Biddag en geen school

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

Ik vind wel dat er naast zon- en feestdagen nog aparte dagen zijn waarop wij ons voor de Heere kunnen verootmoedigen en over geestelijke zaken kunnen nadenken. Is dat geen verademing de hectiek van elke dag even los te laten?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Biddag en geen school

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
refo schreef:Ik las in een boek van dr Abraham Kuiper de vraag (van AK dus) : zouden we nog bid- en dankdiensten houden als de collecteopbrengsten niet zo hoog waren?
Ds. De Leeuw heeft dat ook weleens gezegd, dat de dankdag er toch ook was voor de collecten... :quoi
Tja, als die niet meer zo hoog zijn hou je gewoon 's avonds een dienst ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
golan
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jul 2009, 23:50

Re: Biddag en geen school

Bericht door golan »

JolandaOudshoorn schreef:
golan schreef:
Jean le Fontain schreef:
golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
Wat bedoel je met de laatste zin?
Door allerlei technische kunsten en hoogstandjes kunnen wij jaarrond allerlei groentes en fruit verbouwen. het weer is een factor die eigenlijk niet meer meetelt. Als er iets niet is dan wordt dat wel geimporteerd uit een ander land. Ik kom uit een vissersfamilie; vroeger werd er volgens de verhalen in de familie voorbede gedaan als er gevist moest worden. Tegenwoordig zijn sonar en radar om de vangst te garanderen. Stormen zijn via internet te volgen en te ontwijken. Vroeger was dat anders. Toen dacht men anders. Bij ons in de kerk hebben ze bid en dankdagen afgeschaft en verplaatst naar de reguliere zondag. Er waren gewoonweg te weinig mensen in de kerk. Vrijnemen voor een biddag of dankdag was en is geen optie meer.
Rare kerk. In onze gemeente hebben we daar gelukkig nog geen last van en is het besef van de dagelijkse en ook jaarlijkse afhankelijkheid nog aanwezig.
Het is geen rare kerk hoor. Het is een kerk die pretendeert de ware te zijn. Ook huwelijken worden op zondag bevestigd. Dan is de gehele gemeente aanwezig en is getuige ervan. dat scheelt in veel gevallen een vrije dag. De burgelijke bevestiging vindt wel op een doordeweekse dag plaats.
golan
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jul 2009, 23:50

Re: Biddag en geen school

Bericht door golan »

Jean le Fontain schreef:
golan schreef:
jvdg schreef:
golan schreef:Jawel maar op een andere manier dan vroeger
Een zeer merkwaardig antwoord.
En als dat waar is, dan ziet het er somber uit.
Wij kunnen toch dingen zelf bepalen en regelen. Wij hebben toch een eigen wil en keuze?
Meen je dat?
De mens heeft toch een eigen wil en maakt goede en foute keuzes? Eva moest toch niet eten van de boom. Het was haar keuze om ervan te eten. Volgens het verhaal was het aantrekkelijke om van de vrucht te eten. Als de verkeerde keuze van Eva een plan van God was dan snap ik dat niet want alles was goed en sommige dingen waren zeer goed.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Luther »

golan schreef:De mens heeft toch een eigen wil en maakt goede en foute keuzes? Eva moest toch niet eten van de boom. Het was haar keuze om ervan te eten. Volgens het verhaal was het aantrekkelijke om van de vrucht te eten. Als de verkeerde keuze van Eva een plan van God was dan snap ik dat niet want alles was goed en sommige dingen waren zeer goed.
Beste Golan,
Deze visie verdedigde Erasmus ook. Misschien moet je even het boek De knechtelijke wil van Maarten Luther lezen.
De mens heeft geen vrije wil.
(Sorry dat ik dat nu even tussendoor vraag: Hoe kun jij het nu eens zijn met de grondslag van dit forum als je beweert dat de mens een vrije wil heeft????)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:Ik vind wel dat er naast zon- en feestdagen nog aparte dagen zijn waarop wij ons voor de Heere kunnen verootmoedigen en over geestelijke zaken kunnen nadenken. Is dat geen verademing de hectiek van elke dag even los te laten?
Het is mooi dat je graag dagen apart zet om met het geloof bezig te zijn, maar volgens mij was de sabbat/zondag al bedoeld om de hectiek van elke dag even los te laten.
Er bestaat volgens mij geen bijbelse grondslag om daarnaast nog meer dagen verplicht te stellen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Biddag en geen school

Bericht door Marnix »

golan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
golan schreef: Door allerlei technische kunsten en hoogstandjes kunnen wij jaarrond allerlei groentes en fruit verbouwen. het weer is een factor die eigenlijk niet meer meetelt. Als er iets niet is dan wordt dat wel geimporteerd uit een ander land. Ik kom uit een vissersfamilie; vroeger werd er volgens de verhalen in de familie voorbede gedaan als er gevist moest worden. Tegenwoordig zijn sonar en radar om de vangst te garanderen. Stormen zijn via internet te volgen en te ontwijken. Vroeger was dat anders. Toen dacht men anders. Bij ons in de kerk hebben ze bid en dankdagen afgeschaft en verplaatst naar de reguliere zondag. Er waren gewoonweg te weinig mensen in de kerk. Vrijnemen voor een biddag of dankdag was en is geen optie meer.
Rare kerk. In onze gemeente hebben we daar gelukkig nog geen last van en is het besef van de dagelijkse en ook jaarlijkse afhankelijkheid nog aanwezig.
Het is geen rare kerk hoor. Het is een kerk die pretendeert de ware te zijn. Ook huwelijken worden op zondag bevestigd. Dan is de gehele gemeente aanwezig en is getuige ervan. dat scheelt in veel gevallen een vrije dag. De burgelijke bevestiging vindt wel op een doordeweekse dag plaats.
Op zich kan ik dat wel begrijpen. Ik woon vrij ver van mijn werk af en met biddag, trouwdienst etc. red ik het soms al niet omdat ik minstens tot 5 uur werk, daarna helemaal naar huis moet, dan eten moet maken en dan is het zo half 8 voor ik mijn eten op heb.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie