Euthanasie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Euthanasie

Bericht door Posthoorn »

Curatorium schreef:
Posthoorn schreef: Dat lijkt me te kort door de bocht. Heeft het zin om bij een terminale patiënt nog voor duizenden euro's uit te geven aan een medicijn dat misschien het leven met een paar maanden verlengt, terwijl de kwaliteit van leven er niet beter op wordt?
Op een gegeven moment moet je dan toch kiezen waar het geld voor de gezondheidszorg aan uitgegeven wordt. En dan zijn er m.i. andere prioriteiten.
Maar in dat geval behandelen artsen vaak zelf al niet meer. Als een arts nog een kans ziet of iets wil proberen maar de patiënt dit niet wil kiest hij dus voor zelfmoord.
Dat is maar de vraag. Heb hier artikel over gelezen, weet niet meer van wie, Johan Polder of een ander, en ook patiënt heeft hier verantwoordelijkheid. Als geld geen rol speelde zou je misschien kunnen zeggen dat niets te gek is om je leven nog een beetje te proberen te rekken, maar aangezien geld in de zorg wel degelijk een rol speelt, moet je op een gegeven moment je gezonde verstand gebruiken.
Daarbij: is je stelling juist? Is een patiënt te allen tijde in alle omstandigheden verplicht zijn leven te (laten) rekken als hij toch al ten dode opgeschreven is?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Euthanasie

Bericht door Zita »

Curatorium schreef: In reformatorische bejaardentehuizen wordt juist altijd gereanimeerd, niet om het in de handen van de Heere te leggen, maar om de wetenschappelijke middelen van de Heere te gebruiken.
Klopt niet. Bij Cedrah in ieder geval niet.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Euthanasie

Bericht door Curatorium »

Hier wel, al hoort het inmiddels ook bij Cedrah volgens mij dus misschien is het veranderd. In ieder geval kan het dan evt zo zijn dat je hun mensen de kans onthoudt om verder in leven te blijven terwijl God dit misschien anders zal willen.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 04 feb 2014, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Dodo »

In Salem wordt niet gereanimeerd (verpleeghuis). Is beter ook, een reanimatie is een heftige behandeling die niet zo vaak goed resultaat heeft. Als iemand er al door komt, heeft hij vaak gebroken ribben en is hij bont en blauw.

Als je gaat sterven door een ernstige ziekte, ben je toch niet verplicht elke strohalm aan te grijpen om je leven nog te verlengen. Zeker niet als die behandeling veel last geeft (zoals chemo of bestraling). Dat is zeker geen euthanasie.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Euthanasie

Bericht door Zita »

Curatorium schreef:Hier wel, al hoort het inmiddels ook bij Cedrah volgens mij dus misschien is het veranderd. In ieder geval kan het dan evt zo zijn dat je hun mensen de kans onthoudt om verder in leven te blijven terwijl God dit misschien anders zal willen.
Excuus; ik dacht dat Salem onder Cedrah viel, maar dat is niet zo, zie ik nu. Bij Salem wordt niet gereanimeerd (in ieder geval niet bij de psychogeriatrische patiënten).
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Euthanasie

Bericht door JolandaOudshoorn »

Curatorium schreef:Hier wel, al hoort het inmiddels ook bij Cedrah volgens mij dus misschien is het veranderd. In ieder geval kan het dan evt zo zijn dat je hun mensen de kans onthoudt om verder in leven te blijven terwijl God dit misschien anders zal willen.
Je kan het ook andersom stellen. Misschien wil God dat het leven op aarde stopt en doen de mensen er alles aan om het te rekken.
Even een persoonlijke vraag: waarom hecht je zoveel waarde aan dit aardse leven? Je gelooft toch wel dat het leven niet stopt na de dood?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Euthanasie

Bericht door Curatorium »

Uiteraard. Ik heb ook iemand gekend waarvan iedereen mag geloven dat die persoon nu bij God mag zijn, ondanks dat ze zelfmoord gepleegd heeft door psychische problemen. Zelfmoord keuren we als christenen sterk af, euthanasie ook, maar medicijnen afslaan en je behandeling stoppen geeft uiteindelijk hetzelfde resultaat (al is het dan een maand later) maar keuren we met z'n allen goed onder het mom van 'die heeft wel genoeg geleden'. Ik ben het overigens echt wel met jullie eens hoor, maar als je het begrip euthanasie wat uitrekt komt het in onze gezindte opeens best vaak voor en dat is vreemd.
Posthoorn schreef:Daarbij: is je stelling juist? Is een patiënt te allen tijde in alle omstandigheden verplicht zijn leven te (laten) rekken als hij toch al ten dode opgeschreven is?
Menselijkerwijs: Nee. Maar wij gaan er van uit dat de mens niet mag beslissen tussen leven of dood, maar dat dat aan God is. De vraag is dan of je dit daar eronder vindt vallen.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 04 feb 2014, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Euthanasie

Bericht door Zita »

Curatorium schreef:Uiteraard. Ik heb ook iemand gekend waarvan iedereen mag geloven dat die persoon nu bij God mag zijn, ondanks dat ze zelfmoord gepleegd heeft door psychische problemen. Zelfmoord keuren we als christenen sterk af, euthanasie ook, maar medicijnen afslaan en je behandeling stoppen geeft uiteindelijk hetzelfde resultaat (al is het dan een maand later) maar keuren we met z'n allen goed onder het mom van 'die heeft wel genoeg geleden'. Ik ben het overigens echt wel met jullie eens hoor, maar als je het begrip euthanasie wat uitrekt komt het in onze gezindte opeens best vaak voor en dat is vreemd.
Volgens mij definieer jij euthanasie als 'niet alles doen om het leven zo lang mogelijk te verlengen'. Anderen definiëren in deze discussie euthanasie als 'actief handelen met als doel het leven te verkorten'. Daar zit een verschil tussen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Euthanasie

Bericht door Curatorium »

Dat is dus inderdaad een beetje het probleem; waarom krijgen wij rillingen bij iemand die zichzelf een pil/spuit toedient, maar niet bij iemand die er voor kiest om zichzelf juist niks toe te laten dienen. Uiteindelijk nemen ze namelijk dezelfde beslissing: het is genoeg geweest.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Euthanasie

Bericht door vlinder »

Curatorium schreef:Dat is dus inderdaad een beetje het probleem; waarom krijgen wij rillingen bij iemand die zichzelf een pil/spuit toedient, maar niet bij iemand die er voor kiest om zichzelf juist niks toe te laten dienen. Uiteindelijk nemen ze namelijk dezelfde beslissing: het is genoeg geweest.
Ik ben het niet met je eens. Euthanasie is:
1. Er is sprake van ondraaglijk en uitzichtloos lijden
2. De levensbeeindiging geschiedt op verzoek van de zieke
3. De levensbeeindiging wordt uitgevoerd door een arts
4. Dit alles na een uitgebreide toetsing van een onpartijdige arts

Zelfmoord: in een relatief gezonde situatie een eind maken aan je leven
Moord: met voorbedachte raden iemand doden zonder dat diegene dat wilde

Het niet voortzetten van behandeling, voeding, medicatie en het niet starten van een reanimatie of beademing bij een zieke met een uitzichtloze situatie is geen euthanasie, het is accepteren dat het leven eindig is. Je neemt niets in om het leven bewust te verkorten, maar je behandeld ook niet om het lijden nodeloos te verlengen.

Daartussen zit een grijs gebied:
- geen antibiotica meer geven wanneer er een nieuwe infectie ontstaat. (Wordt bijvoorbeeld afgesproken wanneer iemand in een vegetatieve toestand verkeert).
- niet meer dialyseren bij iemand met multiple ziekten/co-morbiditeiten die in een eindstadium zijn (bijv. Bij eindstadium van kanker of COPD niet meer acute nierfunctiestoornissen behandelen).
- nogmaals en nogmaals blijven reanimeren wanneer iemand na een geslaagde reanimatie opnieuw een ritmestoornis ontwikkeld.

Wat de vraag is: waar trek je de grens? Mag je, zoals Mara doet, verschil maken tussen ouderen en kinderen? Zo ja waar ga je differentieren? Op ziekte? Leeftijd? Wat wordt dan de prognose van gehandicapte kinderen?

Nog complexer: mag je iemand die voor orgaandonatie in aanmerking komt (en dus hersendood is) reanimeren om daarmee de organen te redden en daarmee het leven van 5 andere mensen te redden/verlengen?

Kom je als vanzelf bij: mag je palliatief sederen als alternatief voor euthanasie?

Kortom: het is super complex om antwoorden te geven op deze ethische dilemma's.
Voor mijn opleiding heb ik een casusbeschrijving uitgewerkt die ging over een niet hier genoemd ethisch onderwerp. Tot nu toe weet ik nog steeds niet wat het juiste antwoord is....
Artsen moeten namelijk ook financieel verantwoorden wat ze doen. Doen ze dat niet wordt de zorg simpelweg te duur. Wij mopperen over de zorgpremies, maar willen wel allemaal tot onze 104e levensjaar alle zorg ontvangen. Er kan veel, maar dat is op 2 manieren onbetaalbaar.

Leestips:
- Agteresch: als grenzen vervagen
- Teeuw: zorgen in de laatste levensfase
- Seldenrijk: waardevol leven
- Lindeboom en NPV: levens-waardigheden
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Euthanasie

Bericht door Luther »

vlinder schreef:
Curatorium schreef:Dat is dus inderdaad een beetje het probleem; waarom krijgen wij rillingen bij iemand die zichzelf een pil/spuit toedient, maar niet bij iemand die er voor kiest om zichzelf juist niks toe te laten dienen. Uiteindelijk nemen ze namelijk dezelfde beslissing: het is genoeg geweest.
Ik ben het niet met je eens. Euthanasie is:
1. Er is sprake van ondraaglijk en uitzichtloos lijden
2. De levensbeeindiging geschiedt op verzoek van de zieke
3. De levensbeeindiging wordt uitgevoerd door een arts
4. Dit alles na een uitgebreide toetsing van een onpartijdige arts

Zelfmoord: in een relatief gezonde situatie een eind maken aan je leven
Moord: met voorbedachte raden iemand doden zonder dat diegene dat wilde

Het niet voortzetten van behandeling, voeding, medicatie en het niet starten van een reanimatie of beademing bij een zieke met een uitzichtloze situatie is geen euthanasie, het is accepteren dat het leven eindig is. Je neemt niets in om het leven bewust te verkorten, maar je behandeld ook niet om het lijden nodeloos te verlengen.

Daartussen zit een grijs gebied:
- geen antibiotica meer geven wanneer er een nieuwe infectie ontstaat. (Wordt bijvoorbeeld afgesproken wanneer iemand in een vegetatieve toestand verkeert).
- niet meer dialyseren bij iemand met multiple ziekten/co-morbiditeiten die in een eindstadium zijn (bijv. Bij eindstadium van kanker of COPD niet meer acute nierfunctiestoornissen behandelen).
- nogmaals en nogmaals blijven reanimeren wanneer iemand na een geslaagde reanimatie opnieuw een ritmestoornis ontwikkeld.

Wat de vraag is: waar trek je de grens? Mag je, zoals Mara doet, verschil maken tussen ouderen en kinderen? Zo ja waar ga je differentieren? Op ziekte? Leeftijd? Wat wordt dan de prognose van gehandicapte kinderen?

Nog complexer: mag je iemand die voor orgaandonatie in aanmerking komt (en dus hersendood is) reanimeren om daarmee de organen te redden en daarmee het leven van 5 andere mensen te redden/verlengen?

Kom je als vanzelf bij: mag je palliatief sederen als alternatief voor euthanasie?

Kortom: het is super complex om antwoorden te geven op deze ethische dilemma's.
Voor mijn opleiding heb ik een casusbeschrijving uitgewerkt die ging over een niet hier genoemd ethisch onderwerp. Tot nu toe weet ik nog steeds niet wat het juiste antwoord is....
Artsen moeten namelijk ook financieel verantwoorden wat ze doen. Doen ze dat niet wordt de zorg simpelweg te duur. Wij mopperen over de zorgpremies, maar willen wel allemaal tot onze 104e levensjaar alle zorg ontvangen. Er kan veel, maar dat is op 2 manieren onbetaalbaar.

Leestips:
- Agteresch: als grenzen vervagen
- Teeuw: zorgen in de laatste levensfase
- Seldenrijk: waardevol leven
- Lindeboom en NPV: levens-waardigheden
@vlinder, wat een buitengewoon heldere post! Je schetst de complexiteit hier goed. Je schetst een zogenoemd 'grijs gebied'. Toch zegt dr. Agteresch ook van het niet geven van antibiotica op een bepaald moment, dat dat niet anders kan. Je kunt mensen niet eindeloos antibiotica geven, als het lichaam in feite zich 'klaar maakt' om te gaan sterven. Toch?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Euthanasie

Bericht door Mara »

Zita schreef:@Mara: ik begrijp dat het gevoelsmatig een verschil is of je met een oudere of een jongere te maken hebt. Maar wat verandert dat aan de principiële grenzen van leven en dood en het ingrijpen van de mens daarin?
Als een demente bejaarde in het verpleeghuis een hartstilstand krijgt, wordt er niet gereanimeerd. Ook in het reformatorisch verpleeghuis niet.
Als een ziek meisje van 21 een hartstilstand krijgt, denk ik dat ze gereanimeerd wordt. Ook al heeft ze lichamelijke problemen.
Een schrijnend voorbeeld in deze is prins Friso. De neuroloog gaf eigenlijk in het begin al aan, dat er te lang was doorgegaan met de reanimatie.
De uitkomst kennen we.
Er is toen besloten om nog door te gaan, waarom? Dat weten we niet.
Als jij of ik onder de sneeuw hadden gelegen, was het dan ook gebeurd? Ook dat weten we niet.
Er zijn mensen die vinden dat iemand komt te overlijden als één van de organen er mee ophoudt. Maar er zijn ook mensen die stellen dat je dan een nieuw, gezond orgaan in het lichaam mag plaatsen.
Maar daar zijn wel leeftijdsgrenzen aan verbonden!
Ik heb mensen gesproken die zijn getransplanteerd. En hoe dankbaar ze dan zijn, hoe bewust ze elke dag daarna beleven. Wat dat betreft kunnen wij daar wat van leren, want soms vliegen wij achteloos door de dagen heen.
En ik heb gezien hoeveel troost achterblijvenden kunnen putten uit het feit dat hun geliefde, zijn organen heeft afgestaan voor transplantatie en daardoor 4 mensen verder kunnen leven.
Er zitten zoveel kanten aan! Je kunt het pas echt snappen als je aan één van die kanten daadwerkelijk hebt gestaan.
Daarvoor kun je er OVER spreken, min of meer op afstand.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Euthanasie

Bericht door sirdanilot »

Curatorium schreef:
Posthoorn schreef: Dat lijkt me te kort door de bocht. Heeft het zin om bij een terminale patiënt nog voor duizenden euro's uit te geven aan een medicijn dat misschien het leven met een paar maanden verlengt, terwijl de kwaliteit van leven er niet beter op wordt?
Op een gegeven moment moet je dan toch kiezen waar het geld voor de gezondheidszorg aan uitgegeven wordt. En dan zijn er m.i. andere prioriteiten.
Maar in dat geval behandelen artsen vaak zelf al niet meer. Als een arts nog een kans ziet of iets wil proberen maar de patiënt dit niet wil kiest hij dus voor zelfmoord.
Nee. Een arts is God niet. Een patiënt heeft net zoveel over zijn leven te zeggen als een arts, meer nog zelfs. God heeft het eerste én laatste Woord.
Hier wel, al hoort het inmiddels ook bij Cedrah volgens mij dus misschien is het veranderd. In ieder geval kan het dan evt zo zijn dat je hun mensen de kans onthoudt om verder in leven te blijven terwijl God dit misschien anders zal willen.
Als God het anders wil dan is het wel anders hoor. Nogmaals: een arts is God niet. God kan werken door artsen en medicijnen, en dat doet Hij zeker ook veelvuldig, maar God is soeverein.
Dat is dus inderdaad een beetje het probleem; waarom krijgen wij rillingen bij iemand die zichzelf een pil/spuit toedient, maar niet bij iemand die er voor kiest om zichzelf juist niks toe te laten dienen. Uiteindelijk nemen ze namelijk dezelfde beslissing: het is genoeg geweest.
Nee. Als je je eigen een pil of spuit toe dient of laat dienen, dan vermoord je jezelf, of je laat een ander jou willens en wetens vermoorden. Dat is niet hetzelfde als zeggen 'ik stop nu met mijn behandeling'. Je vergeet volgens mij dat God soeverein is, mocht Hij iemand nog een tijd hier willen houden, dan gebeurt dat zelfs tegen alle medische verwachtingen in hoor. Vertrouw God maar met die beslissing.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Euthanasie

Bericht door Mara »

Op AD.nl las ik net dit berichtje:
Ze stonden op de drempel van het verzorgingshuis, maar wilden niet naar binnen: David Postma (86) en Willemke Postma-Kloosterman (84) kozen liever zelf hun einde, in het bijzijn van hun vier zoons. Het verhaal van het echtpaar maakt op deze site veel los. Dat echtparen, zoals David en Willemke, hun levens samen beëindigen is van alle tijden, zegt Petra de Jong, directeur van de Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE). Ze heeft het van zeer nabij meegemaakt.

David (86) en Willemke (84) gruwelden van een verzorgingshuis.
'Mijn ouders hebben het ook gedaan. Weloverwogen, bewust, in alle rust en openheid. Het was zeer ingrijpend, maar het heeft ons ook geholpen om het rouwproces te doorlopen.'

Het aantal zelfdodingen is de afgelopen 5 jaar volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek sterk toegenomen. In 2007 maakten nog 1353 mensen een einde aan hun leven, in 2012 steeg dat aantal naar 1753 mensen, een toename van 30 procent.

De laatste decennia komt het volgens De Jong vaker voor, al zijn geen harde cijfers beschikbaar. 'Mensen zijn steeds meer gewend de regie te hebben over hun leven en ze willen die regie ook houden over hun levenseinde. Zeker als mensen zo lang samen zijn geweest en een eenheid hebben gevormd. Zij zeggen steeds vaker 'Dan gaan we ook samen'.' Dat proces is niet eenvoudig. Euthanasie is alleen mogelijk wanneer er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Dat geldt voor euthanasie, waarbij een arts het middel toedient, maar ook voor hulp bij zelfdoding, waarbij de arts een drank met het dodelijk middel aan de patiënt geeft, die het dan zelf tot zich neemt.

Al deze gevallen worden landelijk geregistreerd: Jaarlijks gaat het om ruim 4000 gevallen. Officiële euthanasie bij echtparen komt hooguit een tot twee keer per jaar voor. 'Mij zijn sinds 2002 in totaal nog geen tien gevallen bekend,' aldus Nicole Visée, die als algemeen secretaris de registraties bijhoudt.

In die cijfers zijn niet opgenomen de echtparen die zonder hulp van een arts hun leven beëindigen, zoals de ouders van Petra de Jong en David en Willemke.

In die gevallen treedt een andere procedure in werking. Een huisarts stelt vast dat het gaat om een niet natuurlijke dood. En dan komen politie en justitie om de hoek kijken, om vast te stellen of er geen sprake is van een misdrijf.

Ik vind het een triest verhaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Euthanasie

Bericht door Orchidee »

Hoe lang blijven we een patiënt behandelen? Dr. A.A. Teeuw, Ridderkerkse verpleeghuisarts en theoloog :

http://www.youtube.com/watch?v=jMjwzToz ... ture=share

Euthanasie en een christelijke levensvisie:

http://www.youtube.com/watch?v=EyFXYUnn ... ture=share
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie