Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Lourens »

helma schreef:en wat doe je als Ma? zet je je voet dwars? zeg je: maar van mij mag hij gaan?
hoe los je het dan op?
Heeft ma er al in alle rust met pa over gesproken?
Is er in gezamenlijk overleg niet uit te komen zodat toch met één gedachte naar het kind toegegaan kan worden?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Tiberius »

fluitje schreef:
helma schreef:en wat doe je als Ma? zet je je voet dwars? zeg je: maar van mij mag hij gaan?
hoe los je het dan op?
Heeft ma er al in alle rust met pa over gesproken?
Is er in gezamenlijk overleg niet uit te komen zodat toch met één gedachte naar het kind toegegaan kan worden?
Bij nader inzien vind ik dit ook het beste.
Het is toch een erg vreemd huwelijk, als zelfs man en vrouw niet samen één lijn kunnen uitzetten naar hun kinderen toe?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Marnix »

Precies. Maar soms zijn ze het niet eens, helaas. Tja, misschien valt pa te overtuigen met goede argumenten op Bijbels vlak (het evangelie klinkt niet slechts in de kerk) en opvoedkundig vlak (je kind zolang hij thuis woont geen enkele eigen verantwoordelijkheid geven is nou niet echt verantwoord) :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
fluitje schreef:
helma schreef:en wat doe je als Ma? zet je je voet dwars? zeg je: maar van mij mag hij gaan?
hoe los je het dan op?
Heeft ma er al in alle rust met pa over gesproken?
Is er in gezamenlijk overleg niet uit te komen zodat toch met één gedachte naar het kind toegegaan kan worden?
Bij nader inzien vind ik dit ook het beste.
Het is toch een erg vreemd huwelijk, als zelfs man en vrouw niet samen één lijn kunnen uitzetten naar hun kinderen toe?
Sterker nog: dat is funest voor de kinderen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Bureaucraat »

Bert Mulder schreef:
Dan zou ik hopen dat je of helemaal geen kinderen krijgt, of dat ze je niet zullen gehoorzamen:

DAT EEN IEGELIJK SCHULDIG IS ZICH BIJ DE KERK TE VOEGEN


Moet je perse bij een kerk horen om bij de Kerk te horen? Niet iedereen is in staat zich bij een kerk te voegen, zo leerde mij een evangelist die werkzaam is in het Midden-Oosten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Bert Mulder schreef:
Dan zou ik hopen dat je of helemaal geen kinderen krijgt, of dat ze je niet zullen gehoorzamen:

DAT EEN IEGELIJK SCHULDIG IS ZICH BIJ DE KERK TE VOEGEN


Moet je perse bij een kerk horen om bij de Kerk te horen? Niet iedereen is in staat zich bij een kerk te voegen, zo leerde mij een evangelist die werkzaam is in het Midden-Oosten.


Ja dat gaat wat lastig
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Marnix »

Maar dat is voor ons net actueel toch? Wij hebben hier eerder teveel keus dan te weinig :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Maar dat is voor ons net actueel toch? Wij hebben hier eerder teveel keus dan te weinig :)
Ja inderdaad, we zijn Nederlands, of oud, of anders herstellende (waarvan weet niemand), of vrijgemaakt, of we treden ergens uit, of blijven binnen verband, :D
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door aritha »

Luther schreef:
Marnix schreef:Maar dat is voor ons net actueel toch? Wij hebben hier eerder teveel keus dan te weinig :)
Ja inderdaad, we zijn Nederlands, of oud, of anders herstellende (waarvan weet niemand), of vrijgemaakt, of we treden ergens uit, of blijven binnen verband, :D
Allemaal terug naar de Roomse kerk.
Pas hoorde ik iemand zeggen toen ik zei dat ik PKN ben: O, je bent van die kerk: Paus Komt Nader.
:wiz
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door freek »

aritha schreef:
Luther schreef:
Marnix schreef:Maar dat is voor ons net actueel toch? Wij hebben hier eerder teveel keus dan te weinig :)
Ja inderdaad, we zijn Nederlands, of oud, of anders herstellende (waarvan weet niemand), of vrijgemaakt, of we treden ergens uit, of blijven binnen verband, :D
Allemaal terug naar de Roomse kerk.
Pas hoorde ik iemand zeggen toen ik zei dat ik PKN ben: O, je bent van die kerk: Paus Komt Nader.
:wiz
Dat is wel juist, denk ik. Het is geen geheim dat de PKN een warme relatie met de RKK onderhoudt. Men leze slechts de afscheidsspeech van de vorige preses.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Bloempje28 »

aritha schreef:
Luther schreef:
Marnix schreef:Maar dat is voor ons net actueel toch? Wij hebben hier eerder teveel keus dan te weinig :)
Ja inderdaad, we zijn Nederlands, of oud, of anders herstellende (waarvan weet niemand), of vrijgemaakt, of we treden ergens uit, of blijven binnen verband, :D
Allemaal terug naar de Roomse kerk.
Pas hoorde ik iemand zeggen toen ik zei dat ik PKN ben: O, je bent van die kerk: Paus Komt Nader.
:wiz
Het klopt inderdaad dat de PKN in bepaalde activiteiten aansluiting zoekt bij de RKK. Wat overigens niet betekent dat zij zich daarbij zullen aansluiten of in alles met hen eens zijn. Ik ben er op tegen, maar laten we de zaken ook niet overdrijven..... we zoeken met zijn alles veel te weinig eenheid.... ik ben zelf Hersteld Hervormd (hersteld staat voor: herstellen van de kerkorde!) en sta achter mijn keuze en vind het heel erg dat in het zoeken van de eenheid Gods Woord niet is opengegaan, maar daarom zijn opmerkingen als deze nog niet gepast. Mensen kunnen gelijk zo zuur gaan doen: "Zie, een hellend vlak" of over HHK: Hersteld maandverband.... Laten we bedenken dat er mensen in HHK zitten die nog bijna dagelijks pijn voelen van de splitsing (zoals ik) en dat er mensen in de PKN zitten met een bloedend hart....
Met opmerkingen als 'Paus komt Nader' trap je mensen op hun ziel die er ook niet voor zijn, waardoor je de deur dichttrapt en er geen gesprek meer mogelijk is. Meestal worden deze opmerkingen gemaakt door mensen die er zelf niet-emotioneel bij betrokken zijn..... (kunnen ook herst. herv. zijn trouwens.... voelen zich beter dan de PKN-érs; zij hebben beter naar God geluisterd.... of andersom: "Hersteld is niet trouw gebleven aan de moederkerk, wat een zwaren.... kunnen zich beter aansluiten bij de ger.gem" van beiden een aanmatigende houding) Waarom zoeken we altijd maar verschillen in plaats van overeenkomsten? Ik zeg niet dat we kerken moeten samenvoegen, maar laten we niet altijd zoeken naar redenen waarom ons eigen kerkverband het beste is, want aan elk kerkverband schort wel wat.... laten we elkaar in liefde zoeken.... soms lijkt het wel een wedstrijd modder-gooien: wie zit in de beste kerk en wie kan de kerk van een ander zo zwart mogelijk maken? Vreselijke houding!

Ik kan zelf niet in de PKN zitten, maar ik snap wel hoe bepaalde mensen wel kunnen blijven zitten. Mensen die trouw zijn aan Gods Woord. Laten we daarom de PKN niet gelijk afschrijven als dwalend, want plaatselijk kun je er soms nog beter zitten dan in hersteld, het Woord wordt daar meer bijbels gebracht dan in hersteld. en ik kan ook begrijpen waarom andere mensen andere accenten leggen, we zijn allemaal verschillend geschapen door God en we komen allemaal uit verschillende nestjes. Niet dat alle verschillen dan goed te praten zijn, maar laten we eerst de inlegkunde in onze eigen kerk te lijf gaan en dan andere kerken gaan verbeteren.
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 15 aug 2009, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Bloempje28 »

Als een stel trouwplannen heeft, dan moet er ook gezocht worden naar een kerkverband wat bij beiden past. Ik zou niet zomaar zeggen dat een kerk dwalend is.... behalve de RKK... waar we met zijn allen uit voort zijn gekomen...
We kunnen met oogkleppen onze kinderen in onze eigen kerk willen houden, maar waarom is alleen onze eigen kerk de beste? Wij leggen accenten, maar in andere kerken leggen ze andere accenten, wat niet betekent dat ze gelijk dwalen of slechter zijn. Ik geloof best dat het als ouders moeilijk is om je kind naar de kerk van zijn/haar partner te zien overgaan, vooral als je zelf de mening hebt dat deze kerk verkeerde accenten legt.... maar laten we bedenken dat Christus zijn Kerk vergadert uit alle kerken. Als je met het stel Christus kan blijven vinden in de gesprekken, is dat denk ik het belangrijkste, ook al is het moeilijk. Ze zijn volwassen en als het goed is zelfstandig genoeg om een eigen keuze te maken. Je mag als ouders voor- en tegenargumenten bespreken maar niet opleggen.... anders gaan ze zich losscheuren en wordt de relatie alleen maar slechter. En als je als ouders genoeg gepraat hebt, blijft er niets anders over dan hun beslissing te accepteren.... anders kun je nooit meer met je kinderen over het geloof praten.... dan wordt dat altijd het doodgezwegen onderwerp... verschrikkelijk toch?
En ja.... als ouders dit dan toch doen? ik denk dat dit met name een probleem is op het gebied van loslaten. Kinderen worden volwassen en gaan eigen keuzes maken. dat kunnen keuzes zijn waar je als ouders heel anders over denkt. Toch denk ik dat je kinderen ruimte moet geven. Als je je kinderen goed opgevoed hebt, dan neemt een kind daarvan ook dingen mee in zijn eigen leven. Misschien in een andere kerk, maar je kind zal nooit zomaar alle principes loslaten. Daar moet je ook vertrouwen in hebbem.
Ik denk toch dat je als naaste dan een taak hebt om deze ouders daar op te wijzen. Schrijf een brief, waarnaar je op gesprek gaat. Neem iemand mee voor de zekerheid en bedenk van tevoren hoe en wat je wilt zeggen.... maar de taak om te praten heb je zeker.... bedenk ook dat ouders die zo autoritair in dit proces staan niet gemakkelijk te bereiken zijn... maar je hebt je plicht dan wel gedaan... en vergeet niet dat de Heilige Geest met je meegaat als je Hem daarom gebeden hebt... en dan kan er misschien wel iets heel moois gebeuren.
Plaats reactie