Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door memento »

... maar nog is het einde niet. Tot 3 keer toe: [bijbelzoek]nog is het einde niet[/bijbelzoek]

Het einde is begonnen na de uitstorting van de Geest. We leven al 2000 jaar in de eindtijd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door freek »

Gian schreef:Ik zie deze crisis wel in apocalyptisch perspectief. Niet om de crisis op zich, wel in samenhang met vele andere ontwikkelingen.

De argumenten van Dirk van Genderen vind ik vrij waardeloos. De vergelijking met Babylon kan ook niet.
Waarom niet?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Marnix »

Bonny schreef:
BoCo schreef:WIE is Dirk van Genderen?
Oud-directeur vd EO
Nou.... dat niet hoor. Hij was Redacteur / Eindredacteur bij de Visie.

Ik vind de vergelijking met Babylon ook wel wat te ver gaan. Volgens mij gaat het in Openbaring vanaf hoofdstuk 16 over Armageddon, de jongste dag, het oordeel over de ongelovigen. De val van Babylon is niet een economische crisis (zoals we die inderdaad wel vaker hebben). Wat overigens niet wil zeggen dat er totaal geen link is tussen geld en Babylon, maar dat terzijde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door memento »

Zoiezo bega je volgens mij al een grote fout als je Openbaring leest als profetie die chronologisch vervult zal worden (en dus de vergelijking maakt met de val hét Babylon).
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Gian »

En dat was de bodem uit '95
AEX 215 pnt.

Over en uit voor Citybank?
Futures -30%.....?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door refo »

Gian schreef:En dat was de bodem uit '95
AEX 215 pnt.

Over en uit voor Citybank?
Futures -30%.....?
Nee, de bodem van 1995 lag rond 175 (maart 95)
Dat gaan we ook nog wel redden, als het zo door gaat.


Overigens is dit niet de juiste topic.
Ik zal deze post ook elders plaatsen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Luther »

Lees heden in het RD op de tweede pagina van Accent de bijdrage 'toegespitst' van dr. H. van de Belt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Luther »

Nog maar eens een commentaar van Dirk van Genderen:
In de crisis klinkt Gods roepstem Geplaatst op donderdag 5 maart 2009
Ik geloof dat God de wereld op dit moment wil wakker schudden. Dwars door de financiële crisis heen klinkt Zijn roepstem. ‘Kom tot Mij, bekeer je. Breek met jullie zonden. Stel je vertrouwen op Mij in tijden van crisis’. Laten voorgangers en predikanten deze profetische boodschap verkondigen en de mensen dringend oproepen tot geloof en bekering.

De financiële crisis, die steeds ernstiger wordt, houdt velen bezig. Hoe heeft het toch zover kunnen komen? Ligt de schuld bij bankiers die alleen maar dollar- en eurotekens in hun ogen hadden? Of zijn er misschien mensen die bewust aansturen op een ineenstorting van het financiële systeem?

Hiernaast heb ik nog een andere gedachte, die ik u wil voorleggen. In de geschiedenis van het volk Israël zie je dat Gods oordelen kwamen wanneer het volk zich van Hem afkeerde en in zonde leefde. Dwars door die oordelen heen klonk Gods oproep tot terugkeer en bekering. Zou het kunnen zijn dat we ook nu weer grenzen overgaan, waardoor God ons als het ware loslaat en toelaat dat oordelen en rampen over de wereld gaan? Rampen, die het begin van het einde kunnen inluiden en de wederkomst van de Here Jezus heel dichtbij brengen.

Denk eens aan de tientallen miljoenen ongeboren kinderen die de afgelopen jaren in de moederschoot zijn gedood. Ik zie dit als het grootste kwaad in onze tijd. Ik denk ook aan de afschuwwekkende zonden die plaatsvinden op seksueel gebied, waarbij ik nadrukkelijk ook het uitleven van homoseksualiteit noem.
In Openbaring 18:5 staat dat de zonden van Babylon zich hebben opgehoopt tot aan de hemel. ‘En God heeft aan haar ongerechtigheden gedacht’, volgt erop, waarna de totale verwoesting van Babylon volgt.

Ik ben ervan overtuigd dat de zonden van deze wereld zich ophopen tot aan de hemel. En dan kan het moment komen dat God de zonden gaat bezoeken. God is zeer genadig en lankmoedig, maar dat houdt niet in dat Hij alle zonden zou tolereren.
God schudt ons financiële systeem. Al onze zekerheden wankelen. De angst en de bezorgdheid onder de mensen neemt toe. Wat staat ons nog te wachten?

We worden geconfronteerd met de vraag waarop we ons vertrouwen hebben gesteld. Op onze bankrekening? Onze baan? Ons salaris? Erg veel zekerheid biedt ons dat niet.
Hoort u Gods roepstem al? Door de crisis heen roept Hij de mensen terug tot Hem. Hij kwam naar deze aarde en gaf Zijn leven en Zijn bloed aan het kruis. Dat tekent Zijn grote liefde voor ons. Stel uw vertrouwen op Hem alleen. Bekeer u, keer u af van uw zonden, breek ermee en geloof in Hem. Hij wil ook u redden.

Ik zou kerken en gemeenten in deze crisistijd willen adviseren oog te hebben voor de nood in hun omgeving. Laten we het Goede Nieuws niet voor onszelf houden en oog hebben voor mensen die in de problemen komen. Misschien doordat ze hun baan verliezen, niet meer rond kunnen komen of het geestelijk niet meer zien zitten. We hebben de opdracht ons christen-zijn ook in de praktijk te brengen, buiten de muren van onze kerken.

Dirk van Genderen
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Economische crisis: Teken van de eindtijd?

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat DvG gelijkt heeft. Zó kunnen en mogen we Openbaring lezen, juist als een boek voor de tijd waarin we leven: vroeger, nu en in de toekomst.
Plaats reactie