken voelen tot extreme emoties en daden. Ze leven het leven op zijn scherpst en zijn op elk levensgebied opzoek naar de ongewone, artistieke en zinvolle aspecten.
(...)
Het onderliggende gevoel van Gothics is dat ze in de steek zijn gelaten, of op de een of andere manier gescheiden van de oorspronkelijke bron van onvoorwaardelijke liefde.
"Gewoon zijn betekend dood - ik heb dan letterlijk het gevoel dat ik zal sterven - dus houdt ik mij levend door de regels te overtreden. Zo bestrijd ik de afgunst: het maakt me uniek."


Het onderliggende gevoel van Gothics is dat ze in de steek zijn gelaten van de oorspronkelijke bron van onvoorwaardelijke liefde, dat zegt nogal wat, niet?

Het is heel simpel. Als christen ben je niet in de steek gelaten door de oorspronkelijke bron van onvoorwaardelijke liefde, want Christus is de bron van onvoorwaardelijke liefde.
Dus christen en tegelijk gothic zijn, is onmogelijk!
Ik interesseer me voor de gothicstijl qua kledingkeuze. Veel mensen vinden dit vreemd en twijfelen aan je christenzijn.
Wat denken jullie? Mag je je in het zwart met lange jurken ed kleden terwijl je toch een refo bent zoals iedereen hier?
Goed, je interesseert je alleen in hun kledingstijl, maar Gothic is een lifestyle, een manier van leven. Dan kun je je niet zomaar als Gothic kleden, terwijl je verder geen echte Gothic ben, tenminste dat is wel krom dan. Het is toch God of de Mamon?

Ik raad je aan om dit eens te lezen.
Johanna

Bericht door Johanna »

He Zeckie als het alleen de kleding is, in hoeverre is het dan nog gothic?
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

De kleding hoort bij het gothic-zijn.
Lorijne

Bericht door Lorijne »

Leuk dat jullie reageren op mijn bericht.
Nogmaals wil ik er op wijzen dat het mij puur om de kleding gaat. De hele Gothic STIJL interesseert me niet. Ik bid dus niet tot de satan ed. Ben niet depressief ed. Maar vind de jurken heel mooi. Net als de éen een tatoeage mooi vindt of een piercing zeg maar. Ik vind aan de ene kant dat dat helemaal losstaat van mijn geloof verder. Juist omdat het echt alleen die jurken zijn. Aan de andere kant associeert men het wel met satanisme ed.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

De gothic-kledingstijl wordt inderdaad ook door satanisten gebruikt en in veel films (van de laatste tijd) is de hoofdpersoon vaak ook zo (ongeveer) gekleed.

Als ik iemand tegenkom in zulke kleding dan associeer ik hem/haar gelijk met Gothics e.d.
niels

Bericht door niels »

mensen die bewust gothic kleden, kunnend dat ook doen omdat ze een willen zijn met de natuur, je ziet ook vaak bij gothics pentagrammen die soms geassocieerd worden met de duivel, maar ze slaan eigenlijk op de kracht van de natuur. Mensen die zich gothic kleden moeten dat natuurlijk zelf weten het maakt daarbij ook niet uit welk geloof ze daarbij aanhouden.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Dat is de mening van een buitenstaander, Niels. Het gaat erom of je als christen je Gothic kunt kleden.
niels

Bericht door niels »

dat is ook de mening van een christelijke vriend van mij die niet zo strict de regels van de bijbel volgt.
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

Volgens mij maakt het niet uit hoe je je kleed. God let er op hoe je van binnen bent. Dat je daar mooi bent is veel belangrijker dan de kleding die je draagt. Adam en Eva waren ook naakt toen God hen schiep. Pas toen ze van de verboden vrucht aten begonnen ze zich te schamen voor hun naaktheid en voor elkaar. Trouwens, waarom letten wij eigenlijk alleen maar op uiterlijk????
jaop
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2002, 15:59

Bericht door jaop »

wie zegt er hier dat er alleen maar op het uiterlijk gereageerd wordt? er wordt alleen gezegd dat de manier van kleden een afspiegeling kan zijn van het gedachtegoed van de persoon in kwestie of een sterke link heeft met een groepering met wiens ideeen je het an sich niet kan vinden. Ik kan daarom goed begrijpen dat Lorijne met twijfels zit of ze daadwerkelijk zich zo kan kleden of niet.
Je kunt het wel af doen met 'je moet niet zo moeilijk doen', maar je kunt je beter afvragen of God er 'moeilijk over zou doen'. Overigens rammelt dat verhaal van die gothics op eerder genoemde site aan alle kanten en zit het vol met antitheses.
Plaats reactie