Euthanasie

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Euthanasie

Bericht door Orchidee »

Idd afschuwelijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Euthanasie

Bericht door eilander »

Opvallend - en ook zorgelijk wat ik vanmorgen opving bij gesprek tussen collega's.
1) Van een andere collega is moeder overleden, en daar ging het gesprek even over. Was al lange tijd ziek, familie had nu "een euthanasieverklaring gekregen". Moest blijkbaar ondertekend worden door moeder, maar de dokter zei dat het waarschijnlijk niet nodig was. En inderdaad, ze is korte tijd later overleden.

Ik vraag me dan af: wie komt in zo'n geval op het idee van een euthanasieverklaring? En zou de arts dat in dit geval ook toepassen?

2) Zelfde gesprek, over een collega van wie beide ouders in heel korte tijd zijn overleden. Vader eerst overleden, moeder had een snel aflopende ziekte - en is paar dagen na vader overleden. "O," zegt collega, "euthanasie zeker?"
Dat bleek niet het geval, maar waarom komt men op dat idee? Is combinatie van man overleden + ernstige ziekte genoeg om euthanasie toe te passen?

Dat brengt mij tot de gedachte dat het een veel meer toegepaste praktijk is dan dat ik eigenlijk had gedacht. Niet alles wordt ook als euthanasie gemeld.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Euthanasie

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Opvallend - en ook zorgelijk wat ik vanmorgen opving bij gesprek tussen collega's.
1) Van een andere collega is moeder overleden, en daar ging het gesprek even over. Was al lange tijd ziek, familie had nu "een euthanasieverklaring gekregen". Moest blijkbaar ondertekend worden door moeder, maar de dokter zei dat het waarschijnlijk niet nodig was. En inderdaad, ze is korte tijd later overleden.

Ik vraag me dan af: wie komt in zo'n geval op het idee van een euthanasieverklaring? En zou de arts dat in dit geval ook toepassen?
Naar mijn weten is het alleen mogelijk om euthanasie toe te passen als desbetreffend persoon dit zelf bij volle verstand getekend heeft. Als een dementerend of ernstig ziek persoon geen verklaring heeft is het mijns inziens niet mogelijk om toch euthanasie toe te passen, dan zal al eerder door desbetreffend persoon een ondertekende verklaring gemaakt moeten zijn.
Voor de uiteindelijke euthanasiehandeling hoeft niet perse nogmaals een handtekening gezet te worden door desbetreffend persoon, als deze hier niet meer toe bij machte is, verstandelijk of lichamelijk, maar is een eerder getekende verklaring genoeg om euthanasie uit te voeren, mits hier uiteraard instaat onder welke voorwaarden desbetreffend persoon euthanasie wenst en deze voorwaarden dan aanwezig zijn, getoetst door 2 verschillende artsen.
2) Zelfde gesprek, over een collega van wie beide ouders in heel korte tijd zijn overleden. Vader eerst overleden, moeder had een snel aflopende ziekte - en is paar dagen na vader overleden. "O," zegt collega, "euthanasie zeker?"
Dat bleek niet het geval, maar waarom komt men op dat idee? Is combinatie van man overleden + ernstige ziekte genoeg om euthanasie toe te passen?

Dat brengt mij tot de gedachte dat het een veel meer toegepaste praktijk is dan dat ik eigenlijk had gedacht. Niet alles wordt ook als euthanasie gemeld.
Het is alleen mogelijk bij ondragelijk en uitzichtloos lijden, niet omdat de man/vrouw is overleden, wel tijdens een ziekte die aan deze voorwaarden voldoet, maar dat staat los van het overlijden van een partner.

Dit klinkt allemaal nogal zakelijk, maar het is een verschrikkelijk iets om zelf te menen te moeten beschikken over leven en dood.
Alhoewel de wetgeving best streng is, zijn er veel discutabele voorbeelden, helaas, verschrikkelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Euthanasie

Bericht door eilander »

Ja, ik weet ook wel ongeveer hoe de regels in elkaar zitten. Maar ik ben bang dat het gesprek tussen twee collega's (en dat zijn heel ontwikkelde en intelligente mensen) een signaal is dat er op dit gebied veel discutabels gebeurt.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Euthanasie

Bericht door Ezen »

Of de mensen denken dat het zo gaat, terwijl dat niet zo is. Die collega's komen ook niet dagelijks in het ziekenhuis.
Spitten en niet moe worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Euthanasie

Bericht door eilander »

Ezen schreef:Of de mensen denken dat het zo gaat, terwijl dat niet zo is. Die collega's komen ook niet dagelijks in het ziekenhuis.
Direct eens. Ik vind het toch zorgwekkend dat er zo gedacht wordt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Euthanasie

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dat brengt mij tot de gedachte dat het een veel meer toegepaste praktijk is dan dat ik eigenlijk had gedacht. Niet alles wordt ook als euthanasie gemeld.
Nee dat klopt. Dat wordt ook zo niet genoemd, maar het wordt als "het verkorten van het lijden" gepresenteerd.
Ik las dit weekend een artikel, waarin uitgelegd hoe het werkt bij een mens. Vrijwel niemand wil lijden. In de goede jaren wordt dan gezegd: als deze ziekte mij treft of dit gebeurt met mij, dan laat ik me een spuitje geven.
En dan wordt een verklaring geschreven en getekend.
Maar vergeten wordt dat een mens zich van nature aanpast aan zijn situatie. Ook worden de grenzen opgeschoven.
Als voorbeeld werden mensen met het "locked-in" syndroom genoemd, gemiddeld geven zij hun kwaliteit van leven een 7, best hoog dus.
Terwijl velen zullen zeggen: dat zou ik nooooooit willen.

De mevrouw in de docu had in 2010 deze verklaring getekend en echtgenoot en omstanders drongen aan om deze te houden. Mevrouw werd als het ware in die situatie gepraat.
Het is toch absurd dat iemand voor euthanasie in aanmerking zou komen die de vorige dag nog zelf gereden heeft in haar auto en een schaatswedstrijd had bezocht.
Dat is geen uitzichtloos lijden!
Die grens is dus erg vaag geworden.
Hoe dwaas is een mens die voor de ander het einde gaat bepalen.
Onze dierenarts handelt nog zorgvuldiger, bij wijze van spreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Euthanasie

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
eilander schreef: Dat brengt mij tot de gedachte dat het een veel meer toegepaste praktijk is dan dat ik eigenlijk had gedacht. Niet alles wordt ook als euthanasie gemeld.
Nee dat klopt. Dat wordt ook zo niet genoemd, maar het wordt als "het verkorten van het lijden" gepresenteerd.
Ik las dit weekend een artikel, waarin uitgelegd hoe het werkt bij een mens. Vrijwel niemand wil lijden. In de goede jaren wordt dan gezegd: als deze ziekte mij treft of dit gebeurt met mij, dan laat ik me een spuitje geven.
En dan wordt een verklaring geschreven en getekend.
Maar vergeten wordt dat een mens zich van nature aanpast aan zijn situatie. Ook worden de grenzen opgeschoven.
Als voorbeeld werden mensen met het "locked-in" syndroom genoemd, gemiddeld geven zij hun kwaliteit van leven een 7, best hoog dus.
Terwijl velen zullen zeggen: dat zou ik nooooooit willen.

De mevrouw in de docu had in 2010 deze verklaring getekend en echtgenoot en omstanders drongen aan om deze te houden. Mevrouw werd als het ware in die situatie gepraat.
Het is toch absurd dat iemand voor euthanasie in aanmerking zou komen die de vorige dag nog zelf gereden heeft in haar auto en een schaatswedstrijd had bezocht.
Dat is geen uitzichtloos lijden!
Die grens is dus erg vaag geworden.
Hoe dwaas is een mens die voor de ander het einde gaat bepalen.
Onze dierenarts handelt nog zorgvuldiger, bij wijze van spreken.
Dat klopt, soms kan je makkelijker je ouder moeder in laten slapen dan je ouder hond.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Euthanasie

Bericht door Profesto »

De laatste opmerkingen lijken me dan weer overtrokken.

Ik heb met verbazing naar de huppakee-vrouw en haar omgeving gekeken.
De 100 jarige vrouw begreep ik eigenlijk wel. Maar daar ligt ook een taak voor ons en voor de samenleving, nl. ervoor zorgen dat oude mensen niet vereenzamen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Euthanasie

Bericht door Mara »

Profesto schreef:De laatste opmerkingen lijken me dan weer overtrokken.

Ik heb met verbazing naar de huppakee-vrouw en haar omgeving gekeken.
De 100 jarige vrouw begreep ik eigenlijk wel. Maar daar ligt ook een taak voor ons en voor de samenleving, nl. ervoor zorgen dat oude mensen niet vereenzamen.
Het ernstige is dat mensen denken dat ze na hun dood van alle problemen af zijn.
Geen eenzaamheid meer hebben, geen pijn. Want, dood is dood, dus je voelt niks en velen geloven dat je op een wolkje terecht komt of een vlinder wordt.
Wie heeft er nog angst voor de dood?
Mijn schoondochter werkt op een verpleegafdeling, intensieve zorg, waar een hoog sterftecijfer is.
Het "gemak" waar veel mensen over de dood spreken, went eigenlijk nooit.
"we zien het wel", zegt een enkeling. "Ik heb niemand kwaad gedaan, dus Petrus zal mij wel binnenlaten."
Dan is er ergens toch een vaag besef van een Opperwezen.
Door het zo op tv te tonen, wordt eigenlijk de ernstige roepstem gesmoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Euthanasie

Bericht door Isala »

Mara schreef:Door het zo op tv te tonen, wordt eigenlijk de ernstige roepstem gesmoord.
En hoe vaker het word gezien, des te sneller treed er gewenning op.
Er werd nu soms nog door iemand een traantje weggepinkt omdat het zo indrukwekkend was, maar de volgende keer is een docu over dat onderwerp al weer minder heftig om te zien.
Stapje voor stapje steeds verder.
Is het niet denkbeeldig dat er ook een docu komt met een kind van 12 dat om euthanasie vraagt?
De schaal glijdt, de grenzen rekken, maar zo langzaam dat men het niet merkt.
Mara schreef:Hoe dwaas is een mens die voor de ander het einde gaat bepalen.
Een tijdje terug zag ik een programma van Zembla over euthanasie.
Daarin kwam een pastor voor, die met een ouder echtpaar kwam praten, omdat de vrouw in haar goede dagen had aangegeven euthanasie wilde als ze in een bepaald stadium van dementie zou komen.
De pastor zei tegen het echtpaar:
"u moet het zo zien: uw vrouw heeft het leven van God gekregen, en nu geeft ze het zelf weer aan Hem terug".

Hoe zacht en listig wordt hier de dood goedgepraat!!
Hora est!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Euthanasie

Bericht door helma »

Luther schreef:
vlinder schreef:
Curatorium schreef:Dat is dus inderdaad een beetje het probleem; waarom krijgen wij rillingen bij iemand die zichzelf een pil/spuit toedient, maar niet bij iemand die er voor kiest om zichzelf juist niks toe te laten dienen. Uiteindelijk nemen ze namelijk dezelfde beslissing: het is genoeg geweest.
Ik ben het niet met je eens. Euthanasie is:
1. Er is sprake van ondraaglijk en uitzichtloos lijden
2. De levensbeeindiging geschiedt op verzoek van de zieke
3. De levensbeeindiging wordt uitgevoerd door een arts
4. Dit alles na een uitgebreide toetsing van een onpartijdige arts

Zelfmoord: in een relatief gezonde situatie een eind maken aan je leven
Moord: met voorbedachte raden iemand doden zonder dat diegene dat wilde

Het niet voortzetten van behandeling, voeding, medicatie en het niet starten van een reanimatie of beademing bij een zieke met een uitzichtloze situatie is geen euthanasie, het is accepteren dat het leven eindig is. Je neemt niets in om het leven bewust te verkorten, maar je behandeld ook niet om het lijden nodeloos te verlengen.

Daartussen zit een grijs gebied:
- geen antibiotica meer geven wanneer er een nieuwe infectie ontstaat. (Wordt bijvoorbeeld afgesproken wanneer iemand in een vegetatieve toestand verkeert).
- niet meer dialyseren bij iemand met multiple ziekten/co-morbiditeiten die in een eindstadium zijn (bijv. Bij eindstadium van kanker of COPD niet meer acute nierfunctiestoornissen behandelen).
- nogmaals en nogmaals blijven reanimeren wanneer iemand na een geslaagde reanimatie opnieuw een ritmestoornis ontwikkeld.

Wat de vraag is: waar trek je de grens? Mag je, zoals Mara doet, verschil maken tussen ouderen en kinderen? Zo ja waar ga je differentieren? Op ziekte? Leeftijd? Wat wordt dan de prognose van gehandicapte kinderen?

Nog complexer: mag je iemand die voor orgaandonatie in aanmerking komt (en dus hersendood is) reanimeren om daarmee de organen te redden en daarmee het leven van 5 andere mensen te redden/verlengen?

Kom je als vanzelf bij: mag je palliatief sederen als alternatief voor euthanasie?

Kortom: het is super complex om antwoorden te geven op deze ethische dilemma's.
Voor mijn opleiding heb ik een casusbeschrijving uitgewerkt die ging over een niet hier genoemd ethisch onderwerp. Tot nu toe weet ik nog steeds niet wat het juiste antwoord is....
Artsen moeten namelijk ook financieel verantwoorden wat ze doen. Doen ze dat niet wordt de zorg simpelweg te duur. Wij mopperen over de zorgpremies, maar willen wel allemaal tot onze 104e levensjaar alle zorg ontvangen. Er kan veel, maar dat is op 2 manieren onbetaalbaar.

Leestips:
- Agteresch: als grenzen vervagen
- Teeuw: zorgen in de laatste levensfase
- Seldenrijk: waardevol leven
- Lindeboom en NPV: levens-waardigheden
@vlinder, wat een buitengewoon heldere post! Je schetst de complexiteit hier goed. Je schetst een zogenoemd 'grijs gebied'. Toch zegt dr. Agteresch ook van het niet geven van antibiotica op een bepaald moment, dat dat niet anders kan. Je kunt mensen niet eindeloos antibiotica geven, als het lichaam in feite zich 'klaar maakt' om te gaan sterven. Toch?
Toch maar even dit topic opgezocht, nu we in deze situatie verkeren. Het is toch een moeilijke beslissing als de dokter adviseert om bij een volgende longontsteking geen antibiotica te geven...schoonpa is weer wat opgekrabbeld maar begint weer verhoging te krijgen. We zijn bang dat de volgende ontsteking zich weer aandient. De dokter zegt dat hij er maar een week wat mee opschiet. Het is niet zo dat hij niet kan sterven, of dat we zijn leven willen verlengen. Eigenlijk bidden we of de Heere hem spoedig thuishaalt. Maar het voelt niet goed om hem antibiotica te onthouden als hij weer longontsteking krijgt. Dan wordt hij erg benauwd. Dat gunnen we hem ook niet...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Euthanasie

Bericht door Desiree »

Nee, dat snap ik. Ik kom niet veel op deze site, bewust niet. Sterkte Helma, je bent een sterke vrouw...
Laatst gewijzigd door Desiree op 21 nov 2016, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Dodo »

Het is soms heel ingewikkeld rond een ziek/sterfbed. Wat voor behandelingen doe je nog wel, wat niet. Wat is nodeloos belastend voor de patiënt, wat is zinvol. Het is soms heel lastig.
Helma, sterkte gewenst, en veel wijsheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Euthanasie

Bericht door Mara »

Heel moeilijk helma, wij verkeerden in een soortgelijke situatie met mijn vader.
Verder behandelen was zinloos, zei de arts, het zou het lijden alleen verlengen.
Maar passief afwachten voelt heel naar. Toch is het - hoe verdrietig ook - misschien de juiste beslissing.
De inzichten rondom sterven zijn zo veranderd in de laatste decennia.
Ik hoop dat jullie een goede arts hebben, die het lichamelijk lijden, zoals benauwdheid, kan verlichten.
Veel sterkte toegebeden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie