Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door henriët »

waarom moet je daar dan nog eens goed over nadenken.. ?
wanneer je je man liefhebt, dan hoort dat er gewoon bij, ja je wordt onderdanig aan je man, maar ik denk dat de mannen dan eens moeten nadenken..
wat houdt het in dat je vrouw onderdanig is, er wordt zo vaak misbruik van gemaakt.

En daarom was ik ook blij met deze zin:
Ben je bereid om haar lief te hebben, zoals Christus Zijn gemeente liefheeft? Ben jij bereid om je leven te geven voor je vrouw?"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door JolandaOudshoorn »

henriët schreef:waarom moet je daar dan nog eens goed over nadenken.. ?
wanneer je je man liefhebt, dan hoort dat er gewoon bij, ja je wordt onderdanig aan je man, maar ik denk dat de mannen dan eens moeten nadenken..
wat houdt het in dat je vrouw onderdanig is, er wordt zo vaak misbruik van gemaakt.

En daarom was ik ook blij met deze zin:
Ben je bereid om haar lief te hebben, zoals Christus Zijn gemeente liefheeft? Ben jij bereid om je leven te geven voor je vrouw?"
Daar was ik ook blij mee. waarom ze moesten nadenken? Heel veel meisjes en vrouwen willen niet onderdanig zijn. Dat zie ik ook in mijn omgeving.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Democritus »

JolandaOudshoorn schreef:
henriët schreef:waarom moet je daar dan nog eens goed over nadenken.. ?
wanneer je je man liefhebt, dan hoort dat er gewoon bij, ja je wordt onderdanig aan je man, maar ik denk dat de mannen dan eens moeten nadenken..
wat houdt het in dat je vrouw onderdanig is, er wordt zo vaak misbruik van gemaakt.

En daarom was ik ook blij met deze zin:
Ben je bereid om haar lief te hebben, zoals Christus Zijn gemeente liefheeft? Ben jij bereid om je leven te geven voor je vrouw?"
Daar was ik ook blij mee. waarom ze moesten nadenken? Heel veel meisjes en vrouwen willen niet onderdanig zijn. Dat zie ik ook in mijn omgeving.
Ik denk dat er geen beter beeld is als vdat an Jezus bij de voetwassing. Een huwelijk, vanuit de man gezien, is het beeld van Christus met de kerk, oftwel dienen.

De man moet bereid zijn de 'voeten' van zijn vrouw te wassen. Dan hoeft deze helemaal gaan aanspraak te maken op zijn autoriteit want daar heeft hij dan helemaal geen tijd voor :? . Anderszijds zal het dan voor een vrouw geen probleem met zich meebrengen om een dienend leider te volgen. Want die leider zoekt niet zijn eigen belang maar haar belang en van hun tweeen.

Daarnaast is het m.i. beter het woord onderdanigheid met respect te omschrijven. Ik werk in een platte organisatie en ga op vriendschappelijke voet met mijn directeur om. Dus op het zicht is geen sprake van hiarchie. Ondanks dat ik op een vrije manier om ga met mijn directeur blijft het wel met respect. Als puntje bij paaltje komt leg ik mij bij zijn besluiten neer, zolang deze redelijk zijn (ook al zou ik het anders doen). Maar een dergelijke relatie betekent niet alleen maar ja en amen zeggen, elkaar met mijnheer en u aanspreken. Dat betekent ook, er soms behoorlijk tegen in gaan.

Laatst las ik ergens iets van de volgende strekking. Waarom staat er mannen hebt u vrouwen lief en vrouwen wees u mannen onderdanig.

Natuurlijk gezien is het ontvangen van respect belangrijk voor een man (man-zijn). Als zijn vrouw hem afvalt, niet steunt of altijd kritiek heeft dan raakt dat een belangrijk onderdeel van zijn wezen. Daarnaast is het het natuurlijk gezien voor een vrouw (vrouw-zijn) van belang zich geliefd te voelen in woorden, daden (blijkt ook uit zijn dienen) door haar man.

Het mooie is dat er een soort zichzelf versterkende beweging ontstaat. Op het moment dat een vrouw haar man respecteert (woord en daad) en een man zijn vrouw werkelijk liefheeft (woord en daad) dan versterkt dat elkaar. Want door iets te geven ontvang jezelf waar je als man of vrouw behoefte aan hebt. Zo groeien op natuurlijke liefde en respect tot elkaar.

Wel mooi hoe je hier ziet dat het Woord in overeenstemming is met de natuur van de mens. Een aantekening hierbij is wel dat het Woord zichzelf ook corrigeert er kan alleen maar een respecteren en volgen zijn zolang het Gods Woord niet in het geding komt.

Een ander belangrijke en goede handreiking (Paul Washer) is dat jongens pas moeten gaan nadenken over het aangaan van een relatie:
- in staat zijn een gezin te onderhouden (financieel)
- geestelijk leiding te geven aan het gezin
- je leven willen opofferen voor je vrouw

Ik weet dat er bij bovenstaande punten vragen zijn te plaatsen maar toch goed om eens over na te denken Dit voorkomt namelijk een heleboel onbezonnen gedrag.

Een andere goede regel is eerst bekering en dan verkering. Als je als man werkelijk beseft wat Christus voor jou gedaan heeft dan weet je ook hoe je tegenover je vrouw behoort te staan. Ik zal niet zeggen dat het altijd even makkelijk zal gaan.

Persoonlijk moet ik zeggen, nu ik gedwongen ben me er zelf verder in te verdiepen :jongle dat heel veel zaken welke in het Woord staan geweldig op elkaar zijn afgestemd. Dat indien zowel een man als vrouw zich bewust is van zijn Bijbelse rol en taak dat het tot het geluk van beide dient. Daarom is het het zo belangrijk niet opmerkingen als 'onderdanigheid' los te lezen maar trachten in gehele raamwerk (balans) te plaatsen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door MarthaMartha »

leestip: "een huwelijk vol liefde" van Ed Wheat

(voor als je je gedwongen voelt je ergens in te verdiepen :humhihi )

prachtig boek!

Gods bedoeling, benaderen van elkaar, etc.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Josephus »

henriët schreef:waarom moet je daar dan nog eens goed over nadenken.. ?
wanneer je je man liefhebt, dan hoort dat er gewoon bij, ja je wordt onderdanig aan je man, maar ik denk dat de mannen dan eens moeten nadenken..
wat houdt het in dat je vrouw onderdanig is, er wordt zo vaak misbruik van gemaakt.
Toch snap ik met name de vetgedrukte zin niet zo. Mijn vrouw en ik hebben een gelijkwaardige relatie, zo ervaren we dat beiden. Niet gekunsteld, maar op een natuurlijke manier. Als we het ergens niet over eens zijn, geeft de ene keer haar en de andere keer mijn mening de doorslag. Van onderdanig zijn c.q. heersen is dus eigenlijk geen sprake. Doen we nu iets fout? ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door henriët »

Josephus schreef:
henriët schreef:waarom moet je daar dan nog eens goed over nadenken.. ?
wanneer je je man liefhebt, dan hoort dat er gewoon bij, ja je wordt onderdanig aan je man, maar ik denk dat de mannen dan eens moeten nadenken..
wat houdt het in dat je vrouw onderdanig is, er wordt zo vaak misbruik van gemaakt.
Toch snap ik met name de vetgedrukte zin niet zo. Mijn vrouw en ik hebben een gelijkwaardige relatie, zo ervaren we dat beiden. Niet gekunsteld, maar op een natuurlijke manier. Als we het ergens niet over eens zijn, geeft de ene keer haar en de andere keer mijn mening de doorslag. Van onderdanig zijn c.q. heersen is dus eigenlijk geen sprake. Doen we nu iets fout? ;)
nee, helemaal niet voor zover ik hier zien kan natuurlijk,
zo gaat het overigens bij ons ook hoor, gewoon gelijkwaardig, maar toch, om dan even die dikgedrukte zin te nemen..
als vrouw, althans zo voel ik het, is het toch dat de man uiteindelijk de doorslaggevende beslissing van bepaalde dingen neemt. Ik denk dat het belangrijk is dat je met elkaar communiceert, en zo samen tot een beslissing van iets komt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zondag hadden we een voorbeeld van een man die wilde emigreren, maar zijn vrouw wilde dat niet. Uiteindelijk liep het zo hoog op, dat de vrouw zijn, als je gaat, dan ga je maar alleen. Einde van het liedje dat ze bleven waar ze zaten. Aan de hand van dit voorbeeld en het voorbeeld van Abram en Sarai werd de term "onderdanigheid" in Bijbels licht uitgelegd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:Zondag hadden we een voorbeeld van een man die wilde emigreren, maar zijn vrouw wilde dat niet. Uiteindelijk liep het zo hoog op, dat de vrouw zijn, als je gaat, dan ga je maar alleen. Einde van het liedje dat ze bleven waar ze zaten. Aan de hand van dit voorbeeld en het voorbeeld van Abram en Sarai werd de term "onderdanigheid" in Bijbels licht uitgelegd.
Daar kon de man dus niet demonstreren dat hij uit liefde voor zijn vrouw wilde emigreren. En anderzijds, getuigde de vrouw niet van onderdanigheid.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Zondag hadden we een voorbeeld van een man die wilde emigreren, maar zijn vrouw wilde dat niet. Uiteindelijk liep het zo hoog op, dat de vrouw zijn, als je gaat, dan ga je maar alleen. Einde van het liedje dat ze bleven waar ze zaten. Aan de hand van dit voorbeeld en het voorbeeld van Abram en Sarai werd de term "onderdanigheid" in Bijbels licht uitgelegd.
Daar kon de man dus niet demonstreren dat hij uit liefde voor zijn vrouw wilde emigreren. En anderzijds, getuigde de vrouw niet van onderdanigheid.
Het leuke van de zaak is, dat de vrouw onderdanig hoort te zijn, dus niet haar wil door mag duwen. En de man hoort voor de vrouw te zorgen met liefde, en zal dus nooit zijn wil doordrukken.

In discussies over man en vrouw, gelijkwaardigheid en emancipatie wordt heel snel vergeten dat in het hoofdstuk waarin de vrouw wordt aangesproken ook de man een opdracht krijgt (of andersom). Het resultaat zal zijn een beslissing in goede harmonie (genomen door de man, maar met volle instemming van de vrouw).
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:Zondag hadden we een voorbeeld van een man die wilde emigreren, maar zijn vrouw wilde dat niet. Uiteindelijk liep het zo hoog op, dat de vrouw zijn, als je gaat, dan ga je maar alleen. Einde van het liedje dat ze bleven waar ze zaten. Aan de hand van dit voorbeeld en het voorbeeld van Abram en Sarai werd de term "onderdanigheid" in Bijbels licht uitgelegd.
Toch een merkwaardig voorbeeld. De keuze om te emigreren lijkt mij bij uitstek een keuze waar beide partners voor de volle 100% achter moeten staan. Dat is toch wel iets anders dan de vraag welke kleur de nieuwe auto moet krijgen...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door henriët »

Marco schreef:
Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Zondag hadden we een voorbeeld van een man die wilde emigreren, maar zijn vrouw wilde dat niet. Uiteindelijk liep het zo hoog op, dat de vrouw zijn, als je gaat, dan ga je maar alleen. Einde van het liedje dat ze bleven waar ze zaten. Aan de hand van dit voorbeeld en het voorbeeld van Abram en Sarai werd de term "onderdanigheid" in Bijbels licht uitgelegd.
Daar kon de man dus niet demonstreren dat hij uit liefde voor zijn vrouw wilde emigreren. En anderzijds, getuigde de vrouw niet van onderdanigheid.
Het leuke van de zaak is, dat de vrouw onderdanig hoort te zijn, dus niet haar wil door mag duwen. En de man hoort voor de vrouw te zorgen met liefde, en zal dus nooit zijn wil doordrukken.

In discussies over man en vrouw, gelijkwaardigheid en emancipatie wordt heel snel vergeten dat in het hoofdstuk waarin de vrouw wordt aangesproken ook de man een opdracht krijgt (of andersom). Het resultaat zal zijn een beslissing in goede harmonie (genomen door de man, maar met volle instemming van de vrouw).
ja,dat is inderdaad juist opgemerkt
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Zita »

als een vrouw er uit gemakzucht (of omdat ze het zelf moeilijk vindt om beslissingen te nemen) voor kiest om de man de regie te geven, gehoorzaamt ze dan ook aan het gebod van gehoorzaamheid? Maw: moet de gehoorzaamheid altijd voortkomen uit de wil gehoorzaam te zijn?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Zondag hadden we een voorbeeld van een man die wilde emigreren, maar zijn vrouw wilde dat niet. Uiteindelijk liep het zo hoog op, dat de vrouw zijn, als je gaat, dan ga je maar alleen. Einde van het liedje dat ze bleven waar ze zaten. Aan de hand van dit voorbeeld en het voorbeeld van Abram en Sarai werd de term "onderdanigheid" in Bijbels licht uitgelegd.
Toch een merkwaardig voorbeeld. De keuze om te emigreren lijkt mij bij uitstek een keuze waar beide partners voor de volle 100% achter moeten staan. Dat is toch wel iets anders dan de vraag welke kleur de nieuwe auto moet krijgen...
In Genesisi 12 staat toch wel: en Abram nam Sarai...
Blijkbaar had Sarai niet zoveel in te brengen. Later blijkt dat ook in de Petrus brief, waarin staat dat Sarai Abram gehoorzaam was en hem zelfs haar heer noemde.
Achterhaald? Of toch nog van toepassing?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:In Genesisi 12 staat toch wel: en Abram nam Sarai...
Blijkbaar had Sarai niet zoveel in te brengen. Later blijkt dat ook in de Petrus brief, waarin staat dat Sarai Abram gehoorzaam was en hem zelfs haar heer noemde.
Achterhaald? Of toch nog van toepassing?
In Genesis 12 staat dat God zelf Abraham de opdracht gaf om te 'emigreren'. In die zin kun je stellen dat zowel Abraham en Sara daar onderdanig waren, namelijk aan God. Die situatie is natuurlijk een heel andere dan die van een man die graag wil emigreren naar de USA omdat hij daar een betere baan kan krijgen en zijn vrouw wil dwingen om mee te gaan. Een beroep op Genesis 12 lijkt me in zo'n geval nogal misplaatst.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Verhouding man/vrouw gelijkwaardig ouderschap

Bericht door Marie-Henriëtte »

Josephus schreef:
henriët schreef:waarom moet je daar dan nog eens goed over nadenken.. ?
wanneer je je man liefhebt, dan hoort dat er gewoon bij, ja je wordt onderdanig aan je man, maar ik denk dat de mannen dan eens moeten nadenken..
wat houdt het in dat je vrouw onderdanig is, er wordt zo vaak misbruik van gemaakt.
Toch snap ik met name de vetgedrukte zin niet zo. Mijn vrouw en ik hebben een gelijkwaardige relatie, zo ervaren we dat beiden. Niet gekunsteld, maar op een natuurlijke manier. Als we het ergens niet over eens zijn, geeft de ene keer haar en de andere keer mijn mening de doorslag. Van onderdanig zijn c.q. heersen is dus eigenlijk geen sprake. Doen we nu iets fout? ;)
Ik vind het een mooie, gelijkwaardige verhouding die jullie erop nahouden binnen het huwelijk, Josephus. Het doet mij ook denken aan een stukje dat Paulus in zijn brief aan de Galaten schreef over de gelijk(waardig)heid: Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. (Galaten 3:28)
Plaats reactie