Euthanasie

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Euthanasie

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Is het overlijden dan in zekere zin onverwachts? Want er moet toch sprake zijn van uitzichtloos en ondragelijk lijden? Dat kan niet het geval zijn als iemand binnen - zeg maar - een week zal overlijden. Dan mag het helemaal niet.
Overigens is dit niet een vraag naar het publiceren van meer persoonlijke en gevoelige informatie. Daar moeten we voor oppassen, denk ik.
Ze had een agressieve vorm van kanker, leefde al langer dan de artsen voorspelden. Er werd een datum vastgesteld, want ze leed wel veel pijn. Ik dacht tot een paar jaar geleden dat een euthanasieaanvraag betrekkelijk snel geregeld kon worden, maar dat is niet het geval.
Als het tijdstip vastgesteld wordt, gaat iedereen zich op die datum richten.
Ze wilde nog dingen meemaken, maar nu overleed ze dus (de achterblijvenden noemen het onverwachts) en loopt het zo anders.
We worden er dus bij bepaald dat ons leven maar tot op zekere hoogte maakbaar is. Ons begin en ons einde ligt niet in onze handen, al denken veel mensen van wel.
Maar hoe zeg je dat tegen iemand die niet in God gelooft en ook niet in een hiernamaals?
In zekere zin is er in dit geval alle aanleiding om daar een opmerking over te maken. Het is nu immers overduidelijk dat we het levenseinde niet in eigen hand hebben.
Al begrijp ik maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om het te zeggen. Toch is het voor alle mensen gelijk, of je het nu gelooft of niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Euthanasie

Bericht door eilander »

DDD schreef:Bedoel je dat als je naar medische verwachting binnen afzienbare tijd dood gaat, er geen sprake is van uitzichtloosheid? Dat is wel een heel verrassende interpretatie van de term.
Ik gaf hier - denk ik - een onjuiste weergave. Ik ging er teveel van uit dat het ging om mensen die vooral de laatste fase willen bespoedigen. Bij euthanasie moet er altijd een hele procedure aan vooraf gaan, en dat moet iemand bij z'n volle bewustzijn hebben gedaan. In dit geval was daar sprake van, dus dat het in dit geval niet mocht, klopt niet.
Ik vind het altijd heel aangrijpend.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Euthanasie

Bericht door Geytenbeekje »

Is euthanasie niet gewoon een verkapte zelfmoord ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Euthanasie

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Is euthanasie niet gewoon een verkapte zelfmoord ?
Zo zou je dat wel kunnen noemen. Maar ik vind het té huiveringwekkend om hier heel zwart-wit over te spreken, evenals bij zelfdoding trouwens.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Euthanasie

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Is euthanasie niet gewoon een verkapte zelfmoord ?
Zo zou je dat wel kunnen noemen. Maar ik vind het té huiveringwekkend om hier heel zwart-wit over te spreken, evenals bij zelfdoding trouwens.
Op allebei rust geen zegen op, ik denk juist dat het goed is om het wel zo te zeggen.
Met het oog van het heil van mensen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Euthanasie

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Is euthanasie niet gewoon een verkapte zelfmoord ?
Nee, ik denk niet dat je dit zo mag zeggen, omdat het altijd uitgevoerd wordt door een arts.
Maar er is nog een schemergebied. Dan wordt er niet daadwerkelijk een tijdstip vastgesteld, maar wel gehandeld, zodat e.e.a. versneld wordt.
Behandelingen gestaakt, "stekker eruit getrokken", niet gereanimeerd of een behandeling wordt niet gestart.
eilander schreef:Bij euthanasie moet er altijd een hele procedure aan vooraf gaan, en dat moet iemand bij z'n volle bewustzijn hebben gedaan.
Dat is absoluut waar, vandaar dat er nu situaties zijn waarin iemand te laat was. Dan is dementie ingetreden en krijg je uitspraken zoals: "dit had mijn moeder nooit gewild".
eilander schreef:In zekere zin is er in dit geval alle aanleiding om daar een opmerking over te maken. Het is nu immers overduidelijk dat we het levenseinde niet in eigen hand hebben.
Al begrijp ik maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om het te zeggen. Toch is het voor alle mensen gelijk, of je het nu gelooft of niet.
Deze vrouw stond niet dichtbij mij, maar was een vriendin van een hele goede bekende. Dus ik heb hier met afstand mee meegeleefd.
Maar eerder maakte ik het mee bij een cliënt van mij en toen hebben we samen wel wat indringende gesprekken gevoerd. Maar je begeeft je op heel moeilijk gebied dan. Dat gaat zo diep.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Euthanasie

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Is euthanasie niet gewoon een verkapte zelfmoord ?
Zo zou je dat wel kunnen noemen. Maar ik vind het té huiveringwekkend om hier heel zwart-wit over te spreken, evenals bij zelfdoding trouwens.
Op allebei rust geen zegen op, ik denk juist dat het goed is om het wel zo te zeggen.
Met het oog van het heil van mensen.
Wanneer je het oog op het heil van mensen hebt zou ik het absoluut niet zo zeggen. Ik heb van dichtbij deze situaties meegemaakt en ik denk dat termen als zelfdoding maar zeker zelfmoord eerder tot verwijdering leidt dan tot enig begrip. Het is te complex om daar zo met een paar woorden wat van te zeggen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Dodo »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Is euthanasie niet gewoon een verkapte zelfmoord ?
Zo zou je dat wel kunnen noemen. Maar ik vind het té huiveringwekkend om hier heel zwart-wit over te spreken, evenals bij zelfdoding trouwens.
Op allebei rust geen zegen op, ik denk juist dat het goed is om het wel zo te zeggen.
Met het oog van het heil van mensen.
Wanneer je het oog op het heil van mensen hebt zou ik het absoluut niet zo zeggen. Ik heb van dichtbij deze situaties meegemaakt en ik denk dat termen als zelfdoding maar zeker zelfmoord eerder tot verwijdering leidt dan tot enig begrip. Het is te complex om daar zo met een paar woorden wat van te zeggen.
Precies. Er gaat meestal heel wat strijd en eenzaamheid aan vooraf.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Euthanasie

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:Gisteren overleed een vrouw. Ze was uitbehandeld en samen met de arts had ze een datum uitgezocht waarop ze geëuthanaseerd wilde worden. Ze wilde nog een groot feest geven en een reisje maken.
Het is anders verlopen, ze overleed in haar slaap.
Ik heb echt moeite met zulke verhalen...
Een afscheidsfeestje...
Nog even het leven afromen...
Ik ook. De familie is nu in shock. Want iedereen leefde naar die datum toe.
Dinsdag is de crematie.
Afschuwelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Euthanasie

Bericht door Geytenbeekje »

Het kan zijn hoor dat ik daar veel te veel gevoelloos zal zijn, maar ze na laten denken over zelfmoord an sich, zal dat echt niet helpen ?
Een ander geluid dan de gebruikelijke (seculiere) hulpverlening, zal dat echt niet helpen ?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Euthanasie

Bericht door DDD »

Domheid is zelden een goede oplossing voor grote problemen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Dodo »

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
DDD schreef:Bedoel je dat als je naar medische verwachting binnen afzienbare tijd dood gaat, er geen sprake is van uitzichtloosheid? Dat is wel een heel verrassende interpretatie van de term.
Ik gaf hier - denk ik - een onjuiste weergave. Ik ging er teveel van uit dat het ging om mensen die vooral de laatste fase willen bespoedigen. Bij euthanasie moet er altijd een hele procedure aan vooraf gaan, en dat moet iemand bij z'n volle bewustzijn hebben gedaan. In dit geval was daar sprake van, dus dat het in dit geval niet mocht, klopt niet.
Ik vind het altijd heel aangrijpend.
Hoe moeten we dat zien als het gaat om palliatieve zorg, zoals morfine toedienen als er sprake is van angst of ondraaglijk lijden, met als gevolg palliatieve sedatie?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Dodo »

Palliatieve zorg is klachten bestrijden of verminderen, en het de patiënt zo comfortabel mogelijk maken. Een bijwerking kan zijn dat de levensduur er korter door wordt. Dat is dan maar zo, dat is minder belangrijk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Euthanasie

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Het kan zijn hoor dat ik daar veel te veel gevoelloos zal zijn, maar ze na laten denken over zelfmoord an sich, zal dat echt niet helpen ?
Een ander geluid dan de gebruikelijke (seculiere) hulpverlening, zal dat echt niet helpen ?
Lees eens wat goede pastorale boeken erover.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie