Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Luther »

Niemand zegt meer dat we economisch in normaal weer verkeren. Sterker nog: het financiële wereldsysteem staat de schudden op z'n grondvesten. Wij doen er volop aan mee en zijn de welvaart gewoon gaan vinden. Lees even mee met het commentaar dat ik vond op http://www.dirkvangenderen.nl:
Zeer ernstige crisisdreiging
De crisisdreiging neemt buitengewoon ernstige vormen aan. Tal van landen in Oost-Europa staan aan de financiële rand van de afgrond. Dat geldt ook voor diverse Zuid-Amerikaanse landen en voor verschillende Amerikaanse staten. En ook in Europa neemt de crisis ontzagwekkende vormen aan. Engeland staat er bijvoorbeeld al heel slecht voor. De kans is zeker aanwezig dat het totale financiële systeem in elkaar stort. De gevolgen hiervan zijn volstrekt onvoorspelbaar, en kunnen zeer dramatisch zijn.

De afgelopen dagen heb ik me in deze crisissituatie verdiept. Tal van deskundigen waarschuwen voor de zeer ernstige situatie. Het is nog maar de vraag of het huidige financiële systeem wel overeind zal blijven.
De gevolgen zullen gigantisch zijn. Het aantal werklozen zal zeer sterk stijgen en steeds meer overheden zullen in geldnood komen. De signalen uit tal van bedrijfstakken zijn inktzwart. De transportsector valt stil, de bouw is ingestort en de autosector kraakt en kreunt om er enkele te noemen.
Onlangs werd bekend dat vorig jaar herfst het financiële systeem al een keer enkele uren verwijderd was van een totale wereldwijde ineenstorting. Door razendsnelle ingrepen kon die ramp nog worden afgewend.
(...)
Hoe moeten we deze situatie in bijbels licht zien? Al een keer eerder noemde ik in dit verband Openbaring 17 en 18, over de val van Babylon, Ik geloof dat Babylon ook staat voor het Ecomische en Financiële Wereldsysteem. In een uur zal Babylon in elkaar storten. En eind vorig jaar gebeurde dit bijna. Het hele systeem kan in een ogenblik in elkaar storten.
Ik ben ervan overtuigd dat we in de eindtijd leven, de tijd die direct voorafgaat aan de wederkomst van de Here Jezus. Het zal een zware tijd zijn, waarin de antichrist op het toneel zal verschijnen. Ik verwacht dat dit zal gebeuren op het moment van ernstige crisis. We zouden wel eens dicht bij dit moment kunnen zijn.
Ik schrijf dit niet om paniek of onrust te veroorzaken, maar wel om u te doordringen van de ernst van de huidige situatie. Meer dan ooit komt het er nu op aan dat we ons vertrouwen niet stellen op ons banksaldo, onze baan, ons mooie huis of waar dan ook op. Al deze bezittingen zijn zeer betrekkelijk en kunnen opeens wegvallen of verdampen.
Wie op Hem zijn vertrouwen stelt, is als degene die zijn huis bouwt op de rots. Wanneer de storm en de golven komen, blijft dat huis overeind. Maar het huis dat op de zandgrond is gebouwd, zal ten onder gaan wanneer de storm en het golven er overheen slaan (Mattheus 7:24-27, de Bergrede).
Het is heel begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken in deze tijden van grote onzekerheid. Daarom wees ik u op de Bergrede, waar de Here Jezus in Mattheus 6 zegt dat we niet bezorgd hoeven te zijn. Hij kent ons, Hij weet wat we nodig hebben en Hij zal voor ons zorgen. ‘Maar zoekt wel eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid’.
Laten we ons vertrouwen stellen op Hem alleen. Niet als een vlucht uit de werkelijkheid, maar als een ultieme verzekering voor de toekomst. Op Hem kunnen we aan. Hij zegt: ‘Ik zal u geenszins begeven, Ik zal u geenszins verlaten’ (Hebreeën 13:6).

Dirk van Genderen
Wat is jullie mening hierover?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Gabrielle »

let op de vijgenboom zegt de Heere Jezus.

Daar let Dirk op, dat is duidelijk
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Kaw »

En 1930?
In 1800 was er ook een financiële crisis.
500-1500 was eigenlijk één lange financiële crisis.
Waarom is deze specialer dan 1930?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Bonny »

Bij elke ingrijpende gebeurtenis is er wel iemand die beweert dat de Wederkomst nakende is.
The Groom's still waiting at the altar
BoCo
Berichten: 128
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:42
Locatie: Lesselmuun

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door BoCo »

WIE is Dirk van Genderen?
Ergert u niet, verwondert u slechts.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Bonny »

BoCo schreef:WIE is Dirk van Genderen?
Oud-directeur vd EO
The Groom's still waiting at the altar
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Rens »

Bonny schreef:Bij elke ingrijpende gebeurtenis is er wel iemand die beweert dat de Wederkomst nakende is.
Iemand?? Zát mensen, en dan de kerkelijke mensen, beginnen gelijk bij elke aanleiding te krijsen dat "de eindtijd" of "het einde der tijden" danwel "de wederkomst des Heeren" er nu écht aankomt, zoniet al is aangebroken......als kippen zonder kop rennen ze in het rond, kakelend over de meest onzinnige dingen.......

Als men nu eens let op de in de Schriften aangezegde tekenen (oorlogen, ziekten, rampen), en men heeft het dáárover, dán zouden ze meer recht van spreken hebben, ipv te gillen bij een economische klapper-in-het-negatieve......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door refo »

De tekenen van de eindtijd zijn niet 'financiële crisis'.

De symptomen die hij waarneemt moeten eerst waar worden. Ik deel de analyse wel. Alleen wat de gevolgen zijn, weet je niet. Het financiele systeem kan volkomen instorten, dat is waar. Daar zijn we niet op voorbereid. Ook dat is waar. Maar de mens kan nog wel wat. Na de instorting zullen (andere?) mensen puin gaan ruimen. En een ander systeen opbouwen. Of hetzelfde opnieuw. De mens is vooral een homo economicus. Die zal altijd zijn voordeel zoeken. En uitwegen zoeken en vinden. Zo is het altijd gegaan.

Het gevaar van deze profetieën is:
Ze worden bedacht, in plaats van dat het woorden van God zijn.
Dan zijn er twee mogelijkheden: ze komen uit. Maar zijn nog steeds geen woorden van God
Ze komen niet uit. Dat is zo mogelijk nog erger. De volgende keer zal men niet luisteren. Als (misschien) de woorden wel van God zijn.

In onze gemeenten is een geliefde uitdrukking: de oordelen hangen laag. Ook dat is een gevaarlijke uitdrukking als die woorden niet van God zijn, maar de prediker als een 'zoon des donders' eigenlijk wel eens zou willen dat er een oordeel kwam.

Het stukje van Van Genderen zou moeten beginnen met 'meer dan ooit komt het er op aan....". Maar dat hoef je christenen toch niet te vertellen? De situatie is altijd ernstig. Ook als alles economisch goed gaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Letstalk »

refo schreef:De tekenen van de eindtijd zijn niet 'financiële crisis'.

De symptomen die hij waarneemt moeten eerst waar worden. Ik deel de analyse wel. Alleen wat de gevolgen zijn, weet je niet. Het financiele systeem kan volkomen instorten, dat is waar. Daar zijn we niet op voorbereid. Ook dat is waar. Maar de mens kan nog wel wat. Na de instorting zullen (andere?) mensen puin gaan ruimen. En een ander systeen opbouwen. Of hetzelfde opnieuw. De mens is vooral een homo economicus. Die zal altijd zijn voordeel zoeken. En uitwegen zoeken en vinden. Zo is het altijd gegaan.

Het gevaar van deze profetieën is:
Ze worden bedacht, in plaats van dat het woorden van God zijn.
Dan zijn er twee mogelijkheden: ze komen uit. Maar zijn nog steeds geen woorden van God
Ze komen niet uit. Dat is zo mogelijk nog erger. De volgende keer zal men niet luisteren. Als (misschien) de woorden wel van God zijn.

In onze gemeenten is een geliefde uitdrukking: de oordelen hangen laag. Ook dat is een gevaarlijke uitdrukking als die woorden niet van God zijn, maar de prediker als een 'zoon des donders' eigenlijk wel eens zou willen dat er een oordeel kwam.

Het stukje van Van Genderen zou moeten beginnen met 'meer dan ooit komt het er op aan....". Maar dat hoef je christenen toch niet te vertellen? De situatie is altijd ernstig. Ook als alles economisch goed gaat.

Dat de 'financiele crisis' niet de 'eindtijd' is kunnen we ook niet terugvinden in de Bijbel, maar dat hoort er wel bij, en dat de 'oordelen zeer laag hangen' (of die woorden van God zijn of niet), in iedergeval is het duidelijk zichtbaar: Het gaat niet goed in de wereld. Bij elke tegenslag wordt je met de neus op de feiten gedrukt.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door refo »

[mening Letstalk]
Dat de 'financiele crisis' niet de 'eindtijd' is kunnen we ook niet terugvinden in de Bijbel, maar dat hoort er wel bij, en dat de 'oordelen zeer laag hangen' (of die woorden van God zijn of niet), in iedergeval is het duidelijk zichtbaar: Het gaat niet goed in de wereld. Bij elke tegenslag wordt je met de neus op de feiten gedrukt.
[/mening Letstalk]

Baseer je dat nog ergens op? Of is het een gevoel?
In de wereld gaat het nooit 'goed'.

In de Bijbel gaan de oordelen altijd over 'Gods volk'. Die titel is de mensen van het verbond ontfutseld, dus nu zien we dat niet meer zo en zijn we dat gemakshalve maar aan 'de wereld' gaan toedichten. Want die oordelen moeten toch ergens heen, vinden we. Dan maar naar de wereld.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Mister »

Letstalk schreef: Dat de 'financiele crisis' niet de 'eindtijd' is kunnen we ook niet terugvinden in de Bijbel, maar dat hoort er wel bij, en dat de 'oordelen zeer laag hangen' (of die woorden van God zijn of niet), in iedergeval is het duidelijk zichtbaar: Het gaat niet goed in de wereld. Bij elke tegenslag wordt je met de neus op de feiten gedrukt.
Waarom hoort het 'er wel bij'? Dat vinden we evengoed niet in de Bijbel. Nee, het gaat niet goed in de wereld. Nog nooit gegaan trouwens. Lees het boek 'Pontius Pilatus' van Paul Maier eens. Je zult verbaasd staan van de parallellen die er zijn met onze tijd!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Gian »

Ik zie deze crisis wel in apocalyptisch perspectief. Niet om de crisis op zich, wel in samenhang met vele andere ontwikkelingen.

De argumenten van Dirk van Genderen vind ik vrij waardeloos. De vergelijking met Babylon kan ook niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Da Capo »

Teken of niet:
"Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen." (Matth. 24:44)
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door henriët »

Da Capo schreef:Teken of niet:
"Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen." (Matth. 24:44)
te allen tijd..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Gijs83 »

Ik vind dat de crisis zeker met de 'tekenen der tijden' heeft te maken. Na de jaren '30 volgde er een wereldoorlog. Ik geloof niet echt dat het dit keer op een wereldoorlog zal 'uitdraaien'. Maar wel dat er ons straffen te wachten staan. Daarom zoals Da Capo al zei: "Wees bereid!"
Plaats reactie