Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door Avi »

Hoe staan jullie tegenover de pijnstilling tijdens palliatieve zorg, die levensverkortend werkt.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door memento »

Avi schreef:Hoe staan jullie tegenover de pijnstilling tijdens palliatieve zorg, die levensverkortend werkt.
Dat is euthanasie. Er zijn altijd mogelijkheden om pijnstillende medicatie te geven, die niet levensverkortend werkt (alhoewel we hierbij wel moeten beseffen dat "levensverkortend" een niet-meetbaar begrip is).
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door Hinde »

memento schreef:
Avi schreef:Hoe staan jullie tegenover de pijnstilling tijdens palliatieve zorg, die levensverkortend werkt.
Dat is euthanasie. Er zijn altijd mogelijkheden om pijnstillende medicatie te geven, die niet levensverkortend werkt (alhoewel we hierbij wel moeten beseffen dat "levensverkortend" een niet-meetbaar begrip is).
Klinkt als niet ter zake kundig?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door memento »

Hinde schreef:
memento schreef:
Avi schreef:Hoe staan jullie tegenover de pijnstilling tijdens palliatieve zorg, die levensverkortend werkt.
Dat is euthanasie. Er zijn altijd mogelijkheden om pijnstillende medicatie te geven, die niet levensverkortend werkt (alhoewel we hierbij wel moeten beseffen dat "levensverkortend" een niet-meetbaar begrip is).
Klinkt als niet ter zake kundig?
1. Dat ik dit euthanasie noem, is niet zo heel gek. In de meeste landen wereldwijd (waaronder de meeste staten van de USA) is een medicatieve handeling die levensverkortend werkt, juridisch gezien gewoon euthanasie.
2. Dat ik spreek over pijnstillende medicatie die niet levensverkortend is (wat ik direct nuanceer door te stellen dat levensverkortend een moeilijk meetbaar begrip is), daarvoor verwijs ik naar de richtlijnen vanuit de overheid die gaan over palliatieve sedatie en het geven van levensverkortende medicatie.

Ik zal niet ontkennen dat de grens moeilijk te trekken is tussen wel en niet levensverkortende medicatie, maar die grens is er wel degelijk. Maar laten we voor de goede discussie ons maar beperken tot medicatie die duidelijk levensverkortend werkt (m.i. euthanasie), en medicatie die niet of niet-duidelijk levensverkortend werkt (m.i. geoorloofd om pijn te verzachten).
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door JolandaOudshoorn »

Welke medicijnen bedoelen we dan? Waar valt morfine onder?? Wat zijn alternatieven?
Moet je tot een grens gaan en dan de persoon maar laten lijden?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door edele strijdster »

memento schreef:
Hinde schreef:
memento schreef:
Avi schreef:Hoe staan jullie tegenover de pijnstilling tijdens palliatieve zorg, die levensverkortend werkt.
Dat is euthanasie. Er zijn altijd mogelijkheden om pijnstillende medicatie te geven, die niet levensverkortend werkt (alhoewel we hierbij wel moeten beseffen dat "levensverkortend" een niet-meetbaar begrip is).
Klinkt als niet ter zake kundig?
1. Dat ik dit euthanasie noem, is niet zo heel gek. In de meeste landen wereldwijd (waaronder de meeste staten van de USA) is een medicatieve handeling die levensverkortend werkt, juridisch gezien gewoon euthanasie.
2. Dat ik spreek over pijnstillende medicatie die niet levensverkortend is (wat ik direct nuanceer door te stellen dat levensverkortend een moeilijk meetbaar begrip is), daarvoor verwijs ik naar de richtlijnen vanuit de overheid die gaan over palliatieve sedatie en het geven van levensverkortende medicatie.

Ik zal niet ontkennen dat de grens moeilijk te trekken is tussen wel en niet levensverkortende medicatie, maar die grens is er wel degelijk. Maar laten we voor de goede discussie ons maar beperken tot medicatie die duidelijk levensverkortend werkt (m.i. euthanasie), en medicatie die niet of niet-duidelijk levensverkortend werkt (m.i. geoorloofd om pijn te verzachten).
Voor zover ik weet hoeft pijnstillende mediactie tijdens paliatieve zorg niet altijd levensverkortend te zijn mits het zorgvuldig in de juiste dossering wordt toegediend. In dat geval is er dus geen sprake van euthanasie, maar van paliatieve sedatie.
Maar ja, net als Memento ben ik geen verpleegkundige of arts dus moet ik in dit topic eigenlijk m'n mond houden....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door memento »

edele strijdster schreef:Voor zover ik weet hoeft pijnstillende mediactie tijdens paliatieve zorg niet altijd levensverkortend te zijn mits het zorgvuldig in de juiste dossering wordt toegediend. In dat geval is er dus geen sprake van euthanasie, maar van paliatieve sedatie.
Maar ja, net als Memento ben ik geen verpleegkundige of arts dus moet ik in dit topic eigenlijk m'n mond houden....
Juist niet je mond houden. Als het gaat om ethische vragen, heerst bij velen die werkzaam zijn in de zorg een soort van beroeps-blindheid. Over ethische vragen kan iedereen meepraten.
Welke medicijnen bedoelen we dan? Waar valt morfine onder?? Wat zijn alternatieven?
Het gaat niet alleen om welke soort medicijnen, maar ook om de dosering.
Moet je tot een grens gaan en dan de persoon maar laten lijden?
Mijn basisbeginsel is dat het niet aan de mens is om leven te verlengen of te verkorten. Dat is aan God. Wij hebben dus de plicht om goede zorg te bieden, en daarbij van de grenzen van het leven af te blijven.

Concreet: Pijnstillende medicatie mag m.i. gegeven worden, voor zover het het leven niet aanzienlijk verkort. En welke medcijnen, en welke doseringen dat zijn, is iets wat afhankelijk is van het oordeel van een deskundige (de arts dus). De arts heeft (juridisch gezien, helaas vaak genoeg genegeerd) de plicht toestemming te vragen van de patiënt of familie voordat hij overgaat op het toedienen van levensverkortende medicatie. Dit kan en mag dus geweigerd worden.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door edele strijdster »

memento schreef:
edele strijdster schreef:Voor zover ik weet hoeft pijnstillende mediactie tijdens paliatieve zorg niet altijd levensverkortend te zijn mits het zorgvuldig in de juiste dossering wordt toegediend. In dat geval is er dus geen sprake van euthanasie, maar van paliatieve sedatie.
Maar ja, net als Memento ben ik geen verpleegkundige of arts dus moet ik in dit topic eigenlijk m'n mond houden....
Juist niet je mond houden. Als het gaat om ethische vragen, heerst bij velen die werkzaam zijn in de zorg een soort van beroeps-blindheid.[/quote]

Ach... een beetje achtergrond info. in deze kan geen kwaad denk ik, voor we reageren.
Ondanks de beroeps-blindheid binnen de zorg, zijn artsen en verpleegkundigen vast meer op de hoogte van gevolgen bij het gebruik van deze medicatie dan wij... Ben benieuwd wat hun reactie is. Ze zullen er vast zijn onder de forummers....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door edele strijdster »

edele strijdster schreef:
memento schreef:
edele strijdster schreef:Voor zover ik weet hoeft pijnstillende mediactie tijdens paliatieve zorg niet altijd levensverkortend te zijn mits het zorgvuldig in de juiste dossering wordt toegediend. In dat geval is er dus geen sprake van euthanasie, maar van paliatieve sedatie.
Maar ja, net als Memento ben ik geen verpleegkundige of arts dus moet ik in dit topic eigenlijk m'n mond houden....
Juist niet je mond houden. Als het gaat om ethische vragen, heerst bij velen die werkzaam zijn in de zorg een soort van beroeps-blindheid.
Ach... een beetje achtergrond info. in deze kan geen kwaad denk ik, voor we reageren.
Ondanks de beroeps-blindheid binnen de zorg, zijn artsen en verpleegkundigen vast meer op de hoogte van gevolgen bij het gebruik van deze medicatie dan wij... Ben benieuwd wat hun reactie is. Ze zullen er vast zijn onder de forummers
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door Hinde »

edele strijdster schreef: Ach... een beetje achtergrond info. in deze kan geen kwaad denk ik, voor we reageren.
Ondanks de beroeps-blindheid binnen de zorg, zijn artsen en verpleegkundigen vast meer op de hoogte van gevolgen bij het gebruik van deze medicatie dan wij... Ben benieuwd wat hun reactie is. Ze zullen er vast zijn onder de forummers
En de andere kant...
Ouders die hun kinderen (hebben) zien lijden, kinderen die hun ouders (hebben) zien lijden.
Grenzen vervagen/verleggen dan misschien?
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door sander »

Hinde schreef:
memento schreef:
Avi schreef:Hoe staan jullie tegenover de pijnstilling tijdens palliatieve zorg, die levensverkortend werkt.
Dat is euthanasie. Er zijn altijd mogelijkheden om pijnstillende medicatie te geven, die niet levensverkortend werkt (alhoewel we hierbij wel moeten beseffen dat "levensverkortend" een niet-meetbaar begrip is).
Klinkt als niet ter zake kundig?
Zo klinkt dat niet....Dit klopt wel ongeveer.

@jolanda,
Morfine valt niet onder levensverkortend. Morfine gaat naar de "pijn". Als je meer toedient dan nodig is voor de pijn wordt je suffer, dan krijg je palliatieve sedatie. Ga je nog verder dan worden je ademhalingsspieren slapper en gaat het ademen welliswaar makkelijker, maar kan wel snellere dood als gevolg hebben. Dus morfine an sich is geen levensverkortend middel. Noem je het dat wel, valt insuline daar ook onder e.d. Bij ons wordt er strenger met het insulinebeleid omgegaan (dubbel aftekenen) dan morfine (aftekenen op opiatenlijst en aftekenen door 1 persoon op de medicatielijst).

M.i maakt het verschil met welke intentie je sedatie toepast. Bij ons was eens een bewoner die zoveel strijd had en zo bang was om te sterven dat hij over de bedhekken heen klom. Het was afgrijselijk voor de familie en personeel. Toen is er sedatie toegepast waar ik heel veel moeite mee had. Je maakt iemands brein suf......gevolg is dat hij niet meer actief kan nadenken over zijn dood en eeuwige staat hierna. Hebben wij genadetijd afgepakt???

Zijn moeilijke beslissingen. Sedatie op zich is geen euthanasie, maar je moet de lijn niet te wazig maken. Met dezelfde medicatie kun je het wel euthanasie laten worden...
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door Hinde »

Sander, wat ik me afvraag;
heb je als personeelslid nou eigenlijk de vrijheid/ruimte om in zo'n geval een geloofsgesprek aan te gaan met patient/bewoner?

Moet wel erg zwaar zijn voor jullie.
Alle respect!
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door sander »

Hinde schreef:Sander, wat ik me afvraag;
heb je als personeelslid nou eigenlijk de vrijheid/ruimte om in zo'n geval een geloofsgesprek aan te gaan met patient/bewoner?

Moet wel erg zwaar zijn voor jullie.
Alle respect!
Dat ligt er helemaal aan. Die ruimte heb ik wel waar ik nu werk. Christelijke instelling. In het ziekenhuis waar ik heb gewerkt niet. Je missie is daar niet " mensen bekeren" zoals collega's dat noemen.

In de nachtdienst heb je zee"en van tijd. Je kunt gerust voorlezen uit de Bijbel, een gesprek aangaan en heel soms kun je met mensen bidden. Maar dit hangt van heel veel factoren af.
* Gaar er op dat moment een bel of je pieper, dan ben je het intieme moment kwijt.
* Heeft iemand veel pijn, kun je beter 1 of 2 verzen lezen dan een hoofdstuk. (dit wordt bedoeld met prediker 12)Mensen zijn zo met hun pijn en lichaam bezig dat ze niets meer kunnen verdragen en zich niet kunnen concentreren.
* Staat iemand open voor begeleiding?
* Kan iemand goed overweg met pastoraal medewerker? Dan hoef jij " alleen maar" die in te schakelen.
* Hoe staat familie er tegenover? Als die je weg zitten te kijken, lukt het bidden bijna niet. Maar als je dan bidt voor de moeite voor familie levert dit wel respect op.
* Bidden is sowieso heel erg moeilijk. Ik doe het zo vaak als kan, maar je voelt je zo machteloos en klein.
Ten eerste tegenover de Heere.
Ten tweede weet je dat iemand gaat overlijden, dus wat kun je voor troost meegeven? (niet u wordt weer beter...)
Als personeel vonden we het moeilijk om altijd een passend hoofdstuk te lezen. De pastoraal medewerker heeft eens een hele mooie lijst gemaakt voor diverse omstandigheden. Zal hem hier eens posten.
Ten derde voel ik me klein t.o. de patient. Als midden twintiger zit je tegenover iemand die al een heel leven achter zich heeft....

Overdag heb je minder tijd, behalve op een palliatieve Unit. Daar zorg je voor "maar" 3 palliatieve patienten. Dan heb je meer tijd. Sowieso lees ik altijd na iedere maaltijd uit de Bijbel en voor het slapen gaan. Dus bij een gemiddelde patient 4 keer per dag en als iemand er voor open staat vaker. Overdag zijn er meer mensen die aandacht vragen, collega's die je moet overnemen e.d.

Het is echt mooi werk palliatieve zorg, ik zou niet zonder kunnen in mijn werk. Ik heb al meer dan 100 patienten verzorgd die overleden zijn, maar iedereen is uniek. Ik weet van iedere patient/bewoner de bijzonderheden nog precies.
Soms moet je keuzes maken die echt moeilijk zijn. (wanneer ga je nog sondevoeding geven of juist stoppen? Wanneer staak je het infuus en de medicamenten? Soms kan iemand de medicatie niet meer innemen omdat hij/zij niet meer kan slikken. Moet je ze dan nog via infuus toedienen? En als de verwachting nog 2 dagen is? Dan staak je het. Maar als er hartmedicatie bij zit? En onrustmedicatie? Als je die staakt krijgt iemand afkickverschijnselen.....

Er zit zoveel aan vast dat ik niet paraat heb of ik bij iedereen dezelfde keuze zou maken....Dat geldt zelfs voor palliatieve sedatie....Daarnaast ben ik blij dat ik niet zelf die keuzes hoef te maken, maar de arts. En als ik iets niet wil uitvoeren vraag ik een collega het over te nemen. (iets wat nog niet is voorgekomen gelukkig.)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door Marnix »

Ik vraag me nog wel eens af waarom men vaak zo sterk tegen euthanasie ageert terwijl niemand er wat van zegt als er na afloop uitgebreid wordt gerookt. Daar worden een hoop mensenlevens vele jaren meer door verkort dan door euthanasie bij mensen die doodziek zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Levensverkortende medicijnen tijdens palliatieve zorg

Bericht door sander »

Marnix schreef:Ik vraag me nog wel eens af waarom men vaak zo sterk tegen euthanasie ageert terwijl niemand er wat van zegt als er na afloop uitgebreid wordt gerookt. Daar worden een hoop mensenlevens vele jaren meer door verkort dan door euthanasie bij mensen die doodziek zijn.
Pas maar op...voor je het weet ben je niet voorzichtig genoeg..... :pan

Ik ben het helemaal met je eens! (zie ander topic)
Plaats reactie