Biddag en geen school

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Biddag en geen school

Bericht door Luther »

Morgen is het de landelijke biddag. Ik denk dat alle refoscholen deze dag gesloten zijn (in streken waar ook de biddag op 11 maart gehouden wordt). Graag leg ik jullie het volgende voor.
Ik hoorde onlangs van iemand die werkzaam was op een grote refoschool voor voortgezet onderwijs in Rotterdam dat ...

- de onderwijsinspectie het geven van 2 vrije dagen (biddag / dankdag) wel erg ruim vond, omdat deze ten koste gaat van de vakanties voor leerlingen.

- steeds meer personeelsleden het ook onzin vinden om deze dagen vrij te krijgen. Na één uur 's middags kan iedereen naar huis en kunnen de diensten om 15.00 en 19.30 bezocht worden. (Mij werd erbij verteld dat men overweegt gewoon lessen te gaan geven en de kerken te vragen om de diensten alleen 's middags en 's avonds te plannen.)

Wat vinden jullie hiervan? Mij klonk het allemaal wat vreemd in de oren. Tegelijkertijd kon ik ook zo gauw geen tegenargumenten verzinnen waarom biddag zo theatraal een "dag van afzondering" wordt genoemd (bijna gelijk aan de zondag), terwijl in dezelfde kring het RD gewoon verschijnt op die dag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Biddag en geen school

Bericht door hmprff »

Bij ons op school wordt er vrij gegeven omdat veel leerlingen van ver komen en uren moeten reizen. Bovendien zijn er veel vacante gemeentes waar er bijvoorbeeld alleen s ochtends een dominee kan zijn.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Luther »

hmprff schreef:Bij ons op school wordt er vrij gegeven omdat veel leerlingen van ver komen en uren moeten reizen. Bovendien zijn er veel vacante gemeentes waar er bijvoorbeeld alleen s ochtends een dominee kan zijn.
Ja dat begrijp ik, maar ik bedoelde eigenlijk te vragen, wat jullie vinden van de ontwikkeling binnen een deel van het onderwijzend personeel op refoscholen, dat men biddag niet als een speciale vrije dag wil zien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Biddag en geen school

Bericht door memento »

Het blijven menselijke instellingen. Dus als de inspectie op grond van zinnige argumenten (op basis van de wet) stelt dat biddag en dankdag bij elkaar niet kan, of dat het halve dagen moeten worden, dan moeten we daar denk ik niet te moeilijk over doen.

Omgedraaid: In gevallen waar openbare scholen nu op suikerfeest vrij geven (zoals sommige faculteiten aan de VU) wordt het hoog tijd dat we een vrije dag voor de biddag en/of dankdag claimen.
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Biddag en geen school

Bericht door Genade door recht »

Luther schreef:Morgen is het de landelijke biddag. Ik denk dat alle refoscholen deze dag gesloten zijn (in streken waar ook de biddag op 11 maart gehouden wordt). Graag leg ik jullie het volgende voor.
Ik hoorde onlangs van iemand die werkzaam was op een grote refoschool voor voortgezet onderwijs in Rotterdam dat ...

- de onderwijsinspectie het geven van 2 vrije dagen (biddag / dankdag) wel erg ruim vond, omdat deze ten koste gaat van de vakanties voor leerlingen.

- steeds meer personeelsleden het ook onzin vinden om deze dagen vrij te krijgen. Na één uur 's middags kan iedereen naar huis en kunnen de diensten om 15.00 en 19.30 bezocht worden. (Mij werd erbij verteld dat men overweegt gewoon lessen te gaan geven en de kerken te vragen om de diensten alleen 's middags en 's avonds te plannen.)

Wat vinden jullie hiervan? Mij klonk het allemaal wat vreemd in de oren. Tegelijkertijd kon ik ook zo gauw geen tegenargumenten verzinnen waarom biddag zo theatraal een "dag van afzondering" wordt genoemd (bijna gelijk aan de zondag), terwijl in dezelfde kring het RD gewoon verschijnt op die dag.

Een biddag is inderdaad geen zondag. Maar om het nou theatraal te noemen dat het een dág van afzondering is vind ik ook weer zo wat. Biddag staat ook weer niet synoniem aan twee kerkdiensten toch.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Luther »

Genade door recht schreef:Een biddag is inderdaad geen zondag. Maar om het nou theatraal te noemen dat het een dág van afzondering is vind ik ook weer zo wat. Biddag staat ook weer niet synoniem aan twee kerkdiensten toch.
Jij stelt dat laatste; ik vraag me dat af. Volgens mij staat de bid- en dankdag veel meer op de tocht dan we beseffen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Biddag en geen school

Bericht door Mister »

Hoe was dat, pak 'em beet, 50 jaar geleden geregeld met die vrije dag?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Biddag en geen school

Bericht door refo »

Het probleem is niet dat er teveel vrije dagen gegeven worden (dat mag niet), maar dat er minder vakantie voor de leerlingen overblijft. Het lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn als iedereen instemt met de gang van zaken.
Wel is waar dat er meer stroomlijn in de viering moet komen. Nu krijgen sommige refoleerlingen op 11 maart vrij, terwijl de eigenwijze kerkenraad op 4 maart al diensen heeft uitgeschreven, waarvoor dan ongeoorloofd verzuim moet ontstaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Biddag en geen school

Bericht door Herman »

In de voorreformatorische tijd waren er per jaar 180 vasten en heiligendagen waarop het werk werd stilgelegd. Dus twee per jaar vind ik redelijk.

Verder zal het onderscheid tussen een biddag en een kerkdienstendag helder moeten worden neergezet. Ik denk dat bijna de ganse refowereld de dag door de tweede bril ziet. In dat geval kan je ook gewoon een deel van de dag werken.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Het probleem is niet dat er teveel vrije dagen gegeven worden (dat mag niet), maar dat er minder vakantie voor de leerlingen overblijft. Het lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn als iedereen instemt met de gang van zaken.
Wel is waar dat er meer stroomlijn in de viering moet komen. Nu krijgen sommige refoleerlingen op 11 maart vrij, terwijl de eigenwijze kerkenraad op 4 maart al diensen heeft uitgeschreven, waarvoor dan ongeoorloofd verzuim moet ontstaan.
Helemaal geen eigenwijze kerkenraden hoor, want als ze een dominee kunnen krijgen op die dag, dan moet dat toch kunnen. Het is ook 'de tijd waarin we leven', dat bv. bij de inspectie dat op bezwaren stuit om er een vrije dag van te maken en het gaat ook de hele maatschappij niet meer omdat de overheid die dagen meer 'uitschrijft'. Ik vind het een kwalijke ontwikkeling als er geen vrije dag meer getolereerd wordt. Als dat op een andere manier ingehaald kan, dan zou ik daar eerder naar zoeken! Is de Heere het niet waard om daar extra dag bij de stil te staan? Een morgen of een middag gaan werken getuigd ook niet echt van betrokkenheid bij de Biddag. Dat geeft ook wel wat aan hoeveel zich nou echt om geestelijke zaken geven. Niet om er boven te gaan staan. Het is alleen maar een signalement. Natuurlijk kun buiten het houden van Biddag ook wel om geestelijke zaken geven. Maar het is wel iets waar wat uit kunt afleiden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Biddag en geen school

Bericht door Mister »

refo schreef:Het probleem is niet dat er teveel vrije dagen gegeven worden (dat mag niet), maar dat er minder vakantie voor de leerlingen overblijft. Het lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn als iedereen instemt met de gang van zaken.
Wel is waar dat er meer stroomlijn in de viering moet komen. Nu krijgen sommige refoleerlingen op 11 maart vrij, terwijl de eigenwijze kerkenraad op 4 maart al diensen heeft uitgeschreven, waarvoor dan ongeoorloofd verzuim moet ontstaan.
Vraag of dergelijk verzuim geoorloofd is of niet zal voor de inspectie wel spelen, op schoolniveau niet. En ja, principes kunnen geld kosten, of vrije tijd in dit geval.
Gijs83 schreef:Een morgen of een middag gaan werken getuigd ook niet echt van betrokkenheid bij de Biddag.
Biddag is in een zin zonder hoofdletter, het is geen bijzonder woord ;)
Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Biddag en geen school

Bericht door Kippetje »

Mister schreef: Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Dát ben ik niet met je eens.
Ik zeg niet dat iedereen vrij moet nemen, maar als je een bruiloft/begrafenis heb ben je ook vrij toch? Welk beroep, welke sector dan ook? en bid- en dankdag staan altijd vast, dus zijn gemakkelijk in te plannen. Ik vind het dus een zwak excuus te zeggen dat niet iedereen vrij kan nemen.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Biddag en geen school

Bericht door albion »

refo schreef:Het probleem is niet dat er teveel vrije dagen gegeven worden (dat mag niet), maar dat er minder vakantie voor de leerlingen overblijft. Het lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn als iedereen instemt met de gang van zaken.
Wel is waar dat er meer stroomlijn in de viering moet komen. Nu krijgen sommige refoleerlingen op 11 maart vrij, terwijl de eigenwijze kerkenraad op 4 maart al diensen heeft uitgeschreven, waarvoor dan ongeoorloofd verzuim moet ontstaan.
ik vraag me juist af, of hier ook niet de 1044 uren niet in het geding zijn? Onze biddag viel in de vakantie (febr.)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Biddag en geen school

Bericht door refo »

Kippetje schreef:
Mister schreef: Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Dát ben ik niet met je eens.
Ik zeg niet dat iedereen vrij moet nemen, maar als je een bruiloft/begrafenis heb ben je ook vrij toch? Welk beroep, welke sector dan ook? en bid- en dankdag staan altijd vast, dus zijn gemakkelijk in te plannen. Ik vind het dus een zwak excuus te zeggen dat niet iedereen vrij kan nemen.
Toch kan het niet altijd, net zomin als iedereen altijd voor een bruiloft/begrafenis vrij kan krijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Biddag en geen school

Bericht door Kippetje »

refo schreef:
Kippetje schreef:
Mister schreef: Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Dát ben ik niet met je eens.
Ik zeg niet dat iedereen vrij moet nemen, maar als je een bruiloft/begrafenis heb ben je ook vrij toch? Welk beroep, welke sector dan ook? en bid- en dankdag staan altijd vast, dus zijn gemakkelijk in te plannen. Ik vind het dus een zwak excuus te zeggen dat niet iedereen vrij kan nemen.
Toch kan het niet altijd, net zomin als iedereen altijd voor een bruiloft/begrafenis vrij kan krijgen.
Ik heb wat verstand van CAO's en rechten/plichten van werknemers, en geloof me: voor een begrafenis kan iedereen vrij krijgen. Zelfs als zulks niet geregeld is binnen de CAO van je sector, het is een grondrecht wat je hebt ( bij 'het overlijden en de lijkbezorging van één van je huisgenoten of een van je bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn' ).

En ik ben echt reuze benieuwd wie of welk beroep er dan beslist geen vrij zou kunnen krijgen. Heb je voorbeelden?
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Plaats reactie